Ἐμιμεῖτο τοὺς καλυτέρους τῶν ἰατρῶν, μὴ θεραπεύων μόνον σώματα καὶ ἐπουλώνων πληγὰς τῆς σαρκός, ἀλλὰ φροντίζων καὶ διὰ τὴν θεραπείαν τῶν ψυχῶν, δι’ αὐτὸ καὶ ὁ ἴδιος ἠνωχλεῖτο, ὅταν ἐκεῖνοι ἐσκανδαλίζοντο, καὶ ἐλυπεῖτο ἀπὸ τὰ πάθη τῶν ἂλλων. Μήπως δὲν εἶναι ἄξιον ἐξάρσεως τὸ ἐπιστημονικόν, πράγματι, προτέρημα τοῦ ἀνδρὸς περὶ τὴν προστασίαν, καὶ ἄγρυπνον, καὶ ὀξύ, καὶ δραστήριον; ἢ ἡ ὑπερβάλλουσα κάθε μέτρον καλωσύνη καὶ τὸ ἀόργητον τῆς συμπεριφορᾶς του; ἢ ὁ ζῆλος καὶ ὅλα τὰ ἄλλα προτερήματα, διὰ τῶν ὁποίων ἀνεδείχθη ἄριστος οἰκονόμος τῶν ψυχῶν καὶ πραγματικὸς θεράπων Θεοῦ, καὶ θεῖος Ἱεράρχης, προσαρμοζόμενος καὶ ὁ ἴδιος ποὸς τὸ πρῶτον καλὸν καὶ ἄλλους προσαρμόζων, ὥστε νὰ ἀποκτήσουν δύναμιν; Ἀλλ’ ἐπειδὴ καὶ ἐδῶ εὑρίσκομαι εἰς ἀπορίαν πρὸ τῶν ἀναριθμήτων προσόντων τοῦ ἀνδρός, ἐπικαλοῦμαι καὶ πάλιν ὁδηγὸν τοῦ λόγου καὶ βοηθὸν τὸν Θεόν, διὰ νὰ προευτρεπίσῃ καὶ ὑποδείξῃ εἰς ἡμᾶς τὴν ὁδὸν τοῦ περαιτέρω λόγου.
Τὸ ἔργον τοῦ εὐσεβοῦς διδασκάλου δὲν εἶναι τόσον ἁπλοῦν καὶ εὔκολον· ἀπ’ ἐναντίας τὸ θεωρῶ πολὺ δύσκολον καὶ ἀρκετὰ σύνθετον, ἐφ’ ὅσον πρέπει πρῶτον μὲν νὰ ἐκβάλῃ τὴν ἀσέβειαν καὶ τὴν ἁμαρτίαν ἀπὸ τὰς ἀνθρωπίνους ψυχάς, ἀφοῦ δὲ τὰς ἐλευθερώσῃ, νὰ εἰσαγάγῃ ἐντὸς αὐτῶν τὴν εὐσέβειαν καὶ τὴν ἀρετήν, ὅπως ἀκριβῶς συνηθίζουν νὰ κάμουν καὶ οἱ γεωργοί. Διότι καὶ εἰς ἐκείνους, τοὺς γεωργούς, πρώτη φροντὶς δὲν εἶναι νὰ ἐμπιστεύωνται τὸν καλὸν σπόρον εἰς τὴν γῆν· προηγουμένως πρέπει νὰ ἀποσπάσουν τὴν πονηρὰν ρίζαν ἀπὸ τὸν ἀγρὸν καὶ μετὰ νὰ ἀσχοληθοῦν μὲ τὴν σποράν. Καὶ αὐτὸς λοιπὸν ψυχάς, αἱ ὁποῖαι κάποτε εἶχον νεκρωθῆ, διότι δὲν εἶχον γνωρίσει κατὰ βάθος τὸν Θεὸν (πρᾶγμα τὸ ὁποῖον συνιστᾷ συγκεκριμένον θάνατον ψυχῆς, ἐπειδὴ τὴν πίστιν καὶ τὸ νὰ γνωρίζῃ κανεὶς τὸν Θεὸν ἐγώ, τοὐλάχιστον, τὰ θεωρῶ ψυχὴν τῆς ψυχῆς), ἀφοῦ προηγουμένως τὰς ἐκαθάριζεν, ἀποδιώκων ἐξ αὐτῶν τὴν ἀπιστίαν, τὴν ἀσέβειαν καὶ πᾶν φρόνημα ἀθεΐας, τὰς ψυχὰς αὐτὰς τὰς ἐζωογόνει.
Ἐὰν δὲ ἐπιθυμῇς νὰ μάθῃς καὶ τὴν πράξιν τῆς τοιαύτης ζωογονήσεως, σὲ πληροφορῶ τὰ ἑξῆς· προηγουμένως ἡ ἀναζωογόνησις αὐτὴ ἐγίνετο μὲ τὴν δύναμιν τοῦ πνεύματος, μὲ τὴν ὁποίαν δύναμιν ὁ Θεὸς ἀνασταίνει καὶ νεκροὺς ἐκ τῶν τάφων. Ἐν συνεχείᾳ δὲ μὲ τὸν λόγον τῆς διδασκαλίας του, ὁ ὁποῖος ἔρρεε μὲ φροντισμένην γλαφυρότητα καὶ συνεκέντρωνε, πολλὰς ἀπὸ παντοῦ ἀποδείξεις, ἄλλας μὲν ἀπὸ κοινὰς ἐννοίας, ἄλλας δὲ ἀπὸ διαφόρους συλλογισμούς, ὡς ἐπίσης καὶ ἰσχυρὰ παραδείγματα καὶ παρατηρήσεις φαινομένων·