Λόγος Ἐπιτάφειος εἰς Κοιμηθέντας. Ὅτι σκιὰ εἶναι οὗτος ο κόσμος καί οἱ ἄνθρωποι εἶναι τυλιγμὲνοι εἰς αὐτὸν ὡσὰν εἰς πηλόν. Ἐκ τῆς Εὐαγγελικῆς Σάλπιγγος Μακαρίου τοῦ ἐν Πάτμῳ, διεσκευασμένος κατὰ τὴν φράσιν.

Μὲ τὶ τὸν βλασφημοῦμεν; Καὶ πῶς; Τὸ γνωρίζεις μὲ τὰ ἔργα· καθὼς ὁ Παῦλος πρὸς Ρωμαίους ἔγραφε· «Τὸ γὰρ ὄνομα τοῦ Θεοῦ δι’ ὑμᾶς βλασφημεῖται» (Ρωμ. β’ 24). Καὶ εἰπέ μοι, τί ἄλλο γίνεται ὅταν ἡμεῖς, οἱ ὁποῖοι πιστεύομεν ὅτι εἴμεθα νεκροί, ἔχωμεν περισσοτέραν ἀγάπην εἰς ταῦτα τὰ κοσμικά, εἰς ταῦτα τὰ φθαρτά, τὰ πρόσκαιρα, παρὰ ὅσην ἔχουσιν οἱ ἐθνικοί, ἐκεῖνοι οἱ ὁποῖοι φαίνονται ὅτι εἶναι ζῶντες; Τοῦτο τί ἄλλο εἶναι παρὰ βλασφημία εἰς τὸν Θεόν, καθὼς εἰς τὴν πρώτην πρὸς Τιμόθεον ἔγραφεν ὁ Παῦλος· «ἵνα μὴ τὸ ὄνομα τοῦ Θεοῦ καὶ ἡ διδασκαλία βλασφημῆται» (Α’ Τιμοθ. ϛ’ 1).

Τὶ ἄλλο γίνεται, ὅταν ἡμεῖς οἱ νεκροὶ ἔχωμεν τόσην λύσσαν καὶ πλεονεξίαν τῆς φιλαργυρίας, ὥστε ἀποτολμοῦμεν νὰ ἁρπάζωμεν καὶ τὸ ξένον δίκαιον, ἡμεῖς οἱ ὁποῖοι εἴμεθα προστεταγμένοι νὰ δίδωμεν καὶ τὰ ἰδικά μας; «Τῷ αἰτοῦντί σε δίδου», λέγει ὁ Κύριος (Ματθ. ε’ 42). Ὅταν βλέπωσιν ἡμᾶς τοὺς νεκροὺς οἱ ἐθνικοί, τὶ ἄλλο λέγουσι παρὰ βλασφημοῦσι τὴν διδασκαλίαν μας, καὶ τοιουτοτρόπως πάλιν βλασφημεῖται τὸ ὄνομα τοῦ Θεοῦ δι’ ἡμῶν; Ὅταν ἡμεῖς οἱ λεγόμενοι νεκροὶ προδίδωμεν τὸ σῶμά μας εἰς πορνείας, εἰς μοιχείας, καὶ εἰς ἄλλας ἀκαθαρσίας, καὶ μὲ ὅλον ὅπου πιστεύομεν, ὅτι τὰ σώματα ἡμῶν εἶναι ναὸς Θεοῦ, τί ἄλλο γίνεται παρὰ βλασφημία εἰς τὸν Θεόν;

Σὲ ἐρωτῶ δὲ καὶ πάλιν ἀνίσως καὶ ἔβλεπες ἐκεῖνον τὸν νεκρὸν νὰ ἀρχίζῃ νὰ καταλαλῇ τὸν ἕνα καὶ νὰ ψέγῃ τον ἄλλον καὶ νὰ λέγῃ ὅσα ἔχει αὐτὸς εἰς τοὺς ἄλλους, αὐτὸ τὸ παράνομον ἔργον ἂν τὸ ἔβλεπες σήμερον, δὲν ἤθελες εἴπει ὅτι τοῦτος ὁ νεκρὸς παντάπασι μέρος δὲν ἔχει μὲ τὸν Θεόν, ἀλλ’ ὅλως διόλου ὄργανον ἔγινε τοῦ Σατανᾶ, ἐπειδὴ ὄχι μόνον ὅταν ἦτο ζωντανὸς ἐκαταλαλοῦσε, ἀλλὰ καὶ τώρα ὅπου κεῖται νεκρὸς καὶ ἄψυχος; Καὶ ὅμως αὐτὸ τὸ ἴδιον εἶναι ἐκεῖνο ὅπου κάμνομεν ἡμεῖς μὲ αὐτὸ τὸ ὁποῖον λέγομεν διὰ τὸν νεκρόν, διότι καθὼς εἶναι καὶ φαίνεται ἔμπροσθέν μας ὁ νεκρός, τοιουτοτρόπως εἴμεθα καὶ φαινόμεθα καὶ ἡμεῖς νεκροὶ ἔμπροσθεν εἰς τοὺς ὀφθαλμοὺς τοῦ ἀοράτου καὶ παντεπόπτου Θεοῦ. Καὶ μὲ ὅλον τοῦτο, ἄλλο ἔργον δὲν ἔχομεν παρὰ τὴν κατάκρισιν· ἄλλο δὲν μᾶς χαροποιεῖ ὡσὰν τὸ νὰ ψέγωμεν τὸν ἀδελφόν μας. Διὰ τοῦτο καὶ περισσοτέραν φροντίδα ἔχομεν νὰ μάθωμεν τί κάμνουσιν οἱ ἄλλοι καὶ ποῦ περιπατοῦσι, παρὰ νὰ ἐξετάσωμεν τὴν ἰδικήν μας συνείδησιν καὶ ζωὴν τί ἔκαμε καὶ τί ἡτοίμασε νὰ προσφέρῃ εἰς εὐχαρίστησιν ἐν τῇ ἡμέρᾳ τῆς Κρίσεως εἰς τὸν εὐεργετικώτατον Θεόν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ φράσις αὕτη περιέχεται εἰς τὴν ἀπάντησιν τὴν ὁποίαν ἔδωσεν ὁ Θεὸς πρὸς τὸν Ἰωνᾶν διὰ τὴν λύπην του ἐπὶ τῇ ἀπωλείᾳ τῆς κολοκύνθης. Ὅταν δηλαδὴ ὁ Ἰωνᾶς περιελθὼν εἰς ἀπόγνωσιν ἐξέβαλε τὴν ἀπέλπιδα κραυγήν· «Καλόν μοι ἀποθανεῖν με ἢ ζῇν» (ἔνθ. ἀνωτ.) ὁ Θεὸς ἤνοιξεν ἀοράτως διάλογον πρὸς αὐτὸν καὶ τοῦ λέγει· «Εἰ σφόδρα λελύπησαι σὺ ἐπὶ τῇ κολοκύνθῃ; Καὶ εἶπε· σφόδρα λελύπημαι ἐγὼ ἕως θανάτου. Καὶ εἶπε Κύριος· σὺ ἐφείσω ὑπὲρ τῆς κολοκύνθης ὑπὲρ ἧς οὐκ ἐκακοπάθησας ἐπ’ αὐτήν, οὐδὲ ἐξέθρεψας αὐτήν, ἣ ἐγενήθη ὑπὸ νύκτα καὶ ὑπὸ νύκτα ἀπώλετο. Ἐγὼ δὲ οὐ φείσομαι ὑπὲρ Νινευὴ τῆς πόλεως τῆς μεγάλης, ἐν ᾗ κατοικοῦσι πλείους ἢ δώδεκα μυριάδες ἀνθρώπων, οἵτινες οὐκ ἔγνωσαν δεξιὰν αὐτῶν ἢ ἀριστερὰν αὐτῶν καὶ κτήνη πολλά;» (Ἰωνᾶ δʹ 9-11).

Ἡ τιμωρία δηλαδὴ ἥτις ἐδόθη εἰς τὸν Ἰωνᾶν ἐδόθη πρὸς αὐτὸν διὰ νὰ ἐννοήσῃ ὅτι μεγάλως ἔσφαλε λυπηθεὶς διὰ τὴν μὴ καταστροφὴν τῆς Νινευή. Ἐὰν σύ, τοῦ εἶπεν ὁ Θεός, ἐλυπήθης τόσον πολὺ διὰ μίαν κολοκύνθην, διὰ τὴν ὁποίαν οὔτε ἐκακοπάθησες, οὔτε ἐφρόντισες τίποτε δι’ αὐτήν, ἡ ὁποία τὴν μίαν νύκτα ἐφύτρωσε καὶ τὴν ἑπομένην ἐχάθη, πῶς ἐγὼ νὰ μὴ λυπηθῶ διὰ τὴν μεγάλην πόλιν Νινευή, εἰς τὴν ὁποίαν, πλὴν τῶν ἐνηλίκων ἀνθρώπων, κατοικοῦν πλέον τῶν 120.000 μικρῶν παιδίων, τὰ ὁποῖα δὲν γνωρίζουν νὰ διακρίνουν τὴν δεξιὰν ἀπὸ τῆς ἀριστερᾶς χειρός των καὶ κτήνη πολλά; Ἐκ τῶν λόγων τούτων τοῦ Κυρίου καταφαίνεται ἡ εὐσπλαγχνία καὶ ἡ δικαιοσύνη Αὐτοῦ πρὸς ἅπαντας τοὺς ἀνθρώπους πιστοὺς καὶ ἀπίστους καὶ ὅτι πάντας εἰς σωτηρίαν καλεῖ καὶ πάντων τὴν ἐπιστροφὴν ἀναμένει. Ἡ ἔκφρασις «θυγάτηρ νυκτὸς ἦν καὶ θυγάτηρ νυκτὸς ἀπώλετο», ἡ περιεχομένη εἰς τὸ Ἑβραϊκὸν κείμενον, ἀποδίδεται εἰς τὴν μετάφρασιν τῶν Ἑβδομήκοντα διὰ τῆς φράσεως «ἣ ἐγεννήθη ὑπὸ νύκτα καὶ ὑπὸ νύκτα ἀπώλετο» (ἐνθ. ἀνωτέρω).