Τῇ ΚΔ (24ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς ΠΑΡΑΜΟΝΗ τῆς τοῦ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ καὶ μνήμη τῆς Ἁγίας Ὁσιοπαρθενομάρτυρος ΕΥΓΕΝΙΑΣ.

Ταῦτα ἀκούσασα ἡ ἄσεμνος Μελανθία ἐθυμώθη πολὺ ὅτι τὴν κατεφρόνησε, καὶ ἐφοβήθη μήπως καὶ δημοσιεύσῃ τὴν ἀναισχυντίαν αὐτῆς ὁ Εὐγένιος· ὅθεν ἔδραμεν εὐθὺς εἰς τὴν Ἀλεξάνδρειαν, καὶ ἀπελθοῦσα εἰς τὸν ἔπαρχον Φίλιππον, διέβαλε τὴν ἀνεύθυνον, εἰποῦσα ἀντιστρόφως τὴν ὑπόθεσιν, ὅτι δηλαδὴ «Νεανίας τις τὴν μὲν ὄψιν περικαλλής, τὸν δὲ τρόπον λίαν ἀσελγής, καὶ ὑποκρινόμενος εὐλάβειαν Χριστιανικήν, ἦλθε πρός με, νομίσας ὅτι εἶμαι καμμία ἄσεμνος, καὶ πρῶτον μὲν ἐδοκίμασε μὲ λόγια δολερά, ἔπειτα ἔβαλε καὶ τὰς χεῖρας ἐπάνω μου νὰ μὲ βιάσῃ ὁ πάντολμος, καὶ ἐὰν δὲν ἐφώναζα νὰ ἔλθῃ μία ἐκ τῶν δούλων μου δρομαίως, ἤθελε μιάνει καὶ ἐμὲ ὁ ἀνόσιος, καθὼς καὶ ἄλλας πολλὰς ἐξηπάτησεν». Οὕτως ἡ ἀναιδὴς Μελανθία ἐτόλμησε νὰ κατηγορήσῃ ἀδίκως ἐκείνην, ἥτις δὲν ἔπταισεν. Ἀκούσας ταῦτα ὁ ἔπαρχος ἐθυμώθη καταπολλὰ καὶ προστάσσει νὰ φέρωσι δεδεμένους, ὄχι μόνον τὸν Προεστῶτα, ἀλλὰ καὶ πάντας τοὺς ἀδελφοὺς τῆς Μονῆς, οἵτινες ἦσαν τὸν ἀριθμὸν τριακόσιοι καὶ πάντας τοὺς ἐφυλάκισαν, ἕως νὰ δώσῃ κατ’ αὐτῶν τὴν ἀπόφασιν νὰ τοὺς θανατώσωσιν.

Αὕτη ἡ φήμη ἀπῆλθεν εἰς τὰ περίχωρα καὶ συνήχθησαν ἀπὸ διαφόρους τόπους ἄνδρες τε καὶ γυναῖκες νὰ ἴδουν τον πανώδυνον αὐτῶν θάνατον. Ὅταν λοιπὸν ἦλθεν ἡ ὡρισμένη ἡμέρα, καὶ ἦσαν ἅπαντες εἰς τὸ θέατρον, ἔφεραν τὸν Ἡγούμενον δεδεμένον μὲ βαρυτάτας ἁλύσεις, ἐφώναζον δὲ ὅλοι κοινῶς ὅτι ἦτο ἄξιος θανάτου. Ἡτοίμαζον μάλιστα θηρία, στρέβλας, τροχούς, πῦρ καὶ διάφορα ἄλλα κολαστήρια. Τότε λέγει πρὸς αὐτὸν ὁ ἔπαρχος· «Τοιαύτας πράξεις κελεύει ὁ Χριστός σας νὰ κάμνετε, πάντων ἀνθρώπων ἀνοσιώτατε, ὄχι μόνον μυστικὰ καὶ ἀπόκρυφα, ἀλλὰ καὶ εἰς τὸ φανερὸν νὰ πορνεύετε, δυναστεύοντες τὰς τιμίας γυναῖκας; Ποίαν ψυχὴν καὶ καρδίαν εἶχες, πάντολμε, ὅταν ἐνῷ εἰσῆλθες ὡς ἰατρὸς καὶ αὐτουργὸς θαυμάτων εἰς τὴν οἰκίαν τοιαύτης γυναικὸς εὐγενεστάτης καὶ σώφρονος, ἔπειτα ἀπεπειράθης νὰ τὴν βιάσῃς μὲ τοσαύτην ἀναισχυντίαν, ὡς νὰ ἦτο μία τῶν ἐπὶ τῆς σκηνῆς καταφρονημένη καὶ ἄσεμνος;».

Ταῦτα εἰπόντος τοῦ ἐπάρχου μετὰ θυμοῦ ἀπεκρίθη πρὸς αὐτὸν ἡ Ὁσία καὶ εἶπε· «Δὲν προστάσσει ὁ Θεός μου τοιαῦτα, ἀλλὰ μᾶλλον νομοθετεῖ ὑψηλὰ καὶ ἀξιέραστα πράγματα, ᾠκονόμησε δὲ νὰ συγκατοικῶ μὲ τούτους τοὺς ἐναρέτους ἄνδρας, διὰ νὰ φυλάξω τὴν παρθενίαν μου ἄσπιλον, καθὼς ἕως τὴν σήμερον εὑρίσκομαι, ὡς θέλετε γνωρίσει τοῦτο ἐντὸς ὀλίγου·


Ὑποσημειώσεις

[1] Διευκρινίζομεν ἐνταῦθα, ὅτι τὸ μὲν ὄνομα Σεβῆρος ἔφερον τέσσαρες ἐν συνόλῳ Ρωμαῖοι αὐτοκράτορες, τὸ δὲ ὄνομα Ἀντωνῖνος ἑπτά, οἵτινες ὅμως λόγῳ τῆς πολυωνυμίας αὐτῶν φέρονται εἰς τοὺς αὐτοκρατορικοὺς καταλόγους μὲ τὰ ὀνόματα μὲ τὰ ὁποῖα κατέστησαν γνωστότεροι. Οἱ ἐπὶ τῆς ἐποχῆς τῆς Ἁγίας Εὐγενίας διατελέσαντες αὐτοκράτορες, οἱ φέροντες σὺν τοῖς ἄλλοις καὶ τὸ ὄνομα Σεβῆρος ἢ Ἀντωνῖνος εἶναι οἱ ἑξῆς: 1) Κόμμοδος-Λούκιος-Μᾶρκος-Αἴλιος-Ἀντωνῖνος-Αὐρήλιος (180-192), 2) Λούκιος-Σεπτίμιος-Σεβῆρος (193-211), 3) Καρακάλας-Μᾶρκος-Αὐρήλιος-Σεβῆρος-Ἀντωνῖνος (211-217), 4) Διαδουμενιανὸς-Μακρῖνος-Μᾶρκος-Ὀπέλλιος-Σεβῆρος-Ἀντωνῖνος (217-218) 5) Ἡλιογάβαλος-Μᾶρκος-Αὐρήλιος-Ἀντωνῖνος-Πῖος (218-222), 6) Λεύκιος-Ἰούλιος-Αὐρήλιος-Σουλπίκιος-Οὐράνιος-Ἀντωνῖνος-Σεβῆρος-Ἀλέξανδρος (222-238). Κυρίως γνωστὸς μὲ τὸ ὄνομα Ἀντωνῖνος εἶναι ὁ Ἀντωνῖνος Πῖος (138-161), ἐπὶ τῆς ἐποχῆς του ὅμως δὲν εἶχεν εἰσέτι γεννηθῆ ἡ Ἁγία Εὐγενία.

[2] Ὁ Ρωμαῖος στρατηγὸς Γάλλος, ἐξοντώσας προδοτικῶς τὸν Δέκιον, ἀνεκηρύχθη αὐτοκράτωρ ἐν ἔτει 251, ἀλλὰ καὶ τούτου φονευθέντος ἐν ἔτει 253 ὑπὸ τῶν ἰδίων του στρατιωτῶν ἀνεκηρύχθη αὐτοκράτωρ ὁ Βαλλεριανός. Οὗτος εὑρισκόμενος εἰς πόλεμον μετὰ τῶν Σκυθῶν, τῶν Γότθων καὶ τῶν Περσῶν ἀνεκήρυξε συνάρχοντά του τὸν υἱόν του Γαλλιηνόν, τὸν ὁποῖον καὶ ἀφῆκεν εἰς τὴν Ρώμην, αὐτὸς δὲ πορευθεὶς κατὰ τῶν Περσῶν συνελήφθη ὑπ’ αὐτῶν αἰχμάλωτος, ἀπέθανε δὲ μετὰ δεκαετίαν ἐν τῇ αἰχμαλωσίᾳ. Ὁ Γαλλιηνὸς ἐδολοφονήθη καὶ αὐτὸς ὑπὸ τῶν στρατηγῶν του κατὰ τὸ ἔτος 268. Ἐκεῖνο ποὺ ἐν προκειμένῳ χρῄζει ἐρεύνης εἶναι τὸ ἐὰν ἐπὶ τῆς ἐποχῆς τῶν αὐτοκρατόρων τούτων ἢ ἐνωρίτερον ἐμαρτύρησεν ἡ Ἁγία, δεδομένου ὅτι ἐγεννήθη ἐπὶ Κομμόδου (180-192), ὁπότε κατὰ τὴν ἐποχὴν τοῦ μαρτυρίου της θὰ πρέπῃ νὰ ἦτο ἀρκετὰ προκεχωρημένης ἡλικίας. Πάντως ἐὰν ἐπὶ Βαλλεριανοῦ ἔλαβε χώραν τὸ Μαρτύριον τῆς Ἁγίας, θὰ πρέπῃ νὰ ἔγινε τοῦτο κατὰ τὸ πρῶτον ἔτος τῆς βασιλείας αὐτοῦ, ὅτε ἦτο εἰσέτι Ἀρχιεπίσκοπος Ρώμης ὁ Κορνήλιος, ὅστις ἐτελεύτησε κατὰ τὸ ἔτος 253.