Εἰς τόσον ὅμως ἐπροχώρησεν ἡ διαφορὰ καὶ ἡ φιλονικία αὕτη, ὥστε ἐπῆγαν τινες ἐκ τῶν ἄνωθεν σκανδαλοποιῶν Χριστιανῶν τῆς αὐτῆς Ἐπισκοπῆς εἰς τὸν τότε Πατριάρχην τῆς Κωνσταντινουπόλεως Θεόληπτον, ἢ μᾶλλον εἰπεῖν χρυσόληπτον, καὶ λαμβάνουσι παρ’ αὐτοῦ ἄλλον Ἐπίσκοπον, Νεόφυτον ὀνόματι· ἀπὸ τότε δὲ ἐπεκράτησεν ἡ συνήθεια νὰ μὴ ὑποτάσσηται ἡ Ἐλασσὼν εἰς τὴν Μητρόπολιν τῆς Λαρίσης, ἀλλὰ νὰ λαμβάνῃ τὸν Ἐπίσκοπόν της ἀπὸ τὸν Πατριάρχην [3]. Ὁ προρρηθεὶς ὅμως Νεόφυτος μετὰ θάνατον εὑρέθη ἀφωρισμένος καὶ ἄλυτος καὶ τοῦτο ἔγινεν εἰς αὐτόν, ὡς νομίζω, διὰ τὴν ἀτιμίαν ὅπου ἐπροξένησεν εἰς τὸν Ἅγιον καὶ διὰ τὴν παρὰ τοὺς Κανόνας καινοτομίαν αὐτήν· διότι λέγει ὁ λϛ’ Κανὼν τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, ὅτι ἐάν τις Ἐπίσκοπος χειροτονηθῇ καὶ ὑπάγῃ εἰς τὴν ἐπαρχίαν του, ἔπειτα ἡ ἐπαρχία ἐκείνη δὲν τὸν δεχθῇ, ὄχι διὰ κανὲν ἔγκλημα καὶ κακίαν ἰδικήν του, ἀλλὰ διὰ τὴν μοχθηρίαν καὶ δυστροπίαν τοῦ λαοῦ, αὐτὸς μὲν νὰ εἶναι πάλιν τῇ ἀληθείᾳ Ἐπίσκοπος, οἱ δὲ Κληρικοὶ καὶ Ἱερεῖς τῆς πόλεως ἐκείνης νὰ ἀφορίζωνται, διότι δὲν ἐπαιδαγώγησαν τοιοῦτον λαόν.
Ὁ δὲ Ἅγιος Βησσαρίων οὐδόλως ἐλυπήθη διὰ τὴν ἀτιμίαν τὴν ὁποίαν τοῦ ἔκαμαν, ἀλλὰ μᾶλλον εὑρὼν αὐτὴν εὔλογον αἰτίαν, ἀνεχώρησε μετὰ χαρᾶς καὶ ἐγύρισεν εἰς τὰ Τρίκκαλα, πρὸς τὸν πνευματικὸν αὑτοῦ πατέρα, καὶ εἰργάζετο πάλιν ὡς φιλόπονος μέλισσα τὸ γλυκύτατον μέλι τῆς ὑπακοῆς, τὸ ὁποῖον, ἀφ’ οὗ ἐγεύθη μίαν φοράν, δὲν ἠδύνατο πλέον νὰ τὸ ἀφήσῃ, οὐδὲ πρὸς ὥραν νὰ τὸ στερηθῇ· διότι ἐγνώριζε κάλλιστα ὁ ἀοίδιμος, ὅτι ὅποιος εὑρίσκεται ὑποκάτω εἰς ὑπακοὴν Γέροντος καὶ κόπτει τὸ θέλημα ἑαυτοῦ, εἶναι μιμητὴς γνήσιος τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ· ὅστις, καθὼς λέγει ὁ Παῦλος, ἔγινεν εἰς τὸν οὐράνιόν του Πατέρα ὑπήκοος μέχρι θανάτου, θανάτου δὲ Σταυροῦ (Φιλιππησ. β’ 8)· καὶ αὐτὸς μόνος του ἔλεγεν εἰς τοὺς Ἰουδαίους «καταβέβηκα ἐκ τοῦ οὐρανοῦ οὐχ ἵνα ποιῶ τὸ θέλημα τὸ ἐμόν, ἀλλὰ τὸ θέλημα τοῦ πέμψαντός με» (Ἰωάν. ϛ’ λη’). Ὅθεν χωρὶς νὰ σκεφθῇ τὸ ἀξίωμα τῆς Ἀρχιερωσύνης, ὅπερ εἶχεν, ὑπηρέτει ὡς ταπεινότατος δοῦλος μὲ εὐλάβειαν τὸν Γέροντά του, καὶ ὅλους ἀκόμη τοὺς πτωχοὺς καὶ ξένους καὶ ἀσθενεῖς, ὅσοι προσέτρεχον εἰς τὴν Μητρόπολιν, ὡς προείπομεν.