Τῇ ΙΑ’ (11ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΔΑΝΙΗΛ τοῦ Στυλίτου.

Πολλὰ μὲν καὶ ἄλλα ἐτέλεσεν ὁ Θεὸς διὰ τοῦ δούλου του θαυμαστὰ καὶ παράδοξα κατορθώματα, τὰ ὁποῖα διὰ τὸ πλῆθος ἀφήκαμεν ἀδιήγητα, διότι ἀρκετὰ εἶναι ταῦτα νὰ φανερώσουν τὴν πρὸς τὸν Θεὸν παρρησίαν αὐτοῦ. Τοῦτο δὲ μόνον νὰ εἴπωμεν διὰ νὰ σφραγίσωμεν μὲ αὐτὸ τὰ ἐπίλοιπα· ὅτι καὶ μὲ ὅλα τὰ θαυμάσια, τὰ ὁποῖα ἐποίησεν, ἦτο τόσον ταπεινός, ἐπιεικὴς καὶ μέτριος, ὥστε ἐνόμιζε ἑαυτὸν πάντων ἁμαρτωλότερον καὶ οὐδέποτε κατέκρινεν ἄλλον, ἀλλ’ ἐφυλάττετο ἀκριβῶς ἀπὸ τὰ τοιαῦτα. Ὅταν δὲ ἀνέφερον εἰς αὐτὸν ἀτόπους τινὰς πράξεις Ἱερέων ἀπεκρίνετο λέγων· «Δὲν εἴμεθα ἡμεῖς κριταὶ τῶν ἄλλων, ἀλλ’ εἷς εἶναι ὁ δίκαιος καὶ ἀλάθητος Κριτής, ἡμεῖς δέ, ἀδελφοί, ἄς κρίνῃ ἕκαστος ἑαυτόν, ἵνα μὴ κατακριθῶμεν αἰώνια».

Ἐγνώρισε δὲ ὁ Ὅσιος καὶ τὴν πρὸς Θεὸν ἐκδημίαν καὶ ἀναχώρησιν αὐτοῦ. Ὅθεν ἔγραψεν εἰς χάρτην τὴν τελευταίαν αὐτοῦ διάταξιν οὕτως ἔχουσαν. «Ἐγώ, τέκνα καὶ ἀδελφοί μου, πορεύομαι πρὸς τὸν κοινὸν ἡμῶν Πατέρα, πλὴν δὲν σᾶς ἐγκαταλείπω ὀρφανούς, ἀλλὰ τὴν μέριμνάν σας ἀφήνω εἰς τὴν πρόνοιαν τοῦ οὐρανίου Πατρὸς ἡμῶν, ὅστις ἐποίησε τὰ πάντα ἐκ τοῦ μὴ ὄντος, διὰ μόνου τοῦ λόγου Αὐτοῦ καὶ ἐσαρκώθη διὰ τὴν σωτηρίαν ἡμῶν. Αὐτὸς λοιπὸν ὡς φιλάνθρωπος θέλει σᾶς φυλάττει ἀπὸ τοῦ πονηροῦ καὶ σᾶς συγχωρεῖ ὡς Πατὴρ εἰς πᾶν ὅ,τι ἐσφάλατε. Αὐτὸς δὲ θὰ σᾶς διαφυλάττῃ καὶ εἰς ὁμόνοιαν πνεύματος. Ἔχετε ταπεινοφροσύνην, ὑπακοὴν καὶ φιλοξενίαν μὴ ἀμελεῖτε τὴν νηστείαν, ἀγρυπνίαν, ἀκτημοσύνην καὶ ὑπεράνω ὅλων τὴν ἀγάπην καὶ τὴν πρὸς τὸν Θεὸν εὐσέβειαν, νὰ φυλάττεσθε δὲ ἀπὸ τὰ ζιζάνια τῶν αἱρετικῶν. Ἐὰν ταῦτα ποιεῖτε, θέλετε γίνει τέλειοι εἰς τὴν ἀρετήν». Ταῦτα γράψας, προσέταξε τοὺς Μοναχοὺς νὰ τὰ ἀναγνώσουν εἰς τὴν κλίμακα τοῦ στύλου, κάτωθεν τοῦ ὁποίου εἶχον ἅπαντες συγκεντρωθῆ καὶ ἵσταντο κλαίοντες. Λέγεται δὲ ὅτι συνέβη καὶ τὸ ἑξῆς θαυμάσιον· τρεῖς ἡμέρας πρὸ τῆς αὐτοῦ ἐκδημίας, ἦλθον εἰς τὸν στῦλον πρὸς ἐπίσκεψιν τοῦ Ἁγίου πάντες οἱ Ἅγιοι, ἤτοι Ἀπόστολοι, Μάρτυρες καὶ Προφῆται, Ἱεράρχαι, Ὅσιοι καὶ Δίκαιοι, καθὼς καί τινες Ἄγγελοι, οἵτινες ἠσπάζοντο αὐτὸν φιλοφρόνως καὶ τὸν προσέταξαν νὰ λειτουργήσῃ. Οὕτω δὲ ποιήσας ἐκοινώνησε τὰ θεῖα Μυστήρια καὶ μετέδωκεν αὐτὰ καὶ εἰς ἐκείνους, οἵτινες ἦσαν ἄξιοι. Ὅταν δὲ ὁ Ἅγιος ἔφθασεν εἰς τὰ ἔσχατα, ἦτο ἐκεῖ παρὼν καὶ ὁ Πατριάρχης, καθὼς καὶ ἡ πιστοτάτη Ραῒς καὶ εἷς δαιμονιζόμενος, ὅστις αὐτὸς μόνος ἔβλεπε τοὺς Ἁγίους καὶ τοὺς Ἀγγέλους, οἵτινες παρίσταντο εἰς τὸν Ὅσιον καὶ τοὺς ἐκάλει κατ’ ὄνομα.


Ὑποσημειώσεις

[1] Βλέπε σχετικὴν ὑποσημείωσιν περὶ τῆς πόλεως τοῦ Κοτυαείου ἐν τόμῳ ΙΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Ἁγίου Μηνᾶ, τῇ ιαʹ (11ῃ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου.

[2] Ἐκ τῶν συμφραζομένων συνάγεται ὅτι πρόκειται μᾶλλον περὶ Εὐδοκίας τῆς θυγατρὸς τοῦ αὐτοκράτορος τοῦ Δυτικοῦ Κράτους Οὐαλεντινιανοῦ Γʹ, ἐγγόνου τοῦ Μεγάλου Θεοδοσίου ἐκ τῆς θυγατρός του Πλακιδίας. Μετὰ τὴν ἅλωσιν τῆς Ρώμης ὑπὸ τῶν Βανδήλων, ἡ Εὐδοκία ὡδηγήθη αἰχμάλωτος εἰς Καρχηδόνα καὶ ἐγένετο σύζυγος τοῦ διαδόχου τοῦ θρόνου τῶν Βανδήλων Οὐντρίχου. Δραπετεύσασα ἐκεῖθεν τῷ 472 κατέφυγεν εἰς Ἱεροσόλυμα, ὅπου καὶ διῆλθε τὸ ὑπόλοιπον τῆς ζωῆς της. Περιπετείας ἐδοκίμασε καὶ ἡ Εὐδοκία ἡ σύζυγος τοῦ Θεοδοσίου Βʹ, ἥτις ἀπέθανε καὶ αὐτὴ εἰς Ἱεροσόλυμα ἐξόριστος, τὸ 460.

[3] Ὁ ἀσυνήθης οὗτος τρόπος χειροτονίας οὐδόλως δύναται νὰ θεμελιώσῃ δικαίωμα μιμήσεως, διότι «τὸ παρὰ Κανόνας οὐχ ἕλκεται πρὸς ὑπόδειγμα». Οὐχὶ δὲ μόνον οὗτος, ἀλλὰ καὶ πᾶς ἄλλος τρόπος χειροτονίας λαβὼν χώραν εἰς σπανίας περιπτώσεις πρὸ τῆς θεσπίσεως τοῦ κανονικοῦ δικαίου τῆς Ἐκκλησίας, ἔστω καὶ ὑπὸ Ἁγίων ἀνδρῶν ἐνεργηθείς, ἀπορρίπτεται ἐφ’ ὅσον δὲν εἶναι σύμφωνος πρὸς τοὺς θείους καὶ Ἱεροὺς Κανόνας.

[4] Λαζοὶ οἱ κάτοικοι τῆς Λαζικῆς, τουρκιστὶ Λαζιστάν. Εἶναι χώρα ὀρεινὴ εἰς τὸ βορειοανατολικὸν ἄκρον τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἐκτεινομένη καὶ ἐπὶ Ρωσικοῦ ἐδάφους ἀνατολικῶς τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Κατέχει τὴν θέσιν τῆς ἀρχαίας Κολχίδος. Οἱ σημερινοὶ Λαζοὶ εἶναι ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον ἀπόγονοι τῶν Ἑλλήνων τῆς Αὐτοκρατορίας τῆς Τραπεζοῦντος ἐξισλασμισθέντες βιαίως κατὰ τὸν ΙΖʹ αἰῶνα. Μέχρι σήμερον διατηροῦν χριστιανικὰ ἔθιμα, καὶ φέρουν ἑλληνικὰ ἐπώνυμα. Ἑλληνικὰ ὀνόματα φέρουν εἰσέτι καὶ πλεῖσται πόλεις καὶ χωρία τῆς Λαζικῆς, ὅπως Ἀθῆναι (Ἀτίνε), Ριζοὺς (Ρίζε) καὶ ἄλλαι, ὁμιλοῦν δὲ καὶ παρεφθαρμένην ἑλληνικήν, ἥτις ὅμως μὲ τὰ ἀπὸ τοῦ 1923 καὶ ἐντεῦθεν λαμβανόμενα ὑπὸ τῶν Τούρκων σκληρὰ μέτρα τείνει νὰ ἐκλείψῃ.

[5] Βλέπε περὶ τούτων καὶ ἐν σελίδι 236.