Τῇ ΙΑ’ (11ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΔΑΝΙΗΛ τοῦ Στυλίτου.

Ὁ δὲ Ὅσιος πάλιν διηγήθη εἰς τὸν Σέργιον τὴν ρηθεῖσαν ὅρασιν, ἐκεῖνος δὲ γνωρίσας ὅτι ἦτο Θεοῦ θέλημα νὰ γίνῃ ὁ Δανιὴλ διάδοχος τοῦ Στυλίτου Συμεών, ἔδωκεν εἰς αὐτὸν τὸ κουκούλιον. Ὁ δὲ Θεὸς ἔδειξε πάλιν ὀπτασίαν εἰς τὸν Σέργιον διὰ τὸν Δανιήλ, διὰ νὰ φανερώσῃ ὅτι ἦτο καὶ αὐτὸς σκεῦος ἐκλογῆς, κατὰ τὸν Παῦλον, καὶ ἔμελλε νὰ ἐπιχειρισθῇ πολιτείαν ὑψηλοτέραν καὶ θαυμάσιον. Εἶδε λοιπὸν τρεῖς νέους ὡραίους, λέγοντας πρὸς αὐτόν· «Σέργιε, εἰπὲ εἰς τὸν Δανιὴλ νὰ ἐξέλθῃ ἀπὸ τὸ εἰδωλεῖον καὶ νὰ ἑτοιμασθῇ πρὸς ἀγῶνα μεγαλύτερον».

Ταῦτα ἀκούσας ἀπὸ τὸν Σέργιον ὁ Ὅσιος καὶ ἐνθυμούμενος τὴν προτέραν ὅρασιν, ἐβεβαιώθη ὅτι ἦτο ἐκ Θεοῦ νὰ ἀναβῇ, ὅπως καὶ ὁ Συμεὼν εἰς τὸν κίονα· ὅθεν ἔστειλεν αὐτὸν νὰ ἐρευνήσῃ εἰς ὅλην ἐκείνην τὴν περιοχὴν διὰ νὰ εὕρῃ τόπον ἥσυχον καὶ κατάλληλον. Ὁ δὲ Σέργιος, ἐρευνήσας εἰς ὅλας τὰς κορυφὰς τῶν ὀρέων τοῦ τόπου ἐκείνου, ἔφθασεν ἐκεῖ ὅπου ἦτο θέλημα τοῦ Κυρίου νὰ κατοικήσῃ ὁ δοῦλός του, καὶ τότε εἶδε τὸ ἑξῆς θαυμάσιον· εἶδε περιστερὰν λευκήν, ἥτις ἐπέτα πυκνὰ καὶ πάλιν ἐκαθέζετο εἰς τὸν αὐτὸν τόπον. Ἰδὼν δὲ αὐτὴν ὅτι οὕτω πολλάκις κατέπιπτεν, ἐνόμισεν ὅτι ἦτο περιπεπλεγμένη εἰς δίκτυα· ὅθεν πλησιάσας διὰ νὰ ἴδῃ καλλίτερον, ἐπέταξεν αὕτη ὑψηλὰ καὶ πλέον ποσῶς δὲν ἐφάνη καθόλου. Ἐννοήσας λοιπὸν τὴν σημασίαν τοῦ πράγματος καὶ βλέπων τὸν τόπον ἐπιτήδειον, ἔδραμεν εἰς τὸν Ὅσιον καὶ διηγήθη εἰς αὐτὸν λεπτομερῶς ἅπαντα τὰ γενόμενα. Ταῦτα ἀκούσας ὁ Ὅσιος ἐχάρη καὶ προστάσσει νὰ οἰκοδομήσωσι μετὰ σπουδῆς τὸν στῦλον. Ἀφοῦ δὲ ἔκτισαν τὴν κεφαλήν, ἤτοι τὸ ἄνωθεν μέρος τοῦ κίονος, ἐξῆλθεν ὁ Ὅσιος νύκτα τινὰ κρυφίως ἀπὸ τὸν Ναὸν καὶ ἀνελθὼν εἰς τὸν κίονα προσηύξατο λέγων· «Δόξα σοι, Χριστὲ ὁ Θεός, ὅστις μὲ ἠξίωσας τοιούτων ἀγαθῶν. Γνωρίζεις, Κύριέ μου, ὅτι ἀναβαίνω εἰς τοῦτον τὸν κίονα ἔχων εἰς Σὲ τὰς ἐλπίδας μου· λοιπὸν προσδέχου τὴν πρόθεσίν μου καὶ δός μοι δύναμιν νὰ τελέσω τὸν ἀγῶνα τοῦτον τὸν πολυώδυνον».

Ἔμεινε λοιπὸν ὁ Ὅσιος εἰς τὸν στῦλον ὑπομένων μὲ καρτερίαν θαυμάσιον τὸν καύσωνα τῆς ἡμέρας καὶ τὴν ψυχρότητα τῆς νυκτός. Μὴ ὑποφέρων δὲ ταῦτα ὁ μισόκαλος καὶ πατὴρ τοῦ φθόνου, ἐδοκίμασε νὰ τοῦ ἐμποδίσῃ τὴν πρόθεσιν καὶ ἔσπειρε ζιζάνια εἰς τὸν αὐθέντην τοῦ τόπου, ὅστις ὠργίζετο κατὰ τοῦ Ὁσίου, ὅτι ἔκτισε τὸν στῦλον χωρὶς νὰ λάβῃ τὴν ἄδειάν του. Ἀπελθὼν λοιπὸν ἀνέφερεν εἰς τὸν βασιλέα καὶ εἰς τὸν Πατριάρχην Γεννάδιον, ὅστις ἢ ἀπὸ φθόνον ἢ διὰ τὴν ἀγάπην τοῦ ἄρχοντος, ὄχι μόνον προσέταξε νὰ καταβιβάσουν τὸν Ὅσιον ἀπὸ τὸν στῦλον, ἀλλὰ καὶ ἐπετίμησεν αὐτὸν ὡς ἀνήκοον.


Ὑποσημειώσεις

[1] Βλέπε σχετικὴν ὑποσημείωσιν περὶ τῆς πόλεως τοῦ Κοτυαείου ἐν τόμῳ ΙΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Ἁγίου Μηνᾶ, τῇ ιαʹ (11ῃ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου.

[2] Ἐκ τῶν συμφραζομένων συνάγεται ὅτι πρόκειται μᾶλλον περὶ Εὐδοκίας τῆς θυγατρὸς τοῦ αὐτοκράτορος τοῦ Δυτικοῦ Κράτους Οὐαλεντινιανοῦ Γʹ, ἐγγόνου τοῦ Μεγάλου Θεοδοσίου ἐκ τῆς θυγατρός του Πλακιδίας. Μετὰ τὴν ἅλωσιν τῆς Ρώμης ὑπὸ τῶν Βανδήλων, ἡ Εὐδοκία ὡδηγήθη αἰχμάλωτος εἰς Καρχηδόνα καὶ ἐγένετο σύζυγος τοῦ διαδόχου τοῦ θρόνου τῶν Βανδήλων Οὐντρίχου. Δραπετεύσασα ἐκεῖθεν τῷ 472 κατέφυγεν εἰς Ἱεροσόλυμα, ὅπου καὶ διῆλθε τὸ ὑπόλοιπον τῆς ζωῆς της. Περιπετείας ἐδοκίμασε καὶ ἡ Εὐδοκία ἡ σύζυγος τοῦ Θεοδοσίου Βʹ, ἥτις ἀπέθανε καὶ αὐτὴ εἰς Ἱεροσόλυμα ἐξόριστος, τὸ 460.

[3] Ὁ ἀσυνήθης οὗτος τρόπος χειροτονίας οὐδόλως δύναται νὰ θεμελιώσῃ δικαίωμα μιμήσεως, διότι «τὸ παρὰ Κανόνας οὐχ ἕλκεται πρὸς ὑπόδειγμα». Οὐχὶ δὲ μόνον οὗτος, ἀλλὰ καὶ πᾶς ἄλλος τρόπος χειροτονίας λαβὼν χώραν εἰς σπανίας περιπτώσεις πρὸ τῆς θεσπίσεως τοῦ κανονικοῦ δικαίου τῆς Ἐκκλησίας, ἔστω καὶ ὑπὸ Ἁγίων ἀνδρῶν ἐνεργηθείς, ἀπορρίπτεται ἐφ’ ὅσον δὲν εἶναι σύμφωνος πρὸς τοὺς θείους καὶ Ἱεροὺς Κανόνας.

[4] Λαζοὶ οἱ κάτοικοι τῆς Λαζικῆς, τουρκιστὶ Λαζιστάν. Εἶναι χώρα ὀρεινὴ εἰς τὸ βορειοανατολικὸν ἄκρον τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἐκτεινομένη καὶ ἐπὶ Ρωσικοῦ ἐδάφους ἀνατολικῶς τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Κατέχει τὴν θέσιν τῆς ἀρχαίας Κολχίδος. Οἱ σημερινοὶ Λαζοὶ εἶναι ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον ἀπόγονοι τῶν Ἑλλήνων τῆς Αὐτοκρατορίας τῆς Τραπεζοῦντος ἐξισλασμισθέντες βιαίως κατὰ τὸν ΙΖʹ αἰῶνα. Μέχρι σήμερον διατηροῦν χριστιανικὰ ἔθιμα, καὶ φέρουν ἑλληνικὰ ἐπώνυμα. Ἑλληνικὰ ὀνόματα φέρουν εἰσέτι καὶ πλεῖσται πόλεις καὶ χωρία τῆς Λαζικῆς, ὅπως Ἀθῆναι (Ἀτίνε), Ριζοὺς (Ρίζε) καὶ ἄλλαι, ὁμιλοῦν δὲ καὶ παρεφθαρμένην ἑλληνικήν, ἥτις ὅμως μὲ τὰ ἀπὸ τοῦ 1923 καὶ ἐντεῦθεν λαμβανόμενα ὑπὸ τῶν Τούρκων σκληρὰ μέτρα τείνει νὰ ἐκλείψῃ.

[5] Βλέπε περὶ τούτων καὶ ἐν σελίδι 236.