Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ὅσιος πατὴρ ἡμῶν ΜΕΛΕΤΙΟΣ ὁ νέος, ὁ ἐν τῷ ὄρει τῆς Μυουπόλεως ἀσκήσας, ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

Ἦτο ἡ ἑβδομὰς τῆς Τυρινῆς, καθὼς εἴπομεν, καὶ δὲν τοὺς εὑρίσκετο βρώσιμον εἶδος νὰ ἀποκρεύσωσιν, οἱ δὲ Μοναχοὶ ἐγόγγυζον κατὰ τοῦ Ὁσίου λυπούμενοι. Ὁ δὲ Ὅσιος, πρῶτον μὲν ὠνείδισε τὴν ἀπιστίαν των λέγων. «Διατί, ἀδελφοί, εἶσθε ὀλιγόπιστοι; καρτερήσατε ἕως τὴν ὥραν τοῦ γεύματος, νὰ ἴδητε τοῦ Θεοῦ τὸ ἔλεος· ὅτι ἐκεῖνος ἔχει ἔννοιαν καὶ φροντίδα ἡμῶν ὡς πατὴρ φιλόστοργος». Ταῦτα εἰπὼν προσηύξατο, ὅταν δὲ ἐγνώρισεν ἀπὸ Πνεῦμα Ἅγιον, ὅτι τοὺς ἦλθε παρὰ Θεοῦ ἐπίσκεψις, προσέταξε Μοναχούς τινας νὰ ἐξέλθωσι τῆς Μονῆς καὶ νὰ προϋπαντήσωσι τοὺς φέροντας τυροὺς καὶ ἕτερα βρώσιμα· καὶ ἐξελθόντες εὑρίσκουσι φορτωμένας πολλὰς ἡμιόνους, τὰς ὁποίας ἔστειλαν οἱ φιλόχριστοι· καὶ φαγόντες ηὐφράνθησαν, δοξάζοντες τὸν δοτῆρα Χριστὸν καὶ θαυμάζοντες τὸν Ὅσιον δοῦλόν του.

Προσήρχοντο δὲ συχνάκις ξένοι πολλοὶ εἰς τὸ Μοναστήριον, διὰ νὰ τοὺς εὐλογήσῃ ὁ Ὅσιος, τοὺς ὁποίους ἐφίλευον ἀπὸ ὅσα εἶχον πλουσιοπαρόχως. Μίαν δὲ ἡμέραν ἦλθε πλῆθος προσκυνητῶν, ἐξ ὧν οἱ πλεῖστοι ἦσαν ἀπὸ τὴν Ρώμην, ἐπειδὴ καὶ ἕως ἐκεῖ ἔφθασεν ἡ φήμη τοῦ Μελετίου καὶ ἤρχοντο πολλοὶ νὰ τὸν βλέπωσι διὰ τὴν ἀρετήν του, καὶ διὰ μίαν μεγάλην εὐεργεσίαν τὴν ὁποίαν τοὺς ἔκαμέ ποτε, ὅταν ἦλθε πλοῖον ἀπὸ τὴν Ρώμην εἰς τὰς Ἀθήνας, ὅτε οἱ μὲν Ἀθηναῖοι νομίζοντες ὅτι ἦσαν καταπατηταί, ἐβούλοντο νὰ τοὺς θανατώσουν, ὁ δὲ Ὅσιος τοὺς παρήγγειλε ὅτι ἦσαν καλοὶ ἄνθρωποι καὶ νὰ μὴ τοὺς πειράξωσιν· ὅθεν ἐπειδὴ ἐλυτρώθησαν ἀπὸ αὐτόν, τὸν εὐφήμισαν πανταχοῦ ὡς Ἅγιον.

Βλέπων δὲ ὁ κελλάρης, ὅτι ἦσαν οἱ ξένοι ὑπὲρ τοὺς ἑκατόν, εἶπε τοῦ Ὁσίου, ὅτι τὰ ὄσπρια, τὰ ὁποῖα ἐμαγείρευαν, ἦσαν ὀλίγα, ὡς ἐπίσης καὶ τὰ παξιμάδια καὶ νὰ ἀφήσῃ τοὺς ξένους νὰ ἀναχωρήσουν ἄγευστοι, διὰ νὰ τὰ φάγουν κατόπιν οἱ ἀδελφοί, νὰ τοὺς φθάσωσιν. Ὁ δὲ ἀπεκρίνατο· «Οὐχί, τέκνον μου, ἀλλὰ ἑτοίμασον τὴν τράπεζαν, ἵνα φάγωσιν ὅλοι λαϊκοὶ καὶ μονάζοντες· καὶ ἐλπίζω εἰς τὸν Κύριον, ὅτι καθὼς ἐπλήθυνε τοὺς ὀλίγους ἄρτους εἰς τὴν ἔρημον καὶ ἔθρεψε τόσας χιλιάδας, θὰ εὐλογήσῃ καὶ ἡμῶν τὰ ὀλίγα βρώματα, νὰ χορτάσωμεν ἅπαντες καὶ νὰ περισσεύσωσιν». Οὕτως εἶπε καὶ ὁ λόγος του ἐγένετο Θεοῦ ἀπόφασις καὶ πάντες ἐχορτάσθησαν, τὰ δὲ τρόφιμα θαυμασίως ἐπερίσσευσαν. Οὐχὶ δὲ μόνον τοῦτο, ἀλλὰ καὶ τὴν τρίτην ἡμέραν ἐκτυποῦσαν τινὲς εἰς τὴν θύραν τῆς Μονῆς.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ὁ Θεόδωρος Πρόδρομος λέγει ὅτι 28 ὅλα ἔτη παρέμεινεν εἰς τὸ Μοναστήριον τοῦ Ἁγίου Γεωργίου ὁ Μελέτιος, εἰς τὸ ὁποῖον ἦλθεν, ὡς ἀνωτέρω εἴδομεν, δεκαεννεατής, γράφων ἐπὶ λέξει τὰ ἑξῆς: «…καὶ ἡ ἐκεῖ διαμονὴ τῷ ἀνδρὶ οὐ μέχρι δέκα ἢ πέντε ἢ μικρῷ πλειόνων ἡμερῶν περιγράφεται, οὐδ’ ἐπὶ τρισὶν ἢ τέσσαρσιν ἡλίου κύκλοις περιορίζεται, ἀλλ’ εἰς ὅλους ὀκτὼ πρὸς τοὺς εἴκοσιν ἐνιαυτοὺς ἀποτείνεται»· ὅθεν φαίνεται ὅτι περὶ λάθους μᾶλλον πρόκειται τῶν ἀντιγραφέων καὶ ὅτι 28 χρόνους παρέμεινεν ὁ Ὅσιος εἰς ἐκεῖνο τὸ Μοναστήριον.

[2] Ὄρος Μυουπόλεως ὀνομάζει ἐνταῦθα ὁ Νικόλαος Μεθώνης τὸν Κιθαιρῶνα, κείμενον εἰς τὰ ὅρια τῆς Ἀττικῆς καὶ τῆς Βοιωτίας, ὁ δὲ Θεόδωρος Πρόδρομος Μυούπολιν ὀνομάζει παρακείμενον χωρίον, ἐκ τοῦ ὁποίου πιθανῶς ἐδόθη εἰς τὸ ὄρος τὸ ὄνομα τῆς Μυουπόλεως. Μυούπολις δὲ ἄλλοι μὲν λέγουσιν ὅτι ἦσαν αἱ Ἐρυθραὶ κοινῶς Κριεκούκι, ἄλλοι δὲ ἡ Οἰνόη, κοινῶς Μάζι τῆς Μάνδρας Ἀττικῆς, ἕτεροι δὲ τὰ μεσημβρινῶς τῆς Μονῆς ὑπάρχοντα ἐρείπια ἀρχαίας πόλεως.

[3] Οὗτος ἐπατριάρχευσε κατὰ τὰ ἔτη 1084-1111.

[4] Πρόκειται περὶ τοῦ Μητροπολίτου Ἀθηνῶν Νικήτα Γʹ τοῦ Κούρδη, ἀποθανόντος τὸ 1103.

[5] Οὗτος ἦτο Ἀλέξιος Αʹ ὁ Κομνηνός, βασιλεύσας ἐν Κωνσταντινουπόλει ἐν ἔτει 1078-1105.

[6] Ἡ Ἱερὰ Μονὴ τοῦ Ὁσίου Μελετίου εἶναι ἐκτισμένη εἰς τὸ ἀνατολικὸν τμῆμα τοῦ Κιθαιρῶνος, ὅπερ εἶναι καὶ τὸ χαμηλότερον, καλούμενον σήμερον «Πάστρα». Τούτου ἡ ὑψηλοτέρα κορυφὴ ἔχει ὕψος 1015 μέτρων, ἐνῷ ἡ ὑψηλοτέρα κορυφὴ τοῦ δυτικοῦ τμήματος, ἔχει ὕψος 1407 μέτρων. Ἡ τοποθεσία ἐν τῇ ὁποίᾳ κεῖται ἡ Μονὴ εἰναι θαυμασία καὶ κατάφυτος. Κάτωθεν αὐτῆς ἐκτείνεται πεδιάς, διὰ τῆς ὁποίας διέρχεται ἡ ὁδὸς Ἀθηνῶν-Θηβῶν. Ἡ Μονή, ὡς εἴδομεν, προϋπάρχουσα τοῦ Ὁσίου Μελετίου ἐκαλεῖτο Μονὴ τοῦ Συμβούλου ἢ Συμβόλου, ἀνεκαινίσθη ὅμως καὶ ἐπηυξήθη ὑπὸ τοῦ Ὁσίου Μελετίου, ὅστις ἀνεκαίνισε καὶ ἐμεγάλυνε καὶ τὸν κεντρικὸν Ναὸν τῶν Ἁγίων Ἀσωμάτων, ἐκτὸς δὲ τούτου καὶ τοῦ Ναοῦ τοῦ Σωτῆρος, ὅστις ἐπίσης ἐμεγαλύνθη καὶ κατελαμπρύνθη ὑπὸ τῶν μαθητῶν τοῦ Ὁσίου, ἀνήγειρεν οὗτος καὶ δύο ἑτέρους Ναούς, τὸν τῆς Θεοτόκου καὶ τὸν τοῦ Προφήτου Ἠλιοὺ τοῦ Θεσβίτου.

Μικρὸν πρὸ τῆς τοῦ Ὁσίου μακαρίας τελευτῆς ἠρώτησαν ἡμέραν τινὰ τοῦτον οἱ μαθηταί του διαποροῦντες πῶς θὰ διαμείνωσι καὶ θὰ διατηρηθῶσι τὰ Μοναστήρια μετὰ τὸν θάνατόν του, πόθεν θὰ ἔχωσιν οἱ πολυάριθμοι Μοναχοὶ τὰ πρὸς τὸ ζῆν χωρὶς νὰ παύσωσι ζῶντες ἐν ἀκτημοσύνῃ. Ὁ Ὅσιος ὅμως, ἀφοῦ ἤλεγξε τὴν ὀλιγοπιστίαν αὐτῶν, ἀπήντησεν ἐπὶ λέξει, ὡς ταῦτα γράφει ὁ Νικόλαος Μεθώνης, τὰ ἑξῆς: «Ἴστε ὡς περὶ μὲν θαύματος οὐδεὶς ἐμοὶ λόγος· ἐὰν δὲ παρρησίαν εὕρω πρὸς τὸν Θεόν, οὐδὲν ἡμῖν ἐλλείψει τῶν ἀναγκαίων οὐδέποτε». Πράγματι δὲ ἡ πρόρρησις αὕτη ἐπραγματοποιήθη, διότι ὁ αὐτὸς Νικόλαος προσέθηκεν ὅτι τότε, ὅτε ἔγραφε τὴν βιογραφίαν, ἤτοι μετὰ 36 ἔτη ἀπὸ τῆς κοιμήσεως τοῦ Ἁγίου, ἡ Μονὴ ἠρίθμει 300 Μοναχοὺς χωρὶς νὰ ἔχῃ ἄλλην τινὰ κτηματικὴν περιουσίαν ἐκτὸς τοῦ λαχανοκηπίου καὶ ὅμως συνετηρεῖτο θαυμασίως, οὐχὶ δὲ μόνον μέχρι τότε, ἀλλὰ ἐπὶ ὀκτὼ περίπου συνεχεῖς αἰῶνας ἡ Μονὴ ἤκμαζε καὶ ἐκραταιοῦτο πλουτιζομένη καὶ κατοχυρουμένη διὰ Πατριαρχικῶν Σιγγιλλίων ἀνακηρυχθεῖσα Σταυροπηγιακή.

Κατὰ τὴν Μεγάλην Ἑλληνικὴν Ἐθνεγερσίαν τῶν ἐτῶν 1821-1828 ἡ Μονὴ ὑπέστη ἐπανειλημμένως μεγάλας καταστροφάς, μετὰ δὲ τὴν ἀποκατάστασιν τοῦ ἐλευθέρου Ἑλληνικοῦ Κράτους ἀνασυνεστήθη αὕτη, ἀλλὰ σὺν τῷ χρόνῳ ἤρξατο μαραινομένη συνεπείᾳ τῶν ἀπολλοτριώσεων καὶ τῆς ἀπογυμνώσεώς της ἐκ τοῦ ἐμψύχου καὶ ἀψύχου ὑλικοῦ. Ἡ Μονὴ ἐκτὸς τῶν ἄλλων διετήρει ἐν Ἀθήναις δύο Μετόχια, τὸ περὶ τὸν ἐν Σεπολίοις Ναὸν τοῦ Ὁσίου Μελετίου μετατραπέντα εἰς ἐνοριακὸν καὶ τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς ἐπὶ τῆς ὁδοῦ Αἰόλου, τὸ ὁποῖον διατηρεῖ μέχρι σήμερον.