Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ὅσιος πατὴρ ἡμῶν ΜΕΛΕΤΙΟΣ ὁ νέος, ὁ ἐν τῷ ὄρει τῆς Μυουπόλεως ἀσκήσας, ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

Τότε συντρίψαντες τὸ δοχεῖον, εἶδον μέσα ἕνα ὄφιν φαρμακερὸν νεκρόν, ὅστις ἀπὸ προσβολὴν τοῦ παλαιοῦ ὄφεως εἰσῆλθεν εἰς ἐκεῖνο τὸ κεράμιον· καὶ ὅταν ἔχυσε τὸ φαρμάκι του, ἐπνίγη εἰς τὸν οἶνον καὶ ἔμεινεν ἔσω διὰ νὰ πίωσιν οἱ Ἀσκηταὶ καὶ ἀποθάνωσιν, οἵτινες ἰδόντες τὸν φοβερὸν ἐκεῖνον ὄφιν ἐφοβήθησαν καὶ ἐθαύμασαν τὸν Ὅσιον πῶς τὸ ἐγνώρισε καὶ τοὺς ἐλύτρωσεν ἀπὸ βέβαιον θάνατον.

Εἶχε δὲ καὶ τὴν χάριν τῶν ἰάσεων ὁ Ὅσιος, τὴν ὁποίαν ὑπὸ τῆς πρώτης τῶν χαρίτων ἀφθόνως ἐπλούτησε, καὶ ἐθεράπευε πᾶσαν ἀσθένειαν ψυχῆς τε καὶ σώματος. Εἶχε δὲ τότε τὴν πραιτωρινὴν ἀρχὴν (διοίκησιν) ἄρχων τις Κωνσταντῖνος Χοιροσφάκτης ὀνομαζόμενος. Τούτου εἷς δοῦλος πιστός, τὸν ὁποῖον ἠγάπα ὁ Κωνσταντῖνος ὡς τὸν ἑαυτόν του, εἶχε δεινὴν καὶ ἀθεράπευτον ἀσθένειαν καὶ δὲν εὑρέθη ἰατρὸς νὰ τοῦ δώσῃ σωτηρίαν, ἀλλὰ πάντες τὸν ἀπεφάσισαν εἰς θάνατον. Ὁ πραίτωρ λοιπὸν ἐλυπεῖτο, καὶ λέγει εἰς τὸν ἀσθενῆ· «Θέλεις νὰ σὲ ὑπάγω εἰς τὸν μέγαν Μελέτιον, ὅστις ἔκαμε τόσα θαυμάσια, νὰ σὲ θεραπεύσῃ, καὶ ὁ ὁποῖος εἶναι ἁγιώτατος ἄνθρωπος;». Ὁ δὲ ἀσθενὴς δὲν ἤθελεν, ἀλλὰ καὶ τὸν Ἅγιον κατέκρινε λέγων· «Ἐγὼ ἐπεκαλέσθην πολλοὺς καὶ μεγάλους Ἁγίους, καὶ δὲν μοῦ ἔδωκαν καμμίαν βοήθειαν, καὶ αὐτὸς ὁ φάγος καὶ οἰνοπότης θὰ μοῦ κάμῃ ὠφέλειαν;». Οὕτως ἠσθένει εἰς τὴν ψυχὴν χειρότερον τοῦ σώματος, καταλαλῶν τὸν ἄμεμπτον, ὅστις ἐγνώριζεν ἀπ’ ἐκεῖ ἀπὸ τὸ ὄρος τοῦ ἀσθενοῦντος τοὺς λόγους. Τὴν δὲ ἑπομένην ἡμέραν ἔλαβεν ὁ πραίτωρ τὸν ἀσθενῆ καὶ ἔφθασαν εἰς τὸν Ὅσιον, ὁπότε ἔπεσεν ὁ ἄρχων εἰς τοὺς πόδας του κλαίων καὶ ζητῶν τὴν ἰατρείαν τοῦ πάσχοντος. Ὁ δὲ Ἅγιος ἐπροφασίζετο, ὅτι οὔτε αὐτὸς ἦτο ἱκανὸς νὰ τελέσῃ τοιαύτα θαυματουργίαν οὔτε ὁ ἀσθενὴς ἦτο ἄξιος νὰ θεραπευθῇ διὰ τὴν τοσαύτην του ἀπιστίαν· τέλος ὅμως ἐλυπήθη τὰ δάκρυα τοῦ ἄρχοντος, καὶ ἀφοῦ ἐνουθέτησε τὸν ἀσθενῆ, ὅστις ὡμολόγησε τὴν ἁμαρτίαν του ζητῶν συγχώρησιν, τὸν ἰάτρευσε ψυχῆ τε καὶ σώματι καὶ εὐχαριστήσαντες τὸν Ὅσιον ἀμφότεροι ἀπῆλθον εἰς τὰ ἴδια χαίροντες.

Ἄλλοτε πάλιν ἦλθον ἄλλοι δύο εἰς τὸ κελλίον του· καὶ καθὼς εἰσῆλθον εἰς τὴν Μονήν, ἦλθεν αἴφνης ἀσθένεια εἰς τὸν ἵππον τοῦ ἑνός, ἥτις λέγεται ὀπισθότονος, καὶ πεσὼν εἰς τὴν γῆν ἐκινδύνευεν εἰς θάνατον· ὅθεν παρεκάλεσε τὸν Ὅσιον νὰ ὑπάγῃ ἕως τὸν στάβλον, νὰ τὸν ἴδῃ· ἔνθα εὑρίσκων εἰς τὴν γῆν ὡς νεκρὸν ἡπλωμένον τὸν ἵππον, τὸν ἤγγισε μὲ τὴν ράβδον του λέγων· «Ἐγείρου»· καὶ τότε παρευθὺς (ὢ τοῦ θαύματος!) ἠγέρθη ὁ ἵππος ὑγιέστατος.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ὁ Θεόδωρος Πρόδρομος λέγει ὅτι 28 ὅλα ἔτη παρέμεινεν εἰς τὸ Μοναστήριον τοῦ Ἁγίου Γεωργίου ὁ Μελέτιος, εἰς τὸ ὁποῖον ἦλθεν, ὡς ἀνωτέρω εἴδομεν, δεκαεννεατής, γράφων ἐπὶ λέξει τὰ ἑξῆς: «…καὶ ἡ ἐκεῖ διαμονὴ τῷ ἀνδρὶ οὐ μέχρι δέκα ἢ πέντε ἢ μικρῷ πλειόνων ἡμερῶν περιγράφεται, οὐδ’ ἐπὶ τρισὶν ἢ τέσσαρσιν ἡλίου κύκλοις περιορίζεται, ἀλλ’ εἰς ὅλους ὀκτὼ πρὸς τοὺς εἴκοσιν ἐνιαυτοὺς ἀποτείνεται»· ὅθεν φαίνεται ὅτι περὶ λάθους μᾶλλον πρόκειται τῶν ἀντιγραφέων καὶ ὅτι 28 χρόνους παρέμεινεν ὁ Ὅσιος εἰς ἐκεῖνο τὸ Μοναστήριον.

[2] Ὄρος Μυουπόλεως ὀνομάζει ἐνταῦθα ὁ Νικόλαος Μεθώνης τὸν Κιθαιρῶνα, κείμενον εἰς τὰ ὅρια τῆς Ἀττικῆς καὶ τῆς Βοιωτίας, ὁ δὲ Θεόδωρος Πρόδρομος Μυούπολιν ὀνομάζει παρακείμενον χωρίον, ἐκ τοῦ ὁποίου πιθανῶς ἐδόθη εἰς τὸ ὄρος τὸ ὄνομα τῆς Μυουπόλεως. Μυούπολις δὲ ἄλλοι μὲν λέγουσιν ὅτι ἦσαν αἱ Ἐρυθραὶ κοινῶς Κριεκούκι, ἄλλοι δὲ ἡ Οἰνόη, κοινῶς Μάζι τῆς Μάνδρας Ἀττικῆς, ἕτεροι δὲ τὰ μεσημβρινῶς τῆς Μονῆς ὑπάρχοντα ἐρείπια ἀρχαίας πόλεως.

[3] Οὗτος ἐπατριάρχευσε κατὰ τὰ ἔτη 1084-1111.

[4] Πρόκειται περὶ τοῦ Μητροπολίτου Ἀθηνῶν Νικήτα Γʹ τοῦ Κούρδη, ἀποθανόντος τὸ 1103.

[5] Οὗτος ἦτο Ἀλέξιος Αʹ ὁ Κομνηνός, βασιλεύσας ἐν Κωνσταντινουπόλει ἐν ἔτει 1078-1105.

[6] Ἡ Ἱερὰ Μονὴ τοῦ Ὁσίου Μελετίου εἶναι ἐκτισμένη εἰς τὸ ἀνατολικὸν τμῆμα τοῦ Κιθαιρῶνος, ὅπερ εἶναι καὶ τὸ χαμηλότερον, καλούμενον σήμερον «Πάστρα». Τούτου ἡ ὑψηλοτέρα κορυφὴ ἔχει ὕψος 1015 μέτρων, ἐνῷ ἡ ὑψηλοτέρα κορυφὴ τοῦ δυτικοῦ τμήματος, ἔχει ὕψος 1407 μέτρων. Ἡ τοποθεσία ἐν τῇ ὁποίᾳ κεῖται ἡ Μονὴ εἰναι θαυμασία καὶ κατάφυτος. Κάτωθεν αὐτῆς ἐκτείνεται πεδιάς, διὰ τῆς ὁποίας διέρχεται ἡ ὁδὸς Ἀθηνῶν-Θηβῶν. Ἡ Μονή, ὡς εἴδομεν, προϋπάρχουσα τοῦ Ὁσίου Μελετίου ἐκαλεῖτο Μονὴ τοῦ Συμβούλου ἢ Συμβόλου, ἀνεκαινίσθη ὅμως καὶ ἐπηυξήθη ὑπὸ τοῦ Ὁσίου Μελετίου, ὅστις ἀνεκαίνισε καὶ ἐμεγάλυνε καὶ τὸν κεντρικὸν Ναὸν τῶν Ἁγίων Ἀσωμάτων, ἐκτὸς δὲ τούτου καὶ τοῦ Ναοῦ τοῦ Σωτῆρος, ὅστις ἐπίσης ἐμεγαλύνθη καὶ κατελαμπρύνθη ὑπὸ τῶν μαθητῶν τοῦ Ὁσίου, ἀνήγειρεν οὗτος καὶ δύο ἑτέρους Ναούς, τὸν τῆς Θεοτόκου καὶ τὸν τοῦ Προφήτου Ἠλιοὺ τοῦ Θεσβίτου.

Μικρὸν πρὸ τῆς τοῦ Ὁσίου μακαρίας τελευτῆς ἠρώτησαν ἡμέραν τινὰ τοῦτον οἱ μαθηταί του διαποροῦντες πῶς θὰ διαμείνωσι καὶ θὰ διατηρηθῶσι τὰ Μοναστήρια μετὰ τὸν θάνατόν του, πόθεν θὰ ἔχωσιν οἱ πολυάριθμοι Μοναχοὶ τὰ πρὸς τὸ ζῆν χωρὶς νὰ παύσωσι ζῶντες ἐν ἀκτημοσύνῃ. Ὁ Ὅσιος ὅμως, ἀφοῦ ἤλεγξε τὴν ὀλιγοπιστίαν αὐτῶν, ἀπήντησεν ἐπὶ λέξει, ὡς ταῦτα γράφει ὁ Νικόλαος Μεθώνης, τὰ ἑξῆς: «Ἴστε ὡς περὶ μὲν θαύματος οὐδεὶς ἐμοὶ λόγος· ἐὰν δὲ παρρησίαν εὕρω πρὸς τὸν Θεόν, οὐδὲν ἡμῖν ἐλλείψει τῶν ἀναγκαίων οὐδέποτε». Πράγματι δὲ ἡ πρόρρησις αὕτη ἐπραγματοποιήθη, διότι ὁ αὐτὸς Νικόλαος προσέθηκεν ὅτι τότε, ὅτε ἔγραφε τὴν βιογραφίαν, ἤτοι μετὰ 36 ἔτη ἀπὸ τῆς κοιμήσεως τοῦ Ἁγίου, ἡ Μονὴ ἠρίθμει 300 Μοναχοὺς χωρὶς νὰ ἔχῃ ἄλλην τινὰ κτηματικὴν περιουσίαν ἐκτὸς τοῦ λαχανοκηπίου καὶ ὅμως συνετηρεῖτο θαυμασίως, οὐχὶ δὲ μόνον μέχρι τότε, ἀλλὰ ἐπὶ ὀκτὼ περίπου συνεχεῖς αἰῶνας ἡ Μονὴ ἤκμαζε καὶ ἐκραταιοῦτο πλουτιζομένη καὶ κατοχυρουμένη διὰ Πατριαρχικῶν Σιγγιλλίων ἀνακηρυχθεῖσα Σταυροπηγιακή.

Κατὰ τὴν Μεγάλην Ἑλληνικὴν Ἐθνεγερσίαν τῶν ἐτῶν 1821-1828 ἡ Μονὴ ὑπέστη ἐπανειλημμένως μεγάλας καταστροφάς, μετὰ δὲ τὴν ἀποκατάστασιν τοῦ ἐλευθέρου Ἑλληνικοῦ Κράτους ἀνασυνεστήθη αὕτη, ἀλλὰ σὺν τῷ χρόνῳ ἤρξατο μαραινομένη συνεπείᾳ τῶν ἀπολλοτριώσεων καὶ τῆς ἀπογυμνώσεώς της ἐκ τοῦ ἐμψύχου καὶ ἀψύχου ὑλικοῦ. Ἡ Μονὴ ἐκτὸς τῶν ἄλλων διετήρει ἐν Ἀθήναις δύο Μετόχια, τὸ περὶ τὸν ἐν Σεπολίοις Ναὸν τοῦ Ὁσίου Μελετίου μετατραπέντα εἰς ἐνοριακὸν καὶ τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς ἐπὶ τῆς ὁδοῦ Αἰόλου, τὸ ὁποῖον διατηρεῖ μέχρι σήμερον.