Τοιαύτη λοιπὸν ἦτο ἡ ἀληθὴς καὶ βαθεῖα γνῶσις τοῦ Παύλου καὶ τοιαύτης ὑψηλῆς γνώσεως πεῖραν ἔλαβεν ο Διονύσιος. Διὰ μέσου αὐτῆς εὗρε τὸν Θεὸν καὶ ὁ ἴδιος ἐγένετο Θεὸς κατὰ χάριν. Κατόπιν αὐτῶν τῶν πνευματικῶν ἀγαθῶν, τὰ ὁποῖα ἀπήλαυσε διὰ τῆς τοιαύτης ἀληθοῦς καὶ βαθείας γνώσεως, τίποτε δὲν ἦτο ἱκανὸν νὰ τὸν χωρίσῃ ἀπὸ τὴν νέαν κατάστασιν, μεθ’ ἧς συνεδέθη ἡ ψυχή του, οὔτε ἡ ἀπειλὴ τοῦ θανάτου, οὔτε ἡ ὑπόσχεσις μιᾶς κατὰ κόσμον εὐτυχισμένης ζωῆς, οὔτε τίποτε ἄλλο, ἢ φοβερόν ἢ εὐχάριστον, οὔτε παρόν, οὔτε ἀναμενόμενον. Ἀπεδείχθη δὲ ὁ Διονύσιος ἀκριβὴς εἰκὼν τοῦ Παύλου, ἐπὶ πλέον δὲ διετήρησε ἀπαραχάρακτον τὴν διδασκαλίαν τοῦ Παύλου. Ὅπως ἀκριβῶς ἡ ἐπιτυχία τῶν ἀθλητῶν προκαλεῖ τὸν ἔπαινον ἐκείνων ποὺ τοὺς ἐγύμνασαν, τοιουτοτρόπως καὶ ἡ πρόοδος τῶν μαθητῶν ἐπιφέρει εἰς τοὺς διδασκάλους δόξαν καὶ καλὸν ὄνομα. Κατ’ ἀναλογίαν καὶ ὁ Διονύσιος εἶναι λίαν ἀξιέπαινος, ὄχι μόνον διότι ἐχρημάτισε μαθητὴς τοῦ Παύλου, ἀλλὰ καὶ διότι ἀπεμιμήθη σφοδρῶς τὴν ἀρετήν του καὶ κατέκτησε τὴν τελειότητα τῆς κατὰ Χριστὸν μυστικῆς γνώσεως.
Ἀλλὰ καὶ διὰ τὸν Παῦλον δὲν εἶναι ὀλιγωτέρα ἡ τιμή, ὃτι διετέλεσε καθηγητὴς ἑνὸς τοιούτου ἀνδρὸς ἐκλεκτοῦ κατὰ τὰ ἄλλα, ἀλλὰ καὶ πεπαιδευμένου καὶ ἐναρέτου, ἱκανοῦ ὡς ἐκ τούτου νὰ προσελκύῃ πολλοὺς πρὸς τὸ καλλίτερον. Διότι ὁ Διονύσιος, ὅπως μετὰ προθυμίας ἀπέρριψεν ὅλα, ὅσα μεθ’ ἑαυτοῦ ἔφερε, πρὶν γίνῃ Χριστιανός, μετὰ τῆς αὐτῆς προθυμίας, ἀφοῦ ἔγινε Χριστιανός, κατέστησε τὸν Παῦλον ὁδηγόν του καὶ πρότυπον τῆς ζωῆς του, εἰς ὅ,τι ἔλεγε καὶ ἔπραττε, ὥστε νὰ πλουτίσῃ μὲν τὸ βάθος τῆς γνώσεως, νὰ κατανοήσῃ ἀκριβῶς τὴν Θεολογίαν, νὰ ἐπιτύχῃ τὴν ἀνάβασιν τοῦ νοὸς καὶ τὴν θέωσιν· παραλλήλως δὲ νὰ πλουτίσῃ εἰς χριστιανικὸν ἦθος καὶ τέλειον τρόπον ζωῆς, ὅστις εἶναι πάντοτε ἀκριβὴς συνέπεια μιᾶς τοιαύτης καθάρσεως τῆς ψυχῆς. Οὕτω κατώρθωσε καὶ εἰς τὴν ὑψηλὴν θεωρίαν νὰ διαβῇ καὶ νὰ ἀναδειχθῇ τελειότατος εἰς τὴν πρᾶξιν, μὲ λαμπρὰν καὶ παραδειγματικὴν ζωήν.
Συνέδραμον δὲ εἰς τὴν ψυχὴν τοῦ Διονυσίου συγχρόνως καὶ πρᾶξις καὶ λόγος, τὰ ὁποῖα, μετὰ τον Θεόν, ἀποτελοῦν τοὺς τελικοὺς πλέον πόθους πάσης ἐπιθυμίας καὶ εἶναι πράγματι μορφαὶ μοναδικῆς εὐτυχίας. Πάντα δὲ τὰ ἄλλα, ἐκτὸς ἀπὸ τὴν πρᾶξιν καὶ τὸν λόγον, ἀποτελοῦν διὰ τὰς φιλοθέους ψυχὰς ἀνάξια λόγου παιγνίδια.