Τῇ ΙΑ’ (11ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΔΑΝΙΗΛ τοῦ Στυλίτου.

αὐτοὶ δὲ τοσοῦτον εὐγνώμονες ἐφέρθησαν πρὸς τὸν Ὅσιον, ὥστε ἔκαμον τὴν εἰκόνα του ἀργυρᾶν καὶ αὐτοὺς ἱστόρησαν εἰς τοὺς πόδας του ἐπιγράφοντες τὸ θαυμάσιον, διὰ νὰ μείνῃ ἀλησμόνητον πάντοτε. Τοσοῦτον δὲ ἦτο ὁ Ὅσιος εἰς τὸ λέγειν λόγιος, ὥστε ὠφελοῦντο πολὺ οἱ ἀκούοντες ὄχι μόνον οἱ πρᾳεῖς, ἀλλὰ καὶ οἱ ἄγριοι καὶ ἐταπεινοῦντο μετανοοῦντες δὲ διὰ τὰς ἁμαρτίας αὐτῶν ἐσῴζοντο, καθὼς καὶ μὲ τὸ ἀκόλουθον παράδειγμα φαίνεται.

Ἀνδρεῖός τις Γαλάτης, Ἑδρανὸς ὀνομαζόμενος, ἔχων καὶ ἄλλους πολλοὺς συντρόφους, ἐνίκησεν ὡς δυνατὸς πολλοὺς εἰς τὸν πόλεμον. Ὁ δὲ βασιλεὺς προσκαλέσας αὐτὸν τὸν ἐτίμησε κατὰ πολλὰ διὰ νὰ τὸν ἔχῃ εἰς τοὺς πολέμους· καταστήσας δὲ αὐτὸν κόμητα εἰς τοὺς ἱππεῖς τὸν ἐφιλοδώρησεν ἱκανῶς. Ἔπειτα τὸν ἔπεμψε χάριν εὐλογίας εἰς τὸν Ἅγιον, ὅστις τὸν ἐδίδαξε τόσον ἐπιτηδείως, ὥστε ἔγινεν ὁ λύκος ἥμερον πρόβατον καὶ ὁ πρῴην φονεὺς καὶ βάρβαρος Χριστοῦ μαθητὴς καὶ φιλόσοφος καὶ γίνεται ὑποτακτικὸς τοῦ Δανιὴλ θαυμάσιος, ἀπαρνηθεὶς πᾶσαν κοσμικὴν ματαιότητα, ὄχι δὲ μόνον αὐτός, ἀλλὰ καὶ τοὺς φίλους του ὅλους παρεκίνει πολλάκις καὶ τοὺς ἐδίδασκε νὰ μιμηθῶσι τὴν πρᾶξίν του διὰ νὰ κερδήσουν καὶ αὐτοὶ Βασιλείαν οὐράνιον. Ἐξ αὐτῶν τὸν ἐμιμήθησαν δύο ἄλλοι καὶ ἔγιναν Μοναχοὶ ἀπὸ τὸν Ἅγιον. Μετωνομάσθη δὲ Τίτος ὁ Ἑδρανὸς καὶ προέκοπτεν κατὰ πολλὰ εἰς τὴν ἄσκησιν, ὁ δὲ βασιλεὺς ἐλυπήθη καὶ προσεπάθησε νὰ τοὺς ἀπομακρύνῃ ἀπὸ τὴν γνώμην αὐτήν, διὰ νὰ τοὺς ἔχῃ βοηθοὺς εἰς τὴν ἀνάγκην, ἀλλὰ δὲν ἠδυνήθη. Ὅθεν καὶ μὴ θέλων ἀφῆκεν αὐτούς, κατὰ τὸν πόθον των, διὰ νὰ μὴ λυπήσῃ τὸν Ἅγιον.

Ἔμεινε λοιπὸν ὁ μακάριος Τίτος μιμούμενος εἰς τὰς ἀρετὰς τὸν διδάσκαλον καὶ ἐξόχως εἰς τὴν νηστείαν και θέλων νὰ γνωρίσῃ κατ᾽ ἀλήθειαν τί καὶ πόσον ἔτρωγεν ὁ Ἅγιος, παρεφύλαττεν ὅλην τὴν νύκτα ὄπισθεν τοῦ στύλου περιεργαζόμενος. Καὶ ποιήσας τοῦτο ἐπὶ ἑπτὰ ἡμερονύκτια, δὲν εἶδε τὸν Ὅσιον νὰ φάγῃ τίποτε καὶ θαυμάζων ἐξωμολογήθη τὸν λογισμὸν αὐτόν, ἐρωτήσας τὸν Ἅγιον νὰ τοῦ εἴπῃ κατὰ Θεὸν πνευματικὰ τὴν ἀλήθειαν. Ὁ δὲ ἀπεκρίνατο· «Τόσον μόνον τρώγω καὶ πίνω, ὅσον νὰ μὴ ἀποθάνω ἀπὸ τὴν πολλὴν ἀσιτίαν καὶ κακοπάθειαν· διότι δὲν ζῶμεν διὰ νὰ τρυφῶμεν, ἀλλὰ τρώγομεν διὰ νὰ ζῶμεν». Νουθετηθεὶς λοιπὸν ὁ μακάριος Τίτος ἀπὸ τὸν Ὅσιον, διήρχετο διαγωγὴν θαυμάσιον καὶ ἔτρωγε μόνον ὅσον νὰ ζῇ, ὕπνον δὲ ἐλάμβανε πολὺ ὀλίγον καὶ αὐτὸν ὄχι κοιτόμενος, ἀλλ’ ἐδένετο ἀπὸ τὰς μασχάλας καὶ ἐκρέματο.


Ὑποσημειώσεις

[1] Βλέπε σχετικὴν ὑποσημείωσιν περὶ τῆς πόλεως τοῦ Κοτυαείου ἐν τόμῳ ΙΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Ἁγίου Μηνᾶ, τῇ ιαʹ (11ῃ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου.

[2] Ἐκ τῶν συμφραζομένων συνάγεται ὅτι πρόκειται μᾶλλον περὶ Εὐδοκίας τῆς θυγατρὸς τοῦ αὐτοκράτορος τοῦ Δυτικοῦ Κράτους Οὐαλεντινιανοῦ Γʹ, ἐγγόνου τοῦ Μεγάλου Θεοδοσίου ἐκ τῆς θυγατρός του Πλακιδίας. Μετὰ τὴν ἅλωσιν τῆς Ρώμης ὑπὸ τῶν Βανδήλων, ἡ Εὐδοκία ὡδηγήθη αἰχμάλωτος εἰς Καρχηδόνα καὶ ἐγένετο σύζυγος τοῦ διαδόχου τοῦ θρόνου τῶν Βανδήλων Οὐντρίχου. Δραπετεύσασα ἐκεῖθεν τῷ 472 κατέφυγεν εἰς Ἱεροσόλυμα, ὅπου καὶ διῆλθε τὸ ὑπόλοιπον τῆς ζωῆς της. Περιπετείας ἐδοκίμασε καὶ ἡ Εὐδοκία ἡ σύζυγος τοῦ Θεοδοσίου Βʹ, ἥτις ἀπέθανε καὶ αὐτὴ εἰς Ἱεροσόλυμα ἐξόριστος, τὸ 460.

[3] Ὁ ἀσυνήθης οὗτος τρόπος χειροτονίας οὐδόλως δύναται νὰ θεμελιώσῃ δικαίωμα μιμήσεως, διότι «τὸ παρὰ Κανόνας οὐχ ἕλκεται πρὸς ὑπόδειγμα». Οὐχὶ δὲ μόνον οὗτος, ἀλλὰ καὶ πᾶς ἄλλος τρόπος χειροτονίας λαβὼν χώραν εἰς σπανίας περιπτώσεις πρὸ τῆς θεσπίσεως τοῦ κανονικοῦ δικαίου τῆς Ἐκκλησίας, ἔστω καὶ ὑπὸ Ἁγίων ἀνδρῶν ἐνεργηθείς, ἀπορρίπτεται ἐφ’ ὅσον δὲν εἶναι σύμφωνος πρὸς τοὺς θείους καὶ Ἱεροὺς Κανόνας.

[4] Λαζοὶ οἱ κάτοικοι τῆς Λαζικῆς, τουρκιστὶ Λαζιστάν. Εἶναι χώρα ὀρεινὴ εἰς τὸ βορειοανατολικὸν ἄκρον τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἐκτεινομένη καὶ ἐπὶ Ρωσικοῦ ἐδάφους ἀνατολικῶς τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Κατέχει τὴν θέσιν τῆς ἀρχαίας Κολχίδος. Οἱ σημερινοὶ Λαζοὶ εἶναι ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον ἀπόγονοι τῶν Ἑλλήνων τῆς Αὐτοκρατορίας τῆς Τραπεζοῦντος ἐξισλασμισθέντες βιαίως κατὰ τὸν ΙΖʹ αἰῶνα. Μέχρι σήμερον διατηροῦν χριστιανικὰ ἔθιμα, καὶ φέρουν ἑλληνικὰ ἐπώνυμα. Ἑλληνικὰ ὀνόματα φέρουν εἰσέτι καὶ πλεῖσται πόλεις καὶ χωρία τῆς Λαζικῆς, ὅπως Ἀθῆναι (Ἀτίνε), Ριζοὺς (Ρίζε) καὶ ἄλλαι, ὁμιλοῦν δὲ καὶ παρεφθαρμένην ἑλληνικήν, ἥτις ὅμως μὲ τὰ ἀπὸ τοῦ 1923 καὶ ἐντεῦθεν λαμβανόμενα ὑπὸ τῶν Τούρκων σκληρὰ μέτρα τείνει νὰ ἐκλείψῃ.

[5] Βλέπε περὶ τούτων καὶ ἐν σελίδι 236.