Τῇ ΙΑ’ (11ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΔΑΝΙΗΛ τοῦ Στυλίτου.

καθὼς ἐχάρισες εἰς τὴν Σάρραν κατὰ τὸ γῆρας αὐτῆς τὸν Ἰσαάκ, εἰς τὴν Ἄνναν τὸν Σαμουὴλ καὶ εἰς τὴν Ἐλισάβετ τὸν μέγαν Πρόδρομον, καὶ σοῦ ὑπόσχομαι νὰ σοῦ ἀφιερώσω τὸ τέκνον, τὸ ὁποῖον θὰ γεννήσω, καθὼς καὶ ἡ Ἄννα ἐποίησεν». Οὕτω προσευχομένη εἰσῆλθεν εἰς τὴν οἰκίαν της καὶ ὡς ἀπεκοιμήθη, βλέπει εἰς τὸ ὅραμά της ὅτι κατέβησαν δύο μεγάλοι φωστῆρες ὡς δίσκοι στρογγυλοὶ ἐκ τῶν οὐρανῶν καὶ ἵσταντο ἄνωθεν τῆς κεφαλῆς αὐτῆς. Τοῦτο ἴσως νὰ ἐσήμαινε τὴν ἀρετὴν τοῦ παιδός, ὅστις ἔμελλε νὰ γεννηθῇ ἐξ αὐτῆς· διότι μετὰ τὴν ὅρασιν αὐτὴν συνέλαβε καὶ ἔτεκε τὸν μακάριον Δανιήλ.

Ὅταν τὸ παιδίον ἔφθασεν εἰς τὸ πέμπτον ἔτος τῆς ἡλικίας του, ἐπῆγαν οἱ γονεῖς του εἰς τὸ Μοναστήριον καὶ τὸ ἀφιέρωσαν εἰς τὸν Θεὸν κατὰ τὴν ὑπόσχεσιν. Ὁ δὲ Ἡγούμενος δὲν τὸ ἐκράτησε τότε εἰς τὴν Μονὴν ἕως οὗ μεγαλώσῃ καὶ γίνῃ ἡ ἀναχώρησις μὲ τὴν γνώμην τοῦ παιδίου. Ὅταν λοιπὸν ἔφθασεν εἰς ἡλικίαν νόμιμον, καταφροντήσας συγγενεῖς καὶ φίλους, πλοῦτον καὶ δόξαν καὶ ὅλα τὰ τοῦ κόσμου τούτου θέλγητρα διὰ τὴν ἀγάπην τοῦ Κτίστου, ἐπῆγεν εἴς τι Κοινόβιον καὶ πεσὼν εἰς τοὺς πόδας τοῦ Προεστῶτος παρεκάλει αὐτὸν νὰ τὸν κουρεύσῃ Μοναχόν. Ὁ δὲ Ἡγούμενος, βλέπων αὐτὸν πολὺ νέον, ἐδίσταζε, μήπως δὲν δυνηθῇ νὰ ὑποφέρῃ τὴν κακοπάθειαν καὶ προσεπάθει νὰ τὸν ἐμποδίσῃ, ἐπειδὴ ἦτο τότε ἐτῶν δώδεκα· τὸν παρεκίνει λοιπὸν νὰ μείνῃ ὀλίγον ἀκόμη καιρὸν εἰς τὸν οἶκόν των, ἕως ὅτου νὰ συνειθίσῃ νηστείαν, ἀγρυπνίαν καὶ πᾶσαν ἄλλην σκληραγωγίαν τῆς ἀσκήσεως. Ὁ δὲ Δανιὴλ σαφῶς καὶ θαυμαστῶς ἀπεκρίνατο, λέγων πρὸς αὐτόν· «Καὶ ἐγώ, Πάτερ μου, διὰ τὴν αὐτὴν αἰτίαν ποθῶ νὰ γίνω Μοναχός, διὰ νὰ ζήσω μὲ τὸν Χριστὸν καὶ νὰ ἀποθάνω διὰ τὸν κόσμον σωματικῶς».

Ἀφ’ οὗ λοιπὸν ὁ Ἡγούμενος μὲ διαφόρους λόγους προσεπάθησε νὰ τὸν ἐμποδίσῃ καὶ δὲν ἠδυνήθη, συνεβουλεύθη περὶ αὐτοῦ καὶ τοὺς ἀδελφούς, οἵτινες ἰδόντες τὴν πολλὴν προθυμίαν τοῦ παιδὸς ἐθαύμαζον καὶ ἠννόησαν ὅτι ὁ Θεὸς τὸν ἐφώτισεν· ὅθεν συγκατένευσαν καὶ ἔμεινεν εἰς τὴν συνοδείαν των ὁ Δανιήλ, ὅστις καὶ εἰς τοὺς ἀγῶνας ὑπερτέρησεν ἅπαντας, διάγων ἀπὸ ὅλους τοὺς ἄλλους ἐναρετώτερα. Τοῦτο μαθόντες καὶ οἱ γονεῖς του ἐχάρησαν καὶ ἀπελθόντες εἰς τὴν Μονὴν παρεκάλεσαν τὸν Προεστῶτα νὰ τὸν κάμῃ ἔμπροσθέν των Μοναχόν καὶ οὕτως ἐποίησε, παρήγγειλε δὲ εἰς αὐτοὺς ἵνα μὴ ἔρχωνται συχνὰ εἰς τὸ Μοναστήριον. Ἔμεινε λοιπὸν ὁ μακάριος αὐξάνων καὶ προκόπτων ψυχικῶς.


Ὑποσημειώσεις

[1] Βλέπε σχετικὴν ὑποσημείωσιν περὶ τῆς πόλεως τοῦ Κοτυαείου ἐν τόμῳ ΙΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Ἁγίου Μηνᾶ, τῇ ιαʹ (11ῃ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου.

[2] Ἐκ τῶν συμφραζομένων συνάγεται ὅτι πρόκειται μᾶλλον περὶ Εὐδοκίας τῆς θυγατρὸς τοῦ αὐτοκράτορος τοῦ Δυτικοῦ Κράτους Οὐαλεντινιανοῦ Γʹ, ἐγγόνου τοῦ Μεγάλου Θεοδοσίου ἐκ τῆς θυγατρός του Πλακιδίας. Μετὰ τὴν ἅλωσιν τῆς Ρώμης ὑπὸ τῶν Βανδήλων, ἡ Εὐδοκία ὡδηγήθη αἰχμάλωτος εἰς Καρχηδόνα καὶ ἐγένετο σύζυγος τοῦ διαδόχου τοῦ θρόνου τῶν Βανδήλων Οὐντρίχου. Δραπετεύσασα ἐκεῖθεν τῷ 472 κατέφυγεν εἰς Ἱεροσόλυμα, ὅπου καὶ διῆλθε τὸ ὑπόλοιπον τῆς ζωῆς της. Περιπετείας ἐδοκίμασε καὶ ἡ Εὐδοκία ἡ σύζυγος τοῦ Θεοδοσίου Βʹ, ἥτις ἀπέθανε καὶ αὐτὴ εἰς Ἱεροσόλυμα ἐξόριστος, τὸ 460.

[3] Ὁ ἀσυνήθης οὗτος τρόπος χειροτονίας οὐδόλως δύναται νὰ θεμελιώσῃ δικαίωμα μιμήσεως, διότι «τὸ παρὰ Κανόνας οὐχ ἕλκεται πρὸς ὑπόδειγμα». Οὐχὶ δὲ μόνον οὗτος, ἀλλὰ καὶ πᾶς ἄλλος τρόπος χειροτονίας λαβὼν χώραν εἰς σπανίας περιπτώσεις πρὸ τῆς θεσπίσεως τοῦ κανονικοῦ δικαίου τῆς Ἐκκλησίας, ἔστω καὶ ὑπὸ Ἁγίων ἀνδρῶν ἐνεργηθείς, ἀπορρίπτεται ἐφ’ ὅσον δὲν εἶναι σύμφωνος πρὸς τοὺς θείους καὶ Ἱεροὺς Κανόνας.

[4] Λαζοὶ οἱ κάτοικοι τῆς Λαζικῆς, τουρκιστὶ Λαζιστάν. Εἶναι χώρα ὀρεινὴ εἰς τὸ βορειοανατολικὸν ἄκρον τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἐκτεινομένη καὶ ἐπὶ Ρωσικοῦ ἐδάφους ἀνατολικῶς τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Κατέχει τὴν θέσιν τῆς ἀρχαίας Κολχίδος. Οἱ σημερινοὶ Λαζοὶ εἶναι ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον ἀπόγονοι τῶν Ἑλλήνων τῆς Αὐτοκρατορίας τῆς Τραπεζοῦντος ἐξισλασμισθέντες βιαίως κατὰ τὸν ΙΖʹ αἰῶνα. Μέχρι σήμερον διατηροῦν χριστιανικὰ ἔθιμα, καὶ φέρουν ἑλληνικὰ ἐπώνυμα. Ἑλληνικὰ ὀνόματα φέρουν εἰσέτι καὶ πλεῖσται πόλεις καὶ χωρία τῆς Λαζικῆς, ὅπως Ἀθῆναι (Ἀτίνε), Ριζοὺς (Ρίζε) καὶ ἄλλαι, ὁμιλοῦν δὲ καὶ παρεφθαρμένην ἑλληνικήν, ἥτις ὅμως μὲ τὰ ἀπὸ τοῦ 1923 καὶ ἐντεῦθεν λαμβανόμενα ὑπὸ τῶν Τούρκων σκληρὰ μέτρα τείνει νὰ ἐκλείψῃ.

[5] Βλέπε περὶ τούτων καὶ ἐν σελίδι 236.