Τῇ ΙΑ’ (11ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΔΑΝΙΗΛ τοῦ Στυλίτου.

Προεῖπε δὲ καὶ ταῦτα· «Τὴν τρίτην ὥραν τῆς ἡμέρας ὑπάγει ὁ Δανιὴλ πρὸς Κύριον καὶ τότε ἐξέρχεται ἀπ’ ἐμοῦ τὸ ἀκάθαρτον πνεῦμα μὲ θείαν βούλησιν». Πράγματι, τὴν τρίτην ὥραν τῆς ἡμέρας ὁ θεῖος Δανιὴλ ἀπῆλθε πρὸς Κύριον καὶ ὁ πάσχων ἐθεραπεύθη.

Ἡ δὲ εὐλαβεστάτη Ραῒς εἶχε πολλοὺς κτίστας εἰς τὴν συνοδείαν της καὶ ὑπηρέτησε φιλοτίμως τὰ πρὸς ταφήν, προσέταξε δὲ νὰ κατασκευάσωσι παραπλεύρως τοῦ στύλου ἐξέδραν, ἡ ὁποία ἔφθανεν ἕως τὴν κορυφὴν αὐτοῦ. Ἐπάνω εἰς τὴν ἐξέδραν ἀνῆλθον οἱ Κληρικοὶ καὶ οἱ ἀδελφοί, οἱ ὁποῖοι ἔψαλλον τὰ ἐξόδια, κρατοῦντες εἰς τὰς χεῖρας αὐτῶν λαμπάδας. Ἀκολούθως κατεβίβασαν τὸ ἅγιον Λείψανον καὶ τὸ ἔθεσαν εἰς μολυβδίνην θήκην, καθὼς ὁ Ὅσιος παρήγγειλεν εἰς τοὺς μαθητάς του, εἰπών· «Ἐὰν ἔλθουν βασιλεῖς ἢ ἄρχοντες εἰς τὴν τελευτήν μου καὶ φιλονικήσωσι νὰ βάλουν τὸ λείψανόν μου εἰς θήκην πολύτιμον, μὴ ἀφήσητε, ἀλλ’ ἂς τὸ ἐνταφιάσῃ ἡ πιστοτάτη Ραῒς ὅπου βούλεται». Τούτων οὕτω τελουμένων, ἐσπάραξε δυνατὰ τὸν ἄνθρωπον τὸ δαιμόνιον καὶ ἔφυγεν. Ἔγιναν δὲ καὶ ἄλλα θαυμάσια, ἤτοι ἐνῷ ἦτο ἡμέρα καὶ ὁ ἥλιος ἔλαμπε λαμπρότατα εἰς τὸν οὐρανόν, ἐφάνησαν τρεῖς σταυροί, συντεθειμένοι ἐξ ἀστέρων, οἱ ὁποῖοι ἦσαν ὁλόφωτοι καὶ ἵσταντο ἐπάνω τοῦ ἁγίου Λειψάνου. Ὁμοίως καὶ μία λευκοτάτη περιστερὰ ἀνίπτατο ἄνωθεν αὐτοῦ, δηλοῦσα τὴν ἐπισκιάζουσαν αὐτὸν Χάριν τοῦ Παναγίου Πνεύματος. Ἀφοῦ δὲ ὁ Πατριάρχης ἐνεταφίασε τὸ ἱερὸν σῶμα τοῦ Δανιήλ, ἔβαλεν ἄνωθεν αὐτοῦ τὰ ἱερὰ Λείψανα τῶν ἐν Βαβυλῶνι Ἁγίων Τριῶν Παίδων, καθὼς εἶχεν ἀφήσει παραγγελίαν ὁ Ὅσιος· τοῦτο δὲ προσέταξεν, ὡς ταπεινόφρων, διὰ νὰ προσκυνῶσιν οἱ προσερχόμενοι τοὺς Ἁγίους αὐτοὺς μᾶλλον ἢ ἐκείνου τὸ Λείψανον, ὥστε νὰ φεύγῃ τὴν ἀνθρωπίνην δόξαν καὶ μετὰ τὴν τελευτὴν ὁ μακάριος.

Τοιοῦτος ἦτο ὁ ἐκ γενετῆς Βίος καὶ τοιαῦτα τὰ ἕως τῆς τελευτῆς κατορθώματα αὐτοῦ· καὶ μὲ τοιαῦτα ἔργα διέλαμψε, ζήσας εἰς τοῦτον τὸν κόσμον ἔτη ὀγδοήκοντα καὶ μῆνας τρεῖς, ἐκοιμήθη δὲ ἐν ἔτει υϟ’ (490). Αἱ τρίχες τῆς κεφαλῆς του ἦσαν πυκνῶς χωρισμέναι εἰς τέσσαρας βοστρύχους, ἤτοι πλοκάμους, οἵτινες ἦσαν ἀρκετὰ μακροί· ὁμοίως καὶ τὰ γένεια ἦσαν μακρά. Αὐτὸς μὲν λοιπὸν οὕτω ζήσας διαγωγὴν ὑπεράνθρωπον ἀνεπαύθη καὶ ἀφῆκεν εἰς ἡμᾶς τὸν Βίον αὐτοῦ ἀρχέτυπον, ὄχι μόνον νὰ τὸν ἐπαινῶμεν καὶ νὰ τὸν θαυμάζωμεν, ἀλλὰ καὶ νὰ τὸν μιμώμεθα ὡς δυνάμεθα.


Ὑποσημειώσεις

[1] Βλέπε σχετικὴν ὑποσημείωσιν περὶ τῆς πόλεως τοῦ Κοτυαείου ἐν τόμῳ ΙΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Ἁγίου Μηνᾶ, τῇ ιαʹ (11ῃ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου.

[2] Ἐκ τῶν συμφραζομένων συνάγεται ὅτι πρόκειται μᾶλλον περὶ Εὐδοκίας τῆς θυγατρὸς τοῦ αὐτοκράτορος τοῦ Δυτικοῦ Κράτους Οὐαλεντινιανοῦ Γʹ, ἐγγόνου τοῦ Μεγάλου Θεοδοσίου ἐκ τῆς θυγατρός του Πλακιδίας. Μετὰ τὴν ἅλωσιν τῆς Ρώμης ὑπὸ τῶν Βανδήλων, ἡ Εὐδοκία ὡδηγήθη αἰχμάλωτος εἰς Καρχηδόνα καὶ ἐγένετο σύζυγος τοῦ διαδόχου τοῦ θρόνου τῶν Βανδήλων Οὐντρίχου. Δραπετεύσασα ἐκεῖθεν τῷ 472 κατέφυγεν εἰς Ἱεροσόλυμα, ὅπου καὶ διῆλθε τὸ ὑπόλοιπον τῆς ζωῆς της. Περιπετείας ἐδοκίμασε καὶ ἡ Εὐδοκία ἡ σύζυγος τοῦ Θεοδοσίου Βʹ, ἥτις ἀπέθανε καὶ αὐτὴ εἰς Ἱεροσόλυμα ἐξόριστος, τὸ 460.

[3] Ὁ ἀσυνήθης οὗτος τρόπος χειροτονίας οὐδόλως δύναται νὰ θεμελιώσῃ δικαίωμα μιμήσεως, διότι «τὸ παρὰ Κανόνας οὐχ ἕλκεται πρὸς ὑπόδειγμα». Οὐχὶ δὲ μόνον οὗτος, ἀλλὰ καὶ πᾶς ἄλλος τρόπος χειροτονίας λαβὼν χώραν εἰς σπανίας περιπτώσεις πρὸ τῆς θεσπίσεως τοῦ κανονικοῦ δικαίου τῆς Ἐκκλησίας, ἔστω καὶ ὑπὸ Ἁγίων ἀνδρῶν ἐνεργηθείς, ἀπορρίπτεται ἐφ’ ὅσον δὲν εἶναι σύμφωνος πρὸς τοὺς θείους καὶ Ἱεροὺς Κανόνας.

[4] Λαζοὶ οἱ κάτοικοι τῆς Λαζικῆς, τουρκιστὶ Λαζιστάν. Εἶναι χώρα ὀρεινὴ εἰς τὸ βορειοανατολικὸν ἄκρον τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἐκτεινομένη καὶ ἐπὶ Ρωσικοῦ ἐδάφους ἀνατολικῶς τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Κατέχει τὴν θέσιν τῆς ἀρχαίας Κολχίδος. Οἱ σημερινοὶ Λαζοὶ εἶναι ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον ἀπόγονοι τῶν Ἑλλήνων τῆς Αὐτοκρατορίας τῆς Τραπεζοῦντος ἐξισλασμισθέντες βιαίως κατὰ τὸν ΙΖʹ αἰῶνα. Μέχρι σήμερον διατηροῦν χριστιανικὰ ἔθιμα, καὶ φέρουν ἑλληνικὰ ἐπώνυμα. Ἑλληνικὰ ὀνόματα φέρουν εἰσέτι καὶ πλεῖσται πόλεις καὶ χωρία τῆς Λαζικῆς, ὅπως Ἀθῆναι (Ἀτίνε), Ριζοὺς (Ρίζε) καὶ ἄλλαι, ὁμιλοῦν δὲ καὶ παρεφθαρμένην ἑλληνικήν, ἥτις ὅμως μὲ τὰ ἀπὸ τοῦ 1923 καὶ ἐντεῦθεν λαμβανόμενα ὑπὸ τῶν Τούρκων σκληρὰ μέτρα τείνει νὰ ἐκλείψῃ.

[5] Βλέπε περὶ τούτων καὶ ἐν σελίδι 236.