Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ὅσιος πατὴρ ἡμῶν ΜΕΛΕΤΙΟΣ ὁ νέος, ὁ ἐν τῷ ὄρει τῆς Μυουπόλεως ἀσκήσας, ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

Ὁ δὲ Ὅσιος τὸν ἐκάλεσε κρυφὰ ἀπὸ τοὺς ἄλλους, διὰ νὰ μὴ τὸν καταισχύνῃ ἐνώπιον αὐτῶν, καὶ τοῦ λέγει· «Σὺ μὲν ὕπαγε ὅπου βούλεσαι, διότι ἡ μὲν Βασιλεία τῶν οὐρανῶν βιάζεται, καὶ οἱ βιασταὶ ἁρπάζουσιν αὐτήν, ἡμεῖς δὲ οὐδένα βιάζομεν· πλὴν ὕπαγε νὰ φέρῃς τὸ σκαπτήριον, τὸ ὁποῖον ἔκρυψες εἰς τὴν πέτραν, διὰ νὰ μὴ γίνῃ εἰς τοὺς ἀδελφοὺς σκάνδαλον». Τότε ὁ κλέπτης ἐτρόμαξε καὶ πεσὼν εἰς τὴν γῆν ὡμολόγησε τὴν ἁμαρτίαν, καὶ ἀποδώσας τὴν σκαπάνην, λαμβάνει συγχώρησιν καὶ ἀναχωρεῖ.

Ἄλλοι πάλιν ἀπὸ τὰ ὅρια τῶν Θηβῶν ἦλθον ἐκεῖ εἰς τὸ ὄρος νὰ μονάσουν καὶ ἔφεραν τὰ ἱμάτιά των. Ἔπειτα, ἀφοῦ ἔκαμαν ὀλίγον καιρόν, ὠλιγώρησαν καὶ μὴ δυνάμενοι νὰ ὑποφέρουν τὴν σκληρότητα, μετενόησαν, καὶ θέλοντες νὰ στρέψουν εἰς τὰ ὀπίσω, ἔλαβον τὰ ἱμάτιά των πρότερον, καὶ τὰ ἔκρυψαν εἰς τοὺς θάμνους πλησίον εἰς τὸν δρόμον. Ἔπειτα ἦλθον εἰς τὸν Ὅσιον ζητοῦντες διὰ τὴν ἀναχώρησιν συγχώρησιν. Ὁ δὲ Ὅσιος, ὡς πρᾶος καὶ ἀγαθός, δὲν τοὺς ὠνείδισεν, ἀλλὰ τοὺς συνεβούλευσε λέγων· «Δράμετε ταχέως νὰ μὴ σᾶς πάρουν οἱ ὁδοιπόροι τὰ ἐνδύματά σας, ὅτι ἐκεῖ εἰς τὸν θάμνον, εἰς τὸν ὁποῖον τὰ ἐκρύψατε, εἶναι δρόμος καὶ διαβαίνουσι πολλάκις οἱ ἄνθρωποι». Οἱ δὲ ἀκούσαντες ἐθαύμασαν, καὶ πηγαίνοντες ἐκεῖ εὗρον ὁδοιπόρους καὶ διεμοίραζον τὰ ἱμάτιά των, καὶ μετὰ βίας ἠδυνήθησαν νὰ τὰ σώσουν ἀπὸ τὰς χεῖράς των.

Ἄλλην πάλιν φορὰν ἔστειλεν ὁ Ὅσιος Μοναχούς τινας νὰ ἀγοράσουν οἶνον ἀπὸ ἓν χωρίον. Ὁ ἄνθρωπος, ὅστις ἔδωκεν εἰς αὐτοὺς τὸν οἶνον, ἦτο εὐλαβὴς καὶ καλόγνωμος, ἡ δὲ γυνή του ἦτο ἄσεμνος καὶ κακότροπος. Καὶ βλέπουσα τὸν ἕνα Μοναχόν, ὅτι ἦτο νέος καὶ εὔμορφος, τὸν ἐπεθύμησε, καὶ τὸν ἐβασάνισε πολλὰ ἡ ἀναίσχυντος νὰ τὴν μοιχεύσῃ, ἀλλὰ δὲν ἠθέλησεν ὁ σωφρονέστατος ἐκεῖνος νὰ μολύνῃ τὸ Ἅγιον Σχῆμα· ὅθεν τὴν ἀπώθησεν ὡς ἄλλος Ἰωσὴφ τὴν Φαραωνίτισσαν. Ἡ δὲ πάλιν, ὡς μεθυσμένη ὑπὸ τοῦ ἔρωτος, ἐπρόλαβεν ἓν στενὸν πέρασμα ἔνθα ἦσαν ἀμπελῶνες, ὁπόθεν ἔμελλε νὰ περάσῃ ὁ Μοναχὸς μὲ τὰς φορτωμένας ἡμιόνους, καὶ κρύπτεται παράμερα ἀναμένουσα ἡ ἀνοσία τὸν Ὁσιώτατον· καὶ καθὼς διήρχετο, ἔδραμεν ἐπάνω του, καὶ τὸν ἔσυρεν ὡς μανιώδης ἡ ἄσεμνος. Ὁ δὲ πάνσεμνος, ἐπικαλούμενος τὰς εὐχὰς τοῦ Γέροντος εἰς βοήθειαν, ἀπώθησεν αὐτὴν καὶ κατὰ πολλὰ τὴν ἐξύβρισεν. Ὅθεν ἐντραπεῖσα ἡ ἀθλία ἔμεινεν ἄπρακτος, ὁ δὲ μακάριος ἀθλητὴς ἔφυγε νικητής, δοξάζων τὸν Κύριον.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ὁ Θεόδωρος Πρόδρομος λέγει ὅτι 28 ὅλα ἔτη παρέμεινεν εἰς τὸ Μοναστήριον τοῦ Ἁγίου Γεωργίου ὁ Μελέτιος, εἰς τὸ ὁποῖον ἦλθεν, ὡς ἀνωτέρω εἴδομεν, δεκαεννεατής, γράφων ἐπὶ λέξει τὰ ἑξῆς: «…καὶ ἡ ἐκεῖ διαμονὴ τῷ ἀνδρὶ οὐ μέχρι δέκα ἢ πέντε ἢ μικρῷ πλειόνων ἡμερῶν περιγράφεται, οὐδ’ ἐπὶ τρισὶν ἢ τέσσαρσιν ἡλίου κύκλοις περιορίζεται, ἀλλ’ εἰς ὅλους ὀκτὼ πρὸς τοὺς εἴκοσιν ἐνιαυτοὺς ἀποτείνεται»· ὅθεν φαίνεται ὅτι περὶ λάθους μᾶλλον πρόκειται τῶν ἀντιγραφέων καὶ ὅτι 28 χρόνους παρέμεινεν ὁ Ὅσιος εἰς ἐκεῖνο τὸ Μοναστήριον.

[2] Ὄρος Μυουπόλεως ὀνομάζει ἐνταῦθα ὁ Νικόλαος Μεθώνης τὸν Κιθαιρῶνα, κείμενον εἰς τὰ ὅρια τῆς Ἀττικῆς καὶ τῆς Βοιωτίας, ὁ δὲ Θεόδωρος Πρόδρομος Μυούπολιν ὀνομάζει παρακείμενον χωρίον, ἐκ τοῦ ὁποίου πιθανῶς ἐδόθη εἰς τὸ ὄρος τὸ ὄνομα τῆς Μυουπόλεως. Μυούπολις δὲ ἄλλοι μὲν λέγουσιν ὅτι ἦσαν αἱ Ἐρυθραὶ κοινῶς Κριεκούκι, ἄλλοι δὲ ἡ Οἰνόη, κοινῶς Μάζι τῆς Μάνδρας Ἀττικῆς, ἕτεροι δὲ τὰ μεσημβρινῶς τῆς Μονῆς ὑπάρχοντα ἐρείπια ἀρχαίας πόλεως.

[3] Οὗτος ἐπατριάρχευσε κατὰ τὰ ἔτη 1084-1111.

[4] Πρόκειται περὶ τοῦ Μητροπολίτου Ἀθηνῶν Νικήτα Γʹ τοῦ Κούρδη, ἀποθανόντος τὸ 1103.

[5] Οὗτος ἦτο Ἀλέξιος Αʹ ὁ Κομνηνός, βασιλεύσας ἐν Κωνσταντινουπόλει ἐν ἔτει 1078-1105.

[6] Ἡ Ἱερὰ Μονὴ τοῦ Ὁσίου Μελετίου εἶναι ἐκτισμένη εἰς τὸ ἀνατολικὸν τμῆμα τοῦ Κιθαιρῶνος, ὅπερ εἶναι καὶ τὸ χαμηλότερον, καλούμενον σήμερον «Πάστρα». Τούτου ἡ ὑψηλοτέρα κορυφὴ ἔχει ὕψος 1015 μέτρων, ἐνῷ ἡ ὑψηλοτέρα κορυφὴ τοῦ δυτικοῦ τμήματος, ἔχει ὕψος 1407 μέτρων. Ἡ τοποθεσία ἐν τῇ ὁποίᾳ κεῖται ἡ Μονὴ εἰναι θαυμασία καὶ κατάφυτος. Κάτωθεν αὐτῆς ἐκτείνεται πεδιάς, διὰ τῆς ὁποίας διέρχεται ἡ ὁδὸς Ἀθηνῶν-Θηβῶν. Ἡ Μονή, ὡς εἴδομεν, προϋπάρχουσα τοῦ Ὁσίου Μελετίου ἐκαλεῖτο Μονὴ τοῦ Συμβούλου ἢ Συμβόλου, ἀνεκαινίσθη ὅμως καὶ ἐπηυξήθη ὑπὸ τοῦ Ὁσίου Μελετίου, ὅστις ἀνεκαίνισε καὶ ἐμεγάλυνε καὶ τὸν κεντρικὸν Ναὸν τῶν Ἁγίων Ἀσωμάτων, ἐκτὸς δὲ τούτου καὶ τοῦ Ναοῦ τοῦ Σωτῆρος, ὅστις ἐπίσης ἐμεγαλύνθη καὶ κατελαμπρύνθη ὑπὸ τῶν μαθητῶν τοῦ Ὁσίου, ἀνήγειρεν οὗτος καὶ δύο ἑτέρους Ναούς, τὸν τῆς Θεοτόκου καὶ τὸν τοῦ Προφήτου Ἠλιοὺ τοῦ Θεσβίτου.

Μικρὸν πρὸ τῆς τοῦ Ὁσίου μακαρίας τελευτῆς ἠρώτησαν ἡμέραν τινὰ τοῦτον οἱ μαθηταί του διαποροῦντες πῶς θὰ διαμείνωσι καὶ θὰ διατηρηθῶσι τὰ Μοναστήρια μετὰ τὸν θάνατόν του, πόθεν θὰ ἔχωσιν οἱ πολυάριθμοι Μοναχοὶ τὰ πρὸς τὸ ζῆν χωρὶς νὰ παύσωσι ζῶντες ἐν ἀκτημοσύνῃ. Ὁ Ὅσιος ὅμως, ἀφοῦ ἤλεγξε τὴν ὀλιγοπιστίαν αὐτῶν, ἀπήντησεν ἐπὶ λέξει, ὡς ταῦτα γράφει ὁ Νικόλαος Μεθώνης, τὰ ἑξῆς: «Ἴστε ὡς περὶ μὲν θαύματος οὐδεὶς ἐμοὶ λόγος· ἐὰν δὲ παρρησίαν εὕρω πρὸς τὸν Θεόν, οὐδὲν ἡμῖν ἐλλείψει τῶν ἀναγκαίων οὐδέποτε». Πράγματι δὲ ἡ πρόρρησις αὕτη ἐπραγματοποιήθη, διότι ὁ αὐτὸς Νικόλαος προσέθηκεν ὅτι τότε, ὅτε ἔγραφε τὴν βιογραφίαν, ἤτοι μετὰ 36 ἔτη ἀπὸ τῆς κοιμήσεως τοῦ Ἁγίου, ἡ Μονὴ ἠρίθμει 300 Μοναχοὺς χωρὶς νὰ ἔχῃ ἄλλην τινὰ κτηματικὴν περιουσίαν ἐκτὸς τοῦ λαχανοκηπίου καὶ ὅμως συνετηρεῖτο θαυμασίως, οὐχὶ δὲ μόνον μέχρι τότε, ἀλλὰ ἐπὶ ὀκτὼ περίπου συνεχεῖς αἰῶνας ἡ Μονὴ ἤκμαζε καὶ ἐκραταιοῦτο πλουτιζομένη καὶ κατοχυρουμένη διὰ Πατριαρχικῶν Σιγγιλλίων ἀνακηρυχθεῖσα Σταυροπηγιακή.

Κατὰ τὴν Μεγάλην Ἑλληνικὴν Ἐθνεγερσίαν τῶν ἐτῶν 1821-1828 ἡ Μονὴ ὑπέστη ἐπανειλημμένως μεγάλας καταστροφάς, μετὰ δὲ τὴν ἀποκατάστασιν τοῦ ἐλευθέρου Ἑλληνικοῦ Κράτους ἀνασυνεστήθη αὕτη, ἀλλὰ σὺν τῷ χρόνῳ ἤρξατο μαραινομένη συνεπείᾳ τῶν ἀπολλοτριώσεων καὶ τῆς ἀπογυμνώσεώς της ἐκ τοῦ ἐμψύχου καὶ ἀψύχου ὑλικοῦ. Ἡ Μονὴ ἐκτὸς τῶν ἄλλων διετήρει ἐν Ἀθήναις δύο Μετόχια, τὸ περὶ τὸν ἐν Σεπολίοις Ναὸν τοῦ Ὁσίου Μελετίου μετατραπέντα εἰς ἐνοριακὸν καὶ τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς ἐπὶ τῆς ὁδοῦ Αἰόλου, τὸ ὁποῖον διατηρεῖ μέχρι σήμερον.