Βίος (κατὰ πλάτος) καὶ πολιτεία τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΝΙΚΗΤΑ Ἡγουμένου τῆς Μονῆς Μηδικίου.

καὶ τὴν διὰ βασιλικῆς χειρὸς ἀποκατάστασιν ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ τοῦ ἀνιέρου καὶ ἀσεβοῦς ἐκείνου Ἱερέως Ἰωσὴφ τοῦ τὸν ἄθεον γάμον ἱερολογήσαντος ἄνευ Ἐκκλησιαστικῆς ἐγκρίσεως, δι’ ὧν πράξεων μεγάλως, ὡς νομίζω, ἀντετάχθη εἰς τὸν Θεόν, (δὲν γνωρίζω δὲ ἂν ἔτυχεν εὐσπλαγχνίας, διὰ τήν ὡς λέγουσιν, φιλάνθρωπον αὐτοῦ χεῖρα πρὸς τοὺς ἔχοντας ἀνάγκην), ἀτίμως καὶ οὗτος ἐγκατέλειψε τὸν βίον, συλληφθεὶς αἰχμάλωτος ὑπὸ τῶν Βουλγάρων τῶν λεηλατούντων τὴν Θρᾴκην, ἀποκοπείσης ὑπὸ τοῦ ἄρχοντος αὐτῶν Κρούμου τῆς κεφαλῆς του, ἥτις κατήντησε παίγνιον εἰς τὰς χεῖρας ἐκείνων, αἰσχύνη δὲ καὶ ὄνειδος εἰς τὴν Αὐτοκρατορίαν τοῦ Βυζαντίου.

Ἀντ’ αὐτοῦ τότε, διὰ θείας ψήφου, ἀνῆλθεν εἰς τὸν θρόνον τοῦ Βυζαντίου, ὁ κατέχων τὸ ἀξίωμα τοῦ κουροπαλάτου [9] Μιχαὴλ Α’ ὁ Ραγκαβὲ (811-813) ὁ εὐσεβέστατος καὶ φιλανθρωπότατος, ὁ προστάτης τῆς ἀληθείας καὶ τῆς εἰρήνης ὑπέρμαχος καὶ τῶν ἐξορίστων νομιμώτατος ὑπερασπιστής. Ἀκόμη δὲ περισσότερον ὁ ἐκ τῆς ἐξορίας ἀνακαλέσας τόσον εὐλαβῶς τὸν ἀοίδιμον Θεόδωρον, ὁ τοῦ ἀνιέρου Ἰωσὴφ λίαν ἀξιέπαινος διώκτης, ὅστις ἐξ ὑπερβολικῆς ἑκουσίας ἁπλότητος καὶ εἰς ἀπόδειξιν εὐεργεσίας διώρισε τὸν Λέοντα τὸν Ἀρμένιον, τὸν μετέπειτα βασιλέα, στρατηγὸν πάσης Ἑῴας (Ἀνατολῆς). Ἐκεῖνος δέ, ἀσθενῶν διπλῆν ἀσθένειαν, διότι, ὡς εἶπε τις θερμὸς λάτρης τῶν θείων, δὲν εὑρίσκω ἁπλοῦν τὸ γένος τῶν Ἀρμενίων, ἐκμεταλλευθεὶς τὴν εὐκαιρίαν καὶ ὅλον τὸ στράτευμα ὑποτάξας ὑπὸ τὴν θέλησίν του μὲ τρόπους καλούς, ὑποσχέσεις, χρηματικὰ δῶρα καὶ προσφορὰς χρυσοῦ, ἐξύφανε συνωμοσίαν κατὰ τοῦ εὐεργέτου του, διὰ νὰ τοῦ ἁρπάσῃ τὸν θρόνον.

Ὅτε ὁ βασιλεὺς Μιχαὴλ ἐπληροφορήθη τὴν ραδιουργίαν καὶ ἀντελήφθη, ὅτι τὸ πραξικόπημα ἦτο ἀδύνατον νὰ ἀποφευχθῇ καὶ νὰ ἐμποδισθῇ ἡ παράνομος ἐπιθυμία καὶ ἐπιτυχία τοῦ σφετεριστοῦ, ὁ δὲ ἐμφύλιος πόλεμος θὰ κατέληγεν εἰς τὸ νὰ χυθῇ αἷμα χριστιανικώτατον, ὁ ὄντως φιλανθρωπότατος βασιλεὺς ἀποχωρεῖ ἑκουσίως τοῦ βασιλικοῦ θρόνου καὶ παραχωρεῖ τοῦτον εἰς τὸν τύραννον, ἵνα μὴ ἴδῃ διὰ τῶν ὀφθαλμῶν του νὰ στάξῃ αἷμα ὁμοφύλων. Ἀντὶ δὲ τῶν ἀνακτόρων ἀσπάζεται τὴν μετὰ τῶν Μοναχῶν στενωτάτην συμβίωσιν καὶ ἀντὶ τῆς βασιλικῆς πορφύρας προτιμᾷ τὸν ἐσχισμένον τρίχινον τῶν Μοναχῶν χιτωνίσκον καὶ τὴν προσφιλῆ εἰς τὸν Θεὸν ἡσυχίαν, ἐξασφαλίζων τὴν ἄφθαρτον τῶν οὐρανῶν Βασιλείαν, τῆς ὁποίας ἀναμφιβόλως θὰ ἔτυχε.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ Μονὴ τοῦ Μηδικίου εὑρίσκετο πλησίον τῆς Τριγλίας, τῶν σημερινῶν δηλαδὴ Μουδανιῶν τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, ὅπου εὑρίσκοντο καὶ αἱ Μοναὶ τοῦ Χηνολάκκου, τοῦ Βαθέος Ρύακος καὶ ἡ τῆς Πελεκητῆς, περὶ ἧς βλέπε ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελίδος 26.

[2] Ἐνταῦθα ὁ συγγραφεὺς ὑπαινίσεται τοὺς λεοντωνύμους εἰκονομάχους βασιλεῖς Λέοντα Γʹ, Λέοντα Δʹ καὶ Λέοντα Εʹ.

[3] Περὶ τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ βλέπε εἰς τὴν ιβʹ (12ην) Μαΐου, ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[4] Περὶ τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ βλέπε εἰς τὴν δʹ (4ην) Δεκεμβρίου ἐν τόμῳ IBʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[5] Περὶ τοῦ Ἁγίου Στεφάνου τοῦ Νέου τοῦ Ὁμολογητοῦ βλέπε εἰς τὴν κηʹ (28ην) Νοεμβρίου ἐν τόμῳ IΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[6] Ἡ Καισάρεια ἡ ἐν Βιθυνίᾳ ἦτο μικρὰ πόλις κειμένη πλησίον τῆς Προύσης, ἐκαλεῖτο δὲ καὶ Σμυρδάλεια ἢ Σμυρδιανή.

[7] Περὶ τοῦ Ἀναστασίου τούτου βλέπε εἰς τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ τῇ ιβʹ (12ῃ) τοῦ μηνὸς Μαΐου ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» καθὼς καὶ σχετικὴν ὑποσημείωσιν εἰς τὴν μνήμην τοῦ Ἁγίου Πατρὸς ἡμῶν Ἀναστασίου Ἀρχιεπισκόπου Ἱεροσολύμων, ἐν τόμῳ Βʹ, τῇ ιʹ (10ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου.

[8] Ὁ Ὅσιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης ἀντέστη τὸ πρῶτον εἰς τὸ παράνομον διαζύγιον καὶ τὸν ἐπακολουθήσαντα παράνομον δεύτερον γάμον τοῦ Κωνσταντίνου Ϛʹ υἱοῦ τῆς Εἰρήνης, μετὰ τῆς Θεοδότης ἐξαδέλφης αὐτοῦ τούτου τοῦ Θεοδώρου. Ὁ Θεόδωρος δὲν ἐδελεάσθη οὔτε ἀπὸ τὰς πλουσίας ὑποσχέσεις, οὔτε ἀπὸ τὰς ἀπειλὰς τοῦ βασιλέως, οὔτε ἀπὸ τὴν συγγένειαν αὐτοῦ μετὰ τῆς νέας βασιλίσσης, ἀλλ’ ἤλεγξε καὶ ἀφώρισε τὸν βασιλέα, διότι διαζευχθεὶς τὴν νόμιμον σύζυγόν του, τὴν Μαρίαν, τὴν ὁποίαν ἠνάγκασε νὰ γίνῃ Μοναχή, συνεζεύχθη τὴν θαλαμηπόλον τῆς μητρός του Θεοδότην. Συνεπείᾳ τούτου ἐξωρίσθη εἰς Θεσσαλονίκην τῷ 795, ὁπόθεν ἐπανῆλθεν εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν τῷ 797 μετὰ τὴν ἔκπτωσιν τοῦ βασιλέως Κωνσταντίνου. Τὸ δεύτερον ἀντέστη εἰς τὴν ὑπὸ τοῦ Πατριάρχου Νικηφόρου τοῦ Αʹ γενομένη ἀποκατάστασιν εἰς τὸ ἐκκλησιαστικὸν ἀξίωμα τοῦ Ἱερέως Ἰωσήφ, ὅστις, ἐπειδὴ παρανόμως καὶ ἄνευ ἀδείας Ἐπισκοπικῆς εἶχε τελέσει τὸν ἔκθεσμον γάμον τοῦ Κωνσταντίνου καὶ τῆς Θεοδότης, εἶχε καθαιρεθῆ ὑπὸ τοῦ Πατριάρχου Ταρασίου. Συνεπείᾳ τούτου ὁ Θεόδωρος ἐξωρίσθη εἴς τινα νῆσον ἐν τῇ Προποντίδι τῷ 809, ἐξ ἧς ἐπανέφερεν αὐτὸν τιμητικῶς εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν τῷ 811, ὁ Μιχαὴλ Αʹ ὁ Ραγκαβέ. Τὸ τρίτον ἀντέστη ὁ Θεόδωρος εἰς τὸν εἰκονομάχον Λέοντα Εʹ τὸν Ἀρμένιον καὶ ἐξωρίσθη εἰς διαφόρους τόπους, ὁπόθεν, μετὰ πενταετῆ περίπου ἐξορίαν, ἐπανῆλθεν εἰς Κωνσταντινούπολιν ἐπὶ Μιχαὴλ Βʹ τοῦ Τραυλοῦ.

[9] Κουροπαλάτης: φροντιστὴς τοῦ Παλατίου, ὑπασπιστὴς τῶν ἀνακτόρων.

[10] Ὁ Ἄχαρ ἦτο Ἰσραηλίτης ἐκ τῆς φυλῆς Ἰούδα, ὅστις, παρὰ τὴν αὐστηρὰν ἀπαγόρευσιν τοῦ Ἰησοῦ τοῦ Ναυῆ, λαβὼν λάφυρα ἀπὸ τὴν πρὸ ὀλίγου κυριευθεῖσαν ὑπὸ τῶν Ἰσραηλιτῶν Ἱεριχώ, τὴν ὁποίαν ὁ ἀρχηγὸς ἐκεῖνος τοῦ λαοῦ εἶχε κηρύξει «ἀνάθημα τῷ Κυρίῳ», ἀφιερωμένην δηλαδὴ εἰς τὸν Κύριον, ἐγένετο ἀφορμὴ σοβαρᾶς ἥττης τοῦ Ἰσραηλιτικοῦ λαοῦ, ἐφ’ ᾧ καὶ ὑπέστη τὸν διὰ λιθοβολισμοῦ θάνατον ἐν Ἀχώρ, νοτίως τῆς Ἱεριχοῦς (Ἰησ. Ναυῆ ϛʹ 15-18, ζʹ 12-6).