Τῇ ΙΑ’ (11ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΔΑΝΙΗΛ τοῦ Στυλίτου.

Ἀπελθὼν λοιπὸν ὁ ἐξουσιαστὴς τοῦ τόπου, Γελάνιος ὀνόματι, μὲ ἄλλους τινὰς εἰς τὴν συνοδείαν του, ἐμελέτα νὰ καταστρέψῃ τὸν στῦλον ὁμοῦ μὲ τὸν Ὅσιον. Ἀλλ’ ὁ παντοδύναμος Θεός, ὁ δοξάζων τοὺς αὐτὸν δοξάζοντας, προσέταξε τὰ στοιχεῖα τῆς φύσεως καὶ ἐνῷ ἦτο γαλήνη μεγάλη καὶ οὐρανὸς ἀνέφελος ἦλθον αἴφνης βροχὴ δυνατὴ καὶ χάλαζα μεγάλη, ἥτις κατέκαυσεν ὄχι μόνον τὰς σταφυλὰς τῶν ἀμπελώνων, ἀλλ᾽ ἔπεσον καὶ τὰ φύλλα αὐτῶν καὶ δὲν ἔμεινε νὰ τρυγήσουν τίποτε. Παρ’ ὅλον ὅμως αὐτὸ τὸ θαυμάσιον, δὲν ἔπαυσε τὴν ὀργὴν ὁ Γελάνιος, ἀλλὰ προσέταξε τὸν Ὅσιον νὰ καταβῇ ταχέως ἀπὸ τὸν κίονα. Ὁ δὲ Ὅσιος κατέβαινε μὲ ταπείνωσιν· καὶ ὅταν ἦτο εἰς τὸ ἕκτον σκαλίον τῆς κλίμακος, βλέπων τοὺς πόδας αὐτοῦ τὸν ηὐλαβήθη ὁ Γελάνιος, διότι ἦσαν καταπληγωμένοι ἀπὸ τὸ στάσιμον καὶ τὸν παρεκάλεσε νὰ ἀναβῇ πάλιν ἐπάνω ὡς πρότερον καὶ νὰ τὸν συγχωρήσῃ διὰ τὸ πταίσιμον. Ὕστερον μάλιστα τοῦ ἔκαμε τὸν στῦλον ὑψηλότερον, παχύτερον καὶ στερεώτερον καὶ ἀνέφερε πρὸς τὸν βασιλέα διὰ τὴν ὑπομονὴν καὶ τὴν γενναιότητα τοῦ Ὁσίου.

Μετ’ ὀλίγας ἡμέρας ἦλθε γηραιός τις νομικός, βαστάζων τὸν υἱόν του, ὅστις εἶχε δεινὸν δαιμόνιον καὶ ἀποθέσας αὐτὸν πλησίον τοῦ στύλου, παρεκάλει τὸν Ὅσιον μετὰ δακρύων νὰ σπλαγχνισθῇ τὸν πάσχοντα. Ὁ δὲ εἶπε πρὸς αὐτόν· «Ἐὰν πιστεύῃς ὅτι δύναμαι νὰ τὸν θεραπεύσω, νὰ γίνῃ κατὰ τὴν πίστιν σου». Ταῦτα λέγων ὁ Ὅσιος, προσέταξε τοὺς μαθητάς του νὰ δώσουν εἰς τὸν ἀσθενῆ νὰ πίῃ ἔλαιον. Τότε ἔρριψε καὶ ἐτάραξεν αὐτὸν τὸ δαιμόνιον καὶ ἐφώναζε λέγον· «Ἐξέρχομαι»· καὶ οὕτως ὁ ἀσθενὴς ἐξήμεσεν αἷμα μαῦρον πυκνὸν καὶ ἐλυτρώθη τοῦ δαίμονος. Ὁ δὲ πατὴρ τοῦ παιδὸς ἔκλαιεν ἀπὸ τὴν χαράν του, εὐχαριστῶν τὸν ἰατρόν· ὁ δὲ ἰαθεὶς ἔμεινε πλησίον τοῦ Ἁγίου καὶ ἐγένετο Μοναχός, καταφρονῶν πᾶσαν κοσμικὴν ματαιότητα καὶ σαρκικὴν ἡδυπάθειαν.

Ἄλλος δέ τις, Κῦρος τὸ ὄνομα, ἔπαρχος τὸ ἀξίωμα, ὅστις ἔγινε μετὰ ταῦτα Ἐπίσκοπος Κοτυαείου [1], εἶχε θυγατέρα δαιμονιζομένην, Ἀλεξανδρείαν ὀνόματι, τὴν ὁποίαν ἔφερεν εἰς τὸν Ἅγιον μὲ ἄλλην τινὰ ὁμοίως δαιμονιῶσαν, ἥτις ἦτο γυνὴ τοῦ συγγάμβρου του, τὰς ὁποίας ὁ Ὅσιος μὲ τὴν προσευχὴν ἐθεράπευσεν. Ὅθεν ὁ Κῦρος εὐχαριστήσας τὸν Ὅσιον, ὡς ἐγγράμματος ὅπου ἦτο, συνέθεσεν ἓν ἐπίγραμμα, τὸ ὁποῖον καὶ ἐχάραξε πελεκητὸν εἰς τὸν κίονα, ἔλεγε δὲ τοῦτο τὰ ἑξῆς·


Ὑποσημειώσεις

[1] Βλέπε σχετικὴν ὑποσημείωσιν περὶ τῆς πόλεως τοῦ Κοτυαείου ἐν τόμῳ ΙΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Ἁγίου Μηνᾶ, τῇ ιαʹ (11ῃ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου.

[2] Ἐκ τῶν συμφραζομένων συνάγεται ὅτι πρόκειται μᾶλλον περὶ Εὐδοκίας τῆς θυγατρὸς τοῦ αὐτοκράτορος τοῦ Δυτικοῦ Κράτους Οὐαλεντινιανοῦ Γʹ, ἐγγόνου τοῦ Μεγάλου Θεοδοσίου ἐκ τῆς θυγατρός του Πλακιδίας. Μετὰ τὴν ἅλωσιν τῆς Ρώμης ὑπὸ τῶν Βανδήλων, ἡ Εὐδοκία ὡδηγήθη αἰχμάλωτος εἰς Καρχηδόνα καὶ ἐγένετο σύζυγος τοῦ διαδόχου τοῦ θρόνου τῶν Βανδήλων Οὐντρίχου. Δραπετεύσασα ἐκεῖθεν τῷ 472 κατέφυγεν εἰς Ἱεροσόλυμα, ὅπου καὶ διῆλθε τὸ ὑπόλοιπον τῆς ζωῆς της. Περιπετείας ἐδοκίμασε καὶ ἡ Εὐδοκία ἡ σύζυγος τοῦ Θεοδοσίου Βʹ, ἥτις ἀπέθανε καὶ αὐτὴ εἰς Ἱεροσόλυμα ἐξόριστος, τὸ 460.

[3] Ὁ ἀσυνήθης οὗτος τρόπος χειροτονίας οὐδόλως δύναται νὰ θεμελιώσῃ δικαίωμα μιμήσεως, διότι «τὸ παρὰ Κανόνας οὐχ ἕλκεται πρὸς ὑπόδειγμα». Οὐχὶ δὲ μόνον οὗτος, ἀλλὰ καὶ πᾶς ἄλλος τρόπος χειροτονίας λαβὼν χώραν εἰς σπανίας περιπτώσεις πρὸ τῆς θεσπίσεως τοῦ κανονικοῦ δικαίου τῆς Ἐκκλησίας, ἔστω καὶ ὑπὸ Ἁγίων ἀνδρῶν ἐνεργηθείς, ἀπορρίπτεται ἐφ’ ὅσον δὲν εἶναι σύμφωνος πρὸς τοὺς θείους καὶ Ἱεροὺς Κανόνας.

[4] Λαζοὶ οἱ κάτοικοι τῆς Λαζικῆς, τουρκιστὶ Λαζιστάν. Εἶναι χώρα ὀρεινὴ εἰς τὸ βορειοανατολικὸν ἄκρον τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἐκτεινομένη καὶ ἐπὶ Ρωσικοῦ ἐδάφους ἀνατολικῶς τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Κατέχει τὴν θέσιν τῆς ἀρχαίας Κολχίδος. Οἱ σημερινοὶ Λαζοὶ εἶναι ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον ἀπόγονοι τῶν Ἑλλήνων τῆς Αὐτοκρατορίας τῆς Τραπεζοῦντος ἐξισλασμισθέντες βιαίως κατὰ τὸν ΙΖʹ αἰῶνα. Μέχρι σήμερον διατηροῦν χριστιανικὰ ἔθιμα, καὶ φέρουν ἑλληνικὰ ἐπώνυμα. Ἑλληνικὰ ὀνόματα φέρουν εἰσέτι καὶ πλεῖσται πόλεις καὶ χωρία τῆς Λαζικῆς, ὅπως Ἀθῆναι (Ἀτίνε), Ριζοὺς (Ρίζε) καὶ ἄλλαι, ὁμιλοῦν δὲ καὶ παρεφθαρμένην ἑλληνικήν, ἥτις ὅμως μὲ τὰ ἀπὸ τοῦ 1923 καὶ ἐντεῦθεν λαμβανόμενα ὑπὸ τῶν Τούρκων σκληρὰ μέτρα τείνει νὰ ἐκλείψῃ.

[5] Βλέπε περὶ τούτων καὶ ἐν σελίδι 236.