Διὰ τοῦ τρόπου αὐτοῦ ὁ Θεὸς θέλει νὰ μὴ μᾶς ἀφήσῃ μέχρι μόνον τῶν ὁρωμένων, ἀλλὰ ἐκκινοῦντες ἀπὸ αὐτῶν, μᾶς προτρέπει νὰ εἰσερχώμεθα εἰς τὰς ἐσωτερικωτέρας ἐννοίας καὶ νὰ βλέπωμεν, μὲ τὰ ὄμματα τῆς ψυχῆς, βαθύτερον ἀπὸ τὸ φαινόμενον. Καὶ ἐγὼ τοὐλάχιστον βλέπω αὐτόν, μὲ αὐτὰ καὶ τὰ ἄλλα συγγράμματά του νὰ πνέῃ ἐναντίον τῆς πολυθεΐας καὶ τῆς Ἰουδαϊκῆς σκιᾶς, χρησιμοποιῶν ἐναντίον αὐτῶν τὰ δόγματα καὶ τῶν δύο, τοῦ Ἑλληνισμοῦ καὶ τοῦ Ἰουδαϊσμοῦ. Ὡς πιθανὴν δὲ ἐξήγησιν τοῦ τρόπου αὐτῆς τῆς πολεμικῆς τοῦ Διονυσίου θεωρῶ τοῦτο, ἐπειδὴ δηλαδὴ ἕκαστος ἄνθρωπος ἀκολουθεῖ εὐκόλως καὶ κατανοεῖ τὰς ἀπόψεις γνωστῶν του, ἐνῷ ἐκ φύσεως, ὑποπτεύεται τὸ ξένον· εἰς αὐτὸ τὸ σημεῖον ὁ Διονύσιος μιμεῖται γενναῖον ὁπλίτην, ὁ ὁποῖος καίτοι εὑρίσκεται εἰς ὑπεροχὴν ἔναντι τῶν ἀντιπάλων του, ἐν τούτοις καταβάλλει αὐτούς, ὄχι μὲ τὰ ὅπλα του, ἀλλὰ μὲ τὰ ὅπλα ἐκείνων.
Ἐξ αἰτίας ὅλων αὐτῶν ἐγὼ ὀνομάζω τὸν Διονύσιον καὶ καθαιρέτην τῆς πλάνης καὶ προνοητὴν τῆς σωτηρίας μας, δογματίζοντα τὴν ἀλήθειαν, χωρὶς νὰ δύναται κανεὶς νὰ ἔχῃ ἀντιρρήσεις εἰς ὅσα λέγει, καὶ ὁ ὁποῖος ἔχει καθαρὰν καρδίαν, ἀγαπᾷ ὅλους ἀνεξαιρέτως τοὺς ἀνθρώπους. Ὡς τοιοῦτος ὁ Διονύσιος δὲν ἔχει προσωποληψίας, ἄλλους μὲν νὰ προσκαλῇ εἰς σωτηρίαν, καὶ εἰς ἄλλους νὰ ἀρνῆται αὐτήν· ἀπ᾽ ἐναντίας, προβάλλει τὰ πνευματικά του κεφάλαια εἰς ὅλους ἀνεξαιρέτως καὶ μὲ ἁπλότητα καρδίας, εἰς οἱανδήποτε στιγμὴν τοῦ χρόνου, πρὸς κοινὴν ὠφέλειαν. Ἐὰν δὲ ἡ πρόγνωσις τοῦ μέλλοντος καὶ τὸ νὰ γνωρίζῃ κανεὶς ὅσα πρόκειται νὰ συμβοῦν, ὅπως ἀκριβῶς καὶ τὰ παρόντα, εἶναι καθαρὰ ἀπόδειξις προφητείας, τότε καὶ ὁ Διονύσιος δὲν εὑρίσκεται μακρὰν τῶν Προφητῶν.
Ὁ Διονύσιος προλέγει μὲν εἰς τὸν Μεγάλον Ἰωάννην (τὸν Θεολόγον καὶ Εὐαγγελιστὴν) τὴν ἀπελευθέρωσίν του ἀπὸ τα δεσμὰ καὶ τὴν φυλακήν, προλέγει δὲ καὶ τὴν ἐπιστροφήν του πάλιν εἰς τὴν Ἀσίαν, τὴν ἐπακολουθήσασαν, διὰ τῆς Εὐαγγελικῆς διδασκαλίας, φανέρωσιν, ὑπὸ τοῦ Ἰωάννου, τοῦ Λόγου, καὶ τὴν διάδοσιν τοῦ Εὐαγγελίου. Ἐγὼ πάντως δὲν θὰ ἔλεγον, ὅτι ὁ Διονύσιος εἶναι γεμᾶτος ἀπὸ τὸ χάρισμα τῆς προφητείας, ἐξ αἰτίας αὐτῆς καὶ μόνον τῆς προρρήσεως, παρὰ ἐὰν δὲν εἶχον προγνωσθῆ ὑπ’ αὐτοῦ, πάρα πολὺ καλῶς, τὰ ἀναφερόμενα εἰς τὴν σωτηρίαν ἡμῶν.