Τῇ ΚΘ’ (29ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων ΙΑΣΟΝΟΣ καὶ ΣΩΣΙΠΑΤΡΟΥ.

Ὁ Ἀντώνιος ὅμως οὐδόλως ἀπεκρίθη εἰς ταῦτα, ἀλλ’ ἐποίησε τὸ σημεῖον τοῦ Σταυροῦ εἰς τὸ πρόσωπον τοῦ τυράννου. Ὁ δὲ τύραννος, πληρωθεὶς ὑπὸ θυμοῦ, εὐθὺς ἐπρόσταξε νὰ ἀποκόψουν τὴν δεξιὰν χεῖρα τοῦ Ἀντωνίου. Τούτου δὲ γενομένου, λέγει ὁ βασιλεὺς πρὸς τὸν μακάριον τοῦτον· «Ποῦ εἶναι ὁ Θεὸς ἐκεῖνος τὸν ὁποῖον σέβεσαι; Ἐὰν αὐτὸς εἶχε τὴν δύναμιν νὰ σώσῃ τοὺς εἰς αὐτὸν πιστεύοντας, ὡς σὺ πλανώμενος πιστεύεις, ἀσφαλῶς θὰ ἤθελε σώσει καὶ σὲ τώρα ἀπὸ τὴν παροῦσαν ἀνάγκην σου. Ὁ δὲ Ἀντώνιος ἀπεκρίθη· «Γνώριζε, βασιλεῦ, ὅτι οὐδὲν εἶναι ἀδύνατον διὰ τὸν Θεόν μου, ἀλλὰ διὰ τῶν βασάνων τούτων θέλει νὰ μὲ ἀποπλύνῃ ἀπὸ τῶν πολλῶν μου ἁμαρτιῶν, τὰς ὁποίας ἐν ἀγνοίᾳ μου διέπραξα κατὰ τὸν μοχθηρὸν τοῦτον βίον, μὲ τὸ νὰ προσφέρω λατρείαν εἰς εἴδωλα κωφὰ καὶ ἀναίσθητα καὶ οὕτω διὰ τῆς ὑπομονῆς καὶ τῆς καρτερίας μου νὰ μοὶ ἀποδώσῃ τὸν στέφανον καταξιῶν με τῆς μερίδος τῶν σῳζομένων. Διότι αὐτὸς εἶναι μόνος Θεὸς ζῶν, ἀληθής, ἰσχυρός, ἐξουσιαστής, δημιουργὸς τῶν ὅλων καὶ σωτὴρ πάντων τῶν ἐπικαλουμένων Αὐτόν. Οἱ δὲ ἰδικοί σου θεοὶ εἶναι κωφὰ καὶ ἀναίσθητα βδελύγματα, καταφύγια ἀκαθάρτων δαιμονίων, μελλόντων νὰ παραδοθῶσιν εἰς τὸ αἰώνιον πῦρ ὁμοῦ μετὰ τῶν σεβομένων αὐτά, πρὸς τὰ ὁποῖα ὅμοιοι θέλουν γίνει οἱ κατασκευάζοντες αὐτὰ καὶ οἱ εἰς ταῦτα ἐμπιστευόμενοι».

Τότε ὁ βασιλεύς, πλήρης ὀργῆς, εἶπε· «Λοιπόν, ἐπειδὴ οὗτος νομίζει εὐδαίμονα καὶ λίαν ποθητὰ τὰ ὑπὸ τοῦ δῆθεν Ἀποστόλου τοῦ Ἐσταυρωμένου λεγόμενα, προστάσσω νὰ ἀποκοπῇ καὶ ἡ ἀριστερὰ αὑτοῦ χείρ, καὶ οἱ δύο πόδες του. Καὶ θὰ ἴδωμεν ἂν ἔλθῃ, ἵνα βοηθήσῃ αὐτὸν ὁ Θεὸς αὐτοῦ». Ἂν καὶ ὅμως ἐγένοντο τὰ προσταχθέντα μετὰ μεγίστης ταχύτητος, ἐν τούτοις ὁ Ἅγιος διετήρει τὴν αὐτὴν ὑπομονήν, συμπεριφερόμενος ὡς νὰ ἔπασχε δι’ ἀλλοτρίου σώματος. Ἄγγελος δὲ Κυρίου ἐμφανισθεὶς εἰς αὐτόν, τὸν ἐνεθάρρυνε παροτρύνων αὐτὸν θερμῶς νὰ ὑπομείνῃ ὀλίγον ἀκόμη. Ὁ δὲ μακάριος Ἀντώνιος πληρωθεὶς χαρᾶς προσηύχετο λέγων· «Εὐχαριστῶ σοι, Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, διότι κατηξιώθην νὰ πάσχω ταῦτα ὑπὲρ τοῦ ἁγίου ὀνόματός Σου καὶ διότι ἔδειξας τὰ ἐλέη σου εἰς ἐμὲ τὸν ἀνάξιον, ἀποστείλας τὸν Ἄγγελόν Σου ἵνα μὲ ἐνισχύσῃ, παρασχὼν εἰς ἐμὲ τὸν ἀνάξιον τὴν δύναμιν καὶ τὴν εὐψυχίαν νὰ καταλύσω τελείως, Δέσποτα, τὸ θράσος καὶ τὰς τέχνας τούτου τοῦ παρανόμου. Διότι ἔχω τὴν πεποίθησιν, ὅτι δὲν παραλείπεις βοηθῶν καὶ ἀντιλαμβανόμενος τοὺς ἐν παντὶ τόπῳ πρὸς Σὲ πιστεύοντας».


Ὑποσημειώσεις

[1] Τύμβος κυρίως ἐκαλεῖτο παρὰ τοῖς ἀρχαίοις ὁ λοφοειδὴς τάφος, ὁ σχηματισμένος ἐκ συσσωρευμένου πέριξ τοῦ τάφου χώματος. Ἐκαλεῖτο δὲ οὕτως καὶ ἡ ἐπιτύμβιος στήλη ἢ λίθος ὁ ἐπὶ τοῦ τάφου τιθέμενος, γενικώτερον δὲ ὁ τάφος.

[2] Ὁ Ναὸς οὗτος ὑπὸ τὸ ὄνομα τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρέου, ὡς εἶναι γνωστὸν ἀπὸ ἐγκώμιον εἰς τὸν Ἅγιον Ἀπόστολον Ἀνδρέαν, τὸ ὁποῖον ἐξεφώνησεν ἐν αὐτῷ ὁ τότε Ἀρχιεπίσκοπος Κερκύρας Ἀρσένιος, διετηρήθη ὡς εἶχε μέχρι τῶν μέσων τοῦ ΙΒʹ αἰῶνος. Ὀλίγον βραδύτερον καὶ πιθανώτατα ὑπερμεσοῦντος τοῦ αὐτοῦ ΙΒʹ αἰῶνος ὁ Ναὸς ἀνῳκοδομήθη ἐκ βάθρων, ὡς ἔχει νῦν, ὑπὸ τοῦ ἐν αὐτῷ ὑπηρετοῦντος ἐφημερίου Στεφάνου, μετωνομάσθη δὲ μετὰ τὴν ἀνοικοδόμησίν του ἐπ’ ὀνόματι τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων Ἰάσονος καὶ Σωσιπάτρου διὰ τοὺς ἐν αὐτῷ εὑρισκομένους τάφους τῶν Ἁγίων. Τοῦτο μαρτυρεῖται ἐκ δύο ἐπιγραφῶν ἐντετειχισμένων ἐπὶ τῆς δυτικῆς προσόψεως τοῦ Ναοῦ, ἑκατέρωθεν τῆς εἰσόδου. Ἐντὸς τοῦ Ναοῦ τούτου καὶ κάτωθεν τοῦ δεσποτικοῦ καὶ τοῦ διακονικοῦ, δεξιὰ καὶ ἀριστερὰ τῆς ὡραίας πύλης, σῴζονται μέχρι σήμερον οἱ τάφοι τῶν Ἁγίων.

Ὁ Ναὸς οὗτος τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων Ἰάσονος καὶ Σωσιπάτρου, ᾠκοδομημένος εἰς σχῆμα Ἑλληνικοῦ Σταυροῦ, διὰ μικροῦ θόλου καὶ τριῶν ἀρχαίων μονολίθων κιόνων κεκοσμημένος ἔσωθεν, παρουσιάζει ἐξαίρετον δεῖγμα μικρῶν Βυζαντινῶν Ἐκκλησιῶν, ὅστις μετὰ τοῦ εἰς τὸ χωρίον τῶν Νυμφῶν Ναοῦ τοῦ Ἐσταυρωμένου εἶναι οἱ μόνοι ἐν Κερκύρᾳ Ναοὶ οἱ ἄχρι τοῦδε διασῴζοντες τὸν Βυζαντινὸν ρυθμόν. Ἡ δὲ Μεγάλη Ἐκκλησία, τὴν ὁποίαν ἀνήγειρεν ὁ ἴδιος ὁ βασιλεὺς Σεβαστιανός, ταυτίζεται ἐκ τῆς λαϊκῆς παραδόσεως πρὸς τὴν σημερινὴν βασιλικὴν τῆς Παλαιοπόλεως Κερκύρας. Κατὰ τὴν παράδοσιν ταύτην ὁ Ναὸς οὗτος τιμώμενος ἐπ’ ὀνόματι τῆς Ἁγίας Κερκύρας, τῆς θυγατρὸς τοῦ βασιλέως Κερκυλλίνου, εἶναι θεματοφύλαξ πλουσίων θησαυρῶν κεκρυμμένων εἰς τὰς κατακόμβας αὐτοῦ, τῶν ὁποίων ἡ εἴσοδος εὑρίσκεται εἰς τὸ ἱερὸν τοῦ Ναοῦ τούτου.

[3] Πρόκειται κατὰ τὴν λαϊκὴν παράδοσιν περὶ τοῦ ἔτι καὶ νῦν σῳζομένου Ναοῦ τῆς Ἁγίας Κερκύρας, περὶ οὗ βλέπε ἐν τῇ ἀνωτέρω ὑποσημειώσει.