Βίος (κατὰ πλάτος) καὶ πολιτεία τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΝΙΚΗΤΑ Ἡγουμένου τῆς Μονῆς Μηδικίου.

Τότε ὁ εἰς πολλὰς φύσεις μεταμορφούμενος Πρωτεὺς ἀπεκρίθη· «Ἀλλὰ καὶ ἐγὼ τέκνον τῆς Ἐκκλησίας εἶμαι». Εἶπον δὲ οἱ Πατέρες· «Ἐὰν ἦσο τέκνον τῆς Ἐκκλησίας, θὰ ἐπείθεσο εἰς τοὺς Πατέρας». Ὁ δὲ ποικιλότροπος βασιλεὺς συνεπλήρωσεν· «Ὄχι μόνον τέκνον, ἀλλὰ καὶ μεσίτης τυγχάνω». Ἀλλ’ εἷς τῶν Πατέρων ἀντεῖπε· «Δὲν εἶναι τὰ πράγματα ὅπως λέγεις, ἀλλ’ ὡς φαίνεται πρόκειται περὶ ἐξουσίας τυραννικῆς. Διότι, ἐὰν ἦτο μεσιτεία, δὲν θὰ εἶχες κεκρυμμένους πλησίον σου τοὺς κακῶς ἐλέγχοντας, τοὺς δὲ καλῶς κρίνοντας νὰ παραγκωνίζῃς, οὐδὲ θὰ ἔλεγες εἰς τούτους νὰ σιγήσουν, ἐὰν δὲν ἤθελον νὰ ἀπολέσουν τὰς κεφαλάς των. Διότι καὶ τοῦτο ἂν θὰ συνέβαινεν, αἱ μαρτυρίαι ἐκ τῶν θείων Γραφῶν ὑπὲρ τοὺς ποταμοὺς ἐξεχύθησαν. Ἀλλ’ ἐσφράγισας ὡς ἀσπὶς τὰ ὦτα σου καὶ δὲν θέλεις νὰ ἀκούσῃς ταῦτα. Ἀφοῦ λοιπὸν ἀποκαλύπτεσαι ἐκ τῶν πράξεών σου τούτων, οὔτε σὺ θέλεις ἀξιωθῆ ἀπαντήσεως, οὔτε οἱ μετὰ σοῦ». Ὅμως παρ’ ὅλον ὅτι τοιουτοτρόπως καὶ ὑπὸ τόσων ἀνδρῶν ἠλέγχετο ὁ παράνομος, ὑπεκρίνετο ὅτι μακροθυμεῖ.

Εὐθὺς ἀμέσως τότε καὶ ὁ Θεόδωρος ὁ Στουδίτης, ὁ διάπυρος τῆς ἀληθείας ζηλωτής, διελθὼν διὰ μέσου τῶν πολλῶν, ἐστάθη ὡς ἄλλος Δαυῒδ κατὰ τοῦ Γολιὰθ. Καὶ ἐφώναξε· «Δὲν ἁρμόζει εἰς σέ, βασιλεῦ, νὰ παραλύῃς τοὺς Ἐκκλησιαστικοὺς θεσμούς, διότι ἀκούεις καὶ τὸν Ἀπόστολον λέγοντα· «Καὶ οὓς μὲν ἔθετο ὁ Θεὸς ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ πρῶτον Ἀποστόλους, δεύτερον Προφήτας, τρίτον Διδασκάλους» (Α’ Κορ. ιβ’ 28) «πρὸς καταρτισμὸν τῶν Ἁγίων» (Ἐφεσ. δ’ 12), ἀλλὰ δὲν προσέθηκεν ὁ Ἀπόστολος καὶ βασιλεῖς. Εἰς μάτην λοιπὸν προσπαθεῖς νὰ ἐκβιάσῃς ἡμᾶς, διότι δὲν θὰ σὲ ὑπακούσωμεν. Τότε, ἐξερεθισθεὶς σφόδρα ὁ τύραννος, διέταξεν ὑβρίζων νὰ φύγουν ἀπὸ τὰ ἀνάκτορα. Καὶ τοὺς μὲν ἐκ τῶν Ἀρχιερέων, ὅσοι ἦσαν τῶν Δυτικῶν ἐπαρχιῶν, ἀπέστειλεν ἐξορίστους πρὸς τὰ νοσηρότερα μέρη τῆς Ἀνατολῆς, τοὺς δὲ τῶν Ἀνατολικῶν ἐξώρισε πρὸς τὰ μέρη τῆς Δύσεως καὶ τοὺς Μοναχοὺς ἐνέκλεισεν εἰς τὰ Μοναστήριά των, διατάξας, ὅτι ἐκεῖνος ὅστις ἤθελεν εὑρίσκεται ἔξω, ἢ εἰσάγει ἄλλους ἐντὸς τῶν Μοναστηρίων καὶ ἐν ὁμιλίᾳ ὑπεραμύνεται τῆς προσκυνήσεως τῶν ἁγίων Εἰκόνων νὰ καταδικάζεται εἰς κεφαλικὴν ποινήν. Τὸν δὲ ἐν τῇ τοῦ Θεοῦ πίστει ἀκλόνητον Θεόδωρον τὸν Στουδίτην, ἐξορίσας ἀμέσως μετὰ πείσματος, διέταξε νὰ μὴ ἴδῃ τὴν βασιλεύουσαν μέχρι τοῦ θανάτου του.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ Μονὴ τοῦ Μηδικίου εὑρίσκετο πλησίον τῆς Τριγλίας, τῶν σημερινῶν δηλαδὴ Μουδανιῶν τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, ὅπου εὑρίσκοντο καὶ αἱ Μοναὶ τοῦ Χηνολάκκου, τοῦ Βαθέος Ρύακος καὶ ἡ τῆς Πελεκητῆς, περὶ ἧς βλέπε ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελίδος 26.

[2] Ἐνταῦθα ὁ συγγραφεὺς ὑπαινίσεται τοὺς λεοντωνύμους εἰκονομάχους βασιλεῖς Λέοντα Γʹ, Λέοντα Δʹ καὶ Λέοντα Εʹ.

[3] Περὶ τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ βλέπε εἰς τὴν ιβʹ (12ην) Μαΐου, ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[4] Περὶ τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ βλέπε εἰς τὴν δʹ (4ην) Δεκεμβρίου ἐν τόμῳ IBʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[5] Περὶ τοῦ Ἁγίου Στεφάνου τοῦ Νέου τοῦ Ὁμολογητοῦ βλέπε εἰς τὴν κηʹ (28ην) Νοεμβρίου ἐν τόμῳ IΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[6] Ἡ Καισάρεια ἡ ἐν Βιθυνίᾳ ἦτο μικρὰ πόλις κειμένη πλησίον τῆς Προύσης, ἐκαλεῖτο δὲ καὶ Σμυρδάλεια ἢ Σμυρδιανή.

[7] Περὶ τοῦ Ἀναστασίου τούτου βλέπε εἰς τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ τῇ ιβʹ (12ῃ) τοῦ μηνὸς Μαΐου ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» καθὼς καὶ σχετικὴν ὑποσημείωσιν εἰς τὴν μνήμην τοῦ Ἁγίου Πατρὸς ἡμῶν Ἀναστασίου Ἀρχιεπισκόπου Ἱεροσολύμων, ἐν τόμῳ Βʹ, τῇ ιʹ (10ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου.

[8] Ὁ Ὅσιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης ἀντέστη τὸ πρῶτον εἰς τὸ παράνομον διαζύγιον καὶ τὸν ἐπακολουθήσαντα παράνομον δεύτερον γάμον τοῦ Κωνσταντίνου Ϛʹ υἱοῦ τῆς Εἰρήνης, μετὰ τῆς Θεοδότης ἐξαδέλφης αὐτοῦ τούτου τοῦ Θεοδώρου. Ὁ Θεόδωρος δὲν ἐδελεάσθη οὔτε ἀπὸ τὰς πλουσίας ὑποσχέσεις, οὔτε ἀπὸ τὰς ἀπειλὰς τοῦ βασιλέως, οὔτε ἀπὸ τὴν συγγένειαν αὐτοῦ μετὰ τῆς νέας βασιλίσσης, ἀλλ’ ἤλεγξε καὶ ἀφώρισε τὸν βασιλέα, διότι διαζευχθεὶς τὴν νόμιμον σύζυγόν του, τὴν Μαρίαν, τὴν ὁποίαν ἠνάγκασε νὰ γίνῃ Μοναχή, συνεζεύχθη τὴν θαλαμηπόλον τῆς μητρός του Θεοδότην. Συνεπείᾳ τούτου ἐξωρίσθη εἰς Θεσσαλονίκην τῷ 795, ὁπόθεν ἐπανῆλθεν εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν τῷ 797 μετὰ τὴν ἔκπτωσιν τοῦ βασιλέως Κωνσταντίνου. Τὸ δεύτερον ἀντέστη εἰς τὴν ὑπὸ τοῦ Πατριάρχου Νικηφόρου τοῦ Αʹ γενομένη ἀποκατάστασιν εἰς τὸ ἐκκλησιαστικὸν ἀξίωμα τοῦ Ἱερέως Ἰωσήφ, ὅστις, ἐπειδὴ παρανόμως καὶ ἄνευ ἀδείας Ἐπισκοπικῆς εἶχε τελέσει τὸν ἔκθεσμον γάμον τοῦ Κωνσταντίνου καὶ τῆς Θεοδότης, εἶχε καθαιρεθῆ ὑπὸ τοῦ Πατριάρχου Ταρασίου. Συνεπείᾳ τούτου ὁ Θεόδωρος ἐξωρίσθη εἴς τινα νῆσον ἐν τῇ Προποντίδι τῷ 809, ἐξ ἧς ἐπανέφερεν αὐτὸν τιμητικῶς εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν τῷ 811, ὁ Μιχαὴλ Αʹ ὁ Ραγκαβέ. Τὸ τρίτον ἀντέστη ὁ Θεόδωρος εἰς τὸν εἰκονομάχον Λέοντα Εʹ τὸν Ἀρμένιον καὶ ἐξωρίσθη εἰς διαφόρους τόπους, ὁπόθεν, μετὰ πενταετῆ περίπου ἐξορίαν, ἐπανῆλθεν εἰς Κωνσταντινούπολιν ἐπὶ Μιχαὴλ Βʹ τοῦ Τραυλοῦ.

[9] Κουροπαλάτης: φροντιστὴς τοῦ Παλατίου, ὑπασπιστὴς τῶν ἀνακτόρων.

[10] Ὁ Ἄχαρ ἦτο Ἰσραηλίτης ἐκ τῆς φυλῆς Ἰούδα, ὅστις, παρὰ τὴν αὐστηρὰν ἀπαγόρευσιν τοῦ Ἰησοῦ τοῦ Ναυῆ, λαβὼν λάφυρα ἀπὸ τὴν πρὸ ὀλίγου κυριευθεῖσαν ὑπὸ τῶν Ἰσραηλιτῶν Ἱεριχώ, τὴν ὁποίαν ὁ ἀρχηγὸς ἐκεῖνος τοῦ λαοῦ εἶχε κηρύξει «ἀνάθημα τῷ Κυρίῳ», ἀφιερωμένην δηλαδὴ εἰς τὸν Κύριον, ἐγένετο ἀφορμὴ σοβαρᾶς ἥττης τοῦ Ἰσραηλιτικοῦ λαοῦ, ἐφ’ ᾧ καὶ ὑπέστη τὸν διὰ λιθοβολισμοῦ θάνατον ἐν Ἀχώρ, νοτίως τῆς Ἱεριχοῦς (Ἰησ. Ναυῆ ϛʹ 15-18, ζʹ 12-6).