Βίος (κατὰ πλάτος) καὶ πολιτεία τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΝΙΚΗΤΑ Ἡγουμένου τῆς Μονῆς Μηδικίου.

Διότι ὁ Ἴσαυρος ἐκεῖνος Λέων, διδαχθεὶς ὑπὸ ἀκαθάρτου δαίμονος καὶ ἐξαπατηθεὶς κατὰ τὰς φρένας, ἐξεφώνησε πρῶτος, ὅτι δὲν πρέπει νὰ περιγράφεται ἐν εἰκόνι ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, οὔτε ἐν εἰκόνι νὰ προσκυνῆται. Διότι, ἔλεγεν, ὅτι δὲν περιγράφεται τὸ ἀπερίγραπτον οὔτε ὁρᾶται τὸ ἀόρατον. Ὄχι δὲ μόνον ἐξεφώνησε, ἀλλὰ καὶ ἐνομοθέτησε τοῦτο καὶ τὸν Πατριάρχην ἐξηνάγκαζε νὰ πεισθῇ εἰς τὰ ἰδικά του φρονήματα καὶ τὰς γνώμας. Ἦτο δὲ οὗτος ὁ ἀοίδιμος καὶ ἁγιώτατος Πατριάρχης Γερμανὸς Α’ (715-730), ὅστις οὐδόλως ὑπέκυψεν εἰς τὰς ἐπιθυμίας καὶ τὰς διαταγὰς ἐκείνου, ἀλλ’ ἀντιθέτως ἤλεγξε καὶ ἀπεκάλυψε κατὰ πρόσωπον τὰς ἀνομίας καὶ τὰς ἀσεβείας του, εἰπὼν πρὸς αὐτόν· «Εἰς μάτην ἐπίστευσας, ὅτι θὰ εἶμαι ὅμοιός σου, μετακινῶν τὰ ὅρια τῶν Πατέρων καὶ εὐαγγελιζόμενος ἄλλα, ἐκτὸς ἐκείνων τὰ ὁποῖα εὐηγγέλισαν ἐκεῖνοι εἰς ἡμᾶς». Διὰ ταῦτα ἀπεδιώχθη τῆς Ἐκκλησίας καὶ ἐξωρίσθη ὁ καλὸς ἐκεῖνος Ποιμήν. Βλέπει δὲ λύκον εἰσελθόντα εἰς τὴν ποίμνην τῶν προβάτων τοῦ Χριστοῦ, τὸν Ἀναστάσιον (730-758) [7] ἐννοῶ, τὸν σκαιόν, ὅστις καταστὰς ὁμόφρων μὲ τὸν βασιλέα καὶ ὡς λέων καὶ λύκος εἰς ἓν σῶμα, ἐνσκήψαντες κατὰ τοῦ εὐσεβοῦς πληρώματος τῆς Ἐκκλησίας κατεσπάραξαν τοῦτο ἀγρίως, οἱ ἀτίθασσοι καὶ ἔβλεπέ τις οἰμωγὰς καὶ θρήνους καὶ ἐκβιασμοὺς καὶ διώξεις καὶ οὐδεὶς εὑρίσκετο διὰ νὰ ἔλθῃ εἰς βοήθειαν.

Ἀφοῦ δὲ τρομακτικῶς, ἐβρυχήθη ὁ τύραννος, κατεκρημνίσθη εἰς τὸ χάος καὶ ἐξηφανίσθη καὶ ὡσεὶ καπνὸς ἐξέλιπεν. Ἄλλον ὅμως ἀντ’ αὐτοῦ τύραννον εἰσήγαγεν εἰς τὴν πόλιν, κακὸν ἐκ κακοῦ καὶ κατὰ τὸ κοινῶς λεγόμενον, κόρακος ᾠόν, ἤ, καλλίτερον νὰ εἴπωμεν, ἐκ λέοντος βασιλίσκος καὶ ἀσπὶς ἐκ παρδάλεως, ἐὰν πρέπει κάπως καὶ τὰ μὴ ἀναμιγνυόμενα, ἐκ τοῦ γεγονότος τούτου, νὰ ἀναμίξωμεν καὶ τὰ ἑτερογενῆ καὶ ἀνόμοια νὰ συνταυτίσωμεν. Διότι διεδέχθη τὰ σκῆπτρα τῆς βασιλείας ὁ ἐκ τῆς μιαρᾶς ὀσφύος τοῦ Λέοντος μιαρώτερος ἀπόγονος Κωνσταντῖνος Ε’ ὁ Κοπρώνυμος (741-775), ὅστις, καθὼς λέγεται, κατὰ τὴν βάπτισίν του, ἐνῷ κατεδύετο εἰς τὴν θείαν Κολυμβήθραν παρὰ τοῦ Πατριάρχου Γερμανοῦ, ἐκόπρισεν ἀμέσως ἐντὸς αὐτῆς, ὅπερ ἰδὼν ὁ Ἅγιος προεῖπεν, ὅτι μεγάλην καὶ πολλὴν δυσωδίαν θέλει προκαλέσει εἰς τὴν Ἐκκλησίαν ὁ σήμερον κατ’ αὐτὸν τὸν τρόπον βαπτιζόμενος, τὸ ὁποῖον καὶ ἐπηλήθευσε. Διότι, τοσοῦτον ἠσχημόνησε κατὰ τῆς σεβασμίας Εἰκόνος τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ τῶν Ἁγίων Αὐτοῦ, ὁ ρηθεὶς σκοτεινόμορφος σκύμνος τοῦ αἱμοβόρου Λέοντος, ὥστε νὰ ἀποκρυβῇ μὲν ὁ βρυχηθμὸς ἐκείνου καὶ νὰ λησμονηθῇ, τούτου δὲ τοῦ Κοπρωνύμου αἱ ὑλακαὶ νὰ λογισθῶσιν ὡς θάνατος ψυχῆς καὶ ᾍδης καὶ ἀπώλεια.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ Μονὴ τοῦ Μηδικίου εὑρίσκετο πλησίον τῆς Τριγλίας, τῶν σημερινῶν δηλαδὴ Μουδανιῶν τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, ὅπου εὑρίσκοντο καὶ αἱ Μοναὶ τοῦ Χηνολάκκου, τοῦ Βαθέος Ρύακος καὶ ἡ τῆς Πελεκητῆς, περὶ ἧς βλέπε ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελίδος 26.

[2] Ἐνταῦθα ὁ συγγραφεὺς ὑπαινίσεται τοὺς λεοντωνύμους εἰκονομάχους βασιλεῖς Λέοντα Γʹ, Λέοντα Δʹ καὶ Λέοντα Εʹ.

[3] Περὶ τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ βλέπε εἰς τὴν ιβʹ (12ην) Μαΐου, ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[4] Περὶ τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ βλέπε εἰς τὴν δʹ (4ην) Δεκεμβρίου ἐν τόμῳ IBʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[5] Περὶ τοῦ Ἁγίου Στεφάνου τοῦ Νέου τοῦ Ὁμολογητοῦ βλέπε εἰς τὴν κηʹ (28ην) Νοεμβρίου ἐν τόμῳ IΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[6] Ἡ Καισάρεια ἡ ἐν Βιθυνίᾳ ἦτο μικρὰ πόλις κειμένη πλησίον τῆς Προύσης, ἐκαλεῖτο δὲ καὶ Σμυρδάλεια ἢ Σμυρδιανή.

[7] Περὶ τοῦ Ἀναστασίου τούτου βλέπε εἰς τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ τῇ ιβʹ (12ῃ) τοῦ μηνὸς Μαΐου ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» καθὼς καὶ σχετικὴν ὑποσημείωσιν εἰς τὴν μνήμην τοῦ Ἁγίου Πατρὸς ἡμῶν Ἀναστασίου Ἀρχιεπισκόπου Ἱεροσολύμων, ἐν τόμῳ Βʹ, τῇ ιʹ (10ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου.

[8] Ὁ Ὅσιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης ἀντέστη τὸ πρῶτον εἰς τὸ παράνομον διαζύγιον καὶ τὸν ἐπακολουθήσαντα παράνομον δεύτερον γάμον τοῦ Κωνσταντίνου Ϛʹ υἱοῦ τῆς Εἰρήνης, μετὰ τῆς Θεοδότης ἐξαδέλφης αὐτοῦ τούτου τοῦ Θεοδώρου. Ὁ Θεόδωρος δὲν ἐδελεάσθη οὔτε ἀπὸ τὰς πλουσίας ὑποσχέσεις, οὔτε ἀπὸ τὰς ἀπειλὰς τοῦ βασιλέως, οὔτε ἀπὸ τὴν συγγένειαν αὐτοῦ μετὰ τῆς νέας βασιλίσσης, ἀλλ’ ἤλεγξε καὶ ἀφώρισε τὸν βασιλέα, διότι διαζευχθεὶς τὴν νόμιμον σύζυγόν του, τὴν Μαρίαν, τὴν ὁποίαν ἠνάγκασε νὰ γίνῃ Μοναχή, συνεζεύχθη τὴν θαλαμηπόλον τῆς μητρός του Θεοδότην. Συνεπείᾳ τούτου ἐξωρίσθη εἰς Θεσσαλονίκην τῷ 795, ὁπόθεν ἐπανῆλθεν εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν τῷ 797 μετὰ τὴν ἔκπτωσιν τοῦ βασιλέως Κωνσταντίνου. Τὸ δεύτερον ἀντέστη εἰς τὴν ὑπὸ τοῦ Πατριάρχου Νικηφόρου τοῦ Αʹ γενομένη ἀποκατάστασιν εἰς τὸ ἐκκλησιαστικὸν ἀξίωμα τοῦ Ἱερέως Ἰωσήφ, ὅστις, ἐπειδὴ παρανόμως καὶ ἄνευ ἀδείας Ἐπισκοπικῆς εἶχε τελέσει τὸν ἔκθεσμον γάμον τοῦ Κωνσταντίνου καὶ τῆς Θεοδότης, εἶχε καθαιρεθῆ ὑπὸ τοῦ Πατριάρχου Ταρασίου. Συνεπείᾳ τούτου ὁ Θεόδωρος ἐξωρίσθη εἴς τινα νῆσον ἐν τῇ Προποντίδι τῷ 809, ἐξ ἧς ἐπανέφερεν αὐτὸν τιμητικῶς εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν τῷ 811, ὁ Μιχαὴλ Αʹ ὁ Ραγκαβέ. Τὸ τρίτον ἀντέστη ὁ Θεόδωρος εἰς τὸν εἰκονομάχον Λέοντα Εʹ τὸν Ἀρμένιον καὶ ἐξωρίσθη εἰς διαφόρους τόπους, ὁπόθεν, μετὰ πενταετῆ περίπου ἐξορίαν, ἐπανῆλθεν εἰς Κωνσταντινούπολιν ἐπὶ Μιχαὴλ Βʹ τοῦ Τραυλοῦ.

[9] Κουροπαλάτης: φροντιστὴς τοῦ Παλατίου, ὑπασπιστὴς τῶν ἀνακτόρων.

[10] Ὁ Ἄχαρ ἦτο Ἰσραηλίτης ἐκ τῆς φυλῆς Ἰούδα, ὅστις, παρὰ τὴν αὐστηρὰν ἀπαγόρευσιν τοῦ Ἰησοῦ τοῦ Ναυῆ, λαβὼν λάφυρα ἀπὸ τὴν πρὸ ὀλίγου κυριευθεῖσαν ὑπὸ τῶν Ἰσραηλιτῶν Ἱεριχώ, τὴν ὁποίαν ὁ ἀρχηγὸς ἐκεῖνος τοῦ λαοῦ εἶχε κηρύξει «ἀνάθημα τῷ Κυρίῳ», ἀφιερωμένην δηλαδὴ εἰς τὸν Κύριον, ἐγένετο ἀφορμὴ σοβαρᾶς ἥττης τοῦ Ἰσραηλιτικοῦ λαοῦ, ἐφ’ ᾧ καὶ ὑπέστη τὸν διὰ λιθοβολισμοῦ θάνατον ἐν Ἀχώρ, νοτίως τῆς Ἱεριχοῦς (Ἰησ. Ναυῆ ϛʹ 15-18, ζʹ 12-6).