ὅλων δὲ αὐτῶν τῶν ἀποδεικτικῶν μέσων καὶ συλλογισμῶν περίληψις καὶ συμπέρασμα ἦτο ὅτι ὁ Θεὸς εἶναι ἕνας, θεωρούμενος εἰς τρεῖς ὑττοστάσεις· μία δὲ ἀρχὴ καὶ αἰτία τοῦ παντὸς αὐτὸς ὁ Θεός, ὅστις ἐκ τοῦ μὴ ὄντος ἐδημιούργησε πᾶσαν ὕπαρξιν, εἴτε τὴν αἰσθητήν, εἴτε τὴν ὑπὲρ αἴσθησιν, προσδώσας εἰς αὐτὴν μορφὴν καὶ ὑπόστασιν καὶ κινήσας αὐτήν, ὥστε νὰ ὑπάρχῃ· μετὰ δὲ τὴν δημιουργίαν προνοεῖ ἀδιαλείπτως διὰ τὸ δημιουργικόν του ἔργον, ὥστε τίποτε νὰ μὴ παραμένῃ ἔξω τῆς προνοίας καὶ οὐδόλως νὰ ἐκπίπτῃ.
Διότι τὸ νὰ ἐνυπάρχῃ ὁ Θεὸς εἰς ὅλα καὶ νὰ περιλαμβάνῃ ὅλα [9], ὅπως ἀκριβῶς τὸ πῦρ ἐνυπάρχει εἰς μίαν πυρακτωθεῖσαν χάλκινην ἢ σιδηρᾶν σφαῖραν, διὰ νὰ μεταχειρισθῶμεν ἕνα παράδειγμα ἀπὸ τὴν καθημερινὴν ζωὴν προκειμένου νὰ κατανοήσωμεν τὰ ὑπὲρ αἴσθησιν, δὲν ἐμποδίζεται οὔτε ἀπὸ τὸν χρόνον, οὔτε ἀπὸ τὸν τόπον, οὔτε ἀπὸ τίποτε ἐκ τῶν διαφόρων ὄντων καὶ ἀπὸ ὅσα ὑπάρχουν γύρω ἀπὸ τὰ ὄντα· αὐτὴ ἡ ἀλήθεια εἶναι τελείως ἀναμφισβήτητος καὶ αὐτοφανής, ἐξαγομένη ἐκ τῶν ὑποθέσεων, ποὺ ἐσχηματίσαμεν. Οὐδεμία δὲ ἀντιλογία χωρεῖ εἰς αὐτό διότι κανεὶς δὲν θὰ εὑρίσκετο, ποὺ θὰ προτιμοῦσε νὰ ἀπαρνηθῇ τὰ ὁλοφάνερα, ἐὰν δὲν ἦτο ἀπὸ χαρακτῆρος φιλόνεικος καὶ ἐραστὴς τῆς ἀνθρωπίνης δόξης. Ὁ τοιοῦτος ἐντρεπόμενος τοὺς ἀνθρώπους δὲν μετατίθεται εἰς τὴν ἀλήθειαν προτιμῶν νὰ παραμένῃ δοῦλος εἰς ὅλην του τὴν ζωὴν καὶ ἀναίσχυντα ἐφαρμόζει τὴν παροιμίαν «μὲ γυμνὸ τὸ κεφάλι προχωρεῖ νὰ ὁρκισθῇ εἰς τὴν ἀλήθειαν». Καὶ εἰς ἐκείνους, οἱ ὁποῖοι ἦσαν τελείως ἄπιστοι, συμπεριεφέρετο μὲ τὸν ἀκόλουθον τρόπον ὁ σοφὸς θεραπευτὴς καὶ ἱκανὸς οἰκονόμος τῶν ψυχῶν· ἐκτὸς ἀπὸ τὰ ἄλλα φάρμακα μετεχειρίζετο καὶ δεήσεις πρὸς τὸν Θεόν, διὰ νὰ τοὺς φωτίσῃ ὁ Θεός, καὶ ἀγρυπνίας, καὶ νηστείας, καὶ σωματικὰς ταλαιπωρίας, διὰ τῶν ὁποίων βλέπομεν, ὅτι κάμπτεται ὁ Θεός, μέχρις ὅτου ὁ Θεὸς στείλῃ τὸ ἔλεός του καὶ αὐτῶν μὲν τὰς ψυχὰς καταστήσῃ ἐπιδεκτικὰς πρὸς εὐσέβειαν, αὐτὸν δὲ ἐνισχύσῃ μὲ τὴν δύναμίν του, ὥστε νὰ δύναται νὰ τὴν διοχετεύῃ καὶ εἰς αὐτούς. Ἐπειδὴ πλέον μετὰ ἀπὸ ἐκεῖ, ἀπὸ τὸν ὑπὸ τοῦ Θεοῦ φωτισμόν, τὸ πᾶν ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὴν ἀνθρωπίνην δραστηριότητα· εἰς τοὺς διδασκάλους ἀπόκειται ἡ δραστηριότης νὰ πείθουν καὶ εἰς τοὺς διδασκομένους ἡ ἑκουσία δυνατότης νὰ πείθωνται καὶ μὲ ἕνα λόγον ὅλη ἡ δύναμις πρὸς τὸ καλὸν ἢ πρὸς τὸ κακόν.