Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ Κυριακῇ δευτέρᾳ τῶν Νηστειῶν, μνήμην ἐπιτελοῦμεν τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ τοῦ Θαυματουργοῦ Ἀρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης, τοῦ Παλαμᾶ, διαπρέψαντος ἐν ἔτει ἀπὸ Χριστοῦ ͵ατμ’ (1340).

Διότι τόσην εὐτέλειαν ἔδειξεν εἰς ὅλα του τὰ ἐνδύματα καὶ τόσον ἤλλαξε τὴν πολιτείαν του καὶ ὅλα τὰ ἤθη του καὶ αὐτὰ τὰ ἐξωτερικὰ φαινόμενα, ὥστε πολλάκις ἐνόμισάν τινες ὅτι ἔχασε τὰς φρένας του. Ἀλλ’ ὁ γενναῖος ἐκεῖνος δὲν ἔβαλεν οὐδόλως εἰς τὸν νοῦν του τὴν ἀτιμίαν καὶ καταισχύνην ταύτην. Εἰς δὲ τὴν ἐγκράτειαν καὶ τὴν νηστείαν τόσον προθύμως ἐδόθη, ὥστε μὲ ἄρτον μόνον καὶ ὕδωρ ἱκανοποίει τὴν ἀνάγκην τοῦ σώματος, ἀποφεύγων καὶ κατὰ ταῦτα τὸν χορτασμόν. Ὁμοίως δὲ καὶ διὰ πᾶσαν ἄλλην ἀρετὴν ἠγωνίζετο καθ’ ὑπερβολήν. Φθάσας δὲ εἰς τὸ εἰκοστὸν ἔτος τῆς ἡλικίας του, τοιαύτην μετερχόμενος πολιτείαν, οὔτε εἰς τὰς παρακλήσεις τοῦ βασιλέως ὑπήκουσεν, οὔτε εἰς τὰς μεγάλας ὑποσχέσεις ἀπέβλεψεν, ἀλλ’ ἀφ’ οὗ κατέπεισεν ὅλους τοῦ οἴκου του καὶ τοὺς πλησιεστέρους συγγενεῖς του καὶ τοὺς πλέον καλοπροαιρέτους δούλους των, νὰ δεχθοῦν τὸ Ἀγγελικὸν Σχῆμα καὶ τοὺς ἐγκατέστησεν εἰς Μοναστήρια, ἀνεχώρησεν ἀπὸ τὴν Κωνσταντινούπολιν μὲ τοὺς ἀδελφούς του καὶ πηγαίνων εἰς τὸ Ἅγιον Ὄρος ἔμεινεν εἰς τὴν Λαύραν τοῦ Βατοπαιδίου ὑποταχθεὶς εἰς τὸν θεῖον Νικόδημον (ὅστις ἦτο θαυμάσιος ἡσυχαστὴς καὶ ἔλαμπε κατά τε πρᾶξιν καὶ θεωρίαν), ἐκεῖ δὲ ἔλαβε καὶ τὸ Ἀγγελικὸν σχῆμα. Ἀφοῦ δὲ ἔγινε Μοναχὸς ὁ Ἅγιος πόσον ἠγωνίσθη καὶ πόσον ἐπροχώρησεν εἰς τὴν πρᾶξιν ὁμοῦ καὶ τὴν θεωρίαν, ἀκούσατε.

Διήνυε τὸ δεύτερον ἔτος ἀγωνιζόμενος κατὰ Θεὸν μὲ νηστείας καὶ ἀγρυπνίας, μὲ συγκέντρωσιν τῶν λογισμῶν καὶ ἀκατάπαυστον προσευχήν, προβάλλων πάντοτε τὴν Θεοτόκον ὁδηγὸν ὁμοῦ καὶ προστάτιδα καὶ μεσίτριαν, καὶ ἀνὰ πᾶσαν στιγμὴν καὶ ὥραν θέτων μὲ προσευχὰς ἔμπροσθεν εἰς τοὺς ὀφθαλμούς του τὴν βοήθειάν της. Ἐν μιᾷ λοιπὸν τῶν ἡμερῶν, ἐκεῖ ὅπου ἡσύχαζε κατὰ μόνας καὶ εἶχεν ὅλους τοὺς λογισμούς του συγκεντρωμένους εἰς τὸν ἑαυτόν του καὶ εἰς τὸν Θεόν, ἐφάνη ἔξαφνα ἐμπροσθέν του εἷς σεμνοπρεπὴς καὶ σεβάσμιος (ἦτο ὁ Ἰωάννης ὁ Θεολόγος) καὶ κοιτάζων μὲ ἱλαρὸν ὄμμα τὸν Γρηγόριον τοῦ εἶπεν· «Ἦλθον, τέκνον, ἀπεσταλμένος ἀπὸ τὴν Ἁγιωτέραν τῶν ἁπάντων καὶ Βασίλισσαν τῶν οὐρανῶν διὰ νὰ σὲ ἐρωτήσω, διὰ ποίαν αἰτίαν ἀνὰ πᾶσαν ὥραν φωνάζεις πρὸς τὸν Θεόν· φώτισόν μου τὸ σκότος, φώτισόν μου τὸ σκότος;». Ἀπεκρίθη ὁ Γρηγόριος· «Καὶ τί ἄλλο πρέπει νὰ ζητῶ ἐγώ, ὅστις εἶμαι ἐμπαθὴς καὶ πλήρης ἁμαρτιῶν παρὰ νὰ ἐλεηθῶ καὶ νὰ φωτισθῶ, διὰ νὰ γνωρίζω τὸ θέλημά του τὸ Ἅγιον καὶ νὰ τὸ ἐκτελῶ;».


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τοῦ Ὁσίου τούτου Γρηγορίου, τοῦ ἐν τοῖς ὁρίοις τῆς Μεγίστης Λαύρας ἀσκήσαντος, βλέπε ἐν τόμῳ Δʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ ϛʹ (6ῃ) τοῦ μηνὸς Ἀπριλίου.

[2] Ἐπὶ τοῦ θέματος τούτου, γλαφυρωτάτην καὶ διδακτικωτάτην ὁμιλίαν τοῦ Ἁγίου, ἐκφωνηθεῖσαν κατὰ τὴν παροῦσαν Δευτέραν Κυριακὴν τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, καταχωρίζομεν ἐνταῦθα μετὰ τὴν βιογραφίαν του.

[3] Ἐπιστρέψας ὁ Βαρλαὰμ εἰς τὴν ἰδίαν αὑτοῦ πατρίδα ἀπέβαλε τὸ προσωπεῖον τῆς Ὀρθοδοξίας, τὴν ὁποίαν εἶχε δῆθεν ἀσπασθῆ καὶ ἐπανελθὼν εἰς τοὺς Λατίνους ἐγένετο Ἐπίσκοπος τῆς ἐν Ἰταλίᾳ Λατινικῆς Ἐπισκοπῆς Ἱέρακος. Οὐ μόνον δὲ τοῦτο ἀλλὰ καὶ πολλὰ ἔκτοτε κατὰ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας συνέγραψεν, ὑπὲρ τῆς ὁποίας τοσοῦτον ἄλλοτε δῆθεν ὑπερεμάχει (Κ. Παπαρρηγοπούλου, Ἱστ. Ἑλλ. Ἔθνους, τόμ. Εʹ (αʹ) σελ. 193).

[4] Στέφανος Δʹ ὁ Δουσὰν (1331-1355). Βλέπε περὶ τούτου ἐκτενὴ ὑποσημείωσιν ἐν τόμῳ Βʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Ὁσίου Συμεὼν τῆς ἐν Ἄθῳ Μονῆς τοῦ Χιλανταρίου, τῇ ιγʹ (13ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου.

[5] Πρόκειται περὶ τοῦ Ἰωάννου Εʹ τοῦ Παλαιολόγου τοῦ βασιλεύσαντος κατὰ τὰ ἔτη 1341-1391. Οὗτος εὑρίσκετο τότε εἰς ἔριδας μετὰ τοῦ πενθεροῦ του βασιλέως Ἰωάννου Ϛʹ τοῦ Κατακουζηνοῦ (1347-1354). Ὑπῆρχε δὲ ἡ ἔρις διότι ἀποθανόντος ἐν ἔτει 1341 τοῦ Ἀνδρονίκου Γʹ τοῦ Παλαιολόγου (1328-1341), ἀνεκηρύχθη βασιλεὺς ὁ ἀνήλικος υἱός του Ἰωάννης Εʹ ἡλικίας τότε ἐννέα μόλις ἐτῶν. Ὁ Ἰωάννης Κατακουζηνός, φίλος στενὸς τοῦ Ἀνδρονίκου Γʹ, ἀνέλαβε τὴν προστασίαν τοὺ ἀνηλίκου βασιλέως, μετ’ ὀλίγον ὅμως ἀνεκηρύχθη βασιλεὺς ὁ ἴδιος, χωρὶς καὶ νὰ ἀποξενώσῃ τῆς βασιλείας τὸν Ἰωάννην Εʹ, μάλιστα τὸν ὑπάνδρευσε μετὰ τῆς θυγατρός του. Συνεπείᾳ τούτου ἠκολούθησαν αἱ προρρηθεῖσαι ἔριδες καὶ διαμάχαι, δι’ ἃς μεγίστη ὑπῆρξεν ἡ εὐθύνη τοῦ Πατριάρχου Ἰωάννου ΙΔʹ τοῦ Καλέκα, ἀλλὰ καὶ ὁ Ἰωάννης Εʹ ἀνάξιος ἀπεδείχθη τῆς τε βασιλείας καὶ τῆς Ὀρθοδοξίας, ἀποδεχθεὶς κατά τινα ἐπίσκεψίν του εἰς τὸν Πάπαν, ἐν ἔτει 1369, τὴν πρὸς ἐκεῖνον ὑποταγήν, τὴν ὁποίαν ὅμως ἀπέτρεψεν ἡ εὐσέβεια τοῦ Πατριάρχου Φιλοθέου καὶ τοῦ λαοῦ. Ὁ Ἰωάννης Ϛʹ ἐβασίλευσε μέχρι τοῦ ἔτους 1354, καθ’ ὃ ἀποχωρήσας τῆς βασιλείας ἐκάρη Μοναχὸς λαβὼν τὸ ὄνομα Ἰωάσαφ.

[6] Τόμος Ἀγάπης, σελ. 31.