Τῇ ΙΑ’ (11ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΔΑΝΙΗΛ τοῦ Στυλίτου.

«Μεσσηγὺς γαίης τε καὶ οὐρανοῦ ἵσταται ἀνήρ, πάντοθεν ὀρνύμενος καὶ οὐ τρομέων ἀνέμους. Τροφῇ δ’ ἀμβροσίῃ τρέφεται καὶ ἀνέμονι δίψῃ. Ἴχνια ριζώσας κίονι διχθαδίῳ. Δανιὴλ δὲ ρύζει, Υἱέα κηρύττων μητρὸς ἀπειρογάμου». Δηλαδή ἐν τῷ μέσῳ τῆς γῆς καὶ τοῦ οὐρανοῦ ἵσταται ἄνθρωπός τις, ἀπὸ τοὺς ἀνέμους ὅλους σειόμενος καὶ πολεμούμενος, μηδόλως δ’ αὐτοὺς φοβούμενος. Τρέφεται δὲ μὲ τροφὴν οὐράνιον καὶ πίνει ἄνεμον εἰς τὴν δίψαν του, στερεώσας δὲ τοὺς πόδας του εἰς στῦλον δίχαλον, βοᾷ Δανιὴλ ὁ θαυμάσιος, κηρύττων τὸν Υἱὸν τῆς ἀπειρογάμου Μητρός, Θεὸν ἀληθέστατον.

Κατ’ ἐκεῖνον τὸν καιρὸν ἐβασίλευε καὶ ὁ Λέων Α’ ὁ Μακέλλης (457-474). Οὗτος εἶχε πόθον πολὺν νὰ γεννήσῃ ἡ θυγάτηρ του Ἀριάδνη παιδίον ἀρσενικόν, διὰ νὰ γίνῃ κληρονόμος τῆς βασιλείας του. Ἀπῆλθε λοιπὸν εἰς τὸν στῦλον καὶ βάζει μεσίτην πρὸς τὸν Θεὸν τὸν Δανιήλ, νὰ παρακαλέσῃ τὸν Κύριον νὰ τῆς δώσῃ τέκνον κατὰ τὸν πόθον του. Ὁ δὲ Ὅσιος τοῦ λέγει· «Τὸ ἐρχόμενον ἔτος θέλει γεννήσει παιδίον ἡ θυγάτηρ σου, τὴν δεῖνα ἡμέραν καὶ μὴ λυπεῖσαι». Καί, ὤ τοῦ θαύματος! τὴν ὁρίσθεισαν ἡμέραν ἐγέννησεν ἄρρεν ἡ βασιλὶς κατὰ τὴν προφητείαν τοῦ Ὁσίου καὶ πάντες ἐξέστησαν. Τότε ὁ βασιλεὺς δι’ ἀνταμοιβὴν διέταξε καὶ τοῦ ἔκτισαν καὶ ἕτερον στῦλον. Ἐπῆγε λοιπὸν παντοῦ ἡ φήμη τοῦ Ὁσίου· ὅθεν καὶ ἡ βασίλισσα Εὐδοκία, ὅταν ἠλευθερώθη ἀπὸ τὴν Ἀφρικήν, ἐπῆγε νὰ τὸν ἴδῃ καὶ μὲ πολλὴν εὐλάβειαν τὸν ἐτίμησε καὶ πολὺ τὸν παρεκάλεσε νὰ ὑπάγῃ νὰ κατοικήσῃ εἰς τοὺς τόπους αὐτῆς [2], ἀλλὰ δὲν ἠθέλησεν· εὐχαριστήσας δὲ τὴν καλήν της γνώμην, ἀπεκρίθη ὅτι δὲν πρέπει νὰ μεταβαίνῃ τις ἀπὸ τόπου εἰς τόπον, ὡς ἀκατάστατος. Ταῦτα εἰπὼν ηὐλόγησεν αὐτήν, ἀφοῦ δὲ ἐκείνη ἀνεχώρησεν ἀνέβη εἰς τὸν στῦλον τοῦ Γελανίου, ὅστις ἦτο ὁ ὑψηλότερος καὶ διῆγε διαγωγὴν θαυμασιωτέραν, τόσον ὥστε ὁ δαίμων ἐφθόνησε καὶ τοῦ ἔπλεξε πάλιν ἄλλους δόλους. Παρεκίνησε δηλαδὴ τοὺς αἱρετικούς, οἱ ὁποῖοι ἦσαν εἰς τὸ Βυζάντιον, νὰ τοῦ δώσουν ἐνόχλησιν, ἐκεῖνοι δὲ εὑρόντες γυναῖκα τοῦ ἔρωτος ἄσεμνον, ὀνόματι Βασιανήν, ἀπὸ τὴν Ἀσίαν, τὴν κατέπεισαν μὲ χρήματα νὰ δοκιμάσῃ, ἐὰν δυνηθῇ, νὰ μολύνῃ τὸν Ὅσιον ἢ ἄλλον τινὰ ἀπὸ τοὺς μαθητάς του.

Ἀπῆλθε λοιπὸν ἡ ἄσωτος πρὸς τὸν σώφρονα, ἐνδεδυμένη λαμπρὰ ἱμάτια καὶ κοσμήματα πολύτιμα· καὶ πλησιάσασα εἰς τὸν στῦλον, ἔμεινε πολλὰς ἡμέρας εἴς τι χωράφιον, προφασιζομένη ὅτι εἶχεν ἀσθένειαν καὶ μὲ διαφόρους πανουργίας καὶ ἐρωτικὰ σχήματα, ὡς ἐπιτηδεία ὅπου ἦτο εἰς τὴν πορνείαν,


Ὑποσημειώσεις

[1] Βλέπε σχετικὴν ὑποσημείωσιν περὶ τῆς πόλεως τοῦ Κοτυαείου ἐν τόμῳ ΙΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Ἁγίου Μηνᾶ, τῇ ιαʹ (11ῃ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου.

[2] Ἐκ τῶν συμφραζομένων συνάγεται ὅτι πρόκειται μᾶλλον περὶ Εὐδοκίας τῆς θυγατρὸς τοῦ αὐτοκράτορος τοῦ Δυτικοῦ Κράτους Οὐαλεντινιανοῦ Γʹ, ἐγγόνου τοῦ Μεγάλου Θεοδοσίου ἐκ τῆς θυγατρός του Πλακιδίας. Μετὰ τὴν ἅλωσιν τῆς Ρώμης ὑπὸ τῶν Βανδήλων, ἡ Εὐδοκία ὡδηγήθη αἰχμάλωτος εἰς Καρχηδόνα καὶ ἐγένετο σύζυγος τοῦ διαδόχου τοῦ θρόνου τῶν Βανδήλων Οὐντρίχου. Δραπετεύσασα ἐκεῖθεν τῷ 472 κατέφυγεν εἰς Ἱεροσόλυμα, ὅπου καὶ διῆλθε τὸ ὑπόλοιπον τῆς ζωῆς της. Περιπετείας ἐδοκίμασε καὶ ἡ Εὐδοκία ἡ σύζυγος τοῦ Θεοδοσίου Βʹ, ἥτις ἀπέθανε καὶ αὐτὴ εἰς Ἱεροσόλυμα ἐξόριστος, τὸ 460.

[3] Ὁ ἀσυνήθης οὗτος τρόπος χειροτονίας οὐδόλως δύναται νὰ θεμελιώσῃ δικαίωμα μιμήσεως, διότι «τὸ παρὰ Κανόνας οὐχ ἕλκεται πρὸς ὑπόδειγμα». Οὐχὶ δὲ μόνον οὗτος, ἀλλὰ καὶ πᾶς ἄλλος τρόπος χειροτονίας λαβὼν χώραν εἰς σπανίας περιπτώσεις πρὸ τῆς θεσπίσεως τοῦ κανονικοῦ δικαίου τῆς Ἐκκλησίας, ἔστω καὶ ὑπὸ Ἁγίων ἀνδρῶν ἐνεργηθείς, ἀπορρίπτεται ἐφ’ ὅσον δὲν εἶναι σύμφωνος πρὸς τοὺς θείους καὶ Ἱεροὺς Κανόνας.

[4] Λαζοὶ οἱ κάτοικοι τῆς Λαζικῆς, τουρκιστὶ Λαζιστάν. Εἶναι χώρα ὀρεινὴ εἰς τὸ βορειοανατολικὸν ἄκρον τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἐκτεινομένη καὶ ἐπὶ Ρωσικοῦ ἐδάφους ἀνατολικῶς τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Κατέχει τὴν θέσιν τῆς ἀρχαίας Κολχίδος. Οἱ σημερινοὶ Λαζοὶ εἶναι ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον ἀπόγονοι τῶν Ἑλλήνων τῆς Αὐτοκρατορίας τῆς Τραπεζοῦντος ἐξισλασμισθέντες βιαίως κατὰ τὸν ΙΖʹ αἰῶνα. Μέχρι σήμερον διατηροῦν χριστιανικὰ ἔθιμα, καὶ φέρουν ἑλληνικὰ ἐπώνυμα. Ἑλληνικὰ ὀνόματα φέρουν εἰσέτι καὶ πλεῖσται πόλεις καὶ χωρία τῆς Λαζικῆς, ὅπως Ἀθῆναι (Ἀτίνε), Ριζοὺς (Ρίζε) καὶ ἄλλαι, ὁμιλοῦν δὲ καὶ παρεφθαρμένην ἑλληνικήν, ἥτις ὅμως μὲ τὰ ἀπὸ τοῦ 1923 καὶ ἐντεῦθεν λαμβανόμενα ὑπὸ τῶν Τούρκων σκληρὰ μέτρα τείνει νὰ ἐκλείψῃ.

[5] Βλέπε περὶ τούτων καὶ ἐν σελίδι 236.