Βίος (κατὰ πλάτος) καὶ πολιτεία τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΝΙΚΗΤΑ Ἡγουμένου τῆς Μονῆς Μηδικίου.

Ὅθεν στέλλει εὐθὺς τὸν Ἀθλητὴν πρὸς τὸν Ἄνθιμον τὸν τότε διωρισμένον ὡς ἔξαρχον τῶν πέριξ τοῦ κόλπου τῆς Νικομηδείας Μοναστηρίων, ἄνδρα ἡμίανδρον (εὐνοῦχον), ὅστις εἶχεν ἀποκεκομμένα τὰ παιδογόνα μόρια καὶ μετ’ αὐτῶν καὶ τὴν ψυχήν, ἐλεεινὸν καὶ ἀπάνθρωπον, σύντροφον τῆς μοχθηρίας, τὸν ὁποῖον καὶ Καϊάφαν ὠνόμαζον διὰ τὴν σκληρότητα καὶ τὸν ἐκφυλισμόν του, διὰ τοῦτο δὲ καὶ ἀποσταλέντα παρὰ τοῦ τυράννου εἰς τὴν περιοχὴν ἐκείνην, ἵνα κακοποιῇ τοὺς Μοναχούς.

Οὗτος λοιπὸν παραλαβὼν τὸν Ὅσιον καὶ ὁδηγήσας αὐτὸν εἰς τὴν νῆσον, εἰς τὴν ὁποίαν τιμᾶται ἡ Ὁσία Γλυκερία, καὶ ἐγκλείσας αὐτὸν ἐκεῖ εἰς στενωτάτην φυλακήν, τῆς ὁποίας τὰς κλεῖδας ἐκράτει ὁ ἴδιος, ἐπὶ ἓξ ὁλόκληρα ἔτη ἀφῆκεν αὐτὸν ἐκεῖ ἐν τελείᾳ ἀπομονώσει, καταβασανίζων διὰ τῆς πείνης, καταπιέζων διὰ τῆς δίψης, ἀποπνίγων διὰ τῶν δυσωδιῶν, καταθλίβων δι’ ὀνειδισμῶν, κατακόπτων τὸ σῶμα αὐτοῦ δι’ αἰχμηρᾶς κλίνης, εἰς τὴν ὁποίαν ὑπεχρέωνε αὐτὸν νὰ κοιμᾶται, καὶ μὲ ἕνα λόγον τὰ πάντα πράττων, μὲ μόνον σκοπὸν ἵνα μεταπείθων τὸν Ἅγιον ἐξαναγκάσῃ αὐτὸν νὰ ὑποταγῇ εἰς τὸ θέλημα τοῦ βασιλέως. Ἀλλ’ εἰς μάτην ἔκραζεν ἐκεῖνος ὁ σαρκοβόρος κόραξ. Διότι ὁ Θεὸς ἐπιβλέψας εἰς τὴν τοσαύτην ὑπομονὴν τοῦ δούλου Αὐτοῦ, τὸν μὲν δυσσεβῆ βασιλέα ἐξέβαλεν ἐκ τοῦ μέσου παραχωρήσας ὥστε νὰ ἀποκοπῇ ὁ ἄθλιος διὰ μαχαίρας ὑπό τινων νεωτερισάντων ἐντὸς τοῦ Ναοῦ τῶν ἀνακτόρων, ἄλλον δὲ ἀνεβίβασεν εἰς τὸν θρόνον, τὸν ὁποῖον ἐκεῖνος εἶχε σιδηροδέσμιον, ὡς ὕποπτον ἐπιβουλῆς κατ’ αὐτοῦ, ὀνομαζόμενον Μιχαήλ. Διὰ τούτου λοιπὸν τοῦ Μιχαὴλ τοῦ ἐπιλεγομένου Τραυλοῦ (820-829) ἐδωρήσατο ὁ Θεὸς τὴν ἐλευθερίαν εἰς τοὺς Πατέρας, ἂν καὶ οὔτε καὶ αὐτὸς ὑπεστήριξεν, ὅπως ἔπρεπε, τὴν Ὀρθοδοξίαν. Μεταξὺ τῶν Πατέρων τούτων, οἱ ὁποίοι ἀπηλευθερώθησαν, ἦτο καὶ τὸ τέκνον τῶν Ὁμολογητῶν, τέκνον ὅμοιον τῶν Πατέρων ἐκείνων καὶ Πατὴρ Πατέρων καὶ Ὁμολογητὴς καὶ Μάρτυς ἄνευ αἵματος, ὁ Ὅσιος Νικήτας.

Μετὰ ταῦτα διαβιώσας ἐπὶ χρόνους τινὰς ἡσύχως εἴς τι Μετόχιον, κείμενον πρὸς τὸ βόρειον μέρος τῆς βασιλευούσης καὶ διὰ πλείστων θαυμάτων διαλάμψας, ἀπῆλθε τῶν ἐνθάδε ὁσίως ὁ Ὅσιος καὶ πρὸς τὰς οὐρανίους σκηνὰς μετεφέρθη καὶ εἰς τὴν προσκυνητὴν Τριάδα παρουσιάσθη, παρὰ τῆς ὁποίας καὶ ἐστεφανώθη καὶ τὰ βραβεῖα τῆς νίκης ἄφθαρτα ἀπεκόμισε, πρεσβεύων ἀπαύστως ὑπὲρ ἡμῶν, μετὰ παρρησίας ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ τῷ Κυρίῳ ἡμῶν, ᾯ πρέπει δόξα, τιμὴ καὶ προσκύνησις εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν.

                                  

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ Μονὴ τοῦ Μηδικίου εὑρίσκετο πλησίον τῆς Τριγλίας, τῶν σημερινῶν δηλαδὴ Μουδανιῶν τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, ὅπου εὑρίσκοντο καὶ αἱ Μοναὶ τοῦ Χηνολάκκου, τοῦ Βαθέος Ρύακος καὶ ἡ τῆς Πελεκητῆς, περὶ ἧς βλέπε ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελίδος 26.

[2] Ἐνταῦθα ὁ συγγραφεὺς ὑπαινίσεται τοὺς λεοντωνύμους εἰκονομάχους βασιλεῖς Λέοντα Γʹ, Λέοντα Δʹ καὶ Λέοντα Εʹ.

[3] Περὶ τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ βλέπε εἰς τὴν ιβʹ (12ην) Μαΐου, ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[4] Περὶ τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ βλέπε εἰς τὴν δʹ (4ην) Δεκεμβρίου ἐν τόμῳ IBʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[5] Περὶ τοῦ Ἁγίου Στεφάνου τοῦ Νέου τοῦ Ὁμολογητοῦ βλέπε εἰς τὴν κηʹ (28ην) Νοεμβρίου ἐν τόμῳ IΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[6] Ἡ Καισάρεια ἡ ἐν Βιθυνίᾳ ἦτο μικρὰ πόλις κειμένη πλησίον τῆς Προύσης, ἐκαλεῖτο δὲ καὶ Σμυρδάλεια ἢ Σμυρδιανή.

[7] Περὶ τοῦ Ἀναστασίου τούτου βλέπε εἰς τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ τῇ ιβʹ (12ῃ) τοῦ μηνὸς Μαΐου ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» καθὼς καὶ σχετικὴν ὑποσημείωσιν εἰς τὴν μνήμην τοῦ Ἁγίου Πατρὸς ἡμῶν Ἀναστασίου Ἀρχιεπισκόπου Ἱεροσολύμων, ἐν τόμῳ Βʹ, τῇ ιʹ (10ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου.

[8] Ὁ Ὅσιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης ἀντέστη τὸ πρῶτον εἰς τὸ παράνομον διαζύγιον καὶ τὸν ἐπακολουθήσαντα παράνομον δεύτερον γάμον τοῦ Κωνσταντίνου Ϛʹ υἱοῦ τῆς Εἰρήνης, μετὰ τῆς Θεοδότης ἐξαδέλφης αὐτοῦ τούτου τοῦ Θεοδώρου. Ὁ Θεόδωρος δὲν ἐδελεάσθη οὔτε ἀπὸ τὰς πλουσίας ὑποσχέσεις, οὔτε ἀπὸ τὰς ἀπειλὰς τοῦ βασιλέως, οὔτε ἀπὸ τὴν συγγένειαν αὐτοῦ μετὰ τῆς νέας βασιλίσσης, ἀλλ’ ἤλεγξε καὶ ἀφώρισε τὸν βασιλέα, διότι διαζευχθεὶς τὴν νόμιμον σύζυγόν του, τὴν Μαρίαν, τὴν ὁποίαν ἠνάγκασε νὰ γίνῃ Μοναχή, συνεζεύχθη τὴν θαλαμηπόλον τῆς μητρός του Θεοδότην. Συνεπείᾳ τούτου ἐξωρίσθη εἰς Θεσσαλονίκην τῷ 795, ὁπόθεν ἐπανῆλθεν εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν τῷ 797 μετὰ τὴν ἔκπτωσιν τοῦ βασιλέως Κωνσταντίνου. Τὸ δεύτερον ἀντέστη εἰς τὴν ὑπὸ τοῦ Πατριάρχου Νικηφόρου τοῦ Αʹ γενομένη ἀποκατάστασιν εἰς τὸ ἐκκλησιαστικὸν ἀξίωμα τοῦ Ἱερέως Ἰωσήφ, ὅστις, ἐπειδὴ παρανόμως καὶ ἄνευ ἀδείας Ἐπισκοπικῆς εἶχε τελέσει τὸν ἔκθεσμον γάμον τοῦ Κωνσταντίνου καὶ τῆς Θεοδότης, εἶχε καθαιρεθῆ ὑπὸ τοῦ Πατριάρχου Ταρασίου. Συνεπείᾳ τούτου ὁ Θεόδωρος ἐξωρίσθη εἴς τινα νῆσον ἐν τῇ Προποντίδι τῷ 809, ἐξ ἧς ἐπανέφερεν αὐτὸν τιμητικῶς εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν τῷ 811, ὁ Μιχαὴλ Αʹ ὁ Ραγκαβέ. Τὸ τρίτον ἀντέστη ὁ Θεόδωρος εἰς τὸν εἰκονομάχον Λέοντα Εʹ τὸν Ἀρμένιον καὶ ἐξωρίσθη εἰς διαφόρους τόπους, ὁπόθεν, μετὰ πενταετῆ περίπου ἐξορίαν, ἐπανῆλθεν εἰς Κωνσταντινούπολιν ἐπὶ Μιχαὴλ Βʹ τοῦ Τραυλοῦ.

[9] Κουροπαλάτης: φροντιστὴς τοῦ Παλατίου, ὑπασπιστὴς τῶν ἀνακτόρων.

[10] Ὁ Ἄχαρ ἦτο Ἰσραηλίτης ἐκ τῆς φυλῆς Ἰούδα, ὅστις, παρὰ τὴν αὐστηρὰν ἀπαγόρευσιν τοῦ Ἰησοῦ τοῦ Ναυῆ, λαβὼν λάφυρα ἀπὸ τὴν πρὸ ὀλίγου κυριευθεῖσαν ὑπὸ τῶν Ἰσραηλιτῶν Ἱεριχώ, τὴν ὁποίαν ὁ ἀρχηγὸς ἐκεῖνος τοῦ λαοῦ εἶχε κηρύξει «ἀνάθημα τῷ Κυρίῳ», ἀφιερωμένην δηλαδὴ εἰς τὸν Κύριον, ἐγένετο ἀφορμὴ σοβαρᾶς ἥττης τοῦ Ἰσραηλιτικοῦ λαοῦ, ἐφ’ ᾧ καὶ ὑπέστη τὸν διὰ λιθοβολισμοῦ θάνατον ἐν Ἀχώρ, νοτίως τῆς Ἱεριχοῦς (Ἰησ. Ναυῆ ϛʹ 15-18, ζʹ 12-6).