Λόγος εἰς τὴν ΚΥΡΙΑΚΗΝ τῆς ΤΥΡΟΦΑΓΟΥ, Μακαρίου τοῦ Πατμίου Ἱεροδιδασκάλου, ληφθεὶς ἐκ τῆς «Εὐαγγελικῆς Σάλπιγγος». Ἐνταῦθα παρατίθεται ἐλαφρῶς διεσκευασμένος κατὰ τὴν φράσιν.

Καὶ τάχα ποῖον νὰ εἶναι τὸ αἴτιον, διὰ τὸ ὁποῖον ὁ ἁμαρτωλὸς εἶναι τόσον ἀναίσθητος εἰς τὴν ἀθλίαν του κατάστασιν; Δὲν εἶναι ἄλλο, ἀπὸ τὸ ὅτι τὸ κακὸν εἶναι ἐσωτερικόν, εἰς τὴν ψυχὴν καὶ ὄχι εἰς τὸ σῶμα. Ἡ ἁμαρτία κάμνει εἰς τὸν ἄνθρωπον παρόμοια μὲ τὸν κεραυνόν· πίπτει αὐτὸς πολλάκις εἰς κιβώτιον γεμάτον ἀπὸ χρυσόν, καταναλίσκει, καίει τὸν ἐσωτερικὸν χρυσὸν καὶ ἀφήνει τὴν ξυλίνην θήκην σώαν, ἄθικτον· «Λυχνίαν ἀργυρᾶν ξυλίνοις ἐγκειμένην ἐλύτροις, τὸν μὲν ἄργυρον συνιζῆσαι τακέντα, τὸ δὲ ξύλον ἄθικτον καὶ ἀπαθὲς εὑρεθῆναι» (Πλούταρχος συμπὸσια βιβλ. δ’). Καὶ ὅποιος ἤθελεν ἴδει τὸ κιβώτιον ἐκεῖνο ἔξωθεν σῶον, ὑπολαμβάνει, ὅτι οὐδεμίαν ζημίαν ἔπαθε, καὶ ὅμως τὴν ζημίαν τὴν ἔπαθεν ἔσωθεν· τὸ ἴδιον κάμνει καὶ ἡ ἁμαρτία. Ἐπιπίπτει εἰς ἕνα βασιλέα, τὸν Δαβίδ, περίφημον καὶ ὀνομαστόν, τὸν φθείρει ἔσωθεν, καθὼς αὐτὸς ὁ ἴδιος τὸ μαρτυρεῖ· «κἀγὼ ἐξουδενωμένος καὶ οὐκ ἔγνων» (Ψαλμ. οβ’ 22)· τοῦ ἄφησε τὸ σκῆπτρον εἰς τὰς χεῖρας, τὸν στέφανον εἰς τὴν κεφαλήν, τὴν χλαμύδα εἰς τοὺς ὤμους, καὶ ὅμως ἔσωθεν ἐξουδενωμένος. Τὸ ἴδιον συμβαίνει καὶ εἰς τὴν ψυχὴν τοῦ ἁμαρτωλοῦ· φθείρει ἡ ἁμαρτία τὴν ψυχήν, τὸ σῶμα ὅμως μένει ἀκέραιον καὶ διὰ τοῦτο μένει ἀγνώριστος ἡ ζημία, μ’ ὅλον ὅπου εἶναι εἰς τὸ βασιλικώτερον μέρος τοῦ ἀνθρώπου.

Καὶ ὅμως, ἂς ὑποθέσωμεν ὅτι ἡ ἁμαρτία δὲν δίδει τόσην ζημίαν, ἄς ὑποθέσωμεν, ὅτι προξενεῖ καὶ εὐτυχίαν· πῶς εἶναι δυνατὸν ὅμως νὰ μὴ εἶναι ἀξιοδάκρυτος ἡ κατάστασις τοῦ ἁμαρτωλοῦ, ὅπου διὰ τῆς ἁμαρτίας παρώργισεν ἕνα Θεόν, μεγαλόδωρον καὶ παντοδύναμον; «Παρωξύνατε γὰρ τὸν ποιήσαντα ὑμᾶς… ἐπελάθεσθε τὸν τροφεύσαντα ὑμᾶς Θεὸν αἰώνιον» (Βαροὺχ δ’ 7-8). Ποίαν ζημίαν γνωρίζεις, ἠγαπημένε μου ἁμαρτωλέ, ἀπὸ τὸν Θεόν, διὰ τὴν ὁποίαν κάμνεις ἐκδίκησιν; Αὐτὸς δὲν εἶναι ὁ ποιήσας σε ἐκ τοῦ μὴ ὄντος; Αὐτὸς δὲν εἶναι ὁ στολίσας σε μὲ τόσα καὶ τόσα ἀγαθά; Πῶς λοιπὸν ἀνταποδίδεις κακὰ ἀντὶ ἀγαθῶν;

Πολύκαρπος, ὁ ἔνδοξος ἐκεῖνος Ἀρχιερεὺς τῆς Σμυρναίων Ἐκκλησίας καὶ διάδοχος τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, εἰς τὸ γῆράς του προστάζεται νὰ ἔλθῃ εἰς τὸ κριτήριον τῶν τυράννων, ὡς προσκυνητὴς τοῦ Χριστοῦ. Ἡ φήμη τῆς ἁγίας καὶ ἐπαινετῆς ζωῆς του, καὶ ἡ εὐπρέπεια τοῦ γηρατείου του ἦτο τόση, ὥστε παρεκίνησε καὶ τοὺς τυράννους εἰς ἀγάπην αὐτοῦ.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἐνταῦθα παρατίθεται ἀπόσπασμα τοιχογραφίας ἐκ τοῦ καθολικοῦ τῆς ἐν Μετεώροις Ἱ. Μονῆς Ἁγ. Ἰωάννου τοῦ Ἀναπαυσᾶ, ἔργον ΙϚʹ αἰῶνος, ἐν ᾗ ἀποδίδεται διὰ τοῦ χρωστῆρος ἡ ἐν τῷ Παραδείσῳ διατριβὴ τοῦ Ἀδὰμ καὶ πρὸ ἀκόμη τῆς πλάσεως τῆς Εὔας. Εἰς τὸ ἀριστερὸν τῆς εἰκόνος παρίσταται ὁ Ἀδὰμ καθήμενος ἐν τῷ Παραδείσῳ, πέριξ δὲ αὐτοῦ ἔχουν συγκεντρωθῆ, ὁδηγηθέντα ὑπὸ τοῦ Θεοῦ, τὰ διάφορα ζῷα, θηρία, ἑρπετὰ καὶ πετεινά, προκειμένου ὁ Ἀδὰμ νὰ ἐπιθέσῃ εἰς ἕνα ἕκαστον τούτων τὸ ἴδιον ὄνομα, ὡς δηλαδὴ περιγράφεται τοῦτο εἰς τὴν Ἁγίαν Γραφήν· «Καὶ ἔπλασεν ὁ Θεὸς ἔτι ἐκ τῆς γῆς πάντα τὰ θηρία τοῦ ἀγροῦ, καὶ πάντα τὰ πετεινὰ τοῦ οὐρανοῦ καὶ ἤγαγεν αὐτὰ πρὸς τὸν Ἀδάμ, ἰδεῖν τὶ καλέσει αὐτὰ καὶ πᾶν ὃ ἐὰν ἐκάλεσεν αὐτὸ Ἀδὰμ ψυχὴν ζῶσαν, τοῦτο ὄνομα αὐτὸ» (Γεν. βʹ 19). Ἄνωθεν τοῦ Ἀδὰμ ἀναγράφεται τὸ συνεχόμενον τούτου χωρίον ἔχον οὕτως· «Καὶ ἐκάλεσεν Ἀδὰμ ὀνόματα πᾶσι τοῖς κτήνεσι καὶ πᾶσι τοῖς πετεινοῖς τοῦ οὐρανοῦ καὶ πᾶσι τοῖς θηρίοις τοῦ ἀγροῦ» (αὐτόθι 20).

[2] Βλέπε τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Ἱερομάρτυρος Πολυκάρπου ἐν τόμῳ Βʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ κγʹ (23ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου.