Τῇ ΙΑ’ (11ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΔΑΝΙΗΛ τοῦ Στυλίτου.

Μετὰ βίας τότε καὶ μὴ θέλοντες οἱ ἄνθρωποι τῆς Πόλεως ἐνεθυμήθησαν τὴν πρόρρησιν τοῦ Ὁσίου καὶ πιστεύοντες ὅτι μόνον ἐκεῖνος ἠδύνατο νὰ τοὺς βοηθήσῃ μὲ τὴν προσευχήν του, ἔστειλαν μεσίτας δεόμενοι νὰ τοὺς σπλαγχνισθῇ ὡς φιλάνθρωπος· ὁ δὲ Ὅσιος ἀκούσας τὴν δεινὴν ἐκείνην συμφορὰν ἐδάκρυσε· καὶ πρῶτον μὲν τοὺς ᾤκτειρε, ὅτι ἠμέλησαν καὶ δὲν ἐποίησαν δεήσεις καὶ παρακλήσεις πρὸς Κύριον πρότερον, καθὼς τοὺς εἶχε παραγγείλει· ἔπειτα τοὺς προσέταξε νὰ προσεύχωνται νήστεις καὶ οὕτως ἐποίησε καὶ ὁ Ἅγιος διὰ τὴν σωτηρίαν αὐτῶν δεόμενος· καὶ μετὰ τὴν προσευχὴν προεφήτευσεν εἰς αὐτοὺς ταῦτα λέγων· «Ὑπάγετε καὶ εἰς ἑπτὰ ἡμέρας σβύνει τὸ πῦρ καὶ μὴ δειλιάσητε». Οὕτως εἶπε καὶ ἔργον ὁ λόγος ἐγένετο. Ὥστε πάντες ἐθαύμασαν καὶ ἐξόχως ὁ βασιλεὺς καὶ ἡ βασίλισσα, οἵτινες ἐπῆγαν εἰς τὸν Ὅσιον καὶ ἐζήτουν συγχώρησιν διὰ τὰ σφάλματα τοῦ παρελθόντος, ὑποσχόμενοι διόρθωσιν διὰ τὸ μέλλον.

Ἔγινε δὲ κατὰ τὸ ἔτος ἐκεῖνο χειμὼν δριμύτατος, χιόνες συχνάκις καὶ ἄνεμοι βιαιότατοι καὶ τοσοῦτον ἄγριοι, ὥστε ἐκινδύνευον νὰ πέσουν οἱ στῦλοι, ἐπάνω εἰς τοὺς ὁποίους ἦτο ὁ Ὅσιος, ὅστις ἐσείετο μετὰ τῶν στύλων ἀπὸ τοῦ ἑνὸς μέρους εἰς τὸ ἕτερον ὡς κλάδος δένδρου. Ἵσταντο δὲ οἱ μαθηταὶ τοῦ Ὁσίου δακρυρροοῦντες καὶ ἔντρομοι· ὁ δὲ Ὅσιος ἔμενεν ἄφοβος, ἔχων τὸν νοῦν εἰς τὸν οὐρανόν, προσευχόμενος καὶ ἀναμένων ἐκεῖθεν βοήθειαν. Ἐπειδὴ δέ, κατὰ τὸ γραφικὸν λόγιον, «ἐκέκραξεν ὁ δίκαιος καὶ ὁ Κύριος εἰσήκουσεν αὐτοῦ» (Ψαλμ. λγ’ 18) ἔγινε παρευθὺς γαλήνη μεγάλη θαυμασιώτατα. Ἀκούσας δὲ ὁ βασιλεὺς ὅτι ἐσαλεύθησαν οἱ στῦλοι ἐκ τοῦ ἀνέμου, ἐκίνησεν ἔφιππος νὰ ὑπάγῃ διὰ νὰ τοὺς ἴδῃ καὶ νὰ τοὺς στερεώσῃ καλλίτερα· καθὼς ὅμως κατέβαινεν ἀπὸ τὸ ὄρος, ἐφοβήθη ὁ ἵππος του καὶ πεσὼν πρηνὴς ἐπλάκωσε τὸν βασιλέα. Ὁ δὲ Δανιὴλ προέφθασε μὲ τὴν προσευχὴν καὶ τὸν ἐλύτρωσεν ἐκ τοῦ κινδύνου καὶ τόσον ηὐλαβεῖτο ἀπὸ τὴν ὥραν ἐκείνην τὸν Ὅσιον ὁ βασιλεύς, ὥστε τὸν ἐκήρυττεν εἰς ὅλους καὶ τὸν ἐφήμιζε.

Μετὰ ταῦτα ἦλθε πρὸς τὸν αὐτοκράτορα τοῦ Βυζαντίου ὁ βασιλεὺς τῶν Λαζῶν [4] διὰ νὰ συνάψουν μεταξύ των συνθήκας· λαβὼν δὲ τοῦτον ὁ βασιλεὺς ἐπῆγαν ἀμφότεροι εἰς τὸν Ὅσιον, διὰ νὰ θαυμάσῃ καὶ ἐκεῖνος τὴν καρτερίαν του, τόσον δὲ τὸν ηὐλαβήθη ἐκεῖνος, ὥστε ὄχι μόνον τὸν Ὅσιον, ἀλλὰ καὶ τὸν στῦλον προσεκύνησε λέγων· «Εὐχαριστῶ σοι, ἐπουράνιε Βασιλεῦ, ὅτι μὲ ἠξίωσας νὰ ἀπολαύσω οὐράνιον ἄνθρωπον».


Ὑποσημειώσεις

[1] Βλέπε σχετικὴν ὑποσημείωσιν περὶ τῆς πόλεως τοῦ Κοτυαείου ἐν τόμῳ ΙΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Ἁγίου Μηνᾶ, τῇ ιαʹ (11ῃ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου.

[2] Ἐκ τῶν συμφραζομένων συνάγεται ὅτι πρόκειται μᾶλλον περὶ Εὐδοκίας τῆς θυγατρὸς τοῦ αὐτοκράτορος τοῦ Δυτικοῦ Κράτους Οὐαλεντινιανοῦ Γʹ, ἐγγόνου τοῦ Μεγάλου Θεοδοσίου ἐκ τῆς θυγατρός του Πλακιδίας. Μετὰ τὴν ἅλωσιν τῆς Ρώμης ὑπὸ τῶν Βανδήλων, ἡ Εὐδοκία ὡδηγήθη αἰχμάλωτος εἰς Καρχηδόνα καὶ ἐγένετο σύζυγος τοῦ διαδόχου τοῦ θρόνου τῶν Βανδήλων Οὐντρίχου. Δραπετεύσασα ἐκεῖθεν τῷ 472 κατέφυγεν εἰς Ἱεροσόλυμα, ὅπου καὶ διῆλθε τὸ ὑπόλοιπον τῆς ζωῆς της. Περιπετείας ἐδοκίμασε καὶ ἡ Εὐδοκία ἡ σύζυγος τοῦ Θεοδοσίου Βʹ, ἥτις ἀπέθανε καὶ αὐτὴ εἰς Ἱεροσόλυμα ἐξόριστος, τὸ 460.

[3] Ὁ ἀσυνήθης οὗτος τρόπος χειροτονίας οὐδόλως δύναται νὰ θεμελιώσῃ δικαίωμα μιμήσεως, διότι «τὸ παρὰ Κανόνας οὐχ ἕλκεται πρὸς ὑπόδειγμα». Οὐχὶ δὲ μόνον οὗτος, ἀλλὰ καὶ πᾶς ἄλλος τρόπος χειροτονίας λαβὼν χώραν εἰς σπανίας περιπτώσεις πρὸ τῆς θεσπίσεως τοῦ κανονικοῦ δικαίου τῆς Ἐκκλησίας, ἔστω καὶ ὑπὸ Ἁγίων ἀνδρῶν ἐνεργηθείς, ἀπορρίπτεται ἐφ’ ὅσον δὲν εἶναι σύμφωνος πρὸς τοὺς θείους καὶ Ἱεροὺς Κανόνας.

[4] Λαζοὶ οἱ κάτοικοι τῆς Λαζικῆς, τουρκιστὶ Λαζιστάν. Εἶναι χώρα ὀρεινὴ εἰς τὸ βορειοανατολικὸν ἄκρον τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἐκτεινομένη καὶ ἐπὶ Ρωσικοῦ ἐδάφους ἀνατολικῶς τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Κατέχει τὴν θέσιν τῆς ἀρχαίας Κολχίδος. Οἱ σημερινοὶ Λαζοὶ εἶναι ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον ἀπόγονοι τῶν Ἑλλήνων τῆς Αὐτοκρατορίας τῆς Τραπεζοῦντος ἐξισλασμισθέντες βιαίως κατὰ τὸν ΙΖʹ αἰῶνα. Μέχρι σήμερον διατηροῦν χριστιανικὰ ἔθιμα, καὶ φέρουν ἑλληνικὰ ἐπώνυμα. Ἑλληνικὰ ὀνόματα φέρουν εἰσέτι καὶ πλεῖσται πόλεις καὶ χωρία τῆς Λαζικῆς, ὅπως Ἀθῆναι (Ἀτίνε), Ριζοὺς (Ρίζε) καὶ ἄλλαι, ὁμιλοῦν δὲ καὶ παρεφθαρμένην ἑλληνικήν, ἥτις ὅμως μὲ τὰ ἀπὸ τοῦ 1923 καὶ ἐντεῦθεν λαμβανόμενα ὑπὸ τῶν Τούρκων σκληρὰ μέτρα τείνει νὰ ἐκλείψῃ.

[5] Βλέπε περὶ τούτων καὶ ἐν σελίδι 236.