Ἀντελήφθη τότε τὴν ἐρώτησιν τοῦ Πατριάρχου ὁ βασιλεύς, ἵνα δὲ κάμῃ ἑλιγμόν, προφθάνει καὶ αὐτὸς τὰς τῶν ἐρωτώντων γλώσσας καὶ ἐπιβαλὼν σιγὴν διὰ τῆς χειρός, δὲν ἀπέτεινε τὸν λόγον πρὸς τὸν Πατριάρχην. Διότι ἔβλεπε τὸ βέλος ἐκ κυκλοτεροῦς τόξου κατ’ αὐτοῦ ἀφιέμενον καὶ καιρίως ἀπειλοῦν. Ὅθεν, ἐκφεύγων, ἐτράπη πρὸς ἄλλην κατεύθυνσιν καὶ ὑποκρινόμενος εἶπε πρὸς τὸ συγκεντρωθὲν πλῆθος· «Ἐγὼ μέν, ὦ παριστάμενοι, καὶ τὸ αὐτὸ δόγμα μὲ ὑμᾶς ἀκολουθῶ καὶ τὴν αὐτὴν μὲ ὑμᾶς πίστιν ἔχω». Ἐκβαλὼν δὲ ἐγκόλπιον εἰκονισμένον καὶ ἐπιδείξας, εἶπεν· «Ἰδοὺ καὶ τὰς ἁγίας Εἰκόνας προσκυνῶ καὶ ἀσπάζομαι· ἀλλὰ τώρα ἐξηγέρθησαν ἄνδρες τινὲς σοφοὶ καὶ πολὺ ἀφωσιωμένοι εἰς τὰ θεῖα, ζῶντες βίον ἀκηλίδωτον, τῶν ὁποίων τὴν ἀνεπίληπτον διαγωγὴν καὶ ἐγὼ ἐπιβεβαιῶ, διότι καλῶς τὰ κατ’ αὐτοὺς ἐξήτασα, οἵτινες λέγουσιν, ὅτι ἡ Πίστις τὴν ὁποίαν ἡμεῖς σεβόμεθα δὲν εἶναι ὀρθή, ἀλλ’ εἰδωλολατρικὴ κάπως καὶ πεπλανημένη, ἄλλην δὲ πίστιν, τὴν ὁποίαν, ἀφοῦ πολὺ ἠρεύνησαν, διέγνωσαν ὡς ὀρθήν. Ἐπιθυμῶ λοιπὸν νὰ παρουσιάσω τούτους ἐνώπιον ὑμῶν, ἵνα συνδιαλεχθῶμεν. Καὶ ἐὰν μὲν ἐκεῖνοι εὑρεθῶσι λέγοντες τὰ ὀρθότερα καὶ παρ’ ἡμῶν μέχρι τοῦδε ἀγνοούμενα, κατ’ ἀνάγκην εἰς τὰ ὑπὸ τούτων λεγόμενα θὰ ὑποταχθῶμεν καὶ ταῦτα θὰ ἀκολουθήσωμεν· ἐὰν δὲ ἡμεῖς εἴπωμεν τὰ ὀρθά, θὰ παραμείνωμεν εἰς ἐκεῖνα τὰ ὁποῖα παρελάβομεν».
Δὲν εἶχεν ἀκόμη τελειώσει τὰ λεγόμενα καὶ διαγνώσαντες οἱ Πατέρες, ὅτι ταῦτα ἦσαν ὑποκριτικὰ καὶ σκόπιμα, δὲν τὰ ἠνέχθησαν οὐδόλως, ἀλλὰ πάντες ὁμοῦ καὶ ὁ καθείς των χωριστὰ ἐφώναξαν· «Ἐννοήσαμεν τὴν ρᾳδιουργίαν, ὦ βασιλεῦ. Ἔχομεν πληροφορηθῆ τὰ τῆς ἀποκρυπτομένης καὶ ὑποκριτικῆς σκηνῆς. Εἰς μάτην ἐπιζητεῖς τὸν μεθ’ ἡμῶν διάλογον, μεταχειριζόμενος τὴν ἐξουσίαν, ἣν καὶ προετοιμάζεις ὡς συνεργὸν μετὰ τὴν ἧτταν τῶν ὁμοφρόνων σου. Ἀπηγορεύθη παρὰ τῶν Πατέρων ἡμῶν πᾶσα περὶ τούτου συζήτησις. Ὅτι προσκυνεῖται καὶ θὰ προσκυνῆται εἰς τοὺς αἰῶνας πᾶν θεῖον ἀποτύπωμα, οὐδεμία ἐπ’ αὐτοῦ ἐπιτρέπεται νὰ ἐγερθῇ ἀμφισβήτησις. Σύ, τῶν δημοσίων ὑποθέσεων μόνον ἐτάχθης ρυθμιστὴς καὶ κριτής, διὰ δὲ τὰ τοιαῦτα ζητήματα ἡ Ἐκκλησία καὶ μόνη εἶναι ἁρμοδία καὶ ὁ ταύτης Προκαθήμενος».