Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ὅσιος πατὴρ ἡμῶν ΜΕΛΕΤΙΟΣ ὁ νέος, ὁ ἐν τῷ ὄρει τῆς Μυουπόλεως ἀσκήσας, ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

Ὅταν ὁ Μοναχὸς αὐτὸς ἔφθασεν εἰς τὸν Ὅσιον, τοῦ εἶπε πῶς ἐπέρασεν εἰς ἐκείνην τὴν ὑπηρεσίαν· ἐπειδὴ τοιαύτην τάξιν εἶχον, ὅταν ἔλθῃ τις ἀπὸ κανὲν διακόνημα, νὰ διηγῆται ἀνελλιπῶς ὅσα ἔπαθεν. Εἰπὼν λοιπὸν ὅλα τὰ ἐπίλοιπα, ἐσιώπησε τὸν πειρασμόν, τὸν ὁποῖον τοῦ ἔδωκε τὸ μιαρὸν γύναιον· ὁ δὲ Ὅσιος, ὡς προορατικός, ἐγνώριζεν ὅλα τὰ συμβάντα, καὶ τοῦ λέγει· «Διατί, τέκνον μου, τὰ μικρὰ μοῦ ἀνήγγειλας, καὶ τὰ μεγάλα ἀπέκρυψας; τὸν πόλεμον τὸν ὁποῖον σοῦ ἔκαμεν ἡ γυνὴ εἰς τὸν οἶκόν της καὶ εἰς τὰς ἀμπέλους, ὅπου σὲ ἔσυρε νὰ τὴν μοιχεύσῃς, καὶ σὺ τὴν ὕβρισες ἄτακτα; καὶ καλῶς μὲν ποιῶν τὴν ἀνομίαν δὲν ἔπραξες, ἀλλὰ ὅμως ἔσφαλες ὀλίγον, ἐπειδὴ δὲν τὴν ἐσωφρόνησες μὲ πρᾳότητα, ἀλλὰ μὲ ἀγριότητα τὴν ἐξύβρισες». Τότε ὁ Μοναχὸς κατανοήσας τὸ σφάλμα του ἐποίησε μετάνοιαν καὶ ἔλαβε τὴν συγχώρησιν.

Οὐχὶ δὲ, μόνον ταῦτα, ἀλλὰ καὶ ἕτερα πάμπολλα θαυμάσια ἐτέλεσε καὶ πολλα προεῖπεν ὁ ἀοίδιμος, διὰ τῶν ὁποίων ἐγνώσθη τὸ πνεῦμα τῆς προφητείας, τὸ ὁποῖον τὸν ἐπλούτιζε καὶ διὰ τοῦ ὁποίου καὶ τὰ μακρὰν ὑφ’ ἑκάστου τελούμενα ἐγνώριζε καὶ τὰ μέλλοντα προέλεγε, τὰ ὁποῖα μόνος ὁ Θεὸς προγινώσκει. Διὰ τῆς χάριτος ὅθεν τοῦ Παναγάθου Θεοῦ καὶ οὗτος ὁ τρισμακάριος τὰ ἐγνώριζε καὶ τὰ προέλεγεν ἀσφαλέστατα, τόσον ὥστε ὅλοι τὸν ἐθαύμαζον, ἐξόχως δὲ ὁ Βάρδας, ὅστις δὶς χρηματίσας ἀνθύπατος εἰς τὴν Ἑλλάδα ἔπρεπε νὰ ἐπιστρέψῃ εἰς τὰ βασίλεια. Ὅθεν μετέβη πρῶτον εἰς τὸ κελλίον τοῦ Ὁσίου Μελετίου διὰ νὰ ζητήσῃ τὴν εὐλογίαν του. Ὁ δὲ Ὅσιος προεῖπεν, ὅτι ἔμελλε νὰ γίνῃ καὶ τὸ τρίτον ἀνθύπατος, ὅπερ καὶ ἐγένετο, ὡς καὶ πολλὰ ἄλλα γεγονότα τὰ ὁποῖα προεῖπε καὶ ἅπαντα μὲ τὴν χάριν τοῦ Θεοῦ ἐτελέσθησαν.

Ἄλλος τις ἄρχων ἀπὸ τὴν Πελοπόννησον, Ἰωάννης ὀνόματι, ἦλθε τὴν ἑβδομάδα τῆς Τυρινῆς εἰς τὸν Ὅσιον, διὰ νὰ ἀπολαύσῃ μεγάλην τινὰ νουθεσίαν πρὸς ψυχικήν του ὠφέλειαν. Ὁ δὲ Μελέτιος εἶπεν εἰς αὐτόν· «Μελέτα τὸν θάνατον καὶ ἑτοίμασε τὰ ἐφόδια, ὅτι εἰς ὀλίγας ἡμέρας εἶναι τὸ τέλος σου». Ταῦτα ἀκούσας ὁ ἄρχων ἐλυπήθη ὡς ἄνθρωπος· πλὴν γνωρίζων ὅτι ὁ Ὅσιος οὐδέποτε ἐψεύδετο, ἡτοιμάσθη· καὶ τὴν πρώτην ἑβδομάδα τῆς ἁγίας Τεσσαρακοστῆς ἀπέθανε. Φθάνουσι ταῦτα πρὸς ἀπόδειξιν τοῦ προφητικοῦ τοῦ Ὁσίου χαρίσματος, καὶ ἂς εἴπωμεν ἄλλα δύο τρία θαυμάσια ἀπὸ τὰ πολλὰ τὰ ὁποῖα ἐτέλεσε καὶ οὕτω νὰ δώσωμεν τέλος τῆς διηγήσεως.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ὁ Θεόδωρος Πρόδρομος λέγει ὅτι 28 ὅλα ἔτη παρέμεινεν εἰς τὸ Μοναστήριον τοῦ Ἁγίου Γεωργίου ὁ Μελέτιος, εἰς τὸ ὁποῖον ἦλθεν, ὡς ἀνωτέρω εἴδομεν, δεκαεννεατής, γράφων ἐπὶ λέξει τὰ ἑξῆς: «…καὶ ἡ ἐκεῖ διαμονὴ τῷ ἀνδρὶ οὐ μέχρι δέκα ἢ πέντε ἢ μικρῷ πλειόνων ἡμερῶν περιγράφεται, οὐδ’ ἐπὶ τρισὶν ἢ τέσσαρσιν ἡλίου κύκλοις περιορίζεται, ἀλλ’ εἰς ὅλους ὀκτὼ πρὸς τοὺς εἴκοσιν ἐνιαυτοὺς ἀποτείνεται»· ὅθεν φαίνεται ὅτι περὶ λάθους μᾶλλον πρόκειται τῶν ἀντιγραφέων καὶ ὅτι 28 χρόνους παρέμεινεν ὁ Ὅσιος εἰς ἐκεῖνο τὸ Μοναστήριον.

[2] Ὄρος Μυουπόλεως ὀνομάζει ἐνταῦθα ὁ Νικόλαος Μεθώνης τὸν Κιθαιρῶνα, κείμενον εἰς τὰ ὅρια τῆς Ἀττικῆς καὶ τῆς Βοιωτίας, ὁ δὲ Θεόδωρος Πρόδρομος Μυούπολιν ὀνομάζει παρακείμενον χωρίον, ἐκ τοῦ ὁποίου πιθανῶς ἐδόθη εἰς τὸ ὄρος τὸ ὄνομα τῆς Μυουπόλεως. Μυούπολις δὲ ἄλλοι μὲν λέγουσιν ὅτι ἦσαν αἱ Ἐρυθραὶ κοινῶς Κριεκούκι, ἄλλοι δὲ ἡ Οἰνόη, κοινῶς Μάζι τῆς Μάνδρας Ἀττικῆς, ἕτεροι δὲ τὰ μεσημβρινῶς τῆς Μονῆς ὑπάρχοντα ἐρείπια ἀρχαίας πόλεως.

[3] Οὗτος ἐπατριάρχευσε κατὰ τὰ ἔτη 1084-1111.

[4] Πρόκειται περὶ τοῦ Μητροπολίτου Ἀθηνῶν Νικήτα Γʹ τοῦ Κούρδη, ἀποθανόντος τὸ 1103.

[5] Οὗτος ἦτο Ἀλέξιος Αʹ ὁ Κομνηνός, βασιλεύσας ἐν Κωνσταντινουπόλει ἐν ἔτει 1078-1105.

[6] Ἡ Ἱερὰ Μονὴ τοῦ Ὁσίου Μελετίου εἶναι ἐκτισμένη εἰς τὸ ἀνατολικὸν τμῆμα τοῦ Κιθαιρῶνος, ὅπερ εἶναι καὶ τὸ χαμηλότερον, καλούμενον σήμερον «Πάστρα». Τούτου ἡ ὑψηλοτέρα κορυφὴ ἔχει ὕψος 1015 μέτρων, ἐνῷ ἡ ὑψηλοτέρα κορυφὴ τοῦ δυτικοῦ τμήματος, ἔχει ὕψος 1407 μέτρων. Ἡ τοποθεσία ἐν τῇ ὁποίᾳ κεῖται ἡ Μονὴ εἰναι θαυμασία καὶ κατάφυτος. Κάτωθεν αὐτῆς ἐκτείνεται πεδιάς, διὰ τῆς ὁποίας διέρχεται ἡ ὁδὸς Ἀθηνῶν-Θηβῶν. Ἡ Μονή, ὡς εἴδομεν, προϋπάρχουσα τοῦ Ὁσίου Μελετίου ἐκαλεῖτο Μονὴ τοῦ Συμβούλου ἢ Συμβόλου, ἀνεκαινίσθη ὅμως καὶ ἐπηυξήθη ὑπὸ τοῦ Ὁσίου Μελετίου, ὅστις ἀνεκαίνισε καὶ ἐμεγάλυνε καὶ τὸν κεντρικὸν Ναὸν τῶν Ἁγίων Ἀσωμάτων, ἐκτὸς δὲ τούτου καὶ τοῦ Ναοῦ τοῦ Σωτῆρος, ὅστις ἐπίσης ἐμεγαλύνθη καὶ κατελαμπρύνθη ὑπὸ τῶν μαθητῶν τοῦ Ὁσίου, ἀνήγειρεν οὗτος καὶ δύο ἑτέρους Ναούς, τὸν τῆς Θεοτόκου καὶ τὸν τοῦ Προφήτου Ἠλιοὺ τοῦ Θεσβίτου.

Μικρὸν πρὸ τῆς τοῦ Ὁσίου μακαρίας τελευτῆς ἠρώτησαν ἡμέραν τινὰ τοῦτον οἱ μαθηταί του διαποροῦντες πῶς θὰ διαμείνωσι καὶ θὰ διατηρηθῶσι τὰ Μοναστήρια μετὰ τὸν θάνατόν του, πόθεν θὰ ἔχωσιν οἱ πολυάριθμοι Μοναχοὶ τὰ πρὸς τὸ ζῆν χωρὶς νὰ παύσωσι ζῶντες ἐν ἀκτημοσύνῃ. Ὁ Ὅσιος ὅμως, ἀφοῦ ἤλεγξε τὴν ὀλιγοπιστίαν αὐτῶν, ἀπήντησεν ἐπὶ λέξει, ὡς ταῦτα γράφει ὁ Νικόλαος Μεθώνης, τὰ ἑξῆς: «Ἴστε ὡς περὶ μὲν θαύματος οὐδεὶς ἐμοὶ λόγος· ἐὰν δὲ παρρησίαν εὕρω πρὸς τὸν Θεόν, οὐδὲν ἡμῖν ἐλλείψει τῶν ἀναγκαίων οὐδέποτε». Πράγματι δὲ ἡ πρόρρησις αὕτη ἐπραγματοποιήθη, διότι ὁ αὐτὸς Νικόλαος προσέθηκεν ὅτι τότε, ὅτε ἔγραφε τὴν βιογραφίαν, ἤτοι μετὰ 36 ἔτη ἀπὸ τῆς κοιμήσεως τοῦ Ἁγίου, ἡ Μονὴ ἠρίθμει 300 Μοναχοὺς χωρὶς νὰ ἔχῃ ἄλλην τινὰ κτηματικὴν περιουσίαν ἐκτὸς τοῦ λαχανοκηπίου καὶ ὅμως συνετηρεῖτο θαυμασίως, οὐχὶ δὲ μόνον μέχρι τότε, ἀλλὰ ἐπὶ ὀκτὼ περίπου συνεχεῖς αἰῶνας ἡ Μονὴ ἤκμαζε καὶ ἐκραταιοῦτο πλουτιζομένη καὶ κατοχυρουμένη διὰ Πατριαρχικῶν Σιγγιλλίων ἀνακηρυχθεῖσα Σταυροπηγιακή.

Κατὰ τὴν Μεγάλην Ἑλληνικὴν Ἐθνεγερσίαν τῶν ἐτῶν 1821-1828 ἡ Μονὴ ὑπέστη ἐπανειλημμένως μεγάλας καταστροφάς, μετὰ δὲ τὴν ἀποκατάστασιν τοῦ ἐλευθέρου Ἑλληνικοῦ Κράτους ἀνασυνεστήθη αὕτη, ἀλλὰ σὺν τῷ χρόνῳ ἤρξατο μαραινομένη συνεπείᾳ τῶν ἀπολλοτριώσεων καὶ τῆς ἀπογυμνώσεώς της ἐκ τοῦ ἐμψύχου καὶ ἀψύχου ὑλικοῦ. Ἡ Μονὴ ἐκτὸς τῶν ἄλλων διετήρει ἐν Ἀθήναις δύο Μετόχια, τὸ περὶ τὸν ἐν Σεπολίοις Ναὸν τοῦ Ὁσίου Μελετίου μετατραπέντα εἰς ἐνοριακὸν καὶ τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς ἐπὶ τῆς ὁδοῦ Αἰόλου, τὸ ὁποῖον διατηρεῖ μέχρι σήμερον.