Σελίδα 19 από 19
Ἄλλος πάλιν Μάρτυς, κατὰ τὸν καιρὸν τοῦ Δεκίου, ἐδάγκασε τὴν γλῶσσάν του καὶ ἀποκόψας τεμάχιον ἐξ αὐτῆς τὸ ἔπτυσε ὁμοῦ μὲ τὸ αἷμα εἰς τὸ πρόσωπον τῆς πόρνης, ἡ ὁποία ἐκοίτετο ἐπάνω του καὶ τὸν παρεκίνει νὰ ἁμαρτήσῃ μετ’ αὐτῆς. Αὐτὸ ἔκαμεν ὁ ἀήττητος, ἐπειδὴ δὲν ἠδύνατο μὲ ἄλλον τρόπον νὰ ἀπαλλαγῇ ἀπὸ τὸν κίνδυνον, διότι τὸν εἶχε δεδεμένον ὁ δυσσεβὴς βασιλεὺς ὑπτίως (ἀνάσκελα) εἰς τὸ κρεβάτι ὁλόγυμνον, ἡ δὲ γυνὴ ὁμοίως γυμνὴ τὸν ἠρέθιζεν εἰς τὴν πορνείαν μὲ ἀναισχυντίαν ἡ ἄσεμνος. Ὅθεν μὴ ἔχων ὁ Ἅγιος ἄλλην βοήθειαν, ἔκοψε τὴν γλῶσσαν, ὡς ἄνωθεν εἴπομεν, καὶ μὲ τὸν πόνον ἐκεῖνον ἐλυτρώθη ἀπὸ τὸν κίνδυνον [3].
Ἂς δαμάσῃ λοιπὸν ἕκαστος τὴν σάρκα, καθὼς τὸν φωτίσῃ ὁ Κύριος, μὲ νηστείας, ἀγρυπνίας καὶ ἄλλας σκληραγωγίας, ὡς δύναται. Ἵνα μὲ τὸν ὀλίγον τοῦτον πόνον λυτρωθῇ τῆς αἰωνίου κολάσεως καὶ ἀξιωθῇ τῆς ἀνεκφράστου ἀγαλλιάσεως ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ τῷ Κυρίῳ ἡμῶν. ᾯ πρέπει δόξα, τιμὴ καὶ προσκύνησις σὺν τῷ ἀνάρχῳ αὐτοῦ Πατρί, καὶ τῷ Παναγίῳ καὶ ἀγαθῷ καὶ ζωοποιῷ αὑτοῦ Πνεύματι, πάντοτε νῦν καὶ ἀεί, καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν.
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
Ὑποσημειώσεις
[1] Στακτή· ἀπόσταγμα, ἐκ τοῦ στάζω. Ὠνομάζετο δὲ στακτὴ εἶδος τι εὐώδους ρητίνης ἀπορρεούσης αὐτομάτως ἐκ δένδρου καλουμένου στύραξ (Styrax officinalis) καὶ φυομένου δίκην βάτου ἐπὶ τῶν λόφων τῆς Γαλιλαίας, ἐπὶ τοῦ ὄρους Θαβὼρ καὶ ἐπὶ τοῦ Καρμήλου. Τὰ φύλλα τοῦ στύρακος εἶναι ἀπὸ μὲν τῆς μιᾶς πλευρᾶς λευκὰ ἀπὸ δὲ τῆς ἑτέρας πράσινα καὶ εὐωδιάζοντα. Ἀνθίζει δὲ ὁ στύραξ κατὰ τὸν Μάρτιον, τὰ δὲ ἄνθη αὐτοῦ, εὐωδιάζοντα ἀρρήτως, κατακοσμοῦν ὅλους τοὺς κλώνους του, εἶναι δὲ ὅμοια τῶν πορτοκαλεῶν. Ἡ στακτὴ εἶναι ἓν ἐκ τῶν στοιχείων τοῦ ἱεροῦ θυμιάματος, ὅπερ παρήγγειλεν ὁ Θεὸς εἰς τὸν Μωϋσῆν, ἵνα κατασκευάσῃ καὶ προσφέρῃ εἰς τὴν Σκηνὴν τοῦ Μαρτυρίου· «Καὶ εἶπε Κύριος πρὸς Μωϋσῆν· λάβε σεαυτῷ ἡδύσματα, στακτὴν … καὶ θήσεις ἀπέναντι τῶν μαρτυρίων ἐν τῇ Σκηνῇ τοῦ Μαρτυρίου» (Ἐξ. λʹ 34-36).
[2] Τερέβινθος· εἶδος ἀρωματώδους ρητίνης ἀπορρεούσης ἐκ τῆς τερεβίνθου, δένδρου φυομένου εἰς Παλαιστίνην καὶ ἄλλας παραμεσογείους χώρας.
[3] Βλέπε περὶ τούτου ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ αʹ (1ῃ) τοῦ μηνὸς Μαΐου.