Τῇ ΙΑ’ (11ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΔΑΝΙΗΛ τοῦ Στυλίτου.

βλέπουσα δὲ ὅτι οἱ πόδες του ἦσαν πληγωμένοι ἀπὸ τὴν ἄσκησιν, ἐθαύμασε τὴν ὑπομονήν του καὶ ἔδωκε τεμάχιον ράμματος διὰ νὰ τυλίξουν τοὺς πόδας του, ἔπειτα δὲ νὰ τὸ λάβῃ δι’ εὐλάβειαν. Ὁ δὲ Ὅσιος δὲν ἐδέχετο, τὸν παρεκάλεσεν ὅμως ὁ Ἐπίσκοπος καὶ ὑπήκουσεν. Ὅθεν ὄχι μόνον ἔδεσε τοὺς πόδας του μὲ τὸ ράμμα καὶ τῆς τὸ ἔδωκεν, ἀλλὰ καὶ τῆς προεφήτευσεν οὕτω λέγων· «Ἕνα υἱὸν θέλεις γεννήσει καὶ ὀνόμασον αὐτὸν Ζήνωνα», οὕτω δὲ κατὰ τὴν πρόρρησιν ἐγένετο.

Ταῦτα βλέπων ὁ βασιλεὺς καὶ φοβηθεὶς ὅτι θέλουν ἐπαληθεύσει καὶ εἰς αὐτὸν ὅσα δεινὰ τοῦ προανήγγειλεν ὁ Ὅσιος ἔστειλεν ἀνθρώπους καὶ τὸν ἐκάλεσε νὰ ὑπάγῃ πρὸς ἐπίσκεψίν του, ἀλλ’ ὁ Ἅγιος δὲν ἐδέχετο. Τότε τὸν ἐκάλεσε καὶ πάλιν ὁ βασιλεὺς μὲ περισσοτέραν ταπείνωσιν, ἀλλὰ καὶ πάλιν ἀπέτυχεν· ἐπειδὴ δὲ ἐπανέλαβε τοῦτο πολλάκις καὶ ὁ Ἅγιος δὲν ἤρχετο πρὸς αὐτόν, ἀπῆλθεν ὁ ἴδιος ὁ βασιλεὺς μόνος του πρὸς τὸν Ἅγιον μὲ σχῆμα δούλου καὶ προσκυνήσας αὐτὸν ἐζήτει συγχώρησιν. Ὁ δὲ Ἅγιος, γνωρίσας ὡς προορατικὸς τὸ ἀπόκρυφον, δὲν τὸν ἐδέχθη, ἀλλὰ μᾶλλον ἐλέγξας αὐτὸν διὰ τὴν παρανομίαν καὶ κακοδοξίαν του τὸν ἀπέπεμψε. Πρὸς δὲ τοὺς παρόντας ἐφανέρωσε τὴν πονηρὰν αὐτοῦ γνώμην εἰπών· «Πρέπει νὰ γνωρίζετε ὅτι ἡ ταπείνωσις, τὴν ὁποίαν ἔδειξεν ὁ Βασιλίσκος, ἦτο ὑπόκρισις καὶ πονηρία, μὲ τὴν ὁποίαν ἤθελε νὰ καλύψῃ τὴν ἀγριότητα τῆς ψυχῆς του· γρήγορα ὅμως θέλετε ἴδει ὅτι θὰ εὕρῃ ἡ θεία δίκη τὸν ἄδικον». Οὕτω λοιπὸν ὁ μακάριος τοσαῦτα θαυματουργήσας καὶ νικητὴς ἀναδειχθεὶς εἰς τὸν ὑπὲρ τῆς εὐσεβείας πόλεμον καὶ προφητεύσας τὰ μέλλοντα, ἐπέστρεψε πάλιν εἰς τὸν στῦλόν του, τὸν ἀσκητικὸν ἀγωνιζόμενος ἀγῶνά του. Εἰς ὀλίγας δὲ ἡμέρας ἐξεδίωξαν τὸν Βασιλίσκον ἀπὸ τὸ βασίλειον, καθὼς ὁ Ἅγιος προεφήτευσε, καὶ ἐκάθησε πάλιν ὁ Ζήνων εἰς τὸν θρόνον του. Ὅθεν βλέπων ἀληθινὰς ὅλας τὰς προρρήσεις τοῦ Ἁγίου, τὸν ηὐλαβεῖτο περισσότερον καὶ ἐπῆγε μὲ τὴν βασίλισσαν διὰ νὰ τοῦ ἀποδώσουν τὴν πρέπουσαν εὐχαριστίαν. Ἀλλὰ πρὸ τοῦ νὰ τελειώσωμεν τὴν διήγησιν, ἄς γράψωμεν ἀκόμη δύο ἢ τρία θαυμάσια, διὰ νὰ μὴ ὑστερήσωμεν τοὺς εὐλαβεῖς ἀπὸ τῆς ψυχικῆς ταύτης ὠφελείας καὶ ἀπολαύσεως.

Χρυσοχόος τις εἶχε παιδίον ἐτῶν ἑπτά, τὸ ὁποῖον δὲν ἠδύνατο νὰ περιπατήσῃ ὄρθιον, ἐσύρετο δὲ μόνον μὲ τὴν κοιλίαν ὡς ἑρπετόν. Τοῦτο οἱ γονεῖς λαβόντες ἐπῆγαν εἰς τὸν στῦλον καὶ μετὰ δακρύων ἐδέοντο νὰ τοὺς ἐλεήσῃ ὁ Ἅγιος, ὅστις εἶπε πρὸς αὐτοὺς νὰ τὸ βάλωσιν εἰς τὸν Ναὸν τοῦ Ἁγίου Συμεὼν καὶ νὰ ἐγγίσουν εἰς αὐτὸ τὸ ἅγιον Λείψανον καὶ οὕτως ἐποίησαν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Βλέπε σχετικὴν ὑποσημείωσιν περὶ τῆς πόλεως τοῦ Κοτυαείου ἐν τόμῳ ΙΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Ἁγίου Μηνᾶ, τῇ ιαʹ (11ῃ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου.

[2] Ἐκ τῶν συμφραζομένων συνάγεται ὅτι πρόκειται μᾶλλον περὶ Εὐδοκίας τῆς θυγατρὸς τοῦ αὐτοκράτορος τοῦ Δυτικοῦ Κράτους Οὐαλεντινιανοῦ Γʹ, ἐγγόνου τοῦ Μεγάλου Θεοδοσίου ἐκ τῆς θυγατρός του Πλακιδίας. Μετὰ τὴν ἅλωσιν τῆς Ρώμης ὑπὸ τῶν Βανδήλων, ἡ Εὐδοκία ὡδηγήθη αἰχμάλωτος εἰς Καρχηδόνα καὶ ἐγένετο σύζυγος τοῦ διαδόχου τοῦ θρόνου τῶν Βανδήλων Οὐντρίχου. Δραπετεύσασα ἐκεῖθεν τῷ 472 κατέφυγεν εἰς Ἱεροσόλυμα, ὅπου καὶ διῆλθε τὸ ὑπόλοιπον τῆς ζωῆς της. Περιπετείας ἐδοκίμασε καὶ ἡ Εὐδοκία ἡ σύζυγος τοῦ Θεοδοσίου Βʹ, ἥτις ἀπέθανε καὶ αὐτὴ εἰς Ἱεροσόλυμα ἐξόριστος, τὸ 460.

[3] Ὁ ἀσυνήθης οὗτος τρόπος χειροτονίας οὐδόλως δύναται νὰ θεμελιώσῃ δικαίωμα μιμήσεως, διότι «τὸ παρὰ Κανόνας οὐχ ἕλκεται πρὸς ὑπόδειγμα». Οὐχὶ δὲ μόνον οὗτος, ἀλλὰ καὶ πᾶς ἄλλος τρόπος χειροτονίας λαβὼν χώραν εἰς σπανίας περιπτώσεις πρὸ τῆς θεσπίσεως τοῦ κανονικοῦ δικαίου τῆς Ἐκκλησίας, ἔστω καὶ ὑπὸ Ἁγίων ἀνδρῶν ἐνεργηθείς, ἀπορρίπτεται ἐφ’ ὅσον δὲν εἶναι σύμφωνος πρὸς τοὺς θείους καὶ Ἱεροὺς Κανόνας.

[4] Λαζοὶ οἱ κάτοικοι τῆς Λαζικῆς, τουρκιστὶ Λαζιστάν. Εἶναι χώρα ὀρεινὴ εἰς τὸ βορειοανατολικὸν ἄκρον τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἐκτεινομένη καὶ ἐπὶ Ρωσικοῦ ἐδάφους ἀνατολικῶς τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Κατέχει τὴν θέσιν τῆς ἀρχαίας Κολχίδος. Οἱ σημερινοὶ Λαζοὶ εἶναι ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον ἀπόγονοι τῶν Ἑλλήνων τῆς Αὐτοκρατορίας τῆς Τραπεζοῦντος ἐξισλασμισθέντες βιαίως κατὰ τὸν ΙΖʹ αἰῶνα. Μέχρι σήμερον διατηροῦν χριστιανικὰ ἔθιμα, καὶ φέρουν ἑλληνικὰ ἐπώνυμα. Ἑλληνικὰ ὀνόματα φέρουν εἰσέτι καὶ πλεῖσται πόλεις καὶ χωρία τῆς Λαζικῆς, ὅπως Ἀθῆναι (Ἀτίνε), Ριζοὺς (Ρίζε) καὶ ἄλλαι, ὁμιλοῦν δὲ καὶ παρεφθαρμένην ἑλληνικήν, ἥτις ὅμως μὲ τὰ ἀπὸ τοῦ 1923 καὶ ἐντεῦθεν λαμβανόμενα ὑπὸ τῶν Τούρκων σκληρὰ μέτρα τείνει νὰ ἐκλείψῃ.

[5] Βλέπε περὶ τούτων καὶ ἐν σελίδι 236.