ΜΕΛΕΤΙΟΣ ὁ θαυμάσιος καὶ ἀληθὴς δοῦλος τοῦ Θεοῦ ἐγεννήθη περὶ τὸ ἔτος ͵αλε’ (1035) εἰς ἓν χωρίον τῶν Καππαδοκῶν, Μουταλάσκη καλούμενον, ὅπερ καὶ τὸν μέγαν Σάββαν ἐβλάστησεν. Οἱ γονεῖς του ἦσαν κατὰ πολλὰ ἐνάρετοι, Ἰωάννης καὶ Σοφία ὀνομαζόμενοι, τῶν ὁποίων τὰς ἀρετὰς τὸ παιδίον μιμούμενον ἐπρόκοπτε καθ’ ἑκάστην ἀπὸ μικρᾶς ἡλικίας καὶ ηὔξανεν οὐ μόνον ἀπὸ τὴν αἰσθητὴν Σοφίαν (τὴν σαρκικήν, λέγω, μητέρα) παιδαγωγούμενον, ἀλλὰ καὶ ἀπὸ τὴν νοητὴν φωτιζόμενον ἄνωθεν, μὲ τὸ γάλα τῆς ὁποίας τὸ ζωηρὸν καὶ ἀκόρεστον ἐτρέφετο περισσότερον, παρὰ μὲ τὸ αἰσθητὸν τῆς μητρὸς καὶ ἐπίκηρον.
Ὅταν ἦλθεν εἰς ἡλικίαν κατάλληλον διὰ νὰ μάθῃ γράμματα, τὸν ἔβαλαν οἱ γονεῖς του εἰς τὸ σχολεῖον, ἀλλ’ ἔτυχε βραδὺς εἰς τὸν νοῦν καὶ δὲν ἠδύνατο νὰ ἐννοήσῃ τὰ μαθήματα· ἡ σπουδή του ὅμως καὶ ἡ πίστις του πρὸς τὸν Θεὸν ἀνεπλήρωσε τὸ ὑστέρημα τῆς φύσεως· ὅτι εὗρε τρόπον πάνσοφον ὁ πεφωτισμένος νέος, ἐλπίζων εἰς τὸν Θεὸν νὰ τοῦ δώσῃ φώτισιν. Ζηλώσας ὅθεν τὴν πίστιν τῆς αἱμόρρου καὶ πιστεύων ἀδιακρίτως, ὅτι ἐὰν μόνον ἐγγίσῃ καὶ αὐτὸς εἰς τὸ ἄκρον τῶν ἱματίων τοῦ Ἰησοῦ λεπτύνεται ὁ νοῦς του εἰς τὸ νὰ ἐννοῇ τὰ γράμματα, μετέβη εἰς τὴν Ἐκκλησίαν πρὶν ἀρχίσῃ τὴν λειτουργίαν ὁ Ἱερεύς καὶ ἀπελθὼν εἰς τὸ ὄπισθεν μέρος τῆς ἁγίας Τραπέζης, ἔκλινε τὴν κεφαλὴν κάτωθεν τοῦ θείου πέπλου, τὸν ὁποῖον ὀνομάζομεν κοινῶς ἐνδύτην, καὶ ἔστεκεν οὕτω μετὰ φόβου Θεοῦ καὶ πίστεως, ἕως οὗ ἐτελειώθη ἡ λειτουργία. Καί, ὢ τοῦ θαύματος! ἔλαβε τὴν χάριν, καθὼς ἐπίστευσεν, ἐξελθὼν δὲ ἀπὸ τὴν λειτουργίαν ἔμαθεν ἐκ στήθους τὴν δευτέραν ᾠδὴν τοῦ Προφήτου Μωϋσέως μὲ μίαν μόνον φορὰν ὅπου τὴν ἀνέγνωσεν· ὁμοίως καὶ τὰ δύσκολα μαθήματα ἀπὸ τὴν ὥραν ἐκείνην μὲ πολλὴν εὐκολίαν ἐννοοῦσεν.
Οὕτως οὖν ἀπογαλακτιζόμενος παιδοπρεπῶς καὶ θεοπρεπῶς πολιτευόμενος, ὁ ὄντως Μελέτιος ἐμελέτα μὲ μελέτην διηνεκῆ εἰς τὸν νόμον τοῦ Κυρίου, κατὰ τὸν Δαβίδ, τὰ θεῖα καὶ σωτήρια μαρτύρια, καὶ καθ’ ἑκάστην μετέβαινεν εἰς τὴν Ἐκκλησίαν, ὄχι ὡς παιδίον μικρὸν ὅπου ἦτο, ἀλλὰ μὲ τόσην εὐταξίαν καὶ εὐλάβειαν, ὥστε ἐπερίσσευε τοὺς πρεσβυτέρους καὶ σοφοὺς εἰς τὴν σύνεσιν· καὶ πάντες τὸν ἐθαύμαζον ὅτι ἠκροάζετο νουνεχῶς τοὺς θείους Λόγους, μὲ τοὺς ὁποίους ἐτρέφετο μᾶλλον ἢ μὲ ἄρτον φθειρόμενον.