Τῇ ΙΑ’ (11ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΔΑΝΙΗΛ τοῦ Στυλίτου.

Ἀφοῦ δὲ ἐχρημάτισεν ἀρκετὰ ἔτη εἰς τὸ Κοινόβιον, ἐπεθύμησε νὰ ὑπάγῃ εἰς τὰ Ἱεροσόλυμα νὰ προσκυνήσῃ τοὺς Ἁγίους Τόπους, εἰς τοὺς ὁποίους ὁ Κύριος ἔπαθεν, ἔτι δὲ νὰ ἴδῃ καὶ τὸν θαυμάσιον Συμεὼν τὸν Στυλίτην, νὰ λάβῃ τὴν εὐλογίαν του. Ὅθεν ἐζήτησεν ἀπὸ τὸν Προεστῶτα συγχώρησιν, ἐκεῖνος ὅμως οὐδόλως ἤθελε νὰ τὸν ἀφήσῃ. Ἀλλ’ ὕστερον καὶ παρὰ τὴν θέλησίν του τοῦ ἔδωσε τὴν συγχώρησιν. Ἐπειδὴ ἔχων ἀνάγκην νὰ ὑπάγῃ δι’ ἐκκλησιαστικὰς φροντίδας εἰς Ἀντιόχειαν, ἔλαβε μετ’ ἄλλων τινῶν ἀδελφῶν καὶ τὸν Δανιὴλ εἰς τὴν συνοδείαν του· ὅταν δὲ διήρχοντο ἀπὸ τὸ χωρίον Τελλαδᾶν, εἰς τὸ ὁποῖον ἠσκήτευεν ὁ Ὅσιος Συμεὼν ὁ Στυλίτης, πλησιάσαντες εἰς τὸν στῦλον, ἐθαύμαζον τὸ ὕψος αὐτοῦ καὶ τὴν τραχύτητα τοῦ τόπου καὶ ὅτι ὑπέμεινεν ὁ γενναῖος ἐκεῖνος τὴν ψυχρότητα τοῦ χειμῶνος, τὴν καῦσιν τοῦ θέρους, τὴν τῶν ἀνέμων βίαν καὶ τῶν χιόνων καὶ ὄμβρων τὴν δριμύτατα. Ταῦτα συλλογιζόμενοι, οἱ μὲν ἄλλοι ἐνόμιζον τοιοῦτον ἀγῶνα μάταιον καὶ ἄκαιρον. Ὁ δὲ μακάριος Δανιὴλ ὄχι μόνον ἐθαύμαζεν, ἀλλὰ παρεκινεῖτο πρὸς ζῆλον ἐκείνου καὶ μίμησιν. Ὅταν λοιπὸν ὡμίλησαν αὐτοὶ πρὸς τὸν Ὅσιον καὶ τὸν ἐχαιρέτησαν, ἔκυψεν ἐκεῖνος ἀπὸ τὸ ὕψος τοῦ στύλου καὶ τοὺς εἶπε νὰ βάλουν τὴν κλίμακα νὰ ἀναβοῦν· ἀλλὰ οἱ ἄλλοι δὲν ἠθέλησαν, ὁ μὲν ἀσθένειαν, ὁ δὲ γῆρας καὶ ἄλλας αἰτίας προφασιζόμενοι· ὁ δὲ θαυμάσιος Δανιὴλ ἔδραμε προθύμως καὶ ἀσπασάμενος αὐτόν, ἀπέλαβε τὸν μισθὸν τοῦ κόπου του πλούσιον, διότι ὁ μέγας Συμεὼν τὸν ηὐλόγησε καὶ τοῦ προεφήτευσε τὴν μέλλουσαν ἀρετὴν αὐτοῦ, ταῦτα λέγων· «Ἀνδρίζου, τέκνον, διότι πολλοὺς πόνους μέλλεις νὰ ὑπομείνῃς διὰ τὸν Κύριον, ὅστις θέλει σοῦ δώσει δύναμιν καὶ βοήθειαν νὰ νικήσῃς ἕως τέλους τὸν δαίμονα».

Λαβὼν λοιπὸν τὴν εὐχὴν τοῦ Συμεὼν ὁ Δανιὴλ κατέβη καὶ ἐπῆγε μὲ τὸν Ἡγούμενον, ὁ ὁποῖος εἰς ὀλίγον καιρὸν ἐτελεύτησεν. Οἱ δὲ Μοναχοὶ παρεκάλουν ὅλοι τὸν Δανιὴλ νὰ τὸν ψηφίσουν Προεστῶτα, ἀλλὰ δὲν ἠθέλησεν ὁ ἀείμνηστος, διὰ νὰ μὴ ἔχῃ φροντίδα καὶ μέριμναν, ἐπειδὴ ὅμως τὸν ἠνάγκαζον νὰ δεχθῇ ἔφυγε κρυφίως καὶ ἐπῆγε πάλιν εἰς τὸν ἠγαπημένον του Συμεών, μετὰ τοῦ ὁποίου παρέμεινεν ὀλίγας ἡμέρας καὶ τοῦ ἐζήτησε συγχώρησιν, νὰ ὑπάγῃ νὰ προσκυνήσῃ τὰ Ἱεροσόλυμα, ἔπειτα δὲ νὰ μείνῃ εἰς τὴν ἐνδοτέραν ἔρημον. Ὁ Συμεὼν ὅμως τὸν ἠμπόδιζε, λέγων ὅτι ἦσαν κίνδυνοι ἐκ τῶν πολέμων τῶν βαρβάρων. Ὁ νέος ὅμως δὲν ὑπήκουσεν, ἀλλ’ ἐκίνησεν εἰς ὁδοιπορίαν προθύμως, ἔχων πρὸς Κύριον τὰς ἐλπίδας του καὶ περιπατήσας ὀλίγην ὁδόν, συνήντησεν αὐτὸν λευκογένης τις Μοναχός, παρομοιάζων μὲ τὸν Στυλίτην, ὅστις τὸν ἠρώτησε ποῦ ἐπορεύετο.


Ὑποσημειώσεις

[1] Βλέπε σχετικὴν ὑποσημείωσιν περὶ τῆς πόλεως τοῦ Κοτυαείου ἐν τόμῳ ΙΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Ἁγίου Μηνᾶ, τῇ ιαʹ (11ῃ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου.

[2] Ἐκ τῶν συμφραζομένων συνάγεται ὅτι πρόκειται μᾶλλον περὶ Εὐδοκίας τῆς θυγατρὸς τοῦ αὐτοκράτορος τοῦ Δυτικοῦ Κράτους Οὐαλεντινιανοῦ Γʹ, ἐγγόνου τοῦ Μεγάλου Θεοδοσίου ἐκ τῆς θυγατρός του Πλακιδίας. Μετὰ τὴν ἅλωσιν τῆς Ρώμης ὑπὸ τῶν Βανδήλων, ἡ Εὐδοκία ὡδηγήθη αἰχμάλωτος εἰς Καρχηδόνα καὶ ἐγένετο σύζυγος τοῦ διαδόχου τοῦ θρόνου τῶν Βανδήλων Οὐντρίχου. Δραπετεύσασα ἐκεῖθεν τῷ 472 κατέφυγεν εἰς Ἱεροσόλυμα, ὅπου καὶ διῆλθε τὸ ὑπόλοιπον τῆς ζωῆς της. Περιπετείας ἐδοκίμασε καὶ ἡ Εὐδοκία ἡ σύζυγος τοῦ Θεοδοσίου Βʹ, ἥτις ἀπέθανε καὶ αὐτὴ εἰς Ἱεροσόλυμα ἐξόριστος, τὸ 460.

[3] Ὁ ἀσυνήθης οὗτος τρόπος χειροτονίας οὐδόλως δύναται νὰ θεμελιώσῃ δικαίωμα μιμήσεως, διότι «τὸ παρὰ Κανόνας οὐχ ἕλκεται πρὸς ὑπόδειγμα». Οὐχὶ δὲ μόνον οὗτος, ἀλλὰ καὶ πᾶς ἄλλος τρόπος χειροτονίας λαβὼν χώραν εἰς σπανίας περιπτώσεις πρὸ τῆς θεσπίσεως τοῦ κανονικοῦ δικαίου τῆς Ἐκκλησίας, ἔστω καὶ ὑπὸ Ἁγίων ἀνδρῶν ἐνεργηθείς, ἀπορρίπτεται ἐφ’ ὅσον δὲν εἶναι σύμφωνος πρὸς τοὺς θείους καὶ Ἱεροὺς Κανόνας.

[4] Λαζοὶ οἱ κάτοικοι τῆς Λαζικῆς, τουρκιστὶ Λαζιστάν. Εἶναι χώρα ὀρεινὴ εἰς τὸ βορειοανατολικὸν ἄκρον τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἐκτεινομένη καὶ ἐπὶ Ρωσικοῦ ἐδάφους ἀνατολικῶς τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Κατέχει τὴν θέσιν τῆς ἀρχαίας Κολχίδος. Οἱ σημερινοὶ Λαζοὶ εἶναι ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον ἀπόγονοι τῶν Ἑλλήνων τῆς Αὐτοκρατορίας τῆς Τραπεζοῦντος ἐξισλασμισθέντες βιαίως κατὰ τὸν ΙΖʹ αἰῶνα. Μέχρι σήμερον διατηροῦν χριστιανικὰ ἔθιμα, καὶ φέρουν ἑλληνικὰ ἐπώνυμα. Ἑλληνικὰ ὀνόματα φέρουν εἰσέτι καὶ πλεῖσται πόλεις καὶ χωρία τῆς Λαζικῆς, ὅπως Ἀθῆναι (Ἀτίνε), Ριζοὺς (Ρίζε) καὶ ἄλλαι, ὁμιλοῦν δὲ καὶ παρεφθαρμένην ἑλληνικήν, ἥτις ὅμως μὲ τὰ ἀπὸ τοῦ 1923 καὶ ἐντεῦθεν λαμβανόμενα ὑπὸ τῶν Τούρκων σκληρὰ μέτρα τείνει νὰ ἐκλείψῃ.

[5] Βλέπε περὶ τούτων καὶ ἐν σελίδι 236.