Τῇ ΙΑ’ (11ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΔΑΝΙΗΛ τοῦ Στυλίτου.

Ἐσφράγισε λοιπὸν τὰς τέσσαρας γωνίας τοῦ Ναοῦ μὲ τὸ σημεῖον τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, ποιήσας καὶ μετανοίας ὅσας ἠδύνατο· τὸ δὲ ἑσπέρας ἦλθεν ὁ ἄρχων τοῦ σκότους καὶ ποιῶν σύγχυσιν καὶ θόρυβον ἄμετρον ἔρριπτε λίθους νὰ τὸν φονεύσῃ ὁ τρισκατάρατος. Ὁ δὲ Ἅγιος ἵστατο ἀφόβως προσευχόμενος. Παρῆλθον λοιπὸν ἡ πρώτη καὶ ἡ δευτέρα νύκτες οὕτως ἀοράτως ὑπ’ αὐτῶν πολεμούμενος καὶ τὴν τρίτην εἶδε μεγάλους τινὰς καὶ γιγαντιαίους ἀνθρώπους, μαύρους τὴν ὄψιν καὶ φοβερούς, οἱ ὁποῖοι τὸν ἠπείλουν λέγοντες· «Ποῖος σοῦ ἔδωκε τὴν ἐξουσίαν ταύτην, ἄθλιε, νὰ ἔλθῃς ἐδῶ, νὰ μᾶς διώκῃς ἀπὸ τὸν οἶκόν μας;».

Ταῦτα λέγοντες οἱ δαίμονες ἐποίουν σχήματα, ὅτι ἤθελον νὰ τὸν πνίξωσιν εἰς τὴν θάλασσαν καὶ τοῦ ἔρριπτον λίθους φωνάζοντες, ἀλλ᾽ οὐδεὶς ἐτόλμα νὰ τὸν πλησιάσῃ. Ὁ δὲ Ἅγιος πρῶτον μὲν καὶ οὗτος τοὺς ἠπείλει ἔχων εἰς τὸν Θεὸν τὸ θάρρος του· ἔπειτα βλέπων ὅτι ἦσαν ἀναίσχυντοι καὶ τοῦ ἔδιδον περισσοτέραν ἐνόχλησιν, ἔκλεισεν ὅλας τὰς πύλας τοῦ ναοῦ καὶ τὰ παράθυρα, διὰ νὰ δείξῃ ὅτι δὲν τοὺς φοβεῖται, μόνον μίαν θυρίδα ἀφῆκε, διὰ νὰ ὁμιλῇ μὲ ἐκείνους, οἵτινες θὰ ἤρχοντο νὰ τὸν ἴδωσι καὶ νὰ λαμβάνῃ καὶ ὀλίγην τροφὴν τοῦ σώματος. Οὕτω λοιπὸν μὲ νηστείας καὶ προσευχὰς ἐνίκησε τὸν πειράζοντα, καταργήσας ὅλας τὰς μηχανουργίας αὐτοῦ μὲ τοῦ Ἐσταυρωμένου τὴν δύναμιν καὶ ἔμεινεν ὁ τόπος ἐκεῖνος ὅλος εἰς τὸ ἑξῆς ἀπείρακτος καὶ δὲν ἔβλαπτον πλέον οἱ δαίμονες ὡς ἔπρατον πρότερον· ὅθεν ἠκούσθη ἡ φήμη τοῦ Ὁσίου πανταχοῦ καὶ συνήγοντο ἄπειρα πλήθη ἀνδρῶν τε καὶ γυναικῶν νὰ τὸν βλέπωσι καὶ ἐδόξαζον τὸν Θεὸν θαυμάζοντες, ὅτι ἐκεῖ ὅπου οἱ δαίμονες, κατῴκουν τὸ πρότερον ἐλατρεύετο ὁ Δεσπότης Χριστὸς εἰς τὸ ὕστερον. Ὁ δὲ φθονερὸς καὶ μισάνθρωπος, ὅταν εἶδε τὴν ὠφέλειαν τοῦ λαοῦ, ἠγριώθη καὶ μὴ δυνάμενος νὰ διώξῃ αὐτὸς τὸν Ὅσιον, ἔσπειρε ζιζάνια καὶ κακοὺς λογισμοὺς εἰς τοὺς ἐξουσιάζοντας τὸν ναὸν καὶ τὰ περίχωρα, νὰ τὸν διώξουν ἀπὸ τὸν τόπον των.

Ἐπῆγαν λοιπὸν οἱ ἄνθρωποι ἐκεῖνοι εἰς τὸν Ἐπίσκοπον τοῦ Βυζαντίου, παρακαλοῦντες αὐτὸν νὰ διώξῃ τὸν Ὅσιον. Ἀλλ’ ὁ Ἀρχιερεὺς (ὅστις ἦτο ὁ Ἀνατόλιος), ὡς φρόνιμος καὶ ἐνάρετος, δὲν τοὺς ἤκουσεν, ἀλλ’ ἔστειλεν ἐντίμως καὶ εὐλαβῶς νὰ τὸν φέρωσι, διὰ νὰ γνωρίσῃ τὴν γνώμην του· ἐρωτήσας δὲ αὐτὸν τίς ἦτο καὶ διατί ἦλθεν εἰς ἐκεῖνα τὰ ὅρια, ἀπεκρίθη ὅτι ὁ Κύριος τὸν ἀπέστειλε. Τότε ὁ Ἐπίσκοπος, ταῦτα ἀκούσας, ἐτίμησε τὸν Ἅγιον καθὼς ἔπρεπεν, εὐφρανθεὶς εἰς τὰ θεῖά του λόγια. Μετὰ καιρὸν ἠσθένησεν ὁ ἄνωθεν Ἀνατόλιος καὶ προσκαλεσάμενος πάλιν τὸν Ὅσιον, παρεκάλεσεν αὐτὸν νὰ ποιήσῃ δέησιν πρὸς τὸν Θεὸν δι’ αὐτόν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Βλέπε σχετικὴν ὑποσημείωσιν περὶ τῆς πόλεως τοῦ Κοτυαείου ἐν τόμῳ ΙΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Ἁγίου Μηνᾶ, τῇ ιαʹ (11ῃ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου.

[2] Ἐκ τῶν συμφραζομένων συνάγεται ὅτι πρόκειται μᾶλλον περὶ Εὐδοκίας τῆς θυγατρὸς τοῦ αὐτοκράτορος τοῦ Δυτικοῦ Κράτους Οὐαλεντινιανοῦ Γʹ, ἐγγόνου τοῦ Μεγάλου Θεοδοσίου ἐκ τῆς θυγατρός του Πλακιδίας. Μετὰ τὴν ἅλωσιν τῆς Ρώμης ὑπὸ τῶν Βανδήλων, ἡ Εὐδοκία ὡδηγήθη αἰχμάλωτος εἰς Καρχηδόνα καὶ ἐγένετο σύζυγος τοῦ διαδόχου τοῦ θρόνου τῶν Βανδήλων Οὐντρίχου. Δραπετεύσασα ἐκεῖθεν τῷ 472 κατέφυγεν εἰς Ἱεροσόλυμα, ὅπου καὶ διῆλθε τὸ ὑπόλοιπον τῆς ζωῆς της. Περιπετείας ἐδοκίμασε καὶ ἡ Εὐδοκία ἡ σύζυγος τοῦ Θεοδοσίου Βʹ, ἥτις ἀπέθανε καὶ αὐτὴ εἰς Ἱεροσόλυμα ἐξόριστος, τὸ 460.

[3] Ὁ ἀσυνήθης οὗτος τρόπος χειροτονίας οὐδόλως δύναται νὰ θεμελιώσῃ δικαίωμα μιμήσεως, διότι «τὸ παρὰ Κανόνας οὐχ ἕλκεται πρὸς ὑπόδειγμα». Οὐχὶ δὲ μόνον οὗτος, ἀλλὰ καὶ πᾶς ἄλλος τρόπος χειροτονίας λαβὼν χώραν εἰς σπανίας περιπτώσεις πρὸ τῆς θεσπίσεως τοῦ κανονικοῦ δικαίου τῆς Ἐκκλησίας, ἔστω καὶ ὑπὸ Ἁγίων ἀνδρῶν ἐνεργηθείς, ἀπορρίπτεται ἐφ’ ὅσον δὲν εἶναι σύμφωνος πρὸς τοὺς θείους καὶ Ἱεροὺς Κανόνας.

[4] Λαζοὶ οἱ κάτοικοι τῆς Λαζικῆς, τουρκιστὶ Λαζιστάν. Εἶναι χώρα ὀρεινὴ εἰς τὸ βορειοανατολικὸν ἄκρον τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἐκτεινομένη καὶ ἐπὶ Ρωσικοῦ ἐδάφους ἀνατολικῶς τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Κατέχει τὴν θέσιν τῆς ἀρχαίας Κολχίδος. Οἱ σημερινοὶ Λαζοὶ εἶναι ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον ἀπόγονοι τῶν Ἑλλήνων τῆς Αὐτοκρατορίας τῆς Τραπεζοῦντος ἐξισλασμισθέντες βιαίως κατὰ τὸν ΙΖʹ αἰῶνα. Μέχρι σήμερον διατηροῦν χριστιανικὰ ἔθιμα, καὶ φέρουν ἑλληνικὰ ἐπώνυμα. Ἑλληνικὰ ὀνόματα φέρουν εἰσέτι καὶ πλεῖσται πόλεις καὶ χωρία τῆς Λαζικῆς, ὅπως Ἀθῆναι (Ἀτίνε), Ριζοὺς (Ρίζε) καὶ ἄλλαι, ὁμιλοῦν δὲ καὶ παρεφθαρμένην ἑλληνικήν, ἥτις ὅμως μὲ τὰ ἀπὸ τοῦ 1923 καὶ ἐντεῦθεν λαμβανόμενα ὑπὸ τῶν Τούρκων σκληρὰ μέτρα τείνει νὰ ἐκλείψῃ.

[5] Βλέπε περὶ τούτων καὶ ἐν σελίδι 236.