Βίος (κατὰ πλάτος) καὶ πολιτεία τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΝΙΚΗΤΑ Ἡγουμένου τῆς Μονῆς Μηδικίου.

Ὅταν δὲ κατεπράϋνεν ὀλίγον τὸν θυμόν του, διέταξε νὰ ἔλθουν πρὸς αὐτὸν καὶ οἱ Προεστῶτες τῶν ἔξω τῆς πόλεως Μονῶν, μετὰ τῶν ὁποίων ἦτο καὶ ὁ πράγματι θαυμαστὸς οὗτος Νικήτας, χάριν τοῦ ὁποίου καὶ τόσον τὸν λόγον θεμελιώσαντες ἐπεμηκύναμεν, ἵνα φανερώσωμεν μετὰ πάσης ἀληθείας ὁποῖον στῦλον ἐξελέξατο δι’ ἑαυτὴν ἡ Ὀρθόδοξος Πίστις. Ἀμέσως μετὰ τὴν προσταγὴν πρῶτος εἰσῆλθεν ὁ μεγαλόφρων Νικήτας, ὡς ἐπίσημος κριὸς προπορευόμενος ἀγέλης προβάτων, ἐν ᾧ οἱ ἄλλοι ἠκουλούθουν. Ἀτενίσας τότε πρὸς αὐτοὺς δῆθεν μετὰ γλυκύτητος τὸ ἀνήμερον θηρίον, ἀπέτεινε λόγους θωπευτικούς, λέγων· «Οὐδὲν νέον, οὐδὲ παράδοξον ζητῶ ἀπὸ ὑμᾶς, πνευματικοὶ Πατέρες. Ἂν καὶ εἰς τοὺς θρασεῖς ἐκείνους καὶ ἀναισχύντους, τοὺς ὁποίους εἴδετε πρὸ ὀλίγου ἐξελθόντας, τοῦτο ὑπερήσπισα. Διότι μὲ διδάσκει τὴν ἀλήθειαν ἡ Γραφή, ἥτις λέγει· «Πνεῦμα ὁ Θεὸς καὶ τοὺς προσκυνοῦντας αὐτόν, ἐν πνεύματι καὶ ἀληθείᾳ δεῖ προσκυνεῖν» (Ἰωάν. δ’ 24) καὶ οὐχὶ εἰς Εἰκόνας διὰ χρωμάτων ἐζωγραφισμένας καὶ εἰς μικρὰς σανίδας». Πρὸς τοὺς λόγους τούτους, χωρὶς οὐδ’ ἐπὶ στιγμὴν νὰ ἀναμείνῃ, ἀπήντησεν ὁ Ὅσιος δι’ ἰσχυρᾶς φωνῆς· «Διέστρεψας ὅλως διόλου τὴν σημασίαν τοῦ γραφικοῦ ρητοῦ, παράνομε βασιλεῦ, καὶ τὴν αἰτίαν ἕνεκεν τῆς ὁποίας ἐλέχθη, τὴν δὲ, ἐν σαρκὶ παρουσίαν τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ καὶ Θεοῦ ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ ἀναμφιβόλως ἀρνεῖσαι». Τοὺς λόγους τούτους τοῦ Ὁσίου καὶ οἱ ἄλλοι Πατέρες ἀκούσαντες τὰ αὐτὰ ἐκραύγασαν.

Τότε ὁ τύραννος, εὐθὺς ὡς εἶδε τὸν θόρυβον καὶ ἐκ πρώτης ἐπαφῆς ἀντελήφθη, ὅτι καταβάλλεται, ἐθυμώθη σφόδρα, ὡς συνήθως, καὶ ἀποστέλλει τούτους εἰς τὴν φυλακήν. Τὸν δὲ Ὅσιον Νικήταν, ὅστις πρῶτος μετὰ παρρησίας ὡμίλησεν, ἔκλεισεν εἰς τὴν σκοτεινοτέραν καὶ πλήρη δυσωδίας φυλακήν, ἵνα βασανίζεται ἀπὸ τῆς πρώτης στιγμῆς. Διότι εἶχε πληροφορηθῆ, ὁ διεφθαρμένος βασιλεύς, παρά τινος τῶν ὑπ’ αὐτόν, ὅτι, ἐπειδὴ ἐκ φύσεως ὁ Ἅγιος ἀηδίαζε ταῦτα, θέλει συντόμως ἀποθάνει. Ἀφοῦ δὲ καὶ ἅπαν τὸ πλήρωμα τῶν Ὀρθοδόξων διεσκόρπισεν, εὐθὺς καὶ τὸν Πατριάρχην Νικηφόρον ἐκ τοῦ θρόνου κατεβίβασε καὶ εἰς τὰ ἀντίπεραν τῆς βασιλευούσης μέρη, εἴς τι μετόχιον, ἐξώρισεν, ἀντ’ αὐτοῦ δὲ ὁ ψυχομάχος ἀνεβίβασεν εἰς τὸν Πατριαρχικὸν θρόνον τὸν ὁμόφρονά του Θεόδοτον (815-821) τὸν εἰδωλολάτρην, εὐτελέστατον ἀνθρωπάριον καὶ σύντροφον τῆς ἀνοησίας, ὅστις ἦτο παίγνιον δι’ ὅλους καὶ πάντων περίγελως, ἔτι δὲ καὶ δοῦλος τῆς μυσαρᾶς ἡδονῆς, ἔχων μεθ’ ἑαυτοῦ συνείσακτόν τι γύναιον καὶ κοιτόμενος ἐν τῇ κοίτῃ αὐτοῦ μὲ τὴν πρόφασιν ὅτι ἔπασχεν ἐκ νεφρίτιδος.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ Μονὴ τοῦ Μηδικίου εὑρίσκετο πλησίον τῆς Τριγλίας, τῶν σημερινῶν δηλαδὴ Μουδανιῶν τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, ὅπου εὑρίσκοντο καὶ αἱ Μοναὶ τοῦ Χηνολάκκου, τοῦ Βαθέος Ρύακος καὶ ἡ τῆς Πελεκητῆς, περὶ ἧς βλέπε ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελίδος 26.

[2] Ἐνταῦθα ὁ συγγραφεὺς ὑπαινίσεται τοὺς λεοντωνύμους εἰκονομάχους βασιλεῖς Λέοντα Γʹ, Λέοντα Δʹ καὶ Λέοντα Εʹ.

[3] Περὶ τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ βλέπε εἰς τὴν ιβʹ (12ην) Μαΐου, ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[4] Περὶ τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ βλέπε εἰς τὴν δʹ (4ην) Δεκεμβρίου ἐν τόμῳ IBʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[5] Περὶ τοῦ Ἁγίου Στεφάνου τοῦ Νέου τοῦ Ὁμολογητοῦ βλέπε εἰς τὴν κηʹ (28ην) Νοεμβρίου ἐν τόμῳ IΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[6] Ἡ Καισάρεια ἡ ἐν Βιθυνίᾳ ἦτο μικρὰ πόλις κειμένη πλησίον τῆς Προύσης, ἐκαλεῖτο δὲ καὶ Σμυρδάλεια ἢ Σμυρδιανή.

[7] Περὶ τοῦ Ἀναστασίου τούτου βλέπε εἰς τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ τῇ ιβʹ (12ῃ) τοῦ μηνὸς Μαΐου ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» καθὼς καὶ σχετικὴν ὑποσημείωσιν εἰς τὴν μνήμην τοῦ Ἁγίου Πατρὸς ἡμῶν Ἀναστασίου Ἀρχιεπισκόπου Ἱεροσολύμων, ἐν τόμῳ Βʹ, τῇ ιʹ (10ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου.

[8] Ὁ Ὅσιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης ἀντέστη τὸ πρῶτον εἰς τὸ παράνομον διαζύγιον καὶ τὸν ἐπακολουθήσαντα παράνομον δεύτερον γάμον τοῦ Κωνσταντίνου Ϛʹ υἱοῦ τῆς Εἰρήνης, μετὰ τῆς Θεοδότης ἐξαδέλφης αὐτοῦ τούτου τοῦ Θεοδώρου. Ὁ Θεόδωρος δὲν ἐδελεάσθη οὔτε ἀπὸ τὰς πλουσίας ὑποσχέσεις, οὔτε ἀπὸ τὰς ἀπειλὰς τοῦ βασιλέως, οὔτε ἀπὸ τὴν συγγένειαν αὐτοῦ μετὰ τῆς νέας βασιλίσσης, ἀλλ’ ἤλεγξε καὶ ἀφώρισε τὸν βασιλέα, διότι διαζευχθεὶς τὴν νόμιμον σύζυγόν του, τὴν Μαρίαν, τὴν ὁποίαν ἠνάγκασε νὰ γίνῃ Μοναχή, συνεζεύχθη τὴν θαλαμηπόλον τῆς μητρός του Θεοδότην. Συνεπείᾳ τούτου ἐξωρίσθη εἰς Θεσσαλονίκην τῷ 795, ὁπόθεν ἐπανῆλθεν εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν τῷ 797 μετὰ τὴν ἔκπτωσιν τοῦ βασιλέως Κωνσταντίνου. Τὸ δεύτερον ἀντέστη εἰς τὴν ὑπὸ τοῦ Πατριάρχου Νικηφόρου τοῦ Αʹ γενομένη ἀποκατάστασιν εἰς τὸ ἐκκλησιαστικὸν ἀξίωμα τοῦ Ἱερέως Ἰωσήφ, ὅστις, ἐπειδὴ παρανόμως καὶ ἄνευ ἀδείας Ἐπισκοπικῆς εἶχε τελέσει τὸν ἔκθεσμον γάμον τοῦ Κωνσταντίνου καὶ τῆς Θεοδότης, εἶχε καθαιρεθῆ ὑπὸ τοῦ Πατριάρχου Ταρασίου. Συνεπείᾳ τούτου ὁ Θεόδωρος ἐξωρίσθη εἴς τινα νῆσον ἐν τῇ Προποντίδι τῷ 809, ἐξ ἧς ἐπανέφερεν αὐτὸν τιμητικῶς εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν τῷ 811, ὁ Μιχαὴλ Αʹ ὁ Ραγκαβέ. Τὸ τρίτον ἀντέστη ὁ Θεόδωρος εἰς τὸν εἰκονομάχον Λέοντα Εʹ τὸν Ἀρμένιον καὶ ἐξωρίσθη εἰς διαφόρους τόπους, ὁπόθεν, μετὰ πενταετῆ περίπου ἐξορίαν, ἐπανῆλθεν εἰς Κωνσταντινούπολιν ἐπὶ Μιχαὴλ Βʹ τοῦ Τραυλοῦ.

[9] Κουροπαλάτης: φροντιστὴς τοῦ Παλατίου, ὑπασπιστὴς τῶν ἀνακτόρων.

[10] Ὁ Ἄχαρ ἦτο Ἰσραηλίτης ἐκ τῆς φυλῆς Ἰούδα, ὅστις, παρὰ τὴν αὐστηρὰν ἀπαγόρευσιν τοῦ Ἰησοῦ τοῦ Ναυῆ, λαβὼν λάφυρα ἀπὸ τὴν πρὸ ὀλίγου κυριευθεῖσαν ὑπὸ τῶν Ἰσραηλιτῶν Ἱεριχώ, τὴν ὁποίαν ὁ ἀρχηγὸς ἐκεῖνος τοῦ λαοῦ εἶχε κηρύξει «ἀνάθημα τῷ Κυρίῳ», ἀφιερωμένην δηλαδὴ εἰς τὸν Κύριον, ἐγένετο ἀφορμὴ σοβαρᾶς ἥττης τοῦ Ἰσραηλιτικοῦ λαοῦ, ἐφ’ ᾧ καὶ ὑπέστη τὸν διὰ λιθοβολισμοῦ θάνατον ἐν Ἀχώρ, νοτίως τῆς Ἱεριχοῦς (Ἰησ. Ναυῆ ϛʹ 15-18, ζʹ 12-6).