Λόγος εἰς τὴν Τετραήμερον ΕΓΕΡΣΙΝ τοῦ ΛΑΖΑΡΟΥ ἐκ τοῦ «Θησαυροῦ» Δαμασκηνοῦ Ὑποδιακόνου τοῦ Στουδίτου, τοῦ μετέπειτα Ἐπισκόπου Λιτῆς καὶ Ρενδίνης καὶ εἶτα Μητροπολίτου Ναυπάκτου καὶ Ἄρτης, διεσκευασμένος κατὰ τὴν φράσιν.

Διὰ τὸ ἐπιθυμητικὸν τοῦ Κυρίου ὁ Εὐαγγελιστὴς Λουκᾶς λέγει, ὅτι, ὅταν ἐπῆγαν οἱ Ἀπόστολοι καὶ ἡτοίμασαν τὸ Πάσχα, ἐκάθισε καὶ ὁ Χριστὸς μετ’ αὐτῶν· «Καὶ ὅτε ἐγένετο ἡ ὥρα, ἀνέπεσε, καὶ οἱ δώδεκα Ἀπόστολοι σὺν αὐτῷ καὶ εἶπε πρὸς αὐτούς. Ἐπιθυμίᾳ ἐπεθύμησα τοῦτο τὸ Πάσχα φαγεῖν μεθ’ ὑμῶν πρὸ τοῦ με παθεῖν» (Λουκ. κβ’ 14-15). ἀκούεις; Εἶχε καὶ ὁ Χριστὸς ἐπιθυμίαν τοῦ καλοῦ.

Διὰ δὲ τὸ τοῦ Κυρίου λογιστικὸν ὅλοι οἱ Εὐαγγελισταὶ μαρτυροῦν. Καὶ προφορικὸς μὲν λόγος Αὐτοῦ εἶναι ἐκεῖνος, διὰ τὸν ὁποῖον λέγουν ἐπὶ παραδείγματι, ὅτι καθήμενος ἐδίδασκε τοὺς Ἀποστόλους (Ματθ. ε’ 1-2 καὶ ἀλλαχοῦ)· ὅπως ὅταν λέγῃ· «Λάζαρε, δεῦρο ἔξω» (Ἰωάν. ια’ 43)· ὅπως τὸ «Πάτερ… δόξασόν σου τὸν Υἱόν» (Ἰωάν. ιζ’ 1) καὶ ὅλα ὃσα εἶπεν ὁ Χριστός. Ἐνδιάθετος δὲ λόγος εἶναι ὅπως ἐκεῖνος τὸν ὁποῖον ἔλεγεν ὁ Χριστὸς προσευχόμενος καὶ κανεὶς δὲν τὸν ἤκουεν. Ὅλα λοιπὸν τὰ ἀνθρώπινα ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστὸς εἶχε, μόνον ἁμαρτίαν δὲν ἔπραξε, οὔτε ψεῦδος ὡμίλησε ποτέ· τὰ δὲ ἄλλα πάντα εἶχεν ὡς τέλειος ἄνθρωπος. Καὶ ἐλυπήθη καὶ ἐδάκρυσε καὶ ἐπεριπάτησε καὶ ἐπείνασε καὶ ἐδίψησε καὶ ἵδρωσε ταῦτα δὲ κατὰ τὴν ἀνθρωπότητα. Κατὰ δὲ τὴν Θεότητα πάλιν ἔκαμε τὰ θαύματα, νεκροὺς ἀνέστησε, τυφλοὺς ὠμμάτωσε καὶ ἄλλα θαύματα περισσότερα ἔκαμε, τὰ ὁποῖα περιττὸν εἶναι νὰ διηγούμεθα σήμερον. Διὰ νὰ πληροφορηθῆτε δὲ τὴν ἀλήθειαν, ἀκούσατε τὸ σημερινὸν Εὐαγγέλιον, διότι τοῦτο καὶ περὶ τῶν ἀνθρωπίνων τοῦ Κυρίου ἰδιοτήτων διδάσκει ἡμᾶς καὶ περὶ τῆς Θεότητος αὐτοῦ ὁμιλεῖ. Καὶ ἀνθρώπιναι μὲν ἰδιότητες εἶναι ὅπως τὸ δάκρυον, τὸ ὁποῖον ἐξέχεεν, ὅπως τὸ ἐρώτημα, τὸ ὁποῖον ἀπηύθυνε: «Ποῦ τεθείκατε αὐτόν;» (Ἰωάν. ια’ 34). Τῆς Θεότητος δὲ ἰδιότητες εἶναι ὅπως ἡ διόρασις ἐκείνη τὴν ὁποίαν εἶχεν ὅταν εἶπεν· «Λάζαρος ὁ φίλος ἡμῶν κεκοίμηται» (Ἰωάν. ια’ 11)· καὶ ὅπως ἡ δεσποτικὴ προσταγή· «Λάζαρε, δεῦρο ἔξω» (Ἰωάν. ια’ 43). Ἵνα ὅμως καταλεπτῶς μάθετε τὰ τῆς ἁγίας ἑορτῆς, διὰ τὴν ὁποίαν συνήχθητε σήμερον, ἂς ὁμιλήσωμεν περὶ αὐτῆς καὶ πολλὴν θέλετε λάβει τὴν ὠφέλειαν.

Φανερὸν εἶναι, εὐλογημένοι Χριστανοί, διὰ ποίαν αἰτίαν συνήχθητε σήμερον εἰς τὴν Ἐκκλησίαν, πλὴν καὶ ἐγὼ νὰ εἴπω. Λάζαρος ὁ φίλος τοῦ Χριστοῦ, αὐτὸς μᾶς ἐκάλεσε σήμερον νὰ ἑορτάσωμεν, μᾶλλον δὲ ἡ ἔγερσίς του αὐτὴ συνήγαγεν ἡμᾶς, διὰ νὰ ἴδωμεν μυστήριον καὶ θαῦμα Θεοῦ.