Τῇ ΚΘ’ (29ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων ΙΑΣΟΝΟΣ καὶ ΣΩΣΙΠΑΤΡΟΥ.

Ταῦτα ἀφοῦ ἤκουσεν ὁ βασιλεύς, καταληφθεὶς ὑπὸ θυμοῦ μέχρι μανίας, εἶπεν· «Ἐγὼ πολὺ συντόμως θέλω ἐξαφανίσει τὴν ἀνάμνησίν σου ἀπὸ τῆς γῆς, ἵνα μάθωσι πάντες, ὅτι εἰς ἄνθρωπον θνητὸν ἔχεις τὰς ἐλπίδας σου καὶ οὐχὶ εἰς Θεόν». Ὁ δὲ μακάριος Ἀντώνιος ἀπεκρίθη· «Θέλεις νὰ ἀντιληφθῇς ἰδίοις ὄμμασιν, ἀναιδέστατε καὶ ἀκάθαρτε κύον, ὅτι τὰ πάντα εἶναι δυνατὰ εἰς τὸν Θεόν μου; Ἰδού, βλέπε». Ἐνῷ δὲ πάντες ἔστρεψαν τὰ βλέμματα πρὸς αὐτόν, ἀναβλέψας οὗτος πρὸς τὸν οὐρανὸν εἶπε· «Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, πάταξον διὰ τῆς ρομφαίας Σου τοὺς ἀντιτασσομένους εἰς τὴν δύναμίν Σου, ὅπως καὶ διὰ τῆς πείρας πεισθῶσιν οἱ ἀπειθεῖς οὗτοι τὰ τῆς μεγαλωσύνης Σου καὶ τῆς Βασιλείας Σου». Εὐθὺς δὲ ὡς εἶπε ταῦτα, κρότος μέγας ἠκούσθη καὶ βροντὴ φοβερά, πῦρ δὲ ἔπεσεν ἐξ οὐρανοῦ ἐπὶ τοῦ παλατίου καὶ κατέκαυσε τὴν γυναῖκα καὶ τοὺς δύο υἱοὺς αὐτοῦ. Τότε φόβος μέγας κατέλαβεν ἅπαντας τοὺς ἐν τῇ πόλει, πολλοὶ δὲ ἕνεκα τοῦ σημείου τούτου ἐπίστευσαν εἰς τὸν Κύριον ἡμῶν Ἰησοῦν Χριστόν. Καὶ αὐτὸς ἀκόμη ὁ βασιλεύς, φοβηθεὶς σφόδρα, ἔφυγεν ἐκ τοῦ παλατίου αὐτοῦ. Μὴν ἐννοήσας δὲ ὁ ἄθλιος τὴν δύναμιν τοῦ Χριστοῦ, διότι εἶχεν ἐσκοτισμένον τὸν νοῦν ἐκ τῆς μέθης τοῦ διαβόλου, προσέταξε νὰ φέρουν συρόμενον ἐνώπιόν του τὸν θεῖον Ἀντώνιον.

Ὡς δὲ ὡδηγήθη ὁ Ἅγιος πρὸ αὐτοῦ, εἶπεν ὁ βασιλεὺς πρὸς τοὺς παρευρισκομένους· «Εἴδετε πῶς αἱ μαγεῖαι τοῦ παμπονήρου τούτου καὶ αὐτὰ τὰ νέφη προσήγγισαν;». Εἶπε τότε ὁ Ἅγιος Ἀντώνιος· «Τὰ νέφη τὴν προσταγὴν τοῦ Δεσπότου αὐτῶν ἐξετέλεσαν». Ὁ βασιλεὺς ἠρώτησε· «Λοιπὸν καὶ ἐπὶ τῶν νεφῶν σὺ κυριαρχεῖς;». Ἀπεκρίθη ὁ Ἅγιος· «Ὄχι ἐγώ, ἀλλὰ ὁ Κύριός μου Ἰησοῦς Χριστός, ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ τοῦ ζῶντος». Ἀποπειραθεὶς δὲ ἐν τῇ ὀργῇ του ὁ τύραννος νὰ ἁρπάσῃ τὸν μακάριον, ἵνα τὸν κατασπαράξῃ, ἐστάθη ἀνίκανος νὰ πράξῃ τοῦτο, διότι ἀμέσως αἱ χεῖρες του παρέλυσαν. Ἐν ἀπορίᾳ δὲ εὑρισκόμενος, ἔδωσε προσταγὴν νὰ ρίψουν τὸν Ἅγιον συρόμενον ἔξω τῆς πόλεως καὶ οὕτω νὰ ἀποκεφαλισθῇ. Ὁ δὲ γενναῖος Ἀντώνιος, μέλλων νὰ ἀπομακρυνθῇ τοῦ προσκαίρου τούτου βίου, προσηύχετο μετὰ δακρύων, λέγων· «Κύριε ὁ Θεὸς τῶν δούλων Σου Ἰάσονος καὶ Σωσιπάτρου, δέξου ἐν εἰρήνῃ τὸ πνεῦμα μου καὶ ἀνάπαυσόν με ἐν σκηναῖς τῶν Δικαίων Σου». Ἀμέσως τότε ἦλθε πρὸς αὐτὸν φωνὴ ἐξ οὐρανοῦ λέγουσα· «Χαῖρε Ἀντώνιε Ἀθλητά, καλῶς ἠγωνίσθης· μακάριος εἶσαι μεταξὺ τῶν ἀνθρώπων. Ἐλθὲ λοιπόν, ἵνα ἀναπαυθῇς εἰς τὴν ἡτοιμασμένην σοι δόξαν καὶ Βασιλείαν».


Ὑποσημειώσεις

[1] Τύμβος κυρίως ἐκαλεῖτο παρὰ τοῖς ἀρχαίοις ὁ λοφοειδὴς τάφος, ὁ σχηματισμένος ἐκ συσσωρευμένου πέριξ τοῦ τάφου χώματος. Ἐκαλεῖτο δὲ οὕτως καὶ ἡ ἐπιτύμβιος στήλη ἢ λίθος ὁ ἐπὶ τοῦ τάφου τιθέμενος, γενικώτερον δὲ ὁ τάφος.

[2] Ὁ Ναὸς οὗτος ὑπὸ τὸ ὄνομα τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρέου, ὡς εἶναι γνωστὸν ἀπὸ ἐγκώμιον εἰς τὸν Ἅγιον Ἀπόστολον Ἀνδρέαν, τὸ ὁποῖον ἐξεφώνησεν ἐν αὐτῷ ὁ τότε Ἀρχιεπίσκοπος Κερκύρας Ἀρσένιος, διετηρήθη ὡς εἶχε μέχρι τῶν μέσων τοῦ ΙΒʹ αἰῶνος. Ὀλίγον βραδύτερον καὶ πιθανώτατα ὑπερμεσοῦντος τοῦ αὐτοῦ ΙΒʹ αἰῶνος ὁ Ναὸς ἀνῳκοδομήθη ἐκ βάθρων, ὡς ἔχει νῦν, ὑπὸ τοῦ ἐν αὐτῷ ὑπηρετοῦντος ἐφημερίου Στεφάνου, μετωνομάσθη δὲ μετὰ τὴν ἀνοικοδόμησίν του ἐπ’ ὀνόματι τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων Ἰάσονος καὶ Σωσιπάτρου διὰ τοὺς ἐν αὐτῷ εὑρισκομένους τάφους τῶν Ἁγίων. Τοῦτο μαρτυρεῖται ἐκ δύο ἐπιγραφῶν ἐντετειχισμένων ἐπὶ τῆς δυτικῆς προσόψεως τοῦ Ναοῦ, ἑκατέρωθεν τῆς εἰσόδου. Ἐντὸς τοῦ Ναοῦ τούτου καὶ κάτωθεν τοῦ δεσποτικοῦ καὶ τοῦ διακονικοῦ, δεξιὰ καὶ ἀριστερὰ τῆς ὡραίας πύλης, σῴζονται μέχρι σήμερον οἱ τάφοι τῶν Ἁγίων.

Ὁ Ναὸς οὗτος τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων Ἰάσονος καὶ Σωσιπάτρου, ᾠκοδομημένος εἰς σχῆμα Ἑλληνικοῦ Σταυροῦ, διὰ μικροῦ θόλου καὶ τριῶν ἀρχαίων μονολίθων κιόνων κεκοσμημένος ἔσωθεν, παρουσιάζει ἐξαίρετον δεῖγμα μικρῶν Βυζαντινῶν Ἐκκλησιῶν, ὅστις μετὰ τοῦ εἰς τὸ χωρίον τῶν Νυμφῶν Ναοῦ τοῦ Ἐσταυρωμένου εἶναι οἱ μόνοι ἐν Κερκύρᾳ Ναοὶ οἱ ἄχρι τοῦδε διασῴζοντες τὸν Βυζαντινὸν ρυθμόν. Ἡ δὲ Μεγάλη Ἐκκλησία, τὴν ὁποίαν ἀνήγειρεν ὁ ἴδιος ὁ βασιλεὺς Σεβαστιανός, ταυτίζεται ἐκ τῆς λαϊκῆς παραδόσεως πρὸς τὴν σημερινὴν βασιλικὴν τῆς Παλαιοπόλεως Κερκύρας. Κατὰ τὴν παράδοσιν ταύτην ὁ Ναὸς οὗτος τιμώμενος ἐπ’ ὀνόματι τῆς Ἁγίας Κερκύρας, τῆς θυγατρὸς τοῦ βασιλέως Κερκυλλίνου, εἶναι θεματοφύλαξ πλουσίων θησαυρῶν κεκρυμμένων εἰς τὰς κατακόμβας αὐτοῦ, τῶν ὁποίων ἡ εἴσοδος εὑρίσκεται εἰς τὸ ἱερὸν τοῦ Ναοῦ τούτου.

[3] Πρόκειται κατὰ τὴν λαϊκὴν παράδοσιν περὶ τοῦ ἔτι καὶ νῦν σῳζομένου Ναοῦ τῆς Ἁγίας Κερκύρας, περὶ οὗ βλέπε ἐν τῇ ἀνωτέρω ὑποσημειώσει.