Βίος (κατὰ πλάτος) καὶ πολιτεία τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΝΙΚΗΤΑ Ἡγουμένου τῆς Μονῆς Μηδικίου.

Καὶ ταῦτα μὲν ὡς πρὸς τὸν εὐσεβῆ Μιχαήλ. Τοῦ δὲ τυράννου Λέοντος αὗται ἦσαν αἱ πράξεις. Καὶ κατὰ τῆς πολιτείας λίαν ἁρπακτικαὶ καὶ κατὰ τοῦ ὅλου σώματος τῆς Ἐκκλησίας διασπαστικαὶ καὶ μισηταὶ εἰς τὸν Θεόν· ἂν δὲ καὶ ἦσαν εἰσέτι προκαταρκτικαί, οὐδόλως ὅμως διαφέρουσι τῆς ἀλώπεκος καὶ ὀλίγον ἀπέχουσι τῆς μεθόδου, τὴν ὁποίαν μεταχειρίζεται ὁ πολύπους διὰ νὰ διαφύγῃ τὴν ἄγραν (τὸ μελάνι). Ἐκτεινόμεναι μέχρι τοιούτου σημείου, ὥστε νὰ μὴ ἀποκαλυφθῇ τὸ κακότροπον αὐτοῦ εἰς τὴν σύγκλητον καὶ ἀπομακρυνθῇ τῆς βασιλείας, προβάλλων ὡς κάλυμμα τῆς κακῆς καὶ τυραννικῆς αὐτοῦ ἐξουσίας, ψευδὴ χρηστότητα καὶ ὑποκριτικὸν σέβας πρὸς τὴν Ὀρθοδοξίαν. Ὡς δὲ αἱ ὑποθέσεις ἔβαινον κατὰ τὴν ἐπιθυμίαν αὐτοῦ καὶ ὅσα εἶχε κατὰ νοῦν ἐπετύγχανον, ὁ δὲ καιρὸς τρέχων, ὡς συνήθως, προσέφερεν εἰς αὐτὸν ἀνενόχλητον τὴν βασιλείαν καὶ δὲν ἐφοβεῖτο πλέον ἐπιβουλήν, οὔτε ἐκ μέρους τοῦ λαοῦ, οὔτε ἐκ τῆς συγκλήτου, οὔτε καὶ ἐξ ἄλλων ἐθνῶν, τότε ἤρχισε νὰ ἀποκαλύπτῃ τὴν φύσιν του ὁ ὑπόγειος ἀσπάλαξ (τυφλοπόντικος), νὰ ἐγείρῃ ὀλίγον κατ’ ὀλίγον τὴν κεφαλήν του, νὰ πλατύνῃ τὸ στόμα καὶ νὰ ἐξεμῇ κακὰ κατὰ τοῦ δι’ αὐτὸν τὸν ἀχάριστον σάρκα ἐνδυθέντος Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ καὶ τῆς προσκυνουμένης ἁγίας Εἰκόνος Αὐτοῦ καὶ πάντων τῶν Ἁγίων, λέγων, ὅτι δὲν πρέπει νὰ χρωματίζεται καὶ νὰ διαμορφοῦται εἰς τοίχους καὶ σανίδας ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, ἐπειδὴ εἶναι ἀπερίγραπτος καὶ ἀνίδεος, ὡς ἄϋλος.

Ἀλλὰ καὶ διὰ τοὺς Προφήτας καὶ τοὺς Μάρτυρας ἐδογμάτιζεν, ὅτι δὲν πρέπει νὰ προσκυνοῦνται. Ἑπομένως οὔτε καὶ τὰ Λείψανα αὐτῶν πρέπει νὰ σεβώμεθα, διότι δῆθεν ἐντελῶς παράλογον καὶ τῆς ἑλληνικῆς μυθολογίας ἐφεύρημα εἶναι τὸ νὰ ὀνομάζεται ἡ χρωματογραφία, ἡ σανὶς καὶ τὸ χρῶμα, Ἀπόστολος Παῦλος, ἢ Προφήτης Δαυΐδ. Οὔτε ἐπέτρεπε νὰ ὀνομάζουν Ἁγίους, κατὰ τὸν ὁμώνυμον καὶ ὁμόφρονα αὐτοῦ μιαρὸν Λέοντα τὸν ἐξ Ἰσαυρίας καὶ τὸν ἐκείνου βδελυρώτερον καὶ ἀσεβέστερον υἱὸν Κωνσταντῖνον Ε’ τὸν Κοπρώνυμον, χριστιανικωτάτους ὀνομάζων τούτους, ὡς δῆθεν ὀρθοτομήσαντας τὴν πίστιν, τὴν ὁποίαν ἐκεῖνος ἐδόξαζεν καὶ ἀπὸ τῶν ὁποίων παρέλαβε τὴν αἵρεσιν. Τοῦτο δὲ διότι, ὡς ἔλεγε, καὶ θνητοὶ ἄνθρωποι ἦσαν οἱ Ἅγιοι καὶ ἀποθανόντες καὶ συνεπῶς οὐδὲν πλέον εἶχον ἐκ τῆς κοινῆς φύσεως, εἰς φθορὰν καὶ δυσωδίαν καταντήσαντες, τῶν ὁποίων τὰ Λείψανα οἱ ἐγγίζοντες μιαίνονται. Διότι, ἔλεγε, πᾶς ὁ ἐγγίζων νεκρὸν εἶναι ἀκάθαρτος.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ Μονὴ τοῦ Μηδικίου εὑρίσκετο πλησίον τῆς Τριγλίας, τῶν σημερινῶν δηλαδὴ Μουδανιῶν τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, ὅπου εὑρίσκοντο καὶ αἱ Μοναὶ τοῦ Χηνολάκκου, τοῦ Βαθέος Ρύακος καὶ ἡ τῆς Πελεκητῆς, περὶ ἧς βλέπε ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελίδος 26.

[2] Ἐνταῦθα ὁ συγγραφεὺς ὑπαινίσεται τοὺς λεοντωνύμους εἰκονομάχους βασιλεῖς Λέοντα Γʹ, Λέοντα Δʹ καὶ Λέοντα Εʹ.

[3] Περὶ τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ βλέπε εἰς τὴν ιβʹ (12ην) Μαΐου, ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[4] Περὶ τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ βλέπε εἰς τὴν δʹ (4ην) Δεκεμβρίου ἐν τόμῳ IBʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[5] Περὶ τοῦ Ἁγίου Στεφάνου τοῦ Νέου τοῦ Ὁμολογητοῦ βλέπε εἰς τὴν κηʹ (28ην) Νοεμβρίου ἐν τόμῳ IΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[6] Ἡ Καισάρεια ἡ ἐν Βιθυνίᾳ ἦτο μικρὰ πόλις κειμένη πλησίον τῆς Προύσης, ἐκαλεῖτο δὲ καὶ Σμυρδάλεια ἢ Σμυρδιανή.

[7] Περὶ τοῦ Ἀναστασίου τούτου βλέπε εἰς τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ τῇ ιβʹ (12ῃ) τοῦ μηνὸς Μαΐου ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» καθὼς καὶ σχετικὴν ὑποσημείωσιν εἰς τὴν μνήμην τοῦ Ἁγίου Πατρὸς ἡμῶν Ἀναστασίου Ἀρχιεπισκόπου Ἱεροσολύμων, ἐν τόμῳ Βʹ, τῇ ιʹ (10ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου.

[8] Ὁ Ὅσιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης ἀντέστη τὸ πρῶτον εἰς τὸ παράνομον διαζύγιον καὶ τὸν ἐπακολουθήσαντα παράνομον δεύτερον γάμον τοῦ Κωνσταντίνου Ϛʹ υἱοῦ τῆς Εἰρήνης, μετὰ τῆς Θεοδότης ἐξαδέλφης αὐτοῦ τούτου τοῦ Θεοδώρου. Ὁ Θεόδωρος δὲν ἐδελεάσθη οὔτε ἀπὸ τὰς πλουσίας ὑποσχέσεις, οὔτε ἀπὸ τὰς ἀπειλὰς τοῦ βασιλέως, οὔτε ἀπὸ τὴν συγγένειαν αὐτοῦ μετὰ τῆς νέας βασιλίσσης, ἀλλ’ ἤλεγξε καὶ ἀφώρισε τὸν βασιλέα, διότι διαζευχθεὶς τὴν νόμιμον σύζυγόν του, τὴν Μαρίαν, τὴν ὁποίαν ἠνάγκασε νὰ γίνῃ Μοναχή, συνεζεύχθη τὴν θαλαμηπόλον τῆς μητρός του Θεοδότην. Συνεπείᾳ τούτου ἐξωρίσθη εἰς Θεσσαλονίκην τῷ 795, ὁπόθεν ἐπανῆλθεν εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν τῷ 797 μετὰ τὴν ἔκπτωσιν τοῦ βασιλέως Κωνσταντίνου. Τὸ δεύτερον ἀντέστη εἰς τὴν ὑπὸ τοῦ Πατριάρχου Νικηφόρου τοῦ Αʹ γενομένη ἀποκατάστασιν εἰς τὸ ἐκκλησιαστικὸν ἀξίωμα τοῦ Ἱερέως Ἰωσήφ, ὅστις, ἐπειδὴ παρανόμως καὶ ἄνευ ἀδείας Ἐπισκοπικῆς εἶχε τελέσει τὸν ἔκθεσμον γάμον τοῦ Κωνσταντίνου καὶ τῆς Θεοδότης, εἶχε καθαιρεθῆ ὑπὸ τοῦ Πατριάρχου Ταρασίου. Συνεπείᾳ τούτου ὁ Θεόδωρος ἐξωρίσθη εἴς τινα νῆσον ἐν τῇ Προποντίδι τῷ 809, ἐξ ἧς ἐπανέφερεν αὐτὸν τιμητικῶς εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν τῷ 811, ὁ Μιχαὴλ Αʹ ὁ Ραγκαβέ. Τὸ τρίτον ἀντέστη ὁ Θεόδωρος εἰς τὸν εἰκονομάχον Λέοντα Εʹ τὸν Ἀρμένιον καὶ ἐξωρίσθη εἰς διαφόρους τόπους, ὁπόθεν, μετὰ πενταετῆ περίπου ἐξορίαν, ἐπανῆλθεν εἰς Κωνσταντινούπολιν ἐπὶ Μιχαὴλ Βʹ τοῦ Τραυλοῦ.

[9] Κουροπαλάτης: φροντιστὴς τοῦ Παλατίου, ὑπασπιστὴς τῶν ἀνακτόρων.

[10] Ὁ Ἄχαρ ἦτο Ἰσραηλίτης ἐκ τῆς φυλῆς Ἰούδα, ὅστις, παρὰ τὴν αὐστηρὰν ἀπαγόρευσιν τοῦ Ἰησοῦ τοῦ Ναυῆ, λαβὼν λάφυρα ἀπὸ τὴν πρὸ ὀλίγου κυριευθεῖσαν ὑπὸ τῶν Ἰσραηλιτῶν Ἱεριχώ, τὴν ὁποίαν ὁ ἀρχηγὸς ἐκεῖνος τοῦ λαοῦ εἶχε κηρύξει «ἀνάθημα τῷ Κυρίῳ», ἀφιερωμένην δηλαδὴ εἰς τὸν Κύριον, ἐγένετο ἀφορμὴ σοβαρᾶς ἥττης τοῦ Ἰσραηλιτικοῦ λαοῦ, ἐφ’ ᾧ καὶ ὑπέστη τὸν διὰ λιθοβολισμοῦ θάνατον ἐν Ἀχώρ, νοτίως τῆς Ἱεριχοῦς (Ἰησ. Ναυῆ ϛʹ 15-18, ζʹ 12-6).