Βίος (κατὰ πλάτος) καὶ πολιτεία τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΝΙΚΗΤΑ Ἡγουμένου τῆς Μονῆς Μηδικίου.

Ἐπειδὴ δὲ ταῦτα σκεπτόμενος καὶ λέγων, ὁ ἀνόητος, δὲν ἤρκει μόνος διὰ τὴν ἐπικύρωσιν τῶν ὑπ’ αὐτοῦ κακῶς δοξαζομένων, ἀλλ’ εἶχεν ἀνάγκην καὶ ἄλλων φίλων, ἵνα συστήσῃ καὶ ἐξαπλώσῃ τὴν μιαρὰν αὐτοῦ γνώμην, ἐνεπιστεύετο τὴν ἔλλειψιν ταύτην καὶ εἰς τοὺς κατὰ τὴν νύκτα ὑπηρετοῦντας αὐτὸν δαίμονας, διὸ καὶ ἐπέτυχε, νὰ ἀποκτήσῃ συνεργὸν αὐτὸν τὸν πάντοτε ψευδόμενον δαίμονα.

Λέγεται, δηλαδή, ὅτι ἐν ᾧ μίαν ἡμέραν ὁ τύραννος ἦτο σκεπτικὸς καὶ διελογίζετο πῶς θὰ εὕρῃ τὸν συνεργάτην του, τὸν ἐπλησίασεν ὁ σατανᾶς, μεγαλοπρεπῶς ἐνδεδυμένος καὶ μὲ φωτεινὸν σχῆμα, κρατῶν ἐκ τῆς χειρὸς τὸν Ἰωάννην τὸν ἐπιλεγόμενον Γραμματικόν, ἄνδρα πράγματι φίλον τῶν δυνάμεων τῆς ἀποστασίας, διότι ἦτο ταμεῖον ὑπερπλῆρες παντὸς ψεύδους καὶ συνήγορος τοῦ κακοῦ ἐμπειρότατος καὶ εἶπε πρὸς τὸν τύραννον· «Δέχθητι τοῦτον, ὦ φίλε μου βασιλεῦ, διότι εἶναι σκεῦος μου ἐκλεκτόν». Γενομένου δὲ ἀφάντου τοῦ εἰπόντος καὶ παραδώσαντος, ἀμέσως ὁ εἰς τὴν σχολὴν τοῦ σατανᾶ μαθητεύσας Γραμματικὸς γίνεται δεκτὸς παρὰ τοῦ τυράννου καὶ τοῦ μυσαροῦ μυστηρίου τῆς αἱρέσεως ἀκροατὴς καθίσταται. Ἀμέσως τότε τοῦ ἐδόθησαν χρήματα πλουσιοπαρόχως καὶ κατετάγη μετὰ τῶν ἀξιωματούχων, ἀφοῦ πρῶτον ἔδωσεν ὑποσχέσεις, ὅτι θὰ ἐξαπλώσῃ προθύμως τὰ ὑπὸ τοῦ βασιλέως δοξαζόμενα, μὲ τὸ νὰ εὕρῃ πολλοὺς οἵτινες θέλουσι συνεργασθῆ εἰς τὴν μιαρὰν ταύτην ὑπόθεσιν καὶ ὅτι οὐδεὶς θὰ δυνηθῇ νὰ ἀντισταθῇ εἰς τὰς πιθανολογίας του, τὰς ὁποίας ἔχει νὰ ἀντιπαρατάξῃ ἐναντίον ἐκείνων οἵτινες ἤθελον συζητήσει μετ’ αὐτοῦ. Ταῦτα πάντα συλλογιζόμενος ὁ φρενόληπτος βασιλεὺς εἶπε· «Μὴ σὲ μέλει, ὦ φίλε, προσπάθησον σὺ νὰ εὕρῃς καὶ ἄλλους ὁμόφρονας μὲ ἡμᾶς καὶ δι’ ὅλα τὰ ἄλλα θὰ εἶμαι ἐγὼ συνεργός σου».

Μετ’ ὀλίγον χρόνον ὁ τοῦ Λέοντος χαμαιλέων παρουσίασε τοὺς ὁμόφρονας εἰς τον τύραννον. Ἦσαν δε οὗτοι ἐκ μὲν τῶν τῆς συγκλήτου, ὁ Ἰωάννης ὁ ἐπιλεγόμενος Σπέκτας καὶ ὁ Εὐτυχιανός, ἐκ δὲ τῶν τῆς Ἐκκλησίας ὁ Ἀντώνιος ὁ Συλαίου, ἐκ τῶν ἐν τοῖς Μοναστηρίοις Λεόντιος τις καὶ ὁ Ζωσιμᾶς, ὅστις ἐν τέλει μετὰ τὰς φλυάρους συνομιλίας ἀπεκαλύφθη εἰς μοιχείας, συνελήφθη, τοῦ ἀπεκόπη ἡ ρὶς καὶ καταδικασθεὶς εἰς τὸν δι’ ἀγχόνης θάνατον, ἀπέρριψε βιαίως τὴν ἀθλίαν του ψυχήν, τῆς θείας Δίκης μὴ εὐσπλαγχνισθείσης αὐτὸν ὡς συχνάκις συμβαίνει.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ Μονὴ τοῦ Μηδικίου εὑρίσκετο πλησίον τῆς Τριγλίας, τῶν σημερινῶν δηλαδὴ Μουδανιῶν τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, ὅπου εὑρίσκοντο καὶ αἱ Μοναὶ τοῦ Χηνολάκκου, τοῦ Βαθέος Ρύακος καὶ ἡ τῆς Πελεκητῆς, περὶ ἧς βλέπε ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελίδος 26.

[2] Ἐνταῦθα ὁ συγγραφεὺς ὑπαινίσεται τοὺς λεοντωνύμους εἰκονομάχους βασιλεῖς Λέοντα Γʹ, Λέοντα Δʹ καὶ Λέοντα Εʹ.

[3] Περὶ τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ βλέπε εἰς τὴν ιβʹ (12ην) Μαΐου, ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[4] Περὶ τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ βλέπε εἰς τὴν δʹ (4ην) Δεκεμβρίου ἐν τόμῳ IBʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[5] Περὶ τοῦ Ἁγίου Στεφάνου τοῦ Νέου τοῦ Ὁμολογητοῦ βλέπε εἰς τὴν κηʹ (28ην) Νοεμβρίου ἐν τόμῳ IΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[6] Ἡ Καισάρεια ἡ ἐν Βιθυνίᾳ ἦτο μικρὰ πόλις κειμένη πλησίον τῆς Προύσης, ἐκαλεῖτο δὲ καὶ Σμυρδάλεια ἢ Σμυρδιανή.

[7] Περὶ τοῦ Ἀναστασίου τούτου βλέπε εἰς τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ τῇ ιβʹ (12ῃ) τοῦ μηνὸς Μαΐου ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» καθὼς καὶ σχετικὴν ὑποσημείωσιν εἰς τὴν μνήμην τοῦ Ἁγίου Πατρὸς ἡμῶν Ἀναστασίου Ἀρχιεπισκόπου Ἱεροσολύμων, ἐν τόμῳ Βʹ, τῇ ιʹ (10ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου.

[8] Ὁ Ὅσιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης ἀντέστη τὸ πρῶτον εἰς τὸ παράνομον διαζύγιον καὶ τὸν ἐπακολουθήσαντα παράνομον δεύτερον γάμον τοῦ Κωνσταντίνου Ϛʹ υἱοῦ τῆς Εἰρήνης, μετὰ τῆς Θεοδότης ἐξαδέλφης αὐτοῦ τούτου τοῦ Θεοδώρου. Ὁ Θεόδωρος δὲν ἐδελεάσθη οὔτε ἀπὸ τὰς πλουσίας ὑποσχέσεις, οὔτε ἀπὸ τὰς ἀπειλὰς τοῦ βασιλέως, οὔτε ἀπὸ τὴν συγγένειαν αὐτοῦ μετὰ τῆς νέας βασιλίσσης, ἀλλ’ ἤλεγξε καὶ ἀφώρισε τὸν βασιλέα, διότι διαζευχθεὶς τὴν νόμιμον σύζυγόν του, τὴν Μαρίαν, τὴν ὁποίαν ἠνάγκασε νὰ γίνῃ Μοναχή, συνεζεύχθη τὴν θαλαμηπόλον τῆς μητρός του Θεοδότην. Συνεπείᾳ τούτου ἐξωρίσθη εἰς Θεσσαλονίκην τῷ 795, ὁπόθεν ἐπανῆλθεν εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν τῷ 797 μετὰ τὴν ἔκπτωσιν τοῦ βασιλέως Κωνσταντίνου. Τὸ δεύτερον ἀντέστη εἰς τὴν ὑπὸ τοῦ Πατριάρχου Νικηφόρου τοῦ Αʹ γενομένη ἀποκατάστασιν εἰς τὸ ἐκκλησιαστικὸν ἀξίωμα τοῦ Ἱερέως Ἰωσήφ, ὅστις, ἐπειδὴ παρανόμως καὶ ἄνευ ἀδείας Ἐπισκοπικῆς εἶχε τελέσει τὸν ἔκθεσμον γάμον τοῦ Κωνσταντίνου καὶ τῆς Θεοδότης, εἶχε καθαιρεθῆ ὑπὸ τοῦ Πατριάρχου Ταρασίου. Συνεπείᾳ τούτου ὁ Θεόδωρος ἐξωρίσθη εἴς τινα νῆσον ἐν τῇ Προποντίδι τῷ 809, ἐξ ἧς ἐπανέφερεν αὐτὸν τιμητικῶς εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν τῷ 811, ὁ Μιχαὴλ Αʹ ὁ Ραγκαβέ. Τὸ τρίτον ἀντέστη ὁ Θεόδωρος εἰς τὸν εἰκονομάχον Λέοντα Εʹ τὸν Ἀρμένιον καὶ ἐξωρίσθη εἰς διαφόρους τόπους, ὁπόθεν, μετὰ πενταετῆ περίπου ἐξορίαν, ἐπανῆλθεν εἰς Κωνσταντινούπολιν ἐπὶ Μιχαὴλ Βʹ τοῦ Τραυλοῦ.

[9] Κουροπαλάτης: φροντιστὴς τοῦ Παλατίου, ὑπασπιστὴς τῶν ἀνακτόρων.

[10] Ὁ Ἄχαρ ἦτο Ἰσραηλίτης ἐκ τῆς φυλῆς Ἰούδα, ὅστις, παρὰ τὴν αὐστηρὰν ἀπαγόρευσιν τοῦ Ἰησοῦ τοῦ Ναυῆ, λαβὼν λάφυρα ἀπὸ τὴν πρὸ ὀλίγου κυριευθεῖσαν ὑπὸ τῶν Ἰσραηλιτῶν Ἱεριχώ, τὴν ὁποίαν ὁ ἀρχηγὸς ἐκεῖνος τοῦ λαοῦ εἶχε κηρύξει «ἀνάθημα τῷ Κυρίῳ», ἀφιερωμένην δηλαδὴ εἰς τὸν Κύριον, ἐγένετο ἀφορμὴ σοβαρᾶς ἥττης τοῦ Ἰσραηλιτικοῦ λαοῦ, ἐφ’ ᾧ καὶ ὑπέστη τὸν διὰ λιθοβολισμοῦ θάνατον ἐν Ἀχώρ, νοτίως τῆς Ἱεριχοῦς (Ἰησ. Ναυῆ ϛʹ 15-18, ζʹ 12-6).