Λόγος εἰς τὴν ΚΥΡΙΑΚΗΝ τῆς ΤΥΡΟΦΑΓΟΥ, Μακαρίου τοῦ Πατμίου Ἱεροδιδασκάλου, ληφθεὶς ἐκ τῆς «Εὐαγγελικῆς Σάλπιγγος». Ἐνταῦθα παρατίθεται ἐλαφρῶς διεσκευασμένος κατὰ τὴν φράσιν.

Λοιπὸν ἐπειδὴ τόσον θάρρος, τόση Χάρις, τόση βοήθεια, τόση δύναμις ἦτο εἰς τοὺς φίλους τοῦ Θεοῦ ἡ παρουσία τοῦ Θεοῦ, ποία δυστυχία, ποία ἀξιοδάκρυτος συμφορά, ποία ἐλεεινὴ κατάστασις ἀπομένει εἰς ἄνθρωπον ἁμαρτωλόν, ὅταν λείψῃ ἀπ’ αὐτὸν ὁ Θεός; Ἔλειψεν ὁ Θεὸς ἀπὸ ἐκεῖνον τὸν ἀνδρεῖον Σαμψών, ἀπέστη ἀπ’ αὐτοῦ διὰ τὴν ἁμαρτίαν του, καὶ παρευθὺς ὁ Σαμψὼν ἔμεινε θέαμα ἐλεεινόν. Δεμένος, τυφλός, ὡς ἄλογον ζῷον, χωρὶς παρρησίαν, γυμνὸς ἀπὸ τὴν πρώτην ἀνδρείαν γυρίζει ἕνα μῦλον. Ἔλειψεν ἀπὸ τὸν Μανασσῆν, τοῦ ἔλειψε καὶ ἡ ἐλευθερία. Ἔλειψεν ἀπὸ τὸν Σαούλ, τοῦ ἔλειψε καὶ ἡ βασιλεία. Ἐχωρίσθη ἀπὸ τὸν Ἠλὶ τὸν ἱερέα καὶ ἐκεῖνος ἔχασε καὶ τὰ τέκνα καὶ τὴν ἱερωσύνην. Ἐχωρίσθη ἀπὸ τὸν Ὀζίαν καὶ οὗτος ὑστερήθη παρευθὺς τὴν ὑγείαν. Ἐχωρίσθη ἀπὸ τὸν ἠγαπημένον του Ἰσραὴλ καὶ αὐτὸς ἐγυμνώθη ἀπὸ βασιλείαν καὶ Προφήτας καὶ ἱερωσύνην καὶ λατρείαν καὶ ἀπὸ τὴν ἄλλην πρώτην εὐτυχίαν. Αὐτὸς ὁ ἴδιος Θεὸς εἶναι, ὅπου ἐχωρίσθη καὶ ἀπὸ σέ, ἁμαρτωλέ. Πῶς λοιπὸν νὰ μὴ λέγω ἐγὼ τὴν ἰδικήν σου κατάστασιν ἀξιοδάκρυτον, θλιβερὰν καὶ ἀπαρηγόρητον καὶ μάλιστα ὅπου δὲν αἰσθάνεσαι τί ἔχασες; Ὀδύρεται ὁ Ἀδὰμ τὸν ἀπομακρυσμὸν τοῦ Πλάστου, κλαίει ὁ Σαμψὼν τὸν χωρισμόν του ἀπὸ τὸν Θεόν, θρηνεῖ ὁ Μανασσῆς, λυπεῖται ὁ Ἠλί, παραπονεῖται ὁ Ὀζίας, τόσοι καὶ τόσοι ἀξιωματοῦχοι ἄνδρες ἐγνώρισαν τὴν συμφορὰν τους, καὶ σὺ ἀκόμη αἴσθησιν δὲν ἔχεις τῆς μεγάλης σου ζημίας; Ἡ ἰδική σου σκληρὰ καρδία ἀκόμη δὲν γνωρίζει τί ἔχασε; Τίνος ἐστερήθη; Ποίας Βασιλείας; Ὤ ναί! ἀξιοδάκρυτος εἶναι ἡ ἰδική σου κατάστασις, ἀξιοδάκρυτος.

Καὶ ποῖον καλὸν δὲν ἔχασες, ὅταν ἐχωρίσθης ἀπὸ τὸν Θεόν; Εἶναι βέβαιον, ὅτι σὺ κατὰ τὸ διάστημα τῆς ἕως τώρα ζωῆς σου ἔκαμες κανένα καλόν; Ἔζησες ζωὴν χριστιανικήν; Καὶ ὅμως ὁμοῦ μὲ τὰ ἄλλα καὶ αὐτὸ τὸ ἔχασες, καθὼς ἀποφασίζει Ἱεζεκιὴλ ὁ Προφήτης· «Ἐν δὲ τῷ ἀποστρέψαι δίκαιον ἐκ τῆς δικαιοσύνης αὐτοῦ, καὶ ποιῆσαι ἀδικίαν… πᾶσαι αἱ δικαιοσύναι αὐτοῦ, ἃς ἐποίησεν, οὐ μὴ μνησθῶσιν… ἐν ταῖς ἁμαρτίαις αὐτοῦ αἷς ἥμαρτεν, ἐν αὐταῖς ἀποθανεῖται» (Ἱεζ. ιη’ 24). Ὦ ἀπόφασις φοβερά, ὦ μαρτυρία φρικτή, ἀξία διὰ ν’ ἀναλύσῃ πᾶσαν καρδίαν εἰς δάκρυα! Πάντα τὰ πρωτερινὰ καλὰ ἔργα ἐχάθησαν, καὶ ἂν φθάσῃ ἕνας αἰφνίδιος θάνατος, οὐδεμία παρηγορία, οὐδεὶς μισθὸς ἀπομένει εἰς τὸν ἄθλιον ἁμαρτωλὸν εἰς ἐκείνην τὴν αἰώνιον ζωήν, ἀλλ’ ἡ μωρία, ἡ αἰσχύνη τῆς ἁμαρτίας, μὲ τὴν ὁποίαν ἀποθνῄσκει.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἐνταῦθα παρατίθεται ἀπόσπασμα τοιχογραφίας ἐκ τοῦ καθολικοῦ τῆς ἐν Μετεώροις Ἱ. Μονῆς Ἁγ. Ἰωάννου τοῦ Ἀναπαυσᾶ, ἔργον ΙϚʹ αἰῶνος, ἐν ᾗ ἀποδίδεται διὰ τοῦ χρωστῆρος ἡ ἐν τῷ Παραδείσῳ διατριβὴ τοῦ Ἀδὰμ καὶ πρὸ ἀκόμη τῆς πλάσεως τῆς Εὔας. Εἰς τὸ ἀριστερὸν τῆς εἰκόνος παρίσταται ὁ Ἀδὰμ καθήμενος ἐν τῷ Παραδείσῳ, πέριξ δὲ αὐτοῦ ἔχουν συγκεντρωθῆ, ὁδηγηθέντα ὑπὸ τοῦ Θεοῦ, τὰ διάφορα ζῷα, θηρία, ἑρπετὰ καὶ πετεινά, προκειμένου ὁ Ἀδὰμ νὰ ἐπιθέσῃ εἰς ἕνα ἕκαστον τούτων τὸ ἴδιον ὄνομα, ὡς δηλαδὴ περιγράφεται τοῦτο εἰς τὴν Ἁγίαν Γραφήν· «Καὶ ἔπλασεν ὁ Θεὸς ἔτι ἐκ τῆς γῆς πάντα τὰ θηρία τοῦ ἀγροῦ, καὶ πάντα τὰ πετεινὰ τοῦ οὐρανοῦ καὶ ἤγαγεν αὐτὰ πρὸς τὸν Ἀδάμ, ἰδεῖν τὶ καλέσει αὐτὰ καὶ πᾶν ὃ ἐὰν ἐκάλεσεν αὐτὸ Ἀδὰμ ψυχὴν ζῶσαν, τοῦτο ὄνομα αὐτὸ» (Γεν. βʹ 19). Ἄνωθεν τοῦ Ἀδὰμ ἀναγράφεται τὸ συνεχόμενον τούτου χωρίον ἔχον οὕτως· «Καὶ ἐκάλεσεν Ἀδὰμ ὀνόματα πᾶσι τοῖς κτήνεσι καὶ πᾶσι τοῖς πετεινοῖς τοῦ οὐρανοῦ καὶ πᾶσι τοῖς θηρίοις τοῦ ἀγροῦ» (αὐτόθι 20).

[2] Βλέπε τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Ἱερομάρτυρος Πολυκάρπου ἐν τόμῳ Βʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ κγʹ (23ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου.