Βίος (κατὰ πλάτος) καὶ πολιτεία τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΝΙΚΗΤΑ Ἡγουμένου τῆς Μονῆς Μηδικίου.

Μετὰ δὲ ταῦτα ὁ Στέφανος, τὸ τῆς Βυζαντίδος καύχημα, ὁ τοῦ Αὐξεντίου ὀνομαζόμενος, διὰ τοῦ μαστιγίου τῶν λόγων αὐτοῦ πλήττων καιρίως τὴν βλάσφημον καὶ κοπρόφυρτον γλῶσσαν τοῦ ἀσεβεστάτου υἱοῦ τοῦ ἀσεβοῦς καὶ ἀσεβῶς βασιλεύσαντος καὶ πολλάκις κατὰ πρόσωπον τὰς περιστροφὰς τούτου ἀποπνίγων, ἐγνώρισε τέλος μαρτυρικόν [5]. Καὶ μετὰ τούτους ἄλλοι, πλεῖστοι τὸν ἀριθμὸν καὶ ἄριστοι κατὰ τὴν φρόνησιν, ἐτάχθησαν ὑπὲρ τῆς προσκυνήσεως τῶν σεπτῶν Εἰκόνων καὶ διὰ τὸν ἀγῶνα των τοῦτον ἐθανατώθησαν.

Τούτων τὸν τρόπον τοῦ βίου ἀκούων καὶ βλέπων ὁ Ὅσιος Πατὴρ ἡμῶν Νικήτας καὶ πρὸ τῆς ὁμολογίας του, πόσον δηλαδὴ ἦσαν καθαροί, πόσον ἠγάπων τὸ θεῖον, ἐξ οὗ καὶ διὰ πλείστων πνευματικῶν χαρισμάτων ἦσαν κεκοσμημένοι, ἀξιωθέντες νὰ προφητεύουν καὶ νὰ προβλέπωσι τὸ μέλλον καὶ ὅτι ἐδωρήθη εἰς αὐτοὺς καὶ ἡ χάρις τῶν ἰαμάτων, ἐξ αἰτίας δὲ τῆς εὐσεβείας των ἀπέθνῃσκον, ἤναψεν ἡ καρδία του ἐκ θείου ζήλου καὶ προσηύχετο κατὰ μόνας πρὸς τὸν Θεόν, ἵνα γίνῃ τέκνον τούτων καὶ μαθητής των καὶ παρομοίων μὲ ἐκείνους νὰ ἀξιωθῇ δωρεῶν. Διὰ τοῦτο καὶ δὲν ἀπέτυχε τῆς δεήσεώς του. Διότι καὶ τῆς χάριτος τῶν ἰαμάτων δὲν ἐστερήθη. Καίτοι δὲ ἔμεινε κρυπτόμενος ὑπὸ τὸν μόδιον, τὸν τῆς ὑπακοῆς, λέγω, ζυγόν, μὴ ἀναχθεὶς εἰς τὴν λυχνίαν τῆς ὁμολογίας, ὅμως, ὡς διὰ μέσου ὑαλίνων διαφραγμάτων ἐξέπεμπε τὸ φῶς τῶν θαυμάτων εἰς τοὺς ἔχοντας ἀνάγκην, διὰ τῆς προσευχῆς. Κατόπιν δὲ φθάσας εἰς ἀνδρείαν πνευματικὴν καὶ εἰς τὸν πρέποντα καιρὸν ἀναδειχθείς, ἐκοσμήθη καὶ διὰ τοῦ στεφάνου τῆς ὁμολογίας. Ἀλλ’ ἐπειδὴ τὰ κατορθώματα τοῦ ἀνδρὸς τούτου περιεγράψαμεν πρότερον κάπως ἀμυδρῶς, ἂς ἔλθωμεν τώρα, ἐπικαλούμενοι ὡς συνεργὸν τὴν θείαν Χάριν, νὰ περιγράψωμεν πλήρως τὰ περὶ αὐτοῦ, ἀρχόμενοι ἀπό τε τῆς γεννήσεως καὶ τῆς καταγωγῆς, ἵνα οὕτω φθάσωμεν εἰς τὴν τελείαν κατὰ τὸ δυνατὸν ἐξιστόρησιν τῆς πολιτείας αὐτοῦ.

Ἀσφαλῶς γνωρίζουσι πάντες ὅτι ἡ Καισάρεια ἡ ἐν Βιθυνίᾳ [6], ἦτο εἰς ἐξαιρετικὴν θέσιν ἔναντι τῶν πλησιοχώρων πόλεων καὶ τρόπον τινὰ διαφέρουσα καὶ διὰ τὴν ὀχύρωσίν της, ὡς πόλεως, διὰ τὴν ὡραιότητά της καὶ διὰ τὴν εὐκρασίαν τοῦ ἀέρος της καὶ διὰ τὴν κατὰ καιροὺς ἀφθονίαν τῶν καρπῶν της. Αὕτη ἐνεφάνισε καὶ ἀνέθρεψε τοὺς γονεῖς τοῦ Ὁσίου, οἵτινες ἦσαν, τρόπον τινά, ἄρχοντες τῆς πόλεως, ἐπιμελούμενοι τῆς δικαιοσύνης καὶ τῶν ἄλλων ἀρετῶν, εἰς δὲ τοὺς ἔχοντας ἀνάγκην διὰ πλουσίων χειρῶν προσέφερον, προτοῦ ζητηθῶσι.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ Μονὴ τοῦ Μηδικίου εὑρίσκετο πλησίον τῆς Τριγλίας, τῶν σημερινῶν δηλαδὴ Μουδανιῶν τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, ὅπου εὑρίσκοντο καὶ αἱ Μοναὶ τοῦ Χηνολάκκου, τοῦ Βαθέος Ρύακος καὶ ἡ τῆς Πελεκητῆς, περὶ ἧς βλέπε ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελίδος 26.

[2] Ἐνταῦθα ὁ συγγραφεὺς ὑπαινίσεται τοὺς λεοντωνύμους εἰκονομάχους βασιλεῖς Λέοντα Γʹ, Λέοντα Δʹ καὶ Λέοντα Εʹ.

[3] Περὶ τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ βλέπε εἰς τὴν ιβʹ (12ην) Μαΐου, ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[4] Περὶ τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ βλέπε εἰς τὴν δʹ (4ην) Δεκεμβρίου ἐν τόμῳ IBʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[5] Περὶ τοῦ Ἁγίου Στεφάνου τοῦ Νέου τοῦ Ὁμολογητοῦ βλέπε εἰς τὴν κηʹ (28ην) Νοεμβρίου ἐν τόμῳ IΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ὅτε οὗτος ἑορτάζεται.

[6] Ἡ Καισάρεια ἡ ἐν Βιθυνίᾳ ἦτο μικρὰ πόλις κειμένη πλησίον τῆς Προύσης, ἐκαλεῖτο δὲ καὶ Σμυρδάλεια ἢ Σμυρδιανή.

[7] Περὶ τοῦ Ἀναστασίου τούτου βλέπε εἰς τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ τῇ ιβʹ (12ῃ) τοῦ μηνὸς Μαΐου ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» καθὼς καὶ σχετικὴν ὑποσημείωσιν εἰς τὴν μνήμην τοῦ Ἁγίου Πατρὸς ἡμῶν Ἀναστασίου Ἀρχιεπισκόπου Ἱεροσολύμων, ἐν τόμῳ Βʹ, τῇ ιʹ (10ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου.

[8] Ὁ Ὅσιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης ἀντέστη τὸ πρῶτον εἰς τὸ παράνομον διαζύγιον καὶ τὸν ἐπακολουθήσαντα παράνομον δεύτερον γάμον τοῦ Κωνσταντίνου Ϛʹ υἱοῦ τῆς Εἰρήνης, μετὰ τῆς Θεοδότης ἐξαδέλφης αὐτοῦ τούτου τοῦ Θεοδώρου. Ὁ Θεόδωρος δὲν ἐδελεάσθη οὔτε ἀπὸ τὰς πλουσίας ὑποσχέσεις, οὔτε ἀπὸ τὰς ἀπειλὰς τοῦ βασιλέως, οὔτε ἀπὸ τὴν συγγένειαν αὐτοῦ μετὰ τῆς νέας βασιλίσσης, ἀλλ’ ἤλεγξε καὶ ἀφώρισε τὸν βασιλέα, διότι διαζευχθεὶς τὴν νόμιμον σύζυγόν του, τὴν Μαρίαν, τὴν ὁποίαν ἠνάγκασε νὰ γίνῃ Μοναχή, συνεζεύχθη τὴν θαλαμηπόλον τῆς μητρός του Θεοδότην. Συνεπείᾳ τούτου ἐξωρίσθη εἰς Θεσσαλονίκην τῷ 795, ὁπόθεν ἐπανῆλθεν εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν τῷ 797 μετὰ τὴν ἔκπτωσιν τοῦ βασιλέως Κωνσταντίνου. Τὸ δεύτερον ἀντέστη εἰς τὴν ὑπὸ τοῦ Πατριάρχου Νικηφόρου τοῦ Αʹ γενομένη ἀποκατάστασιν εἰς τὸ ἐκκλησιαστικὸν ἀξίωμα τοῦ Ἱερέως Ἰωσήφ, ὅστις, ἐπειδὴ παρανόμως καὶ ἄνευ ἀδείας Ἐπισκοπικῆς εἶχε τελέσει τὸν ἔκθεσμον γάμον τοῦ Κωνσταντίνου καὶ τῆς Θεοδότης, εἶχε καθαιρεθῆ ὑπὸ τοῦ Πατριάρχου Ταρασίου. Συνεπείᾳ τούτου ὁ Θεόδωρος ἐξωρίσθη εἴς τινα νῆσον ἐν τῇ Προποντίδι τῷ 809, ἐξ ἧς ἐπανέφερεν αὐτὸν τιμητικῶς εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν τῷ 811, ὁ Μιχαὴλ Αʹ ὁ Ραγκαβέ. Τὸ τρίτον ἀντέστη ὁ Θεόδωρος εἰς τὸν εἰκονομάχον Λέοντα Εʹ τὸν Ἀρμένιον καὶ ἐξωρίσθη εἰς διαφόρους τόπους, ὁπόθεν, μετὰ πενταετῆ περίπου ἐξορίαν, ἐπανῆλθεν εἰς Κωνσταντινούπολιν ἐπὶ Μιχαὴλ Βʹ τοῦ Τραυλοῦ.

[9] Κουροπαλάτης: φροντιστὴς τοῦ Παλατίου, ὑπασπιστὴς τῶν ἀνακτόρων.

[10] Ὁ Ἄχαρ ἦτο Ἰσραηλίτης ἐκ τῆς φυλῆς Ἰούδα, ὅστις, παρὰ τὴν αὐστηρὰν ἀπαγόρευσιν τοῦ Ἰησοῦ τοῦ Ναυῆ, λαβὼν λάφυρα ἀπὸ τὴν πρὸ ὀλίγου κυριευθεῖσαν ὑπὸ τῶν Ἰσραηλιτῶν Ἱεριχώ, τὴν ὁποίαν ὁ ἀρχηγὸς ἐκεῖνος τοῦ λαοῦ εἶχε κηρύξει «ἀνάθημα τῷ Κυρίῳ», ἀφιερωμένην δηλαδὴ εἰς τὸν Κύριον, ἐγένετο ἀφορμὴ σοβαρᾶς ἥττης τοῦ Ἰσραηλιτικοῦ λαοῦ, ἐφ’ ᾧ καὶ ὑπέστη τὸν διὰ λιθοβολισμοῦ θάνατον ἐν Ἀχώρ, νοτίως τῆς Ἱεριχοῦς (Ἰησ. Ναυῆ ϛʹ 15-18, ζʹ 12-6).