Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΦΩΤΙΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως τοῦ Ὁμολογητοῦ.

ἤτοι τὴν ἐν τῷ Συμβόλῳ ἀσεβεστάτην προσθήκην περὶ τῆς καὶ ἐκ τοῦ Υἱοῦ ἐκπορεύσεως τοῦ Παναγίου Πνεύματος. Τοῦτο τὸ ἀθάνατον τῆς Ὀρθοδοξίας τρόπαιον κατὰ τῆς παπικῆς αἱρέσεως καὶ τυραννίας πρῶτος ἔστησεν ὁ Ἱερώτατος Φώτιος, συντρίψας οὕτω ἅπαξ διὰ παντὸς τὸ κατὰ τῆς Ἁγίας Ὀρθοδοξίας ἐπηρμένον κέρας τῶν Παπῶν τῆς Ρώμης. Διὰ τοῦτο καὶ οἱ Λατῖνοι ἀείποτε μαίνονται ἀσπόνδως κατὰ τοῦ Μεγάλου τῆς Ὀρθοδοξίας προμάχου, τοῦ Ἱερωτάτου Φωτίου.

Τὰ ἐπακόλουθα τῆς διαμάχης αὐτῆς μεταξὺ Ἀνατολικῆς καὶ Δυτικῆς Ἐκκλησίας, προκληθέντα ἀφ’ ἑνὸς μὲν ἀπὸ τὰς κακοδοξίας τῆς Δυτικῆς Ἐκκλησίας, εἰς αἱρέσεις ἀποληξάσας, ἀφ’ ἑτέρου δὲ ἀπὸ τὰς ἑωσφορικὰς ἀξιώσεις τῶν Παπῶν καὶ μάλιστα τοῦ τότε Πάπα Νικολάου, ὑπῆρξαν πικρότατα. Ἀδύνατον εἶναι νὰ περιγράψῃ τις εἰς τὸν μικρὸν τοῦτον χῶρον τὰ συνεπείᾳ τῆς διαμάχης ταύτης διαδραματισθέντα πικρὰ γεγονότα κατά τε τὴν ἐποχὴν ἐκείνην, ἀλλὰ καὶ κατὰ τὸ διαρρεῦσαν ἔκτοτε καὶ μέχρι τῆς σήμερον ὑπερχιλιετὲς διάστημα. Καὶ ναὶ μὲν ὁ διαρραγεὶς τότε ἄρραφος ἀπὸ ἄνωθεν ἕως κάτω χιτὼν τοῦ Κυρίου συνερράφη προσκαίρως μετ’ ὀλίγον, ἀλλὰ καὶ πάλιν ἐπὶ τοῦ Πατριάρχου Μιχαὴλ τοῦ Κηρουλαρίου, ἐν ἔτει ͵ανδ’ (1054), διερράγη ὁριστικῶς καὶ παραμένει ἔκτοτε ἐσχισμένος ἕως σήμερον. Ἂς ὄψεται ὅμως ὁ αἴτιος! Ἡ Ὀρθόδοξος Ἀνατολικὴ Ἐκκλησία ἐκπληροῖ πάντοτε τὴν ἐντολὴν τοῦ Κυρίου, ἐκκόψασα τὰ ἀνιάτως νοσήσαντα μέλη αὐτῆς, καὶ διατηροῦσα ἄχραντον καὶ ἀμίαντον τὴν διδασκαλίαν τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, τὸν δὲ παρὰ ταύτην ἕτερα διδάσκοντα, κἂν Ἄγγελος τυγχάνῃ ἐξ οὐρανοῦ, εἰς ἀνάθεμα τοῦτον καθυποβάλλει μετὰ τοῦ οὐρανοβάμονος Παύλου. Τῆς ὑγιοῦς ταύτης διδασκαλίας καὶ ὁ θεῖος Φώτιος ὑπεραμυνόμενος ἔπραξε πᾶν ὅ,τι τὸ συμφέρον τῆς Ἁγίας Ὀρθοδοξίας ἐπέβαλλεν.

Εἰς τοιαύτην κατάστασιν εὑρίσκοντο τὰ ἐκκλησιαστικὰ πράγματα καὶ τοιούτους ἀγῶνας ὑπὲρ τῆς Ἁγίας Ὀρθοδοξίας διεξήγαγεν ὁ ἔνδοξος μαχητὴς Φώτιος, ὅτε νέαι δοκιμασίαι προσετέθησαν εἴς τε τὸν ἀήττητον Φώτιον καὶ εἰς τὴν Ἁγίαν τοῦ Θεοῦ Ἐκκλησίαν. Κατὰ τὸ αὐτὸ ἔτος ωξζ’ (867) Βασίλειος ὁ Μακεδών, συμβασιλεὺς τότε ὢν φονεύσας τὸν αὐτοκράτορα Μιχαὴλ Γ’ τὸν Μέθυσον ἐγένετο μόνος κύριος τοῦ θρόνου. Ὁ Βασίλειος ἦτο δραστήριος ἀνήρ, καὶ παιδείας ἱκανῆς μέτοχος, ἔχων καὶ πολλὰς ἄλλας βασιλικὰς ἀρετάς, ἀλλ’ ἦτο ὀξὺς πρὸς ὀργὴν καὶ ἐκδικητικός. Τοῦτον συμφώνως ὑπὸ τοῦ λαοῦ ἀναγορευθέντα αὐτοκράτορα ἔστεψεν ὁ Ἱερὸς Φώτιος.


Ὑποσημειώσεις

[1] Πρὸς τρανωτέραν ἀπόδειξιν τῆς ἀληθείας μεταφέρομεν ἐνταῦθα αὐτουσίους τοὺς λόγους, οὕς ἀναφέρει ἐν τῷ ὑπ’ αὐτοῦ συγγραφέντι Βίῳ τοῦ Ἁγίου Ἰγνατίου ὁ Μάγιστρος Νικήτας ὁ καὶ Δαυῒδ ὁ Παφλαγὼν (ὅστις εἶναι αὐτὸς οὗτος ὁ Συμεὼν ὁ Μεταφραστὴς καὶ βλέπε περὶ τούτου τὴν ὑποσημείωσιν εἰς τὸν βίον τῆς Ὁσίας Θεοκτίστης τῆς Λεσβίας ἐν τόμῳ ΙΑ’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ θ’ (9ῃ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου), ὅστις ὑπῆρξεν ἄσπονδος ἐχθρὸς τοῦ Μεγάλου Φωτίου, ὡς ἐρρέθη ἀνωτέρω, καὶ ὀπαδὸς τῆς ἀντιπάλου παρατάξεως τοῦ Ἁγίου Ἰγνατίου. Εἶναι δὲ οἱ ἀναφερόμενοι λόγοι οἱ ἑξῆς: «Ὑπῆρχεν (ὁ Φώτιος) τῶν εὐγενῶν κατὰ σάρκα καὶ περιφανῶν, σοφίᾳ τε κοσμικῇ καὶ συνέσει τῶν ἐν τῇ πολιτείᾳ τρεφομένων εὐδοκιμώτατος πάντων νομιζόμενος. Γραμματικῆς μὲν γὰρ καὶ Ποιήσεως, Ρητορικῆς τε καὶ Φιλοσοφίας, καὶ δὴ καὶ Ἰατρικῆς καὶ πάσης ὀλίγου δεῖν Ἐπιστήμης τῶν θύραθεν τοσοῦτον ἦν αὐτῷ τὸ περιόν, ὡς μὴ μόνον σχεδὸν φύσει τῶν κατὰ τὴν αὐτοῦ γενεὰν πάντων διενεγκεῖν, ἤδη δὲ καὶ πρὸς τοὺς παλαιοὺς αὐτὸν διαμιλλᾶσθαι. Πάντα γὰρ συνέτρεχον αὐτῷ ἡ ἐπιτηδειότης τῆς φύσεως, ἡ σπουδή, ὁ πλοῦτος, δι’ ὃν καὶ βίβλος αὐτῷ ἔρρει πᾶσα· πλέον δὲ πάντων ὁ τῆς δόξης ἔρως, δι’ ὅν αὐτῷ καὶ νύκτες ἄϋπνοι παρήρχοντο, περὶ τὴν ἀνάγνωσιν ἐμμελῶς ἐσχολακότι».

[2] Βλέπε περὶ τούτου εἰς τὴν ἑορτὴν αὑτοῦ, ἐν τόμῳ Ι’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ κγ’ (23ῃ) τοῦ μηνὸς Ὀκτωβρίου.

[3] Ψεύδεται ἄρα ὁ Νεοκαισαρείας Στυλιανὸς γράφων πρὸς Στέφανον ὅτι κατὰ τὴν αὐτὴν ἡμέραν ἐχειροτονήθη Πρεσβύτερος καὶ Ἐπίσκοπος· ὁμοίως καὶ ὁ Σμύρνης Μητροφάνης καὶ ὁ Παφλαγὼν Νικήτας καὶ ὁ Θεόγνωστος, οἱ πολλὰ κατὰ τοῦ Ἀγιωτάτου Φωτίου τούτου γράψαντες· ὁμοίως καὶ ὁ Βαρώνιος ὁ λέγων, ὅτι ὁ Φώτιος ἦτο εὐνοῦχος, ἀρυόμενος τοῦτο, ἀπατηλῶς, ἔκ τινος ἐπιστολῆς Ἰωάννου Σακελλαρίου, διότι ὁ Ἰωάννης οὗτος δὲν ἔγραψε πρὸς τὸν Φώτιον, ἀλλ’ ὁ Φώτιος πρὸς τὸν Ἰωάννην (ὅρα σελ. 274 τοῦ β’ τόμ. τοῦ Μελετίου καὶ εἰς τὰ προλεγόμενα τῆς ἐν Ἁγίᾳ Σοφίᾳ συστάσης Συνόδου ἐπὶ τοῦ Ἁγιωτάτου Φωτίου, ἐν τῷ Πηδαλίῳ).

[4] Ὁ Πατριάρχης Ἰγνάτιος ἦτο υἱὸς τοῦ αὐτοκράτορος Μιχαὴλ Α’ τοῦ Κουροπαλάτου ἢ Ραγκαβὲ καὶ ἀνεψιὸς τοῦ αὐτοκράτορος Νικηφόρου Α’ τοῦ ἀπὸ Γενικῶν. Εἰς τὸν Πατριαρχικὸν θρόνον ἀνῆλθε τὸ πρῶτον ἐν ἔτει 846 διαδεχθεὶς τὸν Ἅγιον Μεθόδιον (842-846).

[5] Γράφων μετὰ ταῦτα ὁ ἱερὸς Φώτιος πρὸς τὸν Κλαυδιουπόλεως Ἰγνάτιον καὶ μεμφόμενος τὴν ἐπαίσχυντον ταύτην πρᾶξιν, μεταξὺ ἄλλων προσθέτει καὶ τὰ ἑξῆς: «Ἦν ποτε φευκτὸν καὶ φοβερὸν τὸ ἀνάθεμα, ὅτε κατὰ τῶν ἐνόχων τῆς ἀσεβείας ὑπὲρ τῶν τῆς εὐσεβείας κηρύκων ἐφέρετο· ἀφ’ οὗ δὲ ἡ τολμηρὰ καὶ ἀναίσχυντος τῶν ἀλαστόρων ἀπόνοια, παρὰ πάντα θεσμὸν θεῖον καὶ ἀνθρώπινον καὶ παρὰ πάντα λόγον Ἑλληνικόν τε καὶ βάρβαρον, τὸ οἰκεῖον ἀνάθεμα κατὰ τῶν προμάχων τῆς Ὀρθοδοξίας ἀναστρέφειν ἐφρυάξατο, καὶ τὴν βαρβαρικὴν μανίαν ἐκκλησιαστικὴν παρανομίαν ἐφιλονείκησαν ἀπεργάσασθαι, αὐτίκα καὶ τὸ φρικτὸν ἐκεῖνο καὶ ποινῆς ἁπάσης πέρας … στεφάνους ἀκηράτους καὶ ἀθάνατον δόξαν ἀντὶ ποινῆς ἀπεργάζεται!» (Ἐπιστ. ριε’ σελ. 156-157).

[6] Ὁ θεῖος Φώτιος εἰς τὸν ιδ’ λόγον τῶν «Ἀμφιλοχίων» εἰς τὸ —Τί ἐστι τὸ «διηνοίχθησαν αὐτῶν οἱ ὀφθαλμοί»· καὶ πῶς ἡ παράβασις ἰσχὺν ἔσχε διανοίγειν ὀφθαλμοὺς (Γενέσ. γ’ 7)— λέγει μεταξὺ ἄλλων καὶ τὰ ἑξῆς: «Μετὰ τὴν ἁμαρτίαν ὡς τὰ πολλὰ ἡ ἐπίγνωσις τοῦ ἁμαρτήματος γίνεται, καὶ τὸ μέγεθος τοῦ τολμήματος τότε μᾶλλον ἐπιγινώσκεται· τοῦ γὰρ ἐπιπροσθοῦντος πάθους καὶ κινοῦντος οἴστρου πρὸς τὴν ἁμαρτίαν μετὰ τὴν ἔκθεσμον πρᾶξιν πεπαυμένου τε καὶ ἠρεμοῦντος, τότε δὴ τότε ὥσπερ διακύψας τῆς πολλῆς ἐκείνης ἀχλύος καὶ ἀνανήψας ἐφορᾷ τὰ πεπραγμένα, καὶ εἰς οἵαν κατάστασιν ἐξ οἵας μετηνέχθη συναίσθησιν μᾶλλον λαμβάνει καὶ τὸ συνειδὸς τιτρῶσκον αὐτὸν καὶ διεγεῖρον ἔχων, διαβλέπει τρανῶς ἃ τοῦ πάθους ἐπιπροσθοῦντος οὐχ ὁμοίως ἔβλεπε».