Τῇ ΙΑ’ (11ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΔΑΝΙΗΛ τοῦ Στυλίτου.

ΕΙΚΟΝΑ

ΔΑΝΙΗΛ ὁ Ὅσιος Πατὴρ ἡμῶν οὗτος ἔζη κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ βασιλέως Λέοντος Α’ τοῦ μεγάλου τοῦ ἐπικαλουμένου Μακέλλη τοῦ βασιλεύσαντος κατὰ τὰ ἔτη υνζ’-υοδ’ (457-474), κατήγετο δὲ ἀπὸ τὴν Μεσοποταμίαν τῆς Συρίας, ἐκ τῆς περιφερείας Σαμοσάτων. Τούτου τὸν θαυμάσιον καὶ μελίρρυτον Βίον θέλομεν διηγηθῆ ἐνταῦθα, ἐλπίζοντες ὅτι μεγάλως ἐκ τούτου θέλετε ὠφεληθῆ.

Διότι καθὼς ὅταν ὁμιλῇ τις πρὸς ἀνδρείους στρατιώτας περὶ τῶν διακριθέντων εἰς πολεμικοὺς ἄθλους καὶ τρόπαια διεγείρεται ἡ ψυχὴ αὐτῶν πρὸς τοὺς πολέμους καὶ γίνονται προθυμότεροι καὶ ὅσον μᾶλλον τὰς ἀνδραγαθίας τῶν ἀηττήτων καὶ ἰσχυρῶν ἐκείνων ἀκούουσι, τοσοῦτον καὶ αὐτοὶ προθυμοποιοῦνται καὶ ἐπιθυμοῦσι νὰ δείξουν ὁμοίαν ἀνδρείαν καὶ δύναμιν, τοιουτοτρόπως καὶ ὅταν διδάσκαλος τις διηγῆται τοὺς ἀσκητικοὺς Βίους, τοὺς θαυμαστοὺς ἀγῶνας καὶ τὰ ἔνθεα κατορθώματα τῶν ἐναρέτων ἀνδρῶν, προθυμοποιοῦνται οἱ εὐλαβεῖς καὶ φιλόχριστοι ἀκροαταὶ καὶ παρακινοῦνται νὰ μιμηθῶσι τὸν ἐπαινούμενον. Ὁ δὲ Βίος τοῦ θαυμασίου τούτου Δανιὴλ εἶναι ἱκανὸς καὶ μόνος αὐτὸς νὰ ἐγείρῃ εἰς πλείονα ζῆλον πᾶσαν ψυχὴν ἐνάρετον καὶ νὰ τὴν παρακινήσῃ εἰς ἀγῶνας πνευματικούς, νὰ ποθήσῃ μὲ πολλὴν ἡδονὴν τοὺς γλυκυτάτους πόνους τῆς ἀσκήσεως. Διότι ὅσον εἶναι οὗτος ὁ Βίος θαυμασιώτατος, τοσοῦτον ὑπάρχει καὶ ὠφελιμώτατος, ὅστις δὲ ἀναλόγως τῆς δυνάμεως αὐτοῦ θέλει τὸν μιμηθῆ, οὗτος θέλει κατορθώσει πολλὴν ἀρετὴν εἰς ὀλίγον διάστημα καὶ θέλει ἐξασφαλίσει παρὰ Θεοῦ εἰς τὴν οὐράνιον καὶ αἰώνιον αὐτοῦ Βασιλείαν ἀντάμειψιν ἄπειρον. Προσέχετε λοιπὸν εἰς ταύτην τὴν θαυμάσιον διήγησιν.

Οὗτος ὁ θαυμάσιος Πατὴρ ἡμῶν Δανιὴλ, ἦτο υἱὸς πατρὸς μὲν Ἠλία καλουμένου, μητρὸς δὲ Μάρθας, οἵτινες ἦσαν πρότερον ἄτεκνοι καὶ εἶχον διὰ τοῦτο θλῖψιν ἄμετρον. Μὴ δυναμένη δὲ ἡ γυνὴ νὰ ἀκούῃ τοὺς ὀνειδισμοὺς τοῦ ἀνδρὸς διὰ τὴν πολυχρόνιον αὐτῆς στείρωσιν, ἐξῆλθε κρυφίως ἀπὸ τὴν οἰκίαν της τὸ μεσονύκτιον καὶ ὑψώσασα τὰς χεῖρας πρὸς οὐρανόν, ἐδέετο μετὰ δακρύων τοιαῦτα πρὸς Κύριον λέγουσα· «Δέσποτα καὶ Βασιλεῦ ἁπάσης τῆς κτίσεως, ὅστις ἔπλασας ἐξ ἀρχῆς ἄρσεν καὶ θῆλυ τὸν ἄνθρωπον, προστάσσων αὐτὸν νὰ αὐξάνωνται καὶ νὰ πληθύνωνται, δέομαι τῆς εὐσπλαγχνίας σου, παντοδύναμε, νὰ μὲ λυπηθῇς τὴν ἀναξίαν καὶ νὰ λύσῃς τὴν στείρωσιν τῆς κοιλίας μου, δίδων καὶ εἰς ἐμὲ τεκνογονίαν,


Ὑποσημειώσεις

[1] Βλέπε σχετικὴν ὑποσημείωσιν περὶ τῆς πόλεως τοῦ Κοτυαείου ἐν τόμῳ ΙΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Ἁγίου Μηνᾶ, τῇ ιαʹ (11ῃ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου.

[2] Ἐκ τῶν συμφραζομένων συνάγεται ὅτι πρόκειται μᾶλλον περὶ Εὐδοκίας τῆς θυγατρὸς τοῦ αὐτοκράτορος τοῦ Δυτικοῦ Κράτους Οὐαλεντινιανοῦ Γʹ, ἐγγόνου τοῦ Μεγάλου Θεοδοσίου ἐκ τῆς θυγατρός του Πλακιδίας. Μετὰ τὴν ἅλωσιν τῆς Ρώμης ὑπὸ τῶν Βανδήλων, ἡ Εὐδοκία ὡδηγήθη αἰχμάλωτος εἰς Καρχηδόνα καὶ ἐγένετο σύζυγος τοῦ διαδόχου τοῦ θρόνου τῶν Βανδήλων Οὐντρίχου. Δραπετεύσασα ἐκεῖθεν τῷ 472 κατέφυγεν εἰς Ἱεροσόλυμα, ὅπου καὶ διῆλθε τὸ ὑπόλοιπον τῆς ζωῆς της. Περιπετείας ἐδοκίμασε καὶ ἡ Εὐδοκία ἡ σύζυγος τοῦ Θεοδοσίου Βʹ, ἥτις ἀπέθανε καὶ αὐτὴ εἰς Ἱεροσόλυμα ἐξόριστος, τὸ 460.

[3] Ὁ ἀσυνήθης οὗτος τρόπος χειροτονίας οὐδόλως δύναται νὰ θεμελιώσῃ δικαίωμα μιμήσεως, διότι «τὸ παρὰ Κανόνας οὐχ ἕλκεται πρὸς ὑπόδειγμα». Οὐχὶ δὲ μόνον οὗτος, ἀλλὰ καὶ πᾶς ἄλλος τρόπος χειροτονίας λαβὼν χώραν εἰς σπανίας περιπτώσεις πρὸ τῆς θεσπίσεως τοῦ κανονικοῦ δικαίου τῆς Ἐκκλησίας, ἔστω καὶ ὑπὸ Ἁγίων ἀνδρῶν ἐνεργηθείς, ἀπορρίπτεται ἐφ’ ὅσον δὲν εἶναι σύμφωνος πρὸς τοὺς θείους καὶ Ἱεροὺς Κανόνας.

[4] Λαζοὶ οἱ κάτοικοι τῆς Λαζικῆς, τουρκιστὶ Λαζιστάν. Εἶναι χώρα ὀρεινὴ εἰς τὸ βορειοανατολικὸν ἄκρον τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἐκτεινομένη καὶ ἐπὶ Ρωσικοῦ ἐδάφους ἀνατολικῶς τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Κατέχει τὴν θέσιν τῆς ἀρχαίας Κολχίδος. Οἱ σημερινοὶ Λαζοὶ εἶναι ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον ἀπόγονοι τῶν Ἑλλήνων τῆς Αὐτοκρατορίας τῆς Τραπεζοῦντος ἐξισλασμισθέντες βιαίως κατὰ τὸν ΙΖʹ αἰῶνα. Μέχρι σήμερον διατηροῦν χριστιανικὰ ἔθιμα, καὶ φέρουν ἑλληνικὰ ἐπώνυμα. Ἑλληνικὰ ὀνόματα φέρουν εἰσέτι καὶ πλεῖσται πόλεις καὶ χωρία τῆς Λαζικῆς, ὅπως Ἀθῆναι (Ἀτίνε), Ριζοὺς (Ρίζε) καὶ ἄλλαι, ὁμιλοῦν δὲ καὶ παρεφθαρμένην ἑλληνικήν, ἥτις ὅμως μὲ τὰ ἀπὸ τοῦ 1923 καὶ ἐντεῦθεν λαμβανόμενα ὑπὸ τῶν Τούρκων σκληρὰ μέτρα τείνει νὰ ἐκλείψῃ.

[5] Βλέπε περὶ τούτων καὶ ἐν σελίδι 236.