Βίος (κατὰ πλάτος) καὶ πολιτεία τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΝΙΚΗΤΑ Ἡγουμένου τῆς Μονῆς Μηδικίου.

Εὐθὺς λοιπόν, ὡς ἤκουσε ταῦτα ὁ Νικόλαος παρὰ τοῦ πατρός του, παρόμοια ἐκείνων ὅπου ἤκουσεν ἄλλοτε ὁ Πιλᾶτος παρὰ τῆς γυναικός του, ὅταν ἀφυπνίσθη ἐκ τοῦ ὕπνου, κατὰ τὴν ἡμέραν ἐκείνην κατὰ τὴν ὁποίαν ἐπρόκειτο νὰ κρίνῃ τὸν Ἰησοῦν μου, δὲν ἠνώχλησε πλέον τὸν Ἅγιον. Ὄχι δὲ μόνον τοῦτο, ἀλλὰ καὶ τοὺς ἄλλους ἠμπόδιζε, διηγούμενος εἰς αὐτοὺς τὸ ὄνειρον. Ὅθεν, ζητήσας συγχώρησιν, διῆγεν εἰς τὸ ἑξῆς ἐν σωφροσύνῃ.

Μετὰ ταῦτα πάλιν, διαβληθεὶς ὁ Ὅσιος Νικήτας ὁ τοῦ Μηδικίου πρὸς τὸν βασιλέα, ὅτι καὶ ἐν τῇ φυλακῇ διδάσκει πολλοὺς νὰ περιφρονοῦν τὴν προσταγὴν τοῦ βασιλέως, ἀπεστάλη εἰς ἐξορίαν παραδοθεὶς εἴς τινα στρατιώτην σκληρὸν καὶ ἀντιπαθῆ. Τοιουτοτρόπως ἀπεμακρύνθη τῆς Πόλεως ὁ τῆς εὐσεβείας πρόμαχος. Βαδίζων δὲ πεζῇ, ἔφθασεν εἰς κώμην τινὰ Μασαλεὼν καλουμένην, κειμένην πρὸς τὰ ἐνδότερα τῆς Ἀνατολῆς. Ἐκεῖθεν, πρὶν εἰσέτι συμπληρωθοῦν πέντε ἡμέραι, ἐλθούσης νέας διαταγῆς, ὁδηγεῖται βιαίως παρὰ τοῦ ἰδίου ἐκείνου στρατιώτου εἰς νέαν ἐξορίαν, μετὰ δὲ ἐξαντλητικὴν ὁδοιπορίαν ἐν μέσῳ βροχῶν καὶ χιόνων καὶ πρὸς τὸ δριμὺ ψῦχος παλαίων, ὁ τοῦ Χριστοῦ Ἀθλητὴς διήνυσε μακρότατον μῆκος ὁδοῦ εἰς ἑπτὰ ἡμέρας. Οὔτε εἶναι δυνατὸν νὰ εἴπῃ τις ὁποίας θλίψεις ὑπέστη καὶ εἰς ποῖον σημεῖον σωματικῆς ἐξαντλήσεως ἔφθασε. Τὸ δὲ νὰ σταλῇ οὗτος εἰς τόσον ἀπεμακρυσμένον τόπον, δὲν ἐπενοήθη δι’ ἄλλο τι, εἰμὴ μόνον διὰ νὰ μὴν ἔχῃ ἐλευθερίαν καὶ διδάσκῃ ἀνενοχλήτως εἰς τοὺς ἔξωθεν τῆς βασιλίδος τὰ πρέποντα καὶ ἀρέσκοντα εἰς τὸν Θεόν.

Ἀπομακρυνθεὶς λοιπὸν κατ’ αὐτὸν τὸν τρόπον ὁ Ὅσιος, ἀφέθη δι’ ὀλίγον καιρὸν ἀνενόχλητος, οὐχὶ βεβαίως ἐκ φιλανθρωπίας τοῦ τυράννου, διότι ποῦ νὰ εὑρεθῇ εἰς τοῦτον ἡ συμπάθεια! Ἀντιθέτως, ἐσκέφθη διὰ ποίου τρόπου θὰ τοῦ ἦτο δυνατὸν νὰ στερήσῃ τὸν Ὅσιον καὶ αὐτῆς τῆς ζωῆς καὶ οὕτως ἐνήργησε. Καλέσας δὲ τὸν Ἰωάννην, τὸν ὁποῖον ἀπὸ τὰς χεῖρας τοῦ σατανᾶ παρέλαβεν ὡς γραμματικὸν καὶ σύμβουλον, εἶπε πρὸς αὐτόν· «Νὰ ἐρευνήσῃς τάχιστα, μὲ πολλὴν φροντίδα, νὰ εὕρῃς τὸν Νικήταν τὸν τοῦ Μηδικίου, ἐκεῖνον ὅστις ἀνθίσταται εἰς τὴν ἀπόφασίν μου, ὅταν δὲ τὸν εὕρῃς, νὰ συλλάβῃς καὶ αὐτὸν καὶ ὅσους ἄλλους εἶναι μαζί του. Ἀφοῦ δὲ κακοποιήσῃς αὐτοὺς μὲ ὅποιον τρόπον θελήσῃς, πεῖσον αὐτοὺς νὰ συμφωνήσουν εἰς ὅσα ἡμεῖς πρεσβεύομεν καὶ ἐὰν δὲν πείθωνται, φόνευσον αὐτούς». Ταῦτα εἶπεν ἡ μανιώδης ἐκείνη γλῶσσα καὶ ὁ μὲν πάνθηρ, προσπεράσας εὐθὺς τὸν λέοντα, συνεφώνησε. Καὶ τοὺς μὲν ἂλλους εἰς ἐπιεικεστέρας κάπως φυλακὰς ἐνέκλεισε· τὸν δὲ Ὅσιον Νικήταν μετὰ τοῦ ἀκολουθοῦντος αὐτὸν μαθητοῦ του, τοῦ καὶ διαδόχου τῆς ἡγουμενίας εἰς ποίας σκληροτάτας τιμωρίας δὲν κατεδίκασε;


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ Μονὴ τοῦ Μηδικίου εὑρίσκετο πλησίον τῆς Τριγλίας, τῶν σημερινῶν δηλαδὴ Μουδανιῶν τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, ὅπου εὑρίσκοντο καὶ αἱ Μοναὶ τοῦ Χηνολάκκου, τοῦ Βαθέος Ρύακος καὶ ἡ τῆς Πελεκητῆς, περὶ ἧς βλέπε ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελίδος 26.

[2] Ἐνταῦθα ὁ συγγραφεὺς ὑπαινίσεται τοὺς λεοντωνύμους εἰκονομάχους βασιλεῖς Λέοντα Γʹ, Λέοντα Δʹ καὶ Λέοντα Εʹ.

[3] Περὶ τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ βλέπε εἰς τὴν ιβʹ (12ην) Μαΐου, ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[4] Περὶ τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ βλέπε εἰς τὴν δʹ (4ην) Δεκεμβρίου ἐν τόμῳ IBʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[5] Περὶ τοῦ Ἁγίου Στεφάνου τοῦ Νέου τοῦ Ὁμολογητοῦ βλέπε εἰς τὴν κηʹ (28ην) Νοεμβρίου ἐν τόμῳ IΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[6] Ἡ Καισάρεια ἡ ἐν Βιθυνίᾳ ἦτο μικρὰ πόλις κειμένη πλησίον τῆς Προύσης, ἐκαλεῖτο δὲ καὶ Σμυρδάλεια ἢ Σμυρδιανή.

[7] Περὶ τοῦ Ἀναστασίου τούτου βλέπε εἰς τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ τῇ ιβʹ (12ῃ) τοῦ μηνὸς Μαΐου ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» καθὼς καὶ σχετικὴν ὑποσημείωσιν εἰς τὴν μνήμην τοῦ Ἁγίου Πατρὸς ἡμῶν Ἀναστασίου Ἀρχιεπισκόπου Ἱεροσολύμων, ἐν τόμῳ Βʹ, τῇ ιʹ (10ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου.

[8] Ὁ Ὅσιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης ἀντέστη τὸ πρῶτον εἰς τὸ παράνομον διαζύγιον καὶ τὸν ἐπακολουθήσαντα παράνομον δεύτερον γάμον τοῦ Κωνσταντίνου Ϛʹ υἱοῦ τῆς Εἰρήνης, μετὰ τῆς Θεοδότης ἐξαδέλφης αὐτοῦ τούτου τοῦ Θεοδώρου. Ὁ Θεόδωρος δὲν ἐδελεάσθη οὔτε ἀπὸ τὰς πλουσίας ὑποσχέσεις, οὔτε ἀπὸ τὰς ἀπειλὰς τοῦ βασιλέως, οὔτε ἀπὸ τὴν συγγένειαν αὐτοῦ μετὰ τῆς νέας βασιλίσσης, ἀλλ’ ἤλεγξε καὶ ἀφώρισε τὸν βασιλέα, διότι διαζευχθεὶς τὴν νόμιμον σύζυγόν του, τὴν Μαρίαν, τὴν ὁποίαν ἠνάγκασε νὰ γίνῃ Μοναχή, συνεζεύχθη τὴν θαλαμηπόλον τῆς μητρός του Θεοδότην. Συνεπείᾳ τούτου ἐξωρίσθη εἰς Θεσσαλονίκην τῷ 795, ὁπόθεν ἐπανῆλθεν εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν τῷ 797 μετὰ τὴν ἔκπτωσιν τοῦ βασιλέως Κωνσταντίνου. Τὸ δεύτερον ἀντέστη εἰς τὴν ὑπὸ τοῦ Πατριάρχου Νικηφόρου τοῦ Αʹ γενομένη ἀποκατάστασιν εἰς τὸ ἐκκλησιαστικὸν ἀξίωμα τοῦ Ἱερέως Ἰωσήφ, ὅστις, ἐπειδὴ παρανόμως καὶ ἄνευ ἀδείας Ἐπισκοπικῆς εἶχε τελέσει τὸν ἔκθεσμον γάμον τοῦ Κωνσταντίνου καὶ τῆς Θεοδότης, εἶχε καθαιρεθῆ ὑπὸ τοῦ Πατριάρχου Ταρασίου. Συνεπείᾳ τούτου ὁ Θεόδωρος ἐξωρίσθη εἴς τινα νῆσον ἐν τῇ Προποντίδι τῷ 809, ἐξ ἧς ἐπανέφερεν αὐτὸν τιμητικῶς εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν τῷ 811, ὁ Μιχαὴλ Αʹ ὁ Ραγκαβέ. Τὸ τρίτον ἀντέστη ὁ Θεόδωρος εἰς τὸν εἰκονομάχον Λέοντα Εʹ τὸν Ἀρμένιον καὶ ἐξωρίσθη εἰς διαφόρους τόπους, ὁπόθεν, μετὰ πενταετῆ περίπου ἐξορίαν, ἐπανῆλθεν εἰς Κωνσταντινούπολιν ἐπὶ Μιχαὴλ Βʹ τοῦ Τραυλοῦ.

[9] Κουροπαλάτης: φροντιστὴς τοῦ Παλατίου, ὑπασπιστὴς τῶν ἀνακτόρων.

[10] Ὁ Ἄχαρ ἦτο Ἰσραηλίτης ἐκ τῆς φυλῆς Ἰούδα, ὅστις, παρὰ τὴν αὐστηρὰν ἀπαγόρευσιν τοῦ Ἰησοῦ τοῦ Ναυῆ, λαβὼν λάφυρα ἀπὸ τὴν πρὸ ὀλίγου κυριευθεῖσαν ὑπὸ τῶν Ἰσραηλιτῶν Ἱεριχώ, τὴν ὁποίαν ὁ ἀρχηγὸς ἐκεῖνος τοῦ λαοῦ εἶχε κηρύξει «ἀνάθημα τῷ Κυρίῳ», ἀφιερωμένην δηλαδὴ εἰς τὸν Κύριον, ἐγένετο ἀφορμὴ σοβαρᾶς ἥττης τοῦ Ἰσραηλιτικοῦ λαοῦ, ἐφ’ ᾧ καὶ ὑπέστη τὸν διὰ λιθοβολισμοῦ θάνατον ἐν Ἀχώρ, νοτίως τῆς Ἱεριχοῦς (Ἰησ. Ναυῆ ϛʹ 15-18, ζʹ 12-6).