Λόγος Ἐπιτάφειος εἰς Κοιμηθέντας. Ὅτι σκιὰ εἶναι οὗτος ο κόσμος καί οἱ ἄνθρωποι εἶναι τυλιγμὲνοι εἰς αὐτὸν ὡσὰν εἰς πηλόν. Ἐκ τῆς Εὐαγγελικῆς Σάλπιγγος Μακαρίου τοῦ ἐν Πάτμῳ, διεσκευασμένος κατὰ τὴν φράσιν.

Ἔχω λοιπὸν δίκαιον ἐγὼ νὰ λέγω ὅτι βλασφημεῖται τὸ ὄνομα τοῦ Θεοῦ δι’ ἡμῶν. Ἐὰν δὲ πάλιν ἔβλεπες τὸν ἴδιον ἐκεῖνον νεκρὸν νὰ πιάνῃ μὲ τὰς χεῖρας του καὶ νὰ προσπαθῇ μὲ κάθε εἴδους τρόπον νὰ ἀφαιρέσῃ ἄλλου τὸν πλοῦτον καὶ τὰ ὑπάρχοντά του καὶ ἄλλου τὴν τιμὴν μὲ τὰς διαβολάς του, τί ἤθελες εἴπει; Συλλογίσου αὐτὸ μόνος, καὶ ἐν τῷ μεταξὺ στοχάσου τὴν ζωὴν τὴν ἰδικήν σου, καὶ θέλεις τὴν ἴδει γεμάτην ἀπὸ τοιαῦτα παράδοξα πράγματα. Ἄλλος διαβάλλει τὸν ἄλλον, ἄλλος μὲ κάθε εἴδους τρόπον ἑτοιμάζει τὸν φόνον τοῦ ἄλλου, ἄλλος ἀπὸ τὸν φθόνον κατακαιόμενος, ἄλλος ἀπὸ τὴν κενοδοξίαν δαιμονιζόμενος, καὶ νὰ εἴπω μὲ ἕνα λόγον, ἡμεῖς οἱ λεγόμενοι νεκροὶ καὶ ἐνταφιασμένοι τῶ Χριστῷ ἡμεῖς εἴμεθα τὰ ἐργαστήρια τοῦ Σατανᾶ, οἱ ὁποῖοι ἀποτολμοῦμεν νὰ κάμνωμεν αὐτὰ τὰ παράδοξα πράγματα, τὰ ὁποῖα δὲν τὰ χωρεῖ ἡ ἀκοή μας, ὅτι νεκροὶ κάμνουσι τοιαῦτα ἔργα.

Λοιπὸν ἀληθῶς τὸ λέγουσιν, ὅτι δι’ ἡμῶν βλασφημεῖται τὸ ὄνομα τοῦ Θεοῦ. Ἐὰν δὲ καὶ γυρίσῃ τις τὸν ὀφθαλμὸν νὰ ἴδῃ τὰς θυγατέρας τοῦ Χριστοῦ ἢ νὰ εἴπω καλύτερα τὰ εἴδωλα τῶν ἐθνῶν, τότε βέβαια ἤθελεν εἴπει ἐκεῖνο τὸ ὁποῖον ἔλεγον οἱ Ἀπόστολοι εἰς τὸν Χριστόν, νὰ κατεβάσῃ πῦρ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καὶ νὰ κατακαύσῃ τοιαῦτα ἀχάριστα καὶ ἀναίσθητα ζῷα, καθότι ἐκ νεότητος μέχρι ἐσχάτης ἀναπνοῆς ἄλλην σπουδὴν καὶ ἐπιμέλειαν δὲν ἔχουσι, παρὰ πῶς νὰ βλασφημήσωσι τὸ ὄνομα τοῦ Χριστοῦ, μὲ τὸν ὁποῖον λέγουν, ὅτι ἐνεταφιάσθησαν εἰς τὴν κολυμβήθραν. Ὅμως δὲν πιστεύουσι τοῦτο καθὼς τὸ μαρτυροῦσι μὲ τὰ πολλὰ καὶ διάφορα στολίδια, μὲ τὰ ὁποῖα καθ’ ἡμέραν εὐτρεπίζουσι τὰ νεκρὰ σώματα αὐτῶν, μὲ τὰ πολλὰ καὶ διάφορα νιψίδια, μὲ τὰ ὁποῖα ἀσχημίζουσι τὴν είκόνα τοῦ Χριστοῦ, μὲ τὰ χρυσᾶ καὶ ἀργυρᾶ, τὰ ὁποῖα κακῶς ἐξοδεύουσι καὶ παρανόμως, διὰ νὰ καταφρονήσωσι καὶ νὰ βλασφημήσωσι τὸ ὄνομα τοῦ Δεσπότου Χριστοῦ.

Ἀλλοίμονον, ἀλλοίμονον εἰς ἡμᾶς τοὺς λεγομένους νεκρούς, οἵτινες καὶ κατ’ ἀλήθειαν εἴμεθα νεκροὶ μὲ τὴν ἀναισθησίαν καὶ τὴν ἀναλγησίαν τὴν ὁποίαν ἔχομεν, ἐπειδὴ ἀκούομεν ὅτι εἴμεθα νεκροὶ καὶ δὲν πιστεύομεν· ἀκούομεν ὅτι εἴμεθα πρόσκαιροι, καὶ ὡς ἀθάνατοι φροντίζομεν. Τὰ παραδείγματα τῆς ἰδικῆς μας δυστυχίας βλέπομεν ἔμπροσθέν μας, καὶ ἀκόμη ἀμφιβάλλομεν· ὅτι καὶ ἡμεῖς εἴμεθα ἄξιοι τοιούτου θρήνου καὶ κλαυθμοῦ, ἀκούομεν, πλὴν ἡμεῖς ἔχομεν τόσην ἀναισθησίαν, ὥστε καὶ κατὰ τὴν ὥραν ταύτην γελῶμεν. Περὶ τῆς ματαιότητος τοῦ κόσμου φιλοσοφοῦμεν, καὶ πάλιν τὸν κόσμον ἐπιθυμοῦμεν. Ὡσὰν ἕνα καπνὸν βλέπομεν ὅτι περνᾷ ἡ ζωή μας, καὶ ἡμεῖς ὡς πρᾶγμα στερεὸν καὶ ἀμετακίνητον πάλιν τὴν αὐτὴν ζωὴν ζητοῦμεν, ἀληθῶς νεκροὶ ἡμεῖς καὶ ἀναίσθητοι εἰς τὰ πνευματικὰ χαρίσματα.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ φράσις αὕτη περιέχεται εἰς τὴν ἀπάντησιν τὴν ὁποίαν ἔδωσεν ὁ Θεὸς πρὸς τὸν Ἰωνᾶν διὰ τὴν λύπην του ἐπὶ τῇ ἀπωλείᾳ τῆς κολοκύνθης. Ὅταν δηλαδὴ ὁ Ἰωνᾶς περιελθὼν εἰς ἀπόγνωσιν ἐξέβαλε τὴν ἀπέλπιδα κραυγήν· «Καλόν μοι ἀποθανεῖν με ἢ ζῇν» (ἔνθ. ἀνωτ.) ὁ Θεὸς ἤνοιξεν ἀοράτως διάλογον πρὸς αὐτὸν καὶ τοῦ λέγει· «Εἰ σφόδρα λελύπησαι σὺ ἐπὶ τῇ κολοκύνθῃ; Καὶ εἶπε· σφόδρα λελύπημαι ἐγὼ ἕως θανάτου. Καὶ εἶπε Κύριος· σὺ ἐφείσω ὑπὲρ τῆς κολοκύνθης ὑπὲρ ἧς οὐκ ἐκακοπάθησας ἐπ’ αὐτήν, οὐδὲ ἐξέθρεψας αὐτήν, ἣ ἐγενήθη ὑπὸ νύκτα καὶ ὑπὸ νύκτα ἀπώλετο. Ἐγὼ δὲ οὐ φείσομαι ὑπὲρ Νινευὴ τῆς πόλεως τῆς μεγάλης, ἐν ᾗ κατοικοῦσι πλείους ἢ δώδεκα μυριάδες ἀνθρώπων, οἵτινες οὐκ ἔγνωσαν δεξιὰν αὐτῶν ἢ ἀριστερὰν αὐτῶν καὶ κτήνη πολλά;» (Ἰωνᾶ δʹ 9-11).

Ἡ τιμωρία δηλαδὴ ἥτις ἐδόθη εἰς τὸν Ἰωνᾶν ἐδόθη πρὸς αὐτὸν διὰ νὰ ἐννοήσῃ ὅτι μεγάλως ἔσφαλε λυπηθεὶς διὰ τὴν μὴ καταστροφὴν τῆς Νινευή. Ἐὰν σύ, τοῦ εἶπεν ὁ Θεός, ἐλυπήθης τόσον πολὺ διὰ μίαν κολοκύνθην, διὰ τὴν ὁποίαν οὔτε ἐκακοπάθησες, οὔτε ἐφρόντισες τίποτε δι’ αὐτήν, ἡ ὁποία τὴν μίαν νύκτα ἐφύτρωσε καὶ τὴν ἑπομένην ἐχάθη, πῶς ἐγὼ νὰ μὴ λυπηθῶ διὰ τὴν μεγάλην πόλιν Νινευή, εἰς τὴν ὁποίαν, πλὴν τῶν ἐνηλίκων ἀνθρώπων, κατοικοῦν πλέον τῶν 120.000 μικρῶν παιδίων, τὰ ὁποῖα δὲν γνωρίζουν νὰ διακρίνουν τὴν δεξιὰν ἀπὸ τῆς ἀριστερᾶς χειρός των καὶ κτήνη πολλά; Ἐκ τῶν λόγων τούτων τοῦ Κυρίου καταφαίνεται ἡ εὐσπλαγχνία καὶ ἡ δικαιοσύνη Αὐτοῦ πρὸς ἅπαντας τοὺς ἀνθρώπους πιστοὺς καὶ ἀπίστους καὶ ὅτι πάντας εἰς σωτηρίαν καλεῖ καὶ πάντων τὴν ἐπιστροφὴν ἀναμένει. Ἡ ἔκφρασις «θυγάτηρ νυκτὸς ἦν καὶ θυγάτηρ νυκτὸς ἀπώλετο», ἡ περιεχομένη εἰς τὸ Ἑβραϊκὸν κείμενον, ἀποδίδεται εἰς τὴν μετάφρασιν τῶν Ἑβδομήκοντα διὰ τῆς φράσεως «ἣ ἐγεννήθη ὑπὸ νύκτα καὶ ὑπὸ νύκτα ἀπώλετο» (ἐνθ. ἀνωτέρω).