Τῇ ΙΑ’ (11ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΔΑΝΙΗΛ τοῦ Στυλίτου.

ἐπεδίωκε νὰ αἰχμαλωτίσῃ πάσῃ θυσίᾳ τὴν καθαράν του ψυχὴν ἡ ἀκάθαρτος· ἀλλὰ δὲν ἠδυνήθη παρ’ ὅλας τὰς πονηρίας της ὄχι μόνον τὸν Ἅγιον νὰ νικήσῃ, ἀλλ’ οὐδὲ κἂν ἕνα ἐκ τῶν μαθητῶν του. Ὅθεν ἐπέστρεψεν ἡ πάντολμος ἄπρακτος· καὶ διὰ νὰ λάβῃ τὰ χρήματα, τὰ ὁποῖα τῆς ὑπεσχέθησαν, εἶπε ψεύματα, ὅτι τὴν ὠρέχθη ὁ Δανιὴλ καὶ εἶπεν εἰς τοὺς μαθητάς του νὰ βάλουν κλίμακα νὰ ἀναβῇ εἰς τὸν στῦλον, ἀλλ’ αὐτὴ δὲν κατεδέχθη καὶ ἔφυγεν. Οὕτως ἡ βέβηλος ἐδυσφήμησε τὸν ἀμόλυντον, ἀλλ’ ἡ θεία δίκη δὲν ὑπέφερε τὴν συκοφαντίαν· ὅθεν εἰσῆλθεν ἐντὸς αὐτῆς δαίμων, ἐκ τοῦ ὁποίου καὶ μὴ θέλουσα ὡμολόγησεν εἰς ὅλους τὸ ψεῦδος καὶ τὸν δόλον τῶν αἱρετικῶν. Οἱ μὲν λοιπὸν ἄνθρωποι τῆς Πόλεως ἐπῆγαν αὐτὴν εἰς τὸν Ὅσιον, ὁ ὁποῖος ὡς δοῦλος Χριστοῦ καὶ μιμητὴς ἀμνησίκακος τὴν ἰάτρευσε καὶ συνεχώρησε τὸ πταίσιμόν της. Αὕτη δὲ θαυμάζουσα τὴν φιλανθρωπίαν τοῦ Ὁσίου κατεφίλει τὸν στῦλον ραίνουσα αὐτὸν μὲ δάκρυα καὶ κατανυγεῖσα διὰ τῆς θείας Χάριτος ὑπεσχέθη νὰ διορθώσῃ τὴν πολιτείαν της καὶ οὕτως ἐποίησε καὶ ἐτέλεσε τὸν ὑπόλοιπον αὐτῆς βίον ἡ πρῴην ἄσωτος σωφρονέστατα.

Ἐγνώριζε δὲ ὁ Ὅσιος καὶ τὰ μέλλοντα· ὅθεν προβλέπων μεγάλην ἀπειλὴν καὶ ὀργὴν Κυρίου, ἥτις ἔμελλε νὰ ἔλθῃ εἰς τὸ Βυζάντιον, διεμήνυσεν εἰς τὸν βασιλέα, καθὼς καὶ εἰς τὸν Πατριάρχην, νὰ ποιῶσι δύο λιτανείας τὴν ἑβδομάδα μεθ’ ὅλου τοῦ λαοῦ, διὰ νὰ ἐξιλεώσουν τὸν Θεὸν καὶ νὰ τοὺς παιδεύσῃ ὀλιγώτερον. Ἀλλ’ αὐτοὶ ἀμελήσαντες, ἐδοκίμασαν πόσον μέγα κακὸν προξενοῦν τὰ ἁμαρτήματα, καθὼς θέλομεν γράψει κατωτέρω. Θὰ εἴπωμεν ὅμως πρότερον πῶς ὁ Ὅσιος ἐχειροτονήθη Ἱερεύς, ἐπειδὴ ἦτο τοῦτο θέλημα Θεοῦ. Ὁ βασιλεύς, ὑπὸ τοῦ Παναγίου Πνεύματος φωτιζόμενος, ἐζήτησεν ἀπὸ τὸν τότε Πατριάρχην Γεννάδιον νὰ χειροτονήσῃ τὸν Ἅγιον Ἱερέα, ἐκεῖνος δὲ λαβὼν πολλοὺς ἐκκλησιαστικούς, ἐπῆγεν εἰς τὸν στῦλον χαίρων. Ὁ Ὅσιος ὅμως ὡς προορατικὸς ἐγνώρισεν ὅσα ὁ βασιλεὺς καὶ ὁ Ἀρχιερεὺς εἶπον. Ὅταν δὲ ἔφθασεν εἰς τὸν στῦλον, εἶπεν ὁ Πατριάρχης πρὸς τὸν Ὅσιον· «Ἀπὸ πολλοῦ καιροῦ εἶχον πόθον νὰ ἀπολαύσω τὴν ἁγιωσύνην σου, ἀλλ’ αἱ πολλαὶ φροντίδες τῆς Ἐκκλησίας δὲν μὲ ἄφηνον· τώρα λοιπὸν ὅπου εὗρον ὀλίγην εὐκαιρίαν, ἦλθον νὰ σὲ ἀπολαύσω καὶ σὲ παρακαλῶ βάλε τὴν κλίμακα νὰ ἀναβῶ, ἵνα συνομιλήσωμεν». Ὁ δὲ εἶπε πρὸς αὐτὸν ὡς προφητικώτατος· «Ματαίως σὲ ἔβαλεν εἰς κόπον ἐκεῖνος ὅστις σὲ ἔστειλε». Ταῦτα ἀκούσας ἐθαύμασεν ὁ Ἐπίσκοπος, ὅτι προεγνώρισε τὰ πάντα ὁ Ὅσιος.


Ὑποσημειώσεις

[1] Βλέπε σχετικὴν ὑποσημείωσιν περὶ τῆς πόλεως τοῦ Κοτυαείου ἐν τόμῳ ΙΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Ἁγίου Μηνᾶ, τῇ ιαʹ (11ῃ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου.

[2] Ἐκ τῶν συμφραζομένων συνάγεται ὅτι πρόκειται μᾶλλον περὶ Εὐδοκίας τῆς θυγατρὸς τοῦ αὐτοκράτορος τοῦ Δυτικοῦ Κράτους Οὐαλεντινιανοῦ Γʹ, ἐγγόνου τοῦ Μεγάλου Θεοδοσίου ἐκ τῆς θυγατρός του Πλακιδίας. Μετὰ τὴν ἅλωσιν τῆς Ρώμης ὑπὸ τῶν Βανδήλων, ἡ Εὐδοκία ὡδηγήθη αἰχμάλωτος εἰς Καρχηδόνα καὶ ἐγένετο σύζυγος τοῦ διαδόχου τοῦ θρόνου τῶν Βανδήλων Οὐντρίχου. Δραπετεύσασα ἐκεῖθεν τῷ 472 κατέφυγεν εἰς Ἱεροσόλυμα, ὅπου καὶ διῆλθε τὸ ὑπόλοιπον τῆς ζωῆς της. Περιπετείας ἐδοκίμασε καὶ ἡ Εὐδοκία ἡ σύζυγος τοῦ Θεοδοσίου Βʹ, ἥτις ἀπέθανε καὶ αὐτὴ εἰς Ἱεροσόλυμα ἐξόριστος, τὸ 460.

[3] Ὁ ἀσυνήθης οὗτος τρόπος χειροτονίας οὐδόλως δύναται νὰ θεμελιώσῃ δικαίωμα μιμήσεως, διότι «τὸ παρὰ Κανόνας οὐχ ἕλκεται πρὸς ὑπόδειγμα». Οὐχὶ δὲ μόνον οὗτος, ἀλλὰ καὶ πᾶς ἄλλος τρόπος χειροτονίας λαβὼν χώραν εἰς σπανίας περιπτώσεις πρὸ τῆς θεσπίσεως τοῦ κανονικοῦ δικαίου τῆς Ἐκκλησίας, ἔστω καὶ ὑπὸ Ἁγίων ἀνδρῶν ἐνεργηθείς, ἀπορρίπτεται ἐφ’ ὅσον δὲν εἶναι σύμφωνος πρὸς τοὺς θείους καὶ Ἱεροὺς Κανόνας.

[4] Λαζοὶ οἱ κάτοικοι τῆς Λαζικῆς, τουρκιστὶ Λαζιστάν. Εἶναι χώρα ὀρεινὴ εἰς τὸ βορειοανατολικὸν ἄκρον τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἐκτεινομένη καὶ ἐπὶ Ρωσικοῦ ἐδάφους ἀνατολικῶς τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Κατέχει τὴν θέσιν τῆς ἀρχαίας Κολχίδος. Οἱ σημερινοὶ Λαζοὶ εἶναι ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον ἀπόγονοι τῶν Ἑλλήνων τῆς Αὐτοκρατορίας τῆς Τραπεζοῦντος ἐξισλασμισθέντες βιαίως κατὰ τὸν ΙΖʹ αἰῶνα. Μέχρι σήμερον διατηροῦν χριστιανικὰ ἔθιμα, καὶ φέρουν ἑλληνικὰ ἐπώνυμα. Ἑλληνικὰ ὀνόματα φέρουν εἰσέτι καὶ πλεῖσται πόλεις καὶ χωρία τῆς Λαζικῆς, ὅπως Ἀθῆναι (Ἀτίνε), Ριζοὺς (Ρίζε) καὶ ἄλλαι, ὁμιλοῦν δὲ καὶ παρεφθαρμένην ἑλληνικήν, ἥτις ὅμως μὲ τὰ ἀπὸ τοῦ 1923 καὶ ἐντεῦθεν λαμβανόμενα ὑπὸ τῶν Τούρκων σκληρὰ μέτρα τείνει νὰ ἐκλείψῃ.

[5] Βλέπε περὶ τούτων καὶ ἐν σελίδι 236.