Τῇ ΚΘ’ (29ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων ΙΑΣΟΝΟΣ καὶ ΣΩΣΙΠΑΤΡΟΥ.

Ἰδοῦσα ἡ Ἁγία ἑαυτὴν οὕτω περιτετυλιγμένην διὰ τοῦ ἰδίου αὐτῆς αἵματος, ἐβόησε διὰ φωνῆς λεπτοτάτης· «Εὐχαριστῶ σοι, Κύριε μου Ἰησοῦ Χριστέ, διότι μὲ κατηξίωσας σήμερον νὰ λάβω τὸ διὰ τοῦ αἵματος Βάπτισμα. Ἐνίσχυσόν με λοιπόν, ἵνα περατώσω τὸν δρόμον μου». Ὁ δὲ ἄρχων ἐπέμεινε, λέγων πρὸς τὴν Μάρτυρα· «Ἐγκατάλειψον τὰς μωρὰς ταύτας καὶ ματαίας κενολογίας καὶ πρόσελθε ἵνα θυσιάσῃς πρὸς τοὺς θεούς. Ἐλθὲ δὲ εἰς γάμον μετ’ ἀνδρὸς καὶ γενοῦ κληρονόμος τῆς βασιλείας τοῦ πατρός σου καὶ μὴ ἐξαπατᾶσαι ἀπὸ τὰς διδασκαλίας τῶν Χριστιανῶν, προξενοῦσα οὕτω λύπην εἰς τὸν πατέρα σου καὶ ἐντροπὴν εἰς ὁλόκληρον τὸ γένος σου. Μὴ θελήσῃς σύ, τόσον ὡραία νέα, νὰ ὑποστῇς τὸν θάνατον τῶν κακούργων». Ἀλλ’ ἡ Ἁγία παρθένος ἀπήντησε μετὰ θάρρους· «Ἐγώ, ὦ δικαστά, ἔχουσα ἐν οὐρανοῖς Νυμφίον ἀθάνατον, τὸν αἰώνιον Βασιλέα, δὲν δέχομαι οὔτε θεοὺς νεκροὺς πλέον νὰ λατρεύσω, οὔτε μετὰ φθαρτοῦ ἀνδρὸς νὰ συνοικήσω. Τῆς δὲ προσκαίρου βασιλείας τὴν δόξαν οὐδόλως ἐπιζητῶ· ὁπλίσθητι λοιπόν, κατασκεύασον τὸν τροχόν, ἄναψον τὸ πῦρ, ἑτοίμασον τὸν σίδηρον, ἄνοιξον τὸν λάκκον, συμφωνοῦντος μετὰ σοῦ καὶ τοῦ πατρός μου. Ἐγώ, καθὼς βλέπεις, καὶ γυνὴ καὶ μόνη καὶ γυμνὴ καὶ ξένη τοῦ κόσμου τούτου εἶμαι, ἓν μόνον ὅπλον κατέχουσα, τὸν Χριστόν μου καὶ Θεόν, τὸ ὁποῖον οὔτε διὰ τῶν πληγῶν θραύεται, οὔτε διὰ τοῦ σιδήρου τεμαχίζεται, οὔτε διὰ τοῦ πυρὸς κατακαίεται».

Ταῦτα ἀκούσας ὁ ἀσεβὴς ἔπαρχος καὶ ἐννοήσας, ὅτι δὲν δύναται νὰ μεταβάλῃ τὴν γνώμην τῆς κόρης, ἔκλεισεν αὐτὴν εἰς τὴν φυλακὴν καὶ μεταβὰς ταχέως πρὸς τὸν βασιλέα εἶπε πρὸς αὐτόν· «Ἂς γνωρίζῃ ὁ θειότης σου, ὦ βασιλεῦ, ὅτι εἰς βαρεῖαν πλάνην περιέπεσεν ἡ θυγάτηρ σου. Διότι εὐκολώτερον εἶναι νὰ ἁπαλύνῃ κανεὶς σίδηρον, παρὰ νὰ μεταβάλῃ τὴν γνώμην ἐκείνης». Ἐπὶ τῷ ἀκούσματι τούτῳ ἐθυμώθη σφόδρα ὁ βασιλεὺς καὶ εὐθὺς διέταξε τὸν ἔπαρχον νὰ ἀποστείλῃ εἰς τὴν φυλακὴν αἰθίοπά τινα, φοβερώτατον κατὰ τὴν μορφήν, εὐμεγέθη καὶ περιβόητον διὰ τὰς ἀσωτίας του, ἵνα διαφθείρῃ τὴν Ἁγίαν παρθένον. Προνοίᾳ τότε τοῦ Πανσόφου Θεοῦ ἄρκτος ἄγνωστον πόθεν ἐλθοῦσα, ἐστάθη εἰς τὴν εἴσοδον τῆς φυλακῆς ὡς ἀσφαλὴς φρουρὸς τῆς παρθενίας της. Ὁ δὲ αἰθίοψ εὐθὺς ὡς ἀπεστάλη ἔτρεχε χαίρων πρὸς τὴν φυλακήν· ἀλλὰ προτοῦ ἐγγίσῃ τὴν θύραν, ἐπετέθη κατ’ αὐτοῦ ἡ ἄρκτος μετὰ φοβεροῦ βρυχηθμοῦ, καὶ ρίψασα αὐτὸν κατὰ γῆς ἤρχισε νὰ τὸν κατασπαράττῃ κατατρώγουσα αὐτὸν διὰ τῶν ὀδόντων της.


Ὑποσημειώσεις

[1] Τύμβος κυρίως ἐκαλεῖτο παρὰ τοῖς ἀρχαίοις ὁ λοφοειδὴς τάφος, ὁ σχηματισμένος ἐκ συσσωρευμένου πέριξ τοῦ τάφου χώματος. Ἐκαλεῖτο δὲ οὕτως καὶ ἡ ἐπιτύμβιος στήλη ἢ λίθος ὁ ἐπὶ τοῦ τάφου τιθέμενος, γενικώτερον δὲ ὁ τάφος.

[2] Ὁ Ναὸς οὗτος ὑπὸ τὸ ὄνομα τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρέου, ὡς εἶναι γνωστὸν ἀπὸ ἐγκώμιον εἰς τὸν Ἅγιον Ἀπόστολον Ἀνδρέαν, τὸ ὁποῖον ἐξεφώνησεν ἐν αὐτῷ ὁ τότε Ἀρχιεπίσκοπος Κερκύρας Ἀρσένιος, διετηρήθη ὡς εἶχε μέχρι τῶν μέσων τοῦ ΙΒʹ αἰῶνος. Ὀλίγον βραδύτερον καὶ πιθανώτατα ὑπερμεσοῦντος τοῦ αὐτοῦ ΙΒʹ αἰῶνος ὁ Ναὸς ἀνῳκοδομήθη ἐκ βάθρων, ὡς ἔχει νῦν, ὑπὸ τοῦ ἐν αὐτῷ ὑπηρετοῦντος ἐφημερίου Στεφάνου, μετωνομάσθη δὲ μετὰ τὴν ἀνοικοδόμησίν του ἐπ’ ὀνόματι τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων Ἰάσονος καὶ Σωσιπάτρου διὰ τοὺς ἐν αὐτῷ εὑρισκομένους τάφους τῶν Ἁγίων. Τοῦτο μαρτυρεῖται ἐκ δύο ἐπιγραφῶν ἐντετειχισμένων ἐπὶ τῆς δυτικῆς προσόψεως τοῦ Ναοῦ, ἑκατέρωθεν τῆς εἰσόδου. Ἐντὸς τοῦ Ναοῦ τούτου καὶ κάτωθεν τοῦ δεσποτικοῦ καὶ τοῦ διακονικοῦ, δεξιὰ καὶ ἀριστερὰ τῆς ὡραίας πύλης, σῴζονται μέχρι σήμερον οἱ τάφοι τῶν Ἁγίων.

Ὁ Ναὸς οὗτος τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων Ἰάσονος καὶ Σωσιπάτρου, ᾠκοδομημένος εἰς σχῆμα Ἑλληνικοῦ Σταυροῦ, διὰ μικροῦ θόλου καὶ τριῶν ἀρχαίων μονολίθων κιόνων κεκοσμημένος ἔσωθεν, παρουσιάζει ἐξαίρετον δεῖγμα μικρῶν Βυζαντινῶν Ἐκκλησιῶν, ὅστις μετὰ τοῦ εἰς τὸ χωρίον τῶν Νυμφῶν Ναοῦ τοῦ Ἐσταυρωμένου εἶναι οἱ μόνοι ἐν Κερκύρᾳ Ναοὶ οἱ ἄχρι τοῦδε διασῴζοντες τὸν Βυζαντινὸν ρυθμόν. Ἡ δὲ Μεγάλη Ἐκκλησία, τὴν ὁποίαν ἀνήγειρεν ὁ ἴδιος ὁ βασιλεὺς Σεβαστιανός, ταυτίζεται ἐκ τῆς λαϊκῆς παραδόσεως πρὸς τὴν σημερινὴν βασιλικὴν τῆς Παλαιοπόλεως Κερκύρας. Κατὰ τὴν παράδοσιν ταύτην ὁ Ναὸς οὗτος τιμώμενος ἐπ’ ὀνόματι τῆς Ἁγίας Κερκύρας, τῆς θυγατρὸς τοῦ βασιλέως Κερκυλλίνου, εἶναι θεματοφύλαξ πλουσίων θησαυρῶν κεκρυμμένων εἰς τὰς κατακόμβας αὐτοῦ, τῶν ὁποίων ἡ εἴσοδος εὑρίσκεται εἰς τὸ ἱερὸν τοῦ Ναοῦ τούτου.

[3] Πρόκειται κατὰ τὴν λαϊκὴν παράδοσιν περὶ τοῦ ἔτι καὶ νῦν σῳζομένου Ναοῦ τῆς Ἁγίας Κερκύρας, περὶ οὗ βλέπε ἐν τῇ ἀνωτέρω ὑποσημειώσει.