Τῇ ΙΑ’ (11ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΔΑΝΙΗΛ τοῦ Στυλίτου.

Λέγει πρὸς αὐτὸν ὁ Ἅγιος· «Διατί ἀφῆκας τὸν Παντοδύναμον καὶ ζητεῖς παρ’ ἀνθρώπου ὁμοιοπαθοῦς σου τὴν ἴασιν; πλὴν ἐὰν ἔχῃς πίστιν δύνανται καὶ οἱ δοῦλοι του νὰ σοῦ δώσουν βοήθειαν». Ταῦτα λέγων προσέταξεν αὐτὸν νὰ λουσθῇ εἰς τὴν θάλασσαν. Ὁ δὲ ὑπακούσας ἐκαθαρίσθη ἀμέσως καὶ πάντες ἐξέστησαν, βλέποντες τοιοῦτον θαυμάσιον καὶ ἔτρεχον εἰς τὸν Ἅγιον ὑγιεῖς τε καὶ ἀσθενεῖς, οἱ μὲν νὰ ἀπολαύσουν ψυχῆς εὐφροσύνην βλέποντες αὐτόν, οἱ δὲ νὰ εὕρουν θεραπείαν τῆς μάστιγος ἐκ τῆς ὁποίας ἐμαστίζοντο καὶ κατὰ τὴν πίστιν ἑκάστου ἠκολούθει ἡ ἔκβασις.

Βλέπων τὸν Ὅσιον βασταζόμενον Γότθος τις καθήμενος εἰς τὸ παράθυρον, εἶπε ταῦτα πρὸς ἐμπαιγμόν· «Ἰδοὺ καὶ ο νέος ὕπατος». Ταῦτα λέγων ἔπεσε κατὰ γῆς καὶ ἐξέψυξεν. Οἱ δὲ λοιποὶ ἐφοβήθησαν ἰδόντες τοιοῦτο θαυμάσιον. Ἀλλὰ καὶ αὐτὸς ὁ βασιλεὺς ἐδειλίασε καὶ ὅταν ἔφθασεν ὁ Ἅγιος εἰς τὰ βασίλεια δὲν τὸν ἄφησαν νὰ εἰσέλθῃ, ἀνεχώρησε. Μετὰ ταῦτα μεταμεληθεὶς ὁ βασιλεύς, διότι δὲν τὸν ἐδέχθη καὶ φοβηθεὶς μήπως πάθῃ κακόν τι, ἔστειλε καὶ τὸν ἐκάλεσε νὰ ἐπιστρέψῃ, ὁ Ὅσιος ὅμως δὲν ἠθέλησε, καὶ τοῦ διεμήνυσεν, ὅτι εἰς ὀλίγον καιρὸν θὰ ἀπολέσῃ τὴν βασιλείαν· ἔπειτα θέλει λάβει καὶ κακὸν θάνατον, διότι ὑβρίζει τὸν οὐράνιον Βασιλέα, ὅστις θέλει τὸν παιδεύσει μὲ κόλασιν αἰώνιον. Ὅταν δὲ οἱ ἀπεσταλμένοι εἶπον ταῦτα πρὸς τὸν βασιλέα, ἔπεσε πύργος τις, ὅστις ἦτο εἰς τὰ βασίλεια, πρὸς σωφρονισμὸν καὶ ἔλεγχον τοῦ ἀλαζόνος. Ἔγιναν δὲ καὶ ἄλλα πολλὰ θαυμάσια ἀναρίθμητα, ἀπὸ τὰ ὁποῖα νὰ εἴπωμεν ὀλίγα τινὰ μὲ βραχύτητα.

Πρῶτον μὲν ἐθεράπευσεν ὁ Ὅσιος δύο νεανίσκους, ἔχοντας δαιμόνιον, ἔπειτα θυγατέρα τινὰ πιστῆς γυναικός, ἥτις ἔκλαιεν ἀκαταπαύστως καὶ σπλαγχνισθεὶς ἐπ’ αὐτὴν τὴν ἰάτρευσεν. Εἶτα καὶ ἄρχων τις, τὴν ἀξίαν πατρίκιος, μιμούμενος τὸν Ζακχαῖον, ἐπῆρε τὸν Ὅσιον εἰς τὴν οἰκίαν του μετὰ θερμῆς πίστεως. Ὅθεν ἔτυχε καὶ αὐτὸς ὁμοίας εὐλογίας μὲ τὸν Ζακχαῖον. Ἀφοῦ δὲ ὁ Ὅσιος ἔφθασεν εἰς τὸ Πατριαρχεῖον καὶ τὸν ὑπεδέχθησαν μὲ πολλὴν τιμὴν καὶ εὐλάβειαν, φοβερός τις ὄφις, ἄγνωστον πόθεν προερχόμενος, εὑρέθη εἰς τοὺς πόδας τοῦ Ὁσίου, ὁ δὲ Ὅσιος ἰδὼν αὐτὸν τὸν προσέταξε νὰ ἀπέλθῃ χωρὶς νὰ βλάψῃ τινά. Τότε ὁ ὄφις, στραφεὶς πρὸς τὸν τοῖχον, διερράγη ἐνώπιον πάντων καὶ ἔμεινεν ἄπνους. Γυνὴ δέ τις ἐπιφανής, τὴν κλῆσιν Ραΐς, τὴν πίστιν Ὀρθόδοξος, προσελθοῦσα προσέπεσεν εἰς τοὺς πόδας τοῦ Ὁσίου κλαίουσα καὶ παρακαλοῦσα νὰ τὴν εὐλογήσῃ νὰ γεννήσῃ υἱόν·


Ὑποσημειώσεις

[1] Βλέπε σχετικὴν ὑποσημείωσιν περὶ τῆς πόλεως τοῦ Κοτυαείου ἐν τόμῳ ΙΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Ἁγίου Μηνᾶ, τῇ ιαʹ (11ῃ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου.

[2] Ἐκ τῶν συμφραζομένων συνάγεται ὅτι πρόκειται μᾶλλον περὶ Εὐδοκίας τῆς θυγατρὸς τοῦ αὐτοκράτορος τοῦ Δυτικοῦ Κράτους Οὐαλεντινιανοῦ Γʹ, ἐγγόνου τοῦ Μεγάλου Θεοδοσίου ἐκ τῆς θυγατρός του Πλακιδίας. Μετὰ τὴν ἅλωσιν τῆς Ρώμης ὑπὸ τῶν Βανδήλων, ἡ Εὐδοκία ὡδηγήθη αἰχμάλωτος εἰς Καρχηδόνα καὶ ἐγένετο σύζυγος τοῦ διαδόχου τοῦ θρόνου τῶν Βανδήλων Οὐντρίχου. Δραπετεύσασα ἐκεῖθεν τῷ 472 κατέφυγεν εἰς Ἱεροσόλυμα, ὅπου καὶ διῆλθε τὸ ὑπόλοιπον τῆς ζωῆς της. Περιπετείας ἐδοκίμασε καὶ ἡ Εὐδοκία ἡ σύζυγος τοῦ Θεοδοσίου Βʹ, ἥτις ἀπέθανε καὶ αὐτὴ εἰς Ἱεροσόλυμα ἐξόριστος, τὸ 460.

[3] Ὁ ἀσυνήθης οὗτος τρόπος χειροτονίας οὐδόλως δύναται νὰ θεμελιώσῃ δικαίωμα μιμήσεως, διότι «τὸ παρὰ Κανόνας οὐχ ἕλκεται πρὸς ὑπόδειγμα». Οὐχὶ δὲ μόνον οὗτος, ἀλλὰ καὶ πᾶς ἄλλος τρόπος χειροτονίας λαβὼν χώραν εἰς σπανίας περιπτώσεις πρὸ τῆς θεσπίσεως τοῦ κανονικοῦ δικαίου τῆς Ἐκκλησίας, ἔστω καὶ ὑπὸ Ἁγίων ἀνδρῶν ἐνεργηθείς, ἀπορρίπτεται ἐφ’ ὅσον δὲν εἶναι σύμφωνος πρὸς τοὺς θείους καὶ Ἱεροὺς Κανόνας.

[4] Λαζοὶ οἱ κάτοικοι τῆς Λαζικῆς, τουρκιστὶ Λαζιστάν. Εἶναι χώρα ὀρεινὴ εἰς τὸ βορειοανατολικὸν ἄκρον τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἐκτεινομένη καὶ ἐπὶ Ρωσικοῦ ἐδάφους ἀνατολικῶς τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Κατέχει τὴν θέσιν τῆς ἀρχαίας Κολχίδος. Οἱ σημερινοὶ Λαζοὶ εἶναι ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον ἀπόγονοι τῶν Ἑλλήνων τῆς Αὐτοκρατορίας τῆς Τραπεζοῦντος ἐξισλασμισθέντες βιαίως κατὰ τὸν ΙΖʹ αἰῶνα. Μέχρι σήμερον διατηροῦν χριστιανικὰ ἔθιμα, καὶ φέρουν ἑλληνικὰ ἐπώνυμα. Ἑλληνικὰ ὀνόματα φέρουν εἰσέτι καὶ πλεῖσται πόλεις καὶ χωρία τῆς Λαζικῆς, ὅπως Ἀθῆναι (Ἀτίνε), Ριζοὺς (Ρίζε) καὶ ἄλλαι, ὁμιλοῦν δὲ καὶ παρεφθαρμένην ἑλληνικήν, ἥτις ὅμως μὲ τὰ ἀπὸ τοῦ 1923 καὶ ἐντεῦθεν λαμβανόμενα ὑπὸ τῶν Τούρκων σκληρὰ μέτρα τείνει νὰ ἐκλείψῃ.

[5] Βλέπε περὶ τούτων καὶ ἐν σελίδι 236.