Τῇ ΙΑ’ (11ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΔΑΝΙΗΛ τοῦ Στυλίτου.

Ἀφοῦ λοιπὸν ἐπὶ ὥραν πολλὴν προσεπάθει ὁ Πατριάρχης νὰ πείσῃ τὸν Ὅσιον νὰ βάλῃ τὴν κλίμακα καὶ ἐκεῖνος δὲν ἐδέχετο, προσέταξε τὸν Ἀρχιδιάκονον νὰ εἴπῃ τὰ εἰρηνικά, αὐτὸς δὲ εἶπε τὰς εὐχὰς καὶ ἐχειροτόνησε καὶ μὴ θέλοντα τὸν Ἅγιον Πρεσβύτερον διὰ τοῦ ἀσυνήθους τούτου τρόπου [3]· ὁ δὲ λαὸς ἐφώνησε τὸ «ἄξιος». Ἔπειτα, ἀφοῦ ἐτελείωσε τὴν λειτουργίαν ὁ Γεννάδιος, εἶπε πρὸς αὐτόν· «Ἰδοὺ ἔλαβες τῆς Ἱερωσύνης τὰ σύμβολα, διότι ὅταν ὁ λαὸς ἐφώνησε τὸ «ἄξιος», τότε ὁ Θεὸς ἀντὶ ἐμοῦ σὲ ἐχειροτόνησε· λοιπὸν μὴ φανῇς παρήκοος τοῦ θείου βουλήματος, ἀλλὰ βάλε τὴν κλίμακα, νὰ σὲ κοινωνήσω τὰ θεῖα Μύστήρια. Τότε γνωρίσας ὁ Ἅγιος, ὅτι δὲν ἐγένετο ἡ πρᾶξις αὕτη ἄνευ τῆς θελήσεως τοῦ Θεοῦ, ἐδέχθη καὶ ἀναβὰς ὁ Ἀρχιερεὺς τὸν ἐκοινώνησεν. Ἔπειτα εὐξάμενος ὑπὲρ τοῦ λαοῦ, ἀπέλυσεν ἅπαντας ἐν εἰρήνῃ.

Ταῦτα ὅλα ἀκούσας ὁ βασιλεὺς ἐθαύμασε· καὶ γνωρίζων πόσον ἡ ἀρετὴ εἶναι τιμιωτέρα τῆς βασιλείας, ἀπῆλθεν εἰς αὐτὸν καὶ πίπτει μὲ πολλὴν ταπείνωσιν εἰς τοὺς καταπληγωμένους πόδας του, καὶ τούτους οὕτως ἰδὼν ὁ βασιλεὺς ἐθαύμασεν, ἔκτισε δὲ καὶ ἕτερον στῦλον, ἄνωθεν εἰς δύο κίονας, θεμελιωμένον καὶ τὸν ὠνόμασε Διχθάδιον, εἰς τὸ ὁποῖον ὁ Δανιὴλ ἀναβαίνων ἔχαιρε καὶ ἐδίδετο εἰς περισσοτέραν ἄσκησιν· καὶ τὸ μὲν θέρος ὑπὸ τοῦ ἡλίου κατεφλέγετο, τὸν δὲ χειμῶνα τοῦ ἔδιδον πάλιν οἱ ἄνεμοι καὶ αἱ θύελλαι μεγάλην στενοχωρίαν καὶ ἄμετρον βάσανον. Ἀλλ’ αὐτὸς ὁ ἀδαμάντινος ἐκαρτέρει ὡς ἀνδριὰς καὶ στήλη μᾶλλον ἢ ἄνθρωπος. Μᾶλλον δὲ εἰπεῖν καὶ αὐτῶν τῶν μετάλλων ἐφάνη ὄντως δυνατώτερός τε καὶ ἰσχυρότερος, ἐπειδὴ πᾶν πρᾶγμα μὲ τὴν πολυκαιρίαν δαπανᾶται καὶ ἀφανίζεται, ἐνῷ ὁ Ὅσιος οὐδόλως ἐδειλίασε τοσαύτην τῶν ἀνέμων καὶ χιόνων σφοδρότητα. Ὅθεν ἠξιώθη παρὰ Θεοῦ καὶ ἐτέλεσε μεγάλα σημεῖα καὶ τέρατα, ἀπὸ τὰ ὁποῖα νὰ εἴπωμεν ὀλίγα τινά, εἰς πίστωσιν καὶ τῶν ἄλλων, κατὰ τὴν ὑπόσχεσιν.

Εἰς τὴν πρώτην τοῦ Σεπτεμβρίου μηνός, ὅταν ἐτέλουν οἱ φιλόθεοι τὴν ἑορτὴν τοῦ Ἁγίου Μάμαντος, ἦλθε μέγας ἐμπρησμὸς αἰφνιδίως εἰς τὸ Βυζάντιον, καθὼς ὁ Δανιὴλ προεφήτευσε, καὶ τοσοῦτον ηὔξανεν ἡ φλόξ, ὥστε περιεκύκλωσεν ὅλην τὴν πόλιν καὶ κατέκαυσεν οἴκους καὶ Ἐκκλησίας πολλὰς καὶ πολλοὶ ἄνθρωποι κατεκάησαν· ἕτεροι πάλιν ἔμειναν ἡμικεκαυμένοι, οὗτοι δὲ ἦσαν δυστυχέστεροι ἐκείνων οἱ ὁποῖοι ἀπέθανον. Ἦτο λοιπὸν φοβερὸν τὸ θέαμα καὶ μέγας ὁ κίνδυνος νὰ βλέπῃ κανεὶς τὴν Βασιλίδα τῶν πόλεων τοιουτοτρόπως πυρπολουμένην, ὅπως τὰ Σόδομα.


Ὑποσημειώσεις

[1] Βλέπε σχετικὴν ὑποσημείωσιν περὶ τῆς πόλεως τοῦ Κοτυαείου ἐν τόμῳ ΙΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Ἁγίου Μηνᾶ, τῇ ιαʹ (11ῃ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου.

[2] Ἐκ τῶν συμφραζομένων συνάγεται ὅτι πρόκειται μᾶλλον περὶ Εὐδοκίας τῆς θυγατρὸς τοῦ αὐτοκράτορος τοῦ Δυτικοῦ Κράτους Οὐαλεντινιανοῦ Γʹ, ἐγγόνου τοῦ Μεγάλου Θεοδοσίου ἐκ τῆς θυγατρός του Πλακιδίας. Μετὰ τὴν ἅλωσιν τῆς Ρώμης ὑπὸ τῶν Βανδήλων, ἡ Εὐδοκία ὡδηγήθη αἰχμάλωτος εἰς Καρχηδόνα καὶ ἐγένετο σύζυγος τοῦ διαδόχου τοῦ θρόνου τῶν Βανδήλων Οὐντρίχου. Δραπετεύσασα ἐκεῖθεν τῷ 472 κατέφυγεν εἰς Ἱεροσόλυμα, ὅπου καὶ διῆλθε τὸ ὑπόλοιπον τῆς ζωῆς της. Περιπετείας ἐδοκίμασε καὶ ἡ Εὐδοκία ἡ σύζυγος τοῦ Θεοδοσίου Βʹ, ἥτις ἀπέθανε καὶ αὐτὴ εἰς Ἱεροσόλυμα ἐξόριστος, τὸ 460.

[3] Ὁ ἀσυνήθης οὗτος τρόπος χειροτονίας οὐδόλως δύναται νὰ θεμελιώσῃ δικαίωμα μιμήσεως, διότι «τὸ παρὰ Κανόνας οὐχ ἕλκεται πρὸς ὑπόδειγμα». Οὐχὶ δὲ μόνον οὗτος, ἀλλὰ καὶ πᾶς ἄλλος τρόπος χειροτονίας λαβὼν χώραν εἰς σπανίας περιπτώσεις πρὸ τῆς θεσπίσεως τοῦ κανονικοῦ δικαίου τῆς Ἐκκλησίας, ἔστω καὶ ὑπὸ Ἁγίων ἀνδρῶν ἐνεργηθείς, ἀπορρίπτεται ἐφ’ ὅσον δὲν εἶναι σύμφωνος πρὸς τοὺς θείους καὶ Ἱεροὺς Κανόνας.

[4] Λαζοὶ οἱ κάτοικοι τῆς Λαζικῆς, τουρκιστὶ Λαζιστάν. Εἶναι χώρα ὀρεινὴ εἰς τὸ βορειοανατολικὸν ἄκρον τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἐκτεινομένη καὶ ἐπὶ Ρωσικοῦ ἐδάφους ἀνατολικῶς τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Κατέχει τὴν θέσιν τῆς ἀρχαίας Κολχίδος. Οἱ σημερινοὶ Λαζοὶ εἶναι ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον ἀπόγονοι τῶν Ἑλλήνων τῆς Αὐτοκρατορίας τῆς Τραπεζοῦντος ἐξισλασμισθέντες βιαίως κατὰ τὸν ΙΖʹ αἰῶνα. Μέχρι σήμερον διατηροῦν χριστιανικὰ ἔθιμα, καὶ φέρουν ἑλληνικὰ ἐπώνυμα. Ἑλληνικὰ ὀνόματα φέρουν εἰσέτι καὶ πλεῖσται πόλεις καὶ χωρία τῆς Λαζικῆς, ὅπως Ἀθῆναι (Ἀτίνε), Ριζοὺς (Ρίζε) καὶ ἄλλαι, ὁμιλοῦν δὲ καὶ παρεφθαρμένην ἑλληνικήν, ἥτις ὅμως μὲ τὰ ἀπὸ τοῦ 1923 καὶ ἐντεῦθεν λαμβανόμενα ὑπὸ τῶν Τούρκων σκληρὰ μέτρα τείνει νὰ ἐκλείψῃ.

[5] Βλέπε περὶ τούτων καὶ ἐν σελίδι 236.