Διότι δὲν εἶναι τόσον ἀξιοθρήνητον τὸ νὰ μὴ κάνῃ κανεὶς καθόλου ἀρχὴν εἰς τὴν εὐσέβειαν, ὅσον εἶναι τὸ νὰ ἀποκτήσῃ τὴν εὐσέβειαν καὶ μετὰ νὰ τὴν χάσῃ. Δι’ αὐτὸ ἔκλαιε καὶ ἐφρόντιζε νύκτα καὶ ἡμέραν διὰ τὴν σωτηρίαν τοῦ ποιμνίου του, πρᾶγμα ποὺ εἶναι τὸ ἰσχυρότατον ἐξ ὅλων διὰ νὰ τιθασεύσῃ τὸν ὄγκον τῆς σαρκὸς καὶ τὰς παχύτητας. Ἐλεεινολογοῦσε τὸν ἑαυτόν του ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ, παρεκάλει μετὰ θερμότητος, ἐβόα γοερῶς, ἐκάλει εἰς βοήθειαν τὸν Θεόν. Εἰς αὐτὰ δὲ τὰ μέσα προσέθετε καὶ τὴν προσωπικήν του δραστηριότητα εἰς τὸ ἀγαθὸν καὶ τὴν διδασκαλίαν· διότι πρέπει μαζὶ μὲ τὴν βοήθειαν τοῦ Θεοῦ νὰ κινούμεθα καὶ ἡμεῖς προθύμως καὶ νὰ θεωρῶμεν τὴν μὲν προσπάθειαν καὶ τὴν ἐπιθυμίαν νὰ κατορθώσωμεν κάτι καλόν, ὡς ἰδικά μας, ὡς ἔργον δὲ τοῦ Θεοῦ τὸ νὰ φέρῃ εἰς αἴσιον πέρας τὸ ἔργον. Δι’ αὐτὸ καὶ ἀκούομεν, ὅτι ὁ Παῦλος φυτεύει, ὁ Ἀπολλὼ ποτίζει τὴν φυτείαν, ἡ ἐπιτυχία ὅμως τοῦ ἔργου καὶ ἡ προκοπὴ πρὸς τελειότητα εἶναι ἀποτέλεσμα τῆς εὐδοκίας τοῦ Θεοῦ.
Ἐπεχείρει λοιπὸν καὶ αὐτὸς νὰ διατηρήσῃ τοὺς ἀνθρώπους εἰς τὴν περιοχὴν τῆς ὁμολογίας κατ’ αὐτὸν τὸν τρόπον, προβάλλων δηλαδὴ πρὸς αὐτοὺς τὴν καλὴν ἐλπίδα καὶ τοῦτο βεβαίως, διότι μερικοὶ ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους δὲν ἐγγίζουν τὴν ἀρετὴν κατ’ ἄλλον τρόπον, παρὰ μόνον μὲ ὑποσχέσεις ἀγαθῶν, διότι θεληματικῶς παρατρέχω τὴν πρώτην μοῖραν τῶν ἀνθρώπων, αὐτοὺς δηλαδή, ποὺ ἐκτελοῦν τὴν ἀρετὴν ἐκ μόνης καὶ καθαρᾶς ἀγάπης πρὸς τὸ ἀγαθόν· οἱ περισσότεροι ὅμως δὲν σκέπτονται κατ’ αὐτὸν τὸν τρόπον, ὅσοι εἶναι εὐτελεῖς καὶ χαμαίζηλοι, ποὺ ἔχουν τὴν σκέψιν των εἰς τὰ γήϊνα καὶ διαρκῶς μὲ τὰ κάτω ἀσχολοῦνται· αὐτοὶ λοιπὸν οἱ τύποι ἔχουν ἀνάγκην ἀπὸ σκληροτέρους λόγους, ὅπως καὶ ὁ ὀκνηρὸς ἵππος, ποὺ δὲν βαδίζει, ἔχει ἀνάγκην κεντρισμάτων καὶ μάστιγος. Πῶς λοιπὸν ὁ Ἅγιος Διονύσιος ἐνήργει ἐπὶ τοῦ προκειμένου; Ἐποίκιλλεν ἀναλόγως τῶν ψυχικῶν καταστάσεων καὶ κλίσεων τῶν ἀκροατῶν του τὴν διδασκαλίαν καὶ τὴν ὁμιλίαν του· οὕτω ἄλλοτε μὲν ἐξυμνοῦσε τὴν ἀρετὴν καὶ τὴ δόξαν τῆς ἀρετῆς, λέγων, ὅτι δὲν εἶναι αὐτὰ καταληπτὰ ἀπὸ τὸ ἀνθρώπινον λογικόν, ἐπειδὴ βεβαίως καὶ ἀνθρωπίνη καρδία εἶναι ἀδύνατον νὰ τὰ κατανοήσῃ ἐν τῷ συνόλῳ των.