Βίος (κατὰ πλάτος) καὶ πολιτεία τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΝΙΚΗΤΑ Ἡγουμένου τῆς Μονῆς Μηδικίου.

Τοῦτο δὲ ἀποδεικνύεται ἐκ τῆς αὐξήσεως τοῦ πλήθους τῆς ἀδελφότητος, ἥτις πρότερον ἦτο ὀλιγάριθμος. Εἰς τοσοῦτον δὲ ὕψος προκοπῆς ἔφθασεν ὁ Ὅσιος Πατὴρ ἡμῶν Νικήτας, ὥστε νὰ ἀξιωθῇ καὶ τοῦ χαρίσματος τῶν προρρήσεων, ἀκόμη δὲ καὶ νὰ θαυματουργῇ, ὅταν ἤθελεν ἐπικαλεσθῆ τὸν Θεόν. Ἐπὶ τῶν λεγομένων μου μαρτυρίαν δίδει παιδίον ἀγρότου τινὸς ἐκ τῶν γειτνιαζόντων εἰς τὴν Μονήν, ἄλαλον ἐκ γενετῆς, τὸ ὁποῖον, διὰ μόνης τῆς προσευχῆς τοῦ Ὁσίου, ἀπέκτησε τὴν λαλιάν του. Ὁμοίως καὶ ὁ ὑπὸ τοῦ δαίμονος ἐνοχλούμενος Μοναχός, ὅστις ἔσπευδε νὰ εἰσέλθῃ εἰς τὸ κελλίον τοῦ Ὁσίου καὶ ἠμποδίζετο παρὰ τοῦ δαίμονος, ὁ ὁποῖος μετεβλήθη εἰς ὄφιν βλοσυρόν, φρικτὸν καὶ συρίττοντα καὶ ὅστις ἐπιτιμηθεὶς παρὰ τοῦ Ὁσίου, προγνωρίσαντος τοῦτο, ἐξηφανίσθη καὶ οὐδέποτε πλέον ἠνώχλησε τὸν Μοναχόν. Ἀλλὰ καὶ ἕτερος ἀνὴρ ἐπὶ πολλὰ ἔτη βασανιζόμενος ὑπὸ τοῦ σατανᾶ, ἐπλησίασε πρὸς τὸν πυλῶνα τῆς Μονῆς μετὰ κραυγῆς γοερᾶς καὶ μεγάλου σπαραγμοῦ. Ἐπικαλεσθεὶς δὲ τὸν Ὅσιον, εἶδε τοῦτον ὡσὰν ἐξερχόμενον μετὰ ράβδου καὶ τὸν δαίμονα, ὡς αἰθίοπα, ἐξ αὐτοῦ ἀποδιώκοντα καὶ στέλλοντα τοῦτον νὰ κατοικήσῃ εἰς ἔρημον τόπον.

Ἀλλὰ τίς ἡ ἀνάγκη νὰ διηγῆται τις κατὰ μέρος τὰ τοῦ Ὁσίου θαύματα; Ἀρκοῦσι τὰ λεχθέντα διὰ νὰ ἀποδείξωσι τὴν ἐντὸς τοῦ ἀνδρὸς ἐνοικοῦσαν Χάριν τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Διότι, μετὰ τὴν πρὸς Θεὸν μετάστασιν τοῦ τρισολβίου Πατρὸς Νικηφόρου, τοῦ τῆς Μονῆς Προεστῶτος, ὅτε ὁ Ὅσιος Νικήτας καὶ τὴν σφραγῖδα καὶ τὴν κλῆσιν τῆς ἡγουμενίας ἀπεδέχθη, τῇ ἐπιμονῇ τῆς ἀδελφότητος καὶ τοῦ ἁγιωτάτου Πατριάρχου Νικηφόρου Α’ (806-815), τοῦ κατὰ τὴν περίοδον ἐκείνην τὸν θρόνον τῆς Κωνσταντινουπόλεως κοσμοῦντος, δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ διηγηθῇ τις ὅσα ἔπραξε. Τότε, ὅτε καὶ ὁ Λέων Ε’ ὁ Ἀρμένιος (813-820), ἀναξίως παραλαβὼν τὰ σκῆπτρα τῆς βασιλείας, πάλιν ἀνενέωσεν, ὁ τρισκατάρατος τύραννος, τὴν αἵρεσιν τῆς εἰκονομαχίας, ἡ ὁποία ἐπὶ μακρὸν χρονικὸν διάστημα εἶχε κατασιγάσει καὶ τῆς ὁποίας πρῶτος ἔκαμεν ἀρχὴν ὁ τὸν Θεοδόσιον Γ’ τὸν Ἀδραμυττηνὸν (715-717) τυραννήσας καὶ ἀποστερήσας τῆς βασιλείας, Λέων Γ’ ὁ Ἴσαυρος (717-741). Ἡ νότιος αὕτη σαύρα, ἡ χαμερπής, ἡ ὁποία ἀνεσήκωσεν αἴφνης τὴν κεφαλήν, ἂν καὶ συχνάκις πρότερον ἀπέκρυπτε ταύτην εἰς τὰς ὀπάς. Ὁ ὑπερβολικῶς ὑποκρινόμενος πρότερον τὴν εὐσέβειαν καὶ κατόπιν τὴν ἀσέβειαν ἐξεμέσας καὶ πάλιν ὁ αὐτὸς καταπιὼν τὸν ἰδικόν του ἔμετον, ὡς κύων.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ Μονὴ τοῦ Μηδικίου εὑρίσκετο πλησίον τῆς Τριγλίας, τῶν σημερινῶν δηλαδὴ Μουδανιῶν τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, ὅπου εὑρίσκοντο καὶ αἱ Μοναὶ τοῦ Χηνολάκκου, τοῦ Βαθέος Ρύακος καὶ ἡ τῆς Πελεκητῆς, περὶ ἧς βλέπε ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελίδος 26.

[2] Ἐνταῦθα ὁ συγγραφεὺς ὑπαινίσεται τοὺς λεοντωνύμους εἰκονομάχους βασιλεῖς Λέοντα Γʹ, Λέοντα Δʹ καὶ Λέοντα Εʹ.

[3] Περὶ τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ βλέπε εἰς τὴν ιβʹ (12ην) Μαΐου, ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[4] Περὶ τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ βλέπε εἰς τὴν δʹ (4ην) Δεκεμβρίου ἐν τόμῳ IBʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[5] Περὶ τοῦ Ἁγίου Στεφάνου τοῦ Νέου τοῦ Ὁμολογητοῦ βλέπε εἰς τὴν κηʹ (28ην) Νοεμβρίου ἐν τόμῳ IΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[6] Ἡ Καισάρεια ἡ ἐν Βιθυνίᾳ ἦτο μικρὰ πόλις κειμένη πλησίον τῆς Προύσης, ἐκαλεῖτο δὲ καὶ Σμυρδάλεια ἢ Σμυρδιανή.

[7] Περὶ τοῦ Ἀναστασίου τούτου βλέπε εἰς τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ τῇ ιβʹ (12ῃ) τοῦ μηνὸς Μαΐου ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» καθὼς καὶ σχετικὴν ὑποσημείωσιν εἰς τὴν μνήμην τοῦ Ἁγίου Πατρὸς ἡμῶν Ἀναστασίου Ἀρχιεπισκόπου Ἱεροσολύμων, ἐν τόμῳ Βʹ, τῇ ιʹ (10ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου.

[8] Ὁ Ὅσιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης ἀντέστη τὸ πρῶτον εἰς τὸ παράνομον διαζύγιον καὶ τὸν ἐπακολουθήσαντα παράνομον δεύτερον γάμον τοῦ Κωνσταντίνου Ϛʹ υἱοῦ τῆς Εἰρήνης, μετὰ τῆς Θεοδότης ἐξαδέλφης αὐτοῦ τούτου τοῦ Θεοδώρου. Ὁ Θεόδωρος δὲν ἐδελεάσθη οὔτε ἀπὸ τὰς πλουσίας ὑποσχέσεις, οὔτε ἀπὸ τὰς ἀπειλὰς τοῦ βασιλέως, οὔτε ἀπὸ τὴν συγγένειαν αὐτοῦ μετὰ τῆς νέας βασιλίσσης, ἀλλ’ ἤλεγξε καὶ ἀφώρισε τὸν βασιλέα, διότι διαζευχθεὶς τὴν νόμιμον σύζυγόν του, τὴν Μαρίαν, τὴν ὁποίαν ἠνάγκασε νὰ γίνῃ Μοναχή, συνεζεύχθη τὴν θαλαμηπόλον τῆς μητρός του Θεοδότην. Συνεπείᾳ τούτου ἐξωρίσθη εἰς Θεσσαλονίκην τῷ 795, ὁπόθεν ἐπανῆλθεν εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν τῷ 797 μετὰ τὴν ἔκπτωσιν τοῦ βασιλέως Κωνσταντίνου. Τὸ δεύτερον ἀντέστη εἰς τὴν ὑπὸ τοῦ Πατριάρχου Νικηφόρου τοῦ Αʹ γενομένη ἀποκατάστασιν εἰς τὸ ἐκκλησιαστικὸν ἀξίωμα τοῦ Ἱερέως Ἰωσήφ, ὅστις, ἐπειδὴ παρανόμως καὶ ἄνευ ἀδείας Ἐπισκοπικῆς εἶχε τελέσει τὸν ἔκθεσμον γάμον τοῦ Κωνσταντίνου καὶ τῆς Θεοδότης, εἶχε καθαιρεθῆ ὑπὸ τοῦ Πατριάρχου Ταρασίου. Συνεπείᾳ τούτου ὁ Θεόδωρος ἐξωρίσθη εἴς τινα νῆσον ἐν τῇ Προποντίδι τῷ 809, ἐξ ἧς ἐπανέφερεν αὐτὸν τιμητικῶς εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν τῷ 811, ὁ Μιχαὴλ Αʹ ὁ Ραγκαβέ. Τὸ τρίτον ἀντέστη ὁ Θεόδωρος εἰς τὸν εἰκονομάχον Λέοντα Εʹ τὸν Ἀρμένιον καὶ ἐξωρίσθη εἰς διαφόρους τόπους, ὁπόθεν, μετὰ πενταετῆ περίπου ἐξορίαν, ἐπανῆλθεν εἰς Κωνσταντινούπολιν ἐπὶ Μιχαὴλ Βʹ τοῦ Τραυλοῦ.

[9] Κουροπαλάτης: φροντιστὴς τοῦ Παλατίου, ὑπασπιστὴς τῶν ἀνακτόρων.

[10] Ὁ Ἄχαρ ἦτο Ἰσραηλίτης ἐκ τῆς φυλῆς Ἰούδα, ὅστις, παρὰ τὴν αὐστηρὰν ἀπαγόρευσιν τοῦ Ἰησοῦ τοῦ Ναυῆ, λαβὼν λάφυρα ἀπὸ τὴν πρὸ ὀλίγου κυριευθεῖσαν ὑπὸ τῶν Ἰσραηλιτῶν Ἱεριχώ, τὴν ὁποίαν ὁ ἀρχηγὸς ἐκεῖνος τοῦ λαοῦ εἶχε κηρύξει «ἀνάθημα τῷ Κυρίῳ», ἀφιερωμένην δηλαδὴ εἰς τὸν Κύριον, ἐγένετο ἀφορμὴ σοβαρᾶς ἥττης τοῦ Ἰσραηλιτικοῦ λαοῦ, ἐφ’ ᾧ καὶ ὑπέστη τὸν διὰ λιθοβολισμοῦ θάνατον ἐν Ἀχώρ, νοτίως τῆς Ἱεριχοῦς (Ἰησ. Ναυῆ ϛʹ 15-18, ζʹ 12-6).