Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΦΩΤΙΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως τοῦ Ὁμολογητοῦ.

Ἀνελθὼν εἰς τὸν θρόνον ὁ Μέγας Φώτιος εἰργάσθη δι’ ὅλων αὐτοῦ τῶν δυνάμεων πρὸς ἀποκατάστασιν τῆς γαλήνης ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ καὶ τὴν ἀποσκοράκισιν τῶν λυμαινομένων αὐτὴν καταλοίπων τῶν παλαιῶν αἱρέσεων Μανιχαίων, Εἰκονομάχων καὶ ἄλλων, ἀλλὰ καὶ τῶν ἀναφυεισῶν τότε αἱρέσεων τῶν Λατίνων, ἤτοι τῆς ἐν τῷ Συμβόλῳ προσθήκης περὶ τῆς καὶ ἐκ τοῦ Υἱοῦ ἐκπορεύσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, τῆς ἀγαμίας τῶν Κληρικῶν, τῆς καταλύσεως τῆς ἡμισείας πρώτης ἑβδομάδος τῶν Νηστειῶν, τῆς τοῦ Σαββάτου νηστείας, τῆς ἀπαγορεύσεως εἰς τοὺς Ἱερεῖς τῆς δι’ ἁγίου Μύρου χρίσεως τῶν βαπτιζομένων, διότι, ἔλεγον μόνος ὁ Ἐπίσκοπος καὶ ὄχι οἱ Ἱερεῖς πρέπει νὰ μυρώνωσι τοὺς βαπτισθέντας, ὡς ποιοῦσι καὶ σήμερον οἱ Δυτικοὶ καὶ πλείστων ἄλλων καινοτομιῶν τῶν Λατίνων, τὰς ὁποίας γενναίως κατεπολέμησεν ὁ Ὀρθοδοξότατος Φώτιος, ὡς ἐπίσης καὶ τὰς ἐπιδιώξεις τοῦ Πάπα περὶ ὑπαγωγῆς τῆς Ἐκκλησίας τῆς Βουλγαρίας ὑπὸ τὴν δικαιοδοσίαν αὐτοῦ καὶ τὴν ἐν γένει ὑποταγὴν τῆς Ἀνατολικῆς Ἐκκλησίας εἰς τὸν Πάπαν.

Ἐκ τούτων λαβὼν ἀφορμὴν ὁ τότε Πάπας Νικόλαος μεγάλως ἐμίσησε τὸν Φώτιον καὶ ἐκίνει πάντα λίθον ἐναντίον αὐτοῦ, κοπτόμενος δῆθεν ὑπὲρ τοῦ ἀποβεβλημένου Ἰγνατίου. Ἀλλὰ καὶ οἱ Ἰγνατιανοὶ οὐ μικρὸν πόλεμον ἤγειραν κατὰ τοῦ μεγάλου τῆς Ὀρθοδοξίας προμάχου, συκοφαντοῦντες καὶ διαβάλλοντες αὐτὸν καὶ ποικιλοτρόπως ἐκταράσσοντες τὴν Ἐκκλησίαν τοῦ Θεοῦ. Ἦσαν δὲ ἐκ τῶν Ἀνατολικῶν προεξάρχοντες τῆς κατὰ τοῦ μακαρίου Φωτίου συκοφαντικῆς ἐκστρατείας ὁ παράφορος Μητροπολίτης Σμύρνης Μητροφάνης, ὁ Νεοκαισαρείας Στυλιανός, ὁ Θεοφάνης, ὁ Νικήτας Δαυῒδ ὁ Παφλαγών, ὁ Θεόγνωστος καὶ ἄλλοι πλεῖστα ὅσα χαλκεύσαντες καὶ κατατοξεύσαντες κατὰ τοῦ ἀμωμήτου Φωτίου.

Τούτων οὕτως ἐχόντων συγκαλεῖται Σύνοδος τῶν Ἐπισκόπων ἐν Κωνσταντινουπολει ἐν ἔτει ωξα’ (861) Πρώτη καὶ Δευτέρα ἀποκληθεῖσα ἢ Πρωτοδευτέρα, διότι συνῆλθεν αὕτη εἰς δύο συνελεύσεις παρελθόντος ἀρκετοῦ χρόνου μεταξὺ πρώτης καὶ δευτέρας. Ἐπειδὴ δὲ τὰ κατὰ τὴν πρώτην συνέλευσιν συζητηθέντα ἐπεκυρώθησαν κατὰ τὴν δευτέραν τοιαύτην, διὰ τοῦτο ὠνομάσθη Πρώτη καὶ Δευτέρα, συνεκροτήθη δὲ αὕτη ἐκ τιη’ (318) Ἐπισκόπων ἐν τῷ Νιχῷ τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων. Ἡ Σύνοδος αὕτη τὸν μὲν Ἰγνάτιον καθεῖλεν, ὡς ταραξίαν, ἐπεκύρωσε δὲ τὴν ἐκλογὴν τοῦ Φωτίου, συνέταξεν ἐπίσης καὶ ιζ’ (17) Κανόνας περὶ Ἐκκλησιαστικῆς εὐταξίας. Εἰς τὴν Σύνοδον ταύτην παρίσταντο καὶ οἱ ἀντιπρόσωποι τοῦ Πάπα Παῦλος καὶ Εὐγένιος οἱ Ἐπίσκοποι καὶ Πέτρος ὁ Καρδινάλιος.


Ὑποσημειώσεις

[1] Πρὸς τρανωτέραν ἀπόδειξιν τῆς ἀληθείας μεταφέρομεν ἐνταῦθα αὐτουσίους τοὺς λόγους, οὕς ἀναφέρει ἐν τῷ ὑπ’ αὐτοῦ συγγραφέντι Βίῳ τοῦ Ἁγίου Ἰγνατίου ὁ Μάγιστρος Νικήτας ὁ καὶ Δαυῒδ ὁ Παφλαγὼν (ὅστις εἶναι αὐτὸς οὗτος ὁ Συμεὼν ὁ Μεταφραστὴς καὶ βλέπε περὶ τούτου τὴν ὑποσημείωσιν εἰς τὸν βίον τῆς Ὁσίας Θεοκτίστης τῆς Λεσβίας ἐν τόμῳ ΙΑ’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ θ’ (9ῃ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου), ὅστις ὑπῆρξεν ἄσπονδος ἐχθρὸς τοῦ Μεγάλου Φωτίου, ὡς ἐρρέθη ἀνωτέρω, καὶ ὀπαδὸς τῆς ἀντιπάλου παρατάξεως τοῦ Ἁγίου Ἰγνατίου. Εἶναι δὲ οἱ ἀναφερόμενοι λόγοι οἱ ἑξῆς: «Ὑπῆρχεν (ὁ Φώτιος) τῶν εὐγενῶν κατὰ σάρκα καὶ περιφανῶν, σοφίᾳ τε κοσμικῇ καὶ συνέσει τῶν ἐν τῇ πολιτείᾳ τρεφομένων εὐδοκιμώτατος πάντων νομιζόμενος. Γραμματικῆς μὲν γὰρ καὶ Ποιήσεως, Ρητορικῆς τε καὶ Φιλοσοφίας, καὶ δὴ καὶ Ἰατρικῆς καὶ πάσης ὀλίγου δεῖν Ἐπιστήμης τῶν θύραθεν τοσοῦτον ἦν αὐτῷ τὸ περιόν, ὡς μὴ μόνον σχεδὸν φύσει τῶν κατὰ τὴν αὐτοῦ γενεὰν πάντων διενεγκεῖν, ἤδη δὲ καὶ πρὸς τοὺς παλαιοὺς αὐτὸν διαμιλλᾶσθαι. Πάντα γὰρ συνέτρεχον αὐτῷ ἡ ἐπιτηδειότης τῆς φύσεως, ἡ σπουδή, ὁ πλοῦτος, δι’ ὃν καὶ βίβλος αὐτῷ ἔρρει πᾶσα· πλέον δὲ πάντων ὁ τῆς δόξης ἔρως, δι’ ὅν αὐτῷ καὶ νύκτες ἄϋπνοι παρήρχοντο, περὶ τὴν ἀνάγνωσιν ἐμμελῶς ἐσχολακότι».

[2] Βλέπε περὶ τούτου εἰς τὴν ἑορτὴν αὑτοῦ, ἐν τόμῳ Ι’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ κγ’ (23ῃ) τοῦ μηνὸς Ὀκτωβρίου.

[3] Ψεύδεται ἄρα ὁ Νεοκαισαρείας Στυλιανὸς γράφων πρὸς Στέφανον ὅτι κατὰ τὴν αὐτὴν ἡμέραν ἐχειροτονήθη Πρεσβύτερος καὶ Ἐπίσκοπος· ὁμοίως καὶ ὁ Σμύρνης Μητροφάνης καὶ ὁ Παφλαγὼν Νικήτας καὶ ὁ Θεόγνωστος, οἱ πολλὰ κατὰ τοῦ Ἀγιωτάτου Φωτίου τούτου γράψαντες· ὁμοίως καὶ ὁ Βαρώνιος ὁ λέγων, ὅτι ὁ Φώτιος ἦτο εὐνοῦχος, ἀρυόμενος τοῦτο, ἀπατηλῶς, ἔκ τινος ἐπιστολῆς Ἰωάννου Σακελλαρίου, διότι ὁ Ἰωάννης οὗτος δὲν ἔγραψε πρὸς τὸν Φώτιον, ἀλλ’ ὁ Φώτιος πρὸς τὸν Ἰωάννην (ὅρα σελ. 274 τοῦ β’ τόμ. τοῦ Μελετίου καὶ εἰς τὰ προλεγόμενα τῆς ἐν Ἁγίᾳ Σοφίᾳ συστάσης Συνόδου ἐπὶ τοῦ Ἁγιωτάτου Φωτίου, ἐν τῷ Πηδαλίῳ).

[4] Ὁ Πατριάρχης Ἰγνάτιος ἦτο υἱὸς τοῦ αὐτοκράτορος Μιχαὴλ Α’ τοῦ Κουροπαλάτου ἢ Ραγκαβὲ καὶ ἀνεψιὸς τοῦ αὐτοκράτορος Νικηφόρου Α’ τοῦ ἀπὸ Γενικῶν. Εἰς τὸν Πατριαρχικὸν θρόνον ἀνῆλθε τὸ πρῶτον ἐν ἔτει 846 διαδεχθεὶς τὸν Ἅγιον Μεθόδιον (842-846).

[5] Γράφων μετὰ ταῦτα ὁ ἱερὸς Φώτιος πρὸς τὸν Κλαυδιουπόλεως Ἰγνάτιον καὶ μεμφόμενος τὴν ἐπαίσχυντον ταύτην πρᾶξιν, μεταξὺ ἄλλων προσθέτει καὶ τὰ ἑξῆς: «Ἦν ποτε φευκτὸν καὶ φοβερὸν τὸ ἀνάθεμα, ὅτε κατὰ τῶν ἐνόχων τῆς ἀσεβείας ὑπὲρ τῶν τῆς εὐσεβείας κηρύκων ἐφέρετο· ἀφ’ οὗ δὲ ἡ τολμηρὰ καὶ ἀναίσχυντος τῶν ἀλαστόρων ἀπόνοια, παρὰ πάντα θεσμὸν θεῖον καὶ ἀνθρώπινον καὶ παρὰ πάντα λόγον Ἑλληνικόν τε καὶ βάρβαρον, τὸ οἰκεῖον ἀνάθεμα κατὰ τῶν προμάχων τῆς Ὀρθοδοξίας ἀναστρέφειν ἐφρυάξατο, καὶ τὴν βαρβαρικὴν μανίαν ἐκκλησιαστικὴν παρανομίαν ἐφιλονείκησαν ἀπεργάσασθαι, αὐτίκα καὶ τὸ φρικτὸν ἐκεῖνο καὶ ποινῆς ἁπάσης πέρας … στεφάνους ἀκηράτους καὶ ἀθάνατον δόξαν ἀντὶ ποινῆς ἀπεργάζεται!» (Ἐπιστ. ριε’ σελ. 156-157).

[6] Ὁ θεῖος Φώτιος εἰς τὸν ιδ’ λόγον τῶν «Ἀμφιλοχίων» εἰς τὸ —Τί ἐστι τὸ «διηνοίχθησαν αὐτῶν οἱ ὀφθαλμοί»· καὶ πῶς ἡ παράβασις ἰσχὺν ἔσχε διανοίγειν ὀφθαλμοὺς (Γενέσ. γ’ 7)— λέγει μεταξὺ ἄλλων καὶ τὰ ἑξῆς: «Μετὰ τὴν ἁμαρτίαν ὡς τὰ πολλὰ ἡ ἐπίγνωσις τοῦ ἁμαρτήματος γίνεται, καὶ τὸ μέγεθος τοῦ τολμήματος τότε μᾶλλον ἐπιγινώσκεται· τοῦ γὰρ ἐπιπροσθοῦντος πάθους καὶ κινοῦντος οἴστρου πρὸς τὴν ἁμαρτίαν μετὰ τὴν ἔκθεσμον πρᾶξιν πεπαυμένου τε καὶ ἠρεμοῦντος, τότε δὴ τότε ὥσπερ διακύψας τῆς πολλῆς ἐκείνης ἀχλύος καὶ ἀνανήψας ἐφορᾷ τὰ πεπραγμένα, καὶ εἰς οἵαν κατάστασιν ἐξ οἵας μετηνέχθη συναίσθησιν μᾶλλον λαμβάνει καὶ τὸ συνειδὸς τιτρῶσκον αὐτὸν καὶ διεγεῖρον ἔχων, διαβλέπει τρανῶς ἃ τοῦ πάθους ἐπιπροσθοῦντος οὐχ ὁμοίως ἔβλεπε».